Keresés

Részletes keresés

beszterec Creative Commons License 2011.04.25 0 0 39

Hir: Jön az EU-orosz vízummentesség

A vízummentesség bevezetéséhez szükséges lépéseket már összeírták a két fél dipolomatái. E lista elfogadása, valamint az azon rögzített feladatok teljesítése után a felek vízummentességi egyezményt szándékoznak aláírni - jelentette hétfőn a Kommerszant című orosz lap.

Soho: az ilyesmi, nagy valtozas  bevezetesenel mindig ugyanaz a problema: az emberek azt hiszik, hogy orokke tart, ki tudja mi lesz stbb…

A fejlodes leggyorsabb utja: bevezeted mondjuk 2 evre, ideiglenesen, utana lejar, es meg kell hosszabitani, csak nezed hogy mukodik a dolog.

A masik: bevezeted es figyeled mi tortenik, ha sok negative hatas, akkor szimplan leallitod, 5 evre elhalasztva mert…. Akarmi ok miatt is, pl. sok felho lepte at a hatart.

Szal, nem kell rogton kobe vesettnek tekinteni egy ilyen valtoast, kiserletezel, kinyitod a kaput, es ha nincs problema ugy hagyod, ha tul sok problema fejlodik akkor visszazarod.


Szerintem semmi nem fog tortenni, ha mind a vizum megszunik, mind a zero vam, free trade bevezetodik. Mind a trade, mind a turizmus kicsit gyorsabban fog noni, ennyi az egesz, pl. most evi 7%-al no a turizmus/trade, akkor ez felugrik mondjuk 10%-ra, ennyi az egesz. A trade valoszinu gyorsabban fog noni, mert Oroszorszagbn nagyok a vamok, kicsit gyorsul a fejlodes.

beszterec Creative Commons License 2011.04.10 0 0 38

Day of the Union

Es a munkaido

 

A munkaido: vannak elmeletek, hogy eleg GAS-t allitunk el, (Goods and services) eljott az ido a munkaido csokkentesere, pl. Franciaorszagban a heti munkaidot csokkentettek.

Valoban, a hivatalos, heti 5x8=40 ora  munkaido csokkentheto, azokban az orszagokban ahol az allam a minimum letszamom, hatekonyan uzemel. De hogyan, mert a munkaido amugy is csokken csak nem tudjuk merni a nagy kaosz miatt. Egyre tobb munka van es keletkezik a munkanapi 8-17 oran kivul, szorakoztato ipar, etterem, kozlekedes, szakkitas, kereskedelem, energia, turizmus,  media,  hosszu lista, ahol bonyolult rendszerekben dolgoznak az emberek, heti 10-50 ora kozott. Azokivul nagyon sok gazdag ember van es novekvo szamu, aki kotetlen munkaidoben dolgozik, egyik heten 60 orat a masikon 30-at a harmadikon pedig nyaral, az evi munkaidejet nem is tudjuk, egyik evben 1500 ora, a masikban 2300.

HA osszeadnank minden egyes ember munkaidejet, valoszinu hosszu tavon csokkeno tendenciat mutat.
A lenyeg itt, az EU-  gazdag orszagaiban, a munkaido hivatalos csokkentesenek legjobb modja, tobb szabadnap bezvezetese. Szegeny orszagok talan jobb ha meg varnak ezzel 10-15 evet, bar mar elcsuszik. Vagy, a legjobb  egy nemzeti unnepnapot napot csereljenek at erre.

Az elso lepes, mondjuk adjunk egy unnepnapot a naptarhoz, legyen ez a nyar kellos kozepe,

Julius masodik hetenek pentekje. Union day, amikor az egesz unio, az egyesulest unnepli,

es nem dolgozik.  Aztan 10-15 ev mulva, jo prosperiatas eseten, lehet a Julius harmadik penteke is unnepnap. Ket nyari szabadnap, kis eletszinvonal emelkedes, bar ezt nem merjuk az eletminoseg bizonyitvanyban, bar bele kellene szamolnunk.

 

beszterec Creative Commons License 2011.04.01 0 0 37

Ujsag Hir: Ukrajna 10ev mulva EU tag lenne

Ha eppen lehet, 6-7 ev mulva is, azaz eppen holnaptol is, mar Ok az orszag, nem sok kulonbseg van Bulgaria es Ukrajna kozott, es a bolgar tagsag sem zavar semmi vizet, semmi problema nincs detektalva. A Birth Rate kicsi, 2 ch/w korul van, a civilizacio eleg magas, meg vendegmunkasok sem nagyon mennek Nyugatra mert messze van. Mar nem mennek mert lehet, akkor meg minek.

Ez egy erdekes jelenseg, ahogy lehet koltozni, egybol leugrott a vandorlasi szandek, mert hirtelen mar nem surgos a nagy cirkusz. Ha szabad akkor biztosan nincs nyereseg,

minek a sok herce hurca. A migracios korlatok hirtelen lebontasa ugyan general meg egy kis hullamot a szegeny reszekbol a gazdagabb fele, de kicsit es rovidet.  Kb, annyi megy mint amennyi jon, azaz sokan visszamennek, mint pl. Mo-ra, a rendszervaltas utan tobb jott haza Nyugatrol mint aki kiment, mara meg kozel nullara csokkent a kikoltozes, legalabbis az orokre, par eve kimennek dolgozni, aztan visszajonnek.

Ukrajna csatlakozasa ugyanez, ha ma csatlakozna, igy ahogy van, akkor sem tortenne az egvilagon semmi, par ezer ember talan elmozdulna Nyugat fele, amit konnyel felszivna a gazdagabb resz es kesz is. A legtobb Mo-ra jonne, de jon ma mar ha akar az Unio nelkul is.
Elmeletileg eleg nagy az EU mar, nem kell tovabb bovulnie, idealis esetben az egesz Keleti Blokk, formalhatna egy  EU-Asia Uniot, Russia es a osszes kis orszag, de ez meg arebb van,

jo 30-50 evnyire. A masik mindenki inkabb csatlakozna a gazdag Euhoz, mint Russiahoz, ami tul nagy egy Unio formalashoz, mindenki felne a tul nagy dominanciatol, ami alaptalan, de azert benne van a genekben, es nem engedi formalni a Keleti Uniot.

Ezert Ukrajna is szivesen csatlakozna az uniohoz, amit Belorus kovet, ami csak ido kerdese.

Szal, gyakorlatilag, mind Ukrajna mind a Balkan mar holnap csatlakozhatna az uniohoz, igy ahogy van, es az egvilagon nem tortenne semmi komolyabb esemeny. Talan par ezer ember mozdulna el Nyugat fele es kesz, senki nem venne eszre olyan kicsi lenne a hatas.

A vamok, remelhetoleg mar zeron vannak mint a ket orszagnal, ha nem akkor erdemes levinni, es az egvilagon semmi sem fog tortenni, csak lassan a trade elkezd gyorsulni.

A vizum meg Schengen: ugyanez, egyik helyen sincsenek mar nagy szegeny tomegek, akik potencialisan meglodulnak es elontik Nyugatot.   Aki akar, az kivaltja utlevelet es elindul, de nem csinaljak, mert szabad.

A Schengennel is, nem kell mar vizum, sem Ukrajna sem a Balkan fele, eleg ha az utlevel fel van mutatva, es a hataror megkerdezheti hogy van-e eleg penz a beutazast finanszirozni. Szal, ne jojjon egy lerobbant busz tele cigannyal utazik Berlin fele. Azaz ne legyen napi egy ilyen busz, mert evi egy az OK.  Ez mar nem varhato, de azert meg kell egy sorompo csekk. 

Ennyi az egesz.

Szal, Ukrajna csatlakozas, ua. mint a Balkan, barmikor OK, gyakorlatilag a Nulla vammal mar benn is vannak, utlevellel utazhatnak, mas meg nemigen szamit.

Azert persze javalott Ukrajnanak:

Ugyanaz min Mo-n, produktiv kormany, nagy urbanizacio, nagy allami lakas es utepites, felsooktatasi reform, angol kotelezo tanitas, szal. Minden ugyanaz mint Mo-n, pl. a nagy allami cegek rendbetetele, allamhaztartas balanced, adok alacsonyak stb.

Van meg egy, nem feltetel de nagyon jo idea: atteres a Latin ABC-re.

Ha masoknak ment, nekik is megy, 10 evig fut a ket ABC kozosen, majd a cirill outlawed.

Nincs dupla ABC, a nyomdagepeket ki kell dobni, vagy eladni ahol meg van cirill.      

 

EU fejlodes:

Tehat a katonai mar nem szamit, a kozos Kulugy nagy nyereseg, (a legnagyobb) es van meg par kisebb operacio, ugymint a kozos agrar vegyszer lista.

Van meg ketto, a kozos Gyogyszer, eleg lenne csak egyhelyen megnyerni az engedelyt ne kelljen 25-on. Ezt ugy a legjobb csinalni, hogy egy kozos Federal Drug Adm. Hivatalt letrehozni, ahova, delegal egy egy embert amelyik orszag akar, remelhetoleg Bp-re, az uj EU fovarosba,

A kis szegeny orszagoknak nem erdemes ezzel cirkuszolni, pl. Romania, Poland, Bulgaria, de kis gazdagoknak se, csak elfogadjak a Hivatal donteset.

A masik a Szabadalmi hivatal. Ma mar nincs nagy jelentosege, de azert a trade mark regisztracio az kell. Egyhelyen regisztral, nem 25-on, egy office nem 25.

Idealis menet: az osszes ervenyes, es ma hasznalt szabadalmat es Trade markot. ami letezik a 25 orszagban, le kell forditani angolra, es computerre tenni, (a papir megy a nemzeti archivumba) majd a hivatal megszunik, es a Fovarosban csak egy uj  mukodik, a Union Standard Office,   es csak angol nyelven.

Azonkivul erdemes a Szabvanyugyi Hivatalt is egysegesiteni, ami a regi szabvanyokat hagyja, csak az ujakkal torodik, pl. DVD standard, respektalva az Angol mertekrendszert, azaz ott hagyja hagy menjenek a dolgok ahogy mennek, amit bevezetnek bevezetnek amit nem azt nem.
Nem nagyon  van munkaja, de azert lehetne talalni, pl. szabvanyositani az autoknal

A felniket es gumimeretet  csavarokkal egyutt, hogy csereszabatos legyen

Olaj es levegoszurot, 
A motor beepites meretet, hogy lehessen cserelni oket

Fekbeteteket

Kipufogo mereteket

Huto

Viz es uzemanyag pumpa

Egok, biztositekok

Meg meg amit erdemes,  mert igy sok penz tudnanak a felhasznalok megsporolni az olcso alkatreszek miatt.  Kb 5 merettel le lehetne fedni az egesz autoipart.

De OK ez buszokra es haszonjarmuvekre is.

Eleg nagy improvement, nagy hatekonysagjavulas, fele szervizkoltseg.

Meg jobb: US-EU-Japan kozos szabvany, amihez jobb ha minden orszag csatlakozna.
Meter mertekrendszer muszaj,  minimum 5ev waiting period, es csak modellvaltasnal kell alkalmazni. Nem nagy dolog ezt bevezetni egy autogyarnak amugy.

USA,  Japan   EU autogyartok,  a 9  legnagyobb a vilagon,  delegalnak egy-egy embert a Standrad groupba, ahol megallapodnak a meretekben, (tehat 4-6 meret es teljestimeny)

Legjobb modszer: az a standard amibol a legtobbet gyartanak, meteresitve.
Vagy a masodik.
Vita eseten szavazas.  

beszterec Creative Commons License 2010.12.11 0 0 36

Europai Unio, partrendszer es Legi (torvenyhozas)

 

Az EU formalodasa azert eleg zavaros, nem volt ertve hogy mit is csinalunk itt tulikepp.

Megint: eleg szoros ez az Unio, az elozo katonai es vam uniokhoz kepest.

Mondhatjuk azt is, a mai globalizacio elodje, a katonai globalizacio, az utolso ket vilaghaboru, az a haboru globalizacioja, azaz NAGY katonai GROUPOK jottek letre, onkentes csatlakozassal.

Azutan meg az EU ahol nagy gazdasagi group jott letre.

Megint: eloszor a tortenelemben, nem eroszakkal szuletett gazdasagi group hanem onkentes belepessel, ezert a formacio korul sok a nem ertes, a butasag es a zavar.

A legtipikusabb, a EU parlament, Legistlation with no legistlativ power, torvenyhozas, torvenyhozasi jog nelkul. Eleg hulyen hangzik lassuk be.
Az orszagok feltek kiadni a hatalmat a kezukbol egy uj Fonoknek.

De azert megis egy orszaghoz hasonloan mukodik mar az EU, mert ugyen csak ket fontos terulete van egy UNIONAK, a katonai Egyesites, ami  mar ervenyet vesztette, a masik a gazdasagi, ami viszont 100%-os unio. Az cegek ugyanugy operalnak az egesz unioban mintha egy orszagba lennenk.
Van meg persze par kisebb terulet, pl. a kozos  Embassy-k a foldon.

A  katonai unio helyett a masik fontos, a foci es Europa bajnoksag meg az olimpia, meg az osszes sport, azert kulon megy, ami nagyon jo.  Semmi ertelme nem lenne ezek egyesitesenek.

Mindenkit jo erzessel tolt el ez az extra fuggetlenseg.

Torvenyhozas azert van az Eu-ban, de facto, mert vannak torvenyek, legtobb az indulaskor lett lefektetve, tobb torvenyt foleg a KulKereskedelem teruleten meg az EU kormany Minisztere hoz,

Pl. o allapitja meg a vamokat. Mas fontos persze  nem is nagyon van.

Latjuk: nem is nagyon van ra szukseg.
HA az elet valamit felhoz, pl. marihuana kerdes, azt az orszagok vezetoi dontik el, osszejonnek, megtargyaljak, es a van dontesi mechanizmus, minden tag megvetozhat mindent.

Ami nem a legerosebb ut, de konnyu formalni egy jobbat.

A Legi meg remelhetoleg mar haza van kuldve. Mindegy, a lenyeg latjuk, jol megy a GROUP Kozponti Nagy Legistlation nelkul is, nagyon jol.

Sot, a masik ami egyaltalan nincs Brusszelben, politikai partok. Legi meg formalodott, de partok mar nem. Szal, a EU Legibe, nem voltak part vitak es part szavazatok, part groupok, hanem csak orszag groupok voltak.

Konkluzio: partok nelkul is jol megy az Unio.  

Mo-n ugyanez: ugy formalodik a Legi, hogy NO PART. Nincs part gyakorlatilag, vagy de jure is, nincs jelentosege a partoknak, mert nem a nep szavaz.  Egy megye, egy kepviselo, passz, aki az egesz megyet kepviseli, nem CSAK a ra  szavazo embereket.  Azert mert nem kell neki szavazatokert harcolni. A megyei bordnak kell bizonyitani csak, hogy jol dolgozik a megye erdekeben. 

Pl. Szabolcs megye kepviseloje Sopron megye kepviselojevel vitatkozik, hogy nekem tobb kell, mert fejletlenebb vagyok mint te, es nem  pl. a Nyugdijasoknak tobb kell, az Egyhaznak kevesebb  a szavazatokert tipusu vitak. Nincs part erdek csak megye erdek.

 

Harmadik erdekesseg: ma, gyakorlatilag kozponti budget nelkul fut az unio, minimalis a mostani mukodesi koltseg. Na persze ez egy orszagban nem megy, csak latjuk, mehet kozponti budget nelkul is  operalni, ami picit noni fog, a kozos  Embassy management, de ez egy 450 millios

Orszagnak ekkkora GDP-nel, semmi, 0.01% of GDP korul, a legszegenyebbeknek ingyen.

Pl.  jo otlet: Romania, Bulgaria,  nem is fizet ezert a kozos servizert (vagy 30 evig) csak ingyen kapja. Ez a szegenyek tamogatasa cimszo. Nem tul nagy nem is kell sokkal tobb, csak par EU hosszu auto strada epiteset kellen Nyugatnak finanszirozni Kelet Eu-ban, es csak a szegenyebb orszagokban, foleg, a Lengyel, Szlovak, Roman, Bulgar szakaszokat, ami veigmegy Gdansktol

Istambulig. Nem nagy ugy, NY-Eu a mellenyzsebbol ki tudja vagni ezt a penzt. Sot, meg olcsobb, A Euro Central bank tudja fizetni,  ennyit eurot meg printelni is lehet, semmi hatasa sem lesz.     

Szajci Creative Commons License 2010.07.21 0 0 35
Szorosabb integrációra lenne szükség! mert most pont egy átmenetben vagyunk nemzetállam - EEÁ között (Európai Egyesült Államok)

http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=118681898157257&ref=ts
beszterec Creative Commons License 2010.06.30 0 0 34
EU uj fovarosa
A Nyugat Europai nagyvarosok (2millio lakostol) fejlodesi iranyai lassan fel vannak fedezve, az S-Urbanistics nevu uj tudomanyba.
4 nagy hatast, felodesi folyamatot tudunk leirni ami forszirozza a fejlodes iranyat:
- 1000+ evvel ezelott kialakult, gyalogkozlekedesre alapult topologia kozlekedesi kapacitasa kicsi lett
- tul besurusodott a center office munkahelyekkel, stadion hatas lepett fel
- turizmus robbanasszeruen fejlodik, megjobban surit a kozepet
- elavult a lakaskinalat, tul kicsik a lakasok. Azaz oriasi az igeny nagyobb lakasokra az osszes Nyughat europai varosban, ami a fejlodes terneszetes velejaroja, az emberek jobban akarnak lakni mint 200 evvel ezelott.
Az fejlodes utja, bizonyos aktivitasok kirakasa mondjuk a 3 km, sugaru centerbol, Londonban, Parizsban inkabb 4-km, es atengedni az igy felszabadult helyet a turizmusnak.
Az osszes manufacturing activitast erdemes kirakni, ha meg maradt valami. Bp-n maradt, onnan ki is lesz rakva. De ez Nyugar Eu nagyvarosaiban mar nem eleg, irodai munkahelyek kirakasa is szukseges. Leginkabb, masodsorban, az osszes military applikaciot kiramolni, nemcsak a centerekbol, hanem az egesz teruletrol.
3-ik, limitalt Public servicek kiramolasa mas varosokba, pl. egy idealis eset, a Francia Agro miniszterium atmegy Lyonba.
A munkahelyvesztesegtol nem kell felni, ezekben a nagyvarosokban a valtozas napok alatt, konnyen vegbemegy.
Van lehetoseg az eletminoseg novelesere ezekben a nagy metropolisokban is, de nem olcso.
Pl. egy metrovonal vegere kirakni egy jo adag Office operaciot a centerbol, a helyere meg szladokat es nagy lakasokat tenni. A periferiara meg nagy csaladi haz lakoblokkokat felhuzni es a szokasos modon a piacba pumpalni.


Egyedul Bp az a Eu nagyvaros ahol konnyen lehet irodai operaciot fejleszteni, mert a felszabadulo vasutsinek helyen epult utak birjak az autoterhelest. Meg van meg ket hely ahova varosi strada epitheto, a Pilis, meg a Naplas to fele.

Az Unio fovarosa Brusszelbe kerult, nem egy idealis helyre, eszakra, es ez is egy kozepen tulzsufolt varos, ahonnan sok operaciot ki lehetne rakni, az elet jobba tetele erdekeben,
Azert kerult ide mert Belgium a legkisebb orszag, es a nagy orszagok nem akartak hogy valamelyik masik NAGY orszagba keruljon a fovaros. Az egyesulesnel mindenki vigyaz arra, hogy ne hogy a masik tul sokat nyerjen. Fals feeling, az Unio fovarosa, relative egy kicsi operacio, a trovenyhozas nem hagyomanyos hanem elektronikus lesz, mindossze par hivatal operal majd, az energia, a trade, a embassy management es a Drug Administration.
A fovaros helye idealisan az Unio kozepen lenne, Munchen, Vienna lenne az idealis, de mind mar tul zsufoltak, irodai akativitas kitelepites a centerbol a fejlodes utja.
Bp meg eleg kozel van a kozephez, Mo eleg kicsi, az angol nyelv hivatalos lesz, igy par ev alatt
alkalmassa teheto ennek az aktivitasnak az atvevesere.
A Pilis strada, Acquincumtol kifele eso reszen felepitendo irodasor kellene, a lakasoknak pedig e kore felepulo 2000m2-es lux csaladi hazakbol allo 300-as lakoparkok epulnenek az itt dolgozoknak. Nagy eletszinvonal ugras lenne a Unioban dolgozoknak. Jo fejlodesi lepes, nem tul dogos, de azert elorevivo.

beszterec Creative Commons License 2010.06.14 0 0 33
A nyugdijrendszerek az EU-ban

A Nyugdij regebben nem volt resze az Econominak, azaz nem is volt ez az activitas. Ez egy egeszen uj service, sok fejletlen orszagban meg nem is letezik. Az USA-ban is alig 50 eves (or so), Europai orszagokban 50-60 evvel elobb kezdodott, ugy 100 evvel ezelott. Erdekessege, hogy nem privat servicekent indult, hanem rogton allami, public servicekent, nyilvan nagy volumenben.
Allami service allami alkalmazottak, pl. posta, rendorseg, katonasag, vasuti dolgozok szamara az allam nyugdijat adott, ami kesobb, fokozatosan ki lett kiterjesztve az egesz tarsadalomra.
Haromfele nyugdijrendszer van a Foldon, 2000 AD-ben, nevezzuk oket, privat, company es allami-nak.

A privat nyugdij rendszer:
- a privat nyugdijintezet egy szimpla financial company, amely egy financial servicet ajanl, hasonloan egy biztositohoz
- a tagoknak kulon szamlajuk van, amely mukodeset egy szerzodes szabalyozza
- egy meghatarozott es nyilvan szamolt osszeget fizet be a tag, es kap vissza, legtobbszor kamatostol, amikor akar.
- nem egy halalig tarto, havi fix osszeg.


Az allami nyugdijrendszer:
- a befizetes ugy mukodik mint egy ado, kotelezo fizetni, a fizetes-jovedelem egy meghatarozott szazalekat az allam beszedi az adohivatalon keresztul.
- az Allami Nyugdijintezet a befolyt osszeget osztja ki a nyugdijasoknak
- egy komplex Info Blokk irja le, ki, milyen korban lephet be a rendszerbe es mennyit kap havonta
- halalig tarto, havi kifizetes.
- ahany orszag, annyi fajta, a matematika minden kombinacioja letezik

Company nyugdijrendszer:
Jobbara csak az USA-ban letezik, Europaban nem terjedt el, a tobbi orszagban nem tudjuk. Jellemzoje, hogy a ceg letrehoz egy nyugdijalapot, ahova befizet havonta es dolgozonkent egy osszeget, es nyugdijbavonulas utan, allami tipusu, halalig tarto nyugdijat fizet havonta.
Eleg faramuci a rendszer, csak keves szamu es csak nagyvallalat tud ilyesmit csinalni, sok vallalat meghal a mukodes soran, igy meghal a nyugdijalap is vele egyutt, sok dolgozo csak rovid ideig dolgozik a cegnel, plane a mai vilagban, eleg nagy a fluktuacio, egy ember 5-10 cegnel is dolgozik az elete soran.

Termeszetesen, van a 3 rendszer mindefele kombinacioja, emberek egy csoportja letrehoz egy Company-t, egy Alapot, egy Privat Nyugdijrendszert, pl. California teacher Ass. Amely mukodese hasonlo az allami nyugdijhoz, pl. nem vezetik ki mennyit fizet be, es halalig tart.

A Nyugdijrendszerek indulaskor egyszeruek, majd kezdenek bonyolodni a mukodes soran, egy jo nagy bonyolult mukodes fejlodik ki.
Peldaul az Europai Unioban , ahol minden orszagnak kulon nyugdij intezete van, de az emberek elkezdtek masik orszagban dolgozni, ideiglenesen ugyan, de egyre hosszabb ideig. Sok eset letezik, hogy egy egyen, tobb orszagban is dolgozik az elete soran, eleg hosszu, 5-10 evet is, oda fizeti a nyugdijat, de csak egy orszagbol kapja majd, ahol oreg eveit eltolti.
Egy jo bonyolult rendszer kezd kifejlodni, ahol a munkaerot exportalo, tehat szegenyebb orszagok jarnak rosszabbul, mert a nyugdijas sok penzt fizet be mas orszagba, elete soran, amig onnan kap, ahol keveset fizetett be.
Tehat a szegeny orszagok jarnak rosszul.

Eleg nehez megtalalni itt a megoldast, egy hatekonyabb rendszer kifejlodeset, nyilvan csak egy van, vezetni kellene a befizeteseket egyenenkent a nyugdijintezeteknek, ami a computer vilagaban mar relative olcson megoldhato, ha jol el van talalva a modszer.

Pl. nem jo, ha a Nyugdijintezet havonta vegzi a befizetesek rogziteset, emberenkent, mert egy 10 millios orszagban ez elerheti a havi 5-.5.5 millio recordot, tul sok munka ez, valoszinu sok hibaval. A vallalatoknak meg kell orizni a financialis adatokat hosszabb idore, 5-10 evre,
ma mar computerizaltak a payroll-berszamfejtesi rendszerek, igy eleg kerni toluk egy evi osszesitest, egy egyszeru recordot, Azonosito szam + nev-sum, evi befizetett osszeg, elektronikusan bekuldve az adohivatalba, ahol egy program ramasolja az adohivatal adatbazisara. Mivel a cegek nem egyidoben zarjak a fiscal evuket, igy evi mondjuk 100 ezer akcio keletkezik per ev, ami mar kezelheto mennyiseg. A kifizeteseknel sem jelent bonyodalmat az orszaghatar, ma mar, foleg, hogy minden orszag egyforma penzt hasznal.
Tobbfele variacio, megoldas van, de bonyolitja a helyzetet, hogy az egyen ma meg nem tudja hogy melyik orszagban fogja leelni a nyugdijas eveit, sot ez is lehet tobb orszag, pl. 5 evet el nyugdijaskent egyik orszagban ahol dolgozott, majd a maradekot abban az orszagban tolti el ahol szuletett.
Egysegesiteni az orszagok nyugdijrendszeret nem lehet, mert tul nagyok a fejlettsegi kulonbsegek, igy a jovedelem kulonbsegek es igy a nyugdij kulonbsegek es megelhetesi koltseg kulonbsegek.
De mindenkeppen foglakozni kell a problemaval, mert az ideiglenesen kulonbozo orszagokban dolgozok szama gyorsan no, mint a fejlodes termeszetes velejaroja, ezen kivul gyorsan no a mas orszagokban koltozo nyugdijasok szama. Az USA-ban ez mar nagy folyamat, a hideg es gazdag helyeken eltoltott munka utan, melegebb eghajlatra koltozik a nyugdijas, az eszaki allamokbol a Floridaba. Az a jelenseg mar most is letezik az Unioban, es megjobban fog noni, eszakrol del fele megy a nyugdijas migracio. Egy extra terher novekszik a fogado orszagok egeszsegugyi rendszerere, ami egy masik kerdes. Megpedig, a 60-65-ev folotti nyugdijasok mar nem fizetnek havi health care dijat, hanem az allam fizeti, ami persze, ha atgondoljuk, pont ugyanaz mint a nyugdij, az eppen dolgozok fizetik a mar nem dolgozok egeszsegugyi dijait is. Csak az a kulonbseg, hogy az eppen dolgozk is fogyasztanak health care servicet is, amig nyugdij eseten ez nem igy van.
Az USA-ban ez utobbi kozpontilag van fizetve, az EU-ban nyilvan nem, es igy a nyugdijas migracio is
Tehat mindjart ket, migracio altal generalt problema is fejlodik az EU-ban amivel fogalkozni kell, es extra adminisztraciot igenyel.
Mind a ket migracio eros pozitiv hatassal van az emberek eletszinvonalara, pl. egy magas nemet nyugdijas lekoltozik Valenciaba, olcsobb megelhetes, sokkal jobb klima, nagy eletszinvonal emelkedes ez szamara, ugyanakkor jo Valencinak is, mert extra penz jon a varosba, a nemet nyugdij ott lesz elkoltve, egyszeru szervizekert. Cserebe viszont jelentkezik a health care transfer problema.

Tehat, osszefoglalva, a nyugdijrendszerek relative egy uj allami-public service, ami meg egy korai fazisban van, nem erte el a vegleges formajat ugy mint pl. az igazsagugyi rendszer, es
az EU-ban uj kihivasok ele nez, az ideiglenes migracioa, a novekvo mas orszagbeli munkavallalasok miatt.
Ez egy tipikus group development problema, amire ki kell dolgozni valamilyen, kifinomultabb megoldast, felhasznalva a computer-elektronukis communikacio nyujotta lehetosegeket.
A masik problema, a nyugdijas relokacio, ami nyugdij es foleg Health Care trnasfer problemakat vet fel, szinten novekvo, tipikus group development problema, amire hasonlo valaszt kell keresni az EU-ban.
Computer, adatbazismanagement, elektronikus kommunikacio, transfer segitsegevel megoldhato mind a ket problema, nyilvan extra adminisztracios munkaval. El kell talalni a legegyszerubben kivitelezheto megoldasokat.
Es kell kis feeling management is, foleg az eszaki orszagok eseten, a csokkenes-fogyas tures: emberek nem szeretik ha valami fogy, csokken, meg a termesztben is, csokken a gleccserek nagysaga, melegszik az ido, ami tulikepp jo dolog, nyilvan csak egy hatarig, nem akarjuk hogy tul meleg legyen a Foldon. De ez nem varhato meg hosszu tavon sem, inkabb a nagyobb lehulestol kell tartani, mondjuk egy millio ev tavlataban
De nem szeretik a rovid tavu csokkeneseket sem, igy a telepulesek letszamanak csokkeneset, vagy teruletek lakatlanna valasat. Pedig ez jo az embereknek. A fejlodes soran, a “ forced extension by population growth”, a nagy nepszaporulat altal kenyszeritett novekedes miatt, -az ember belakta-elfoglalta a Fold majdnem minden lakhato lehetsegen negyzetmeteret, relative kis teruletet hagyva az erdoknek. A fold kellett az elelmiszer es energia (szena a lonak) termeleshez.
A fejlett orszagokban a nepessegnovekedes megallt, enyhe csokkenesbe ment at, aminek hatasa, hogy a legrosszabb felteteleknel lakhato teruletekrol a nepesseg fokozatosan elkoltozik a jobb climaju teruletekre, mert ott jobban el. A folyamat lassu, a fo folyam, hogy a fiatalok koltoznek, az oregek meg kihalnak a rosszabb klimaju teruleteken. A legnagyobb skalan ez az eszaki orszagokban tortenik nyilvanvaloan es relative korai fazisban van az EU-ban, de gyorsulni fog, kovetkezo 100 evben.
Az EU feladata, segiteni ezt a migraciot, mert jo az embereknek. A fogyo orszagoknak ezt a rossz erzest el kell viselniuk, nincs abban semmi rossz ha pl. az Eszaki sarkorrol eltunik a lakossag. Mindenki igyekszik a legjobban eltolteni a szamara kijelolt idot a foldon, a fogyas ebben az esetben jo az embereknek.
beszterec Creative Commons License 2010.05.24 0 0 32

Hogyan tovabb EU Unio

What is the next step, ideak.

Lattuk kb. hogy mi ez az uj unio, 95% ban vamunio, ami pont eleg is. A maradek 5% elony, azert fokozhato, csak meg kell talalni a politikai teruleteket.
Kozos kulkepviselet pl. jo otlet, mert 170 orszag van a foldon, mindenkinek nagy penz kulon kulon lefedni a foldet embassy servicevel, es raadasul vizum kiadassal.
Most hogy igy le van irva, atvaltozott az egesz Muszajra, mert nem varhato el mondjuk Szloveniatol sem Luxemburgtol hogy mindenutt a vilagon legyen vizum kiado kepviselet, mert belerokkannanak, viszont a bejovo embereket meg nem lehet vizum nelkul beengedni a harmadik vilagbol. Tul sok a kiskapu most, ezt le kell zarni.
Azert ez mar komoly unios dolog, ezzel levesszuk a vamunio reszt 90%-ra, 10% a tobbi. Nagy productivitas ugras is. A UNIO kormanynak lesz Foreign Affair Ministerium, Kulugyminiszter
aki egy jol kigondolt sema szerint osztja szet az Ambassador-Konzul poziciokat az orszagoknak.

A masik, megnagyob kenyszer, az energia valtas. Itt el lehet pukkantani az ismert es sokat hasznalt valasztasi slogent “ az elet kihivasaira adequate valaszt kell adni” . (es ezt persze a mostani kormany nem tette meg stb.)
Itt sajnos kenyszer van, energia letkerdes, es az EU a legnagyobb energia importor a vilagon, igy a legsebezhetobb. Csak egy ut van, fel kell allitani Ministry of Energy, jol kigondolni az agendat, es ehhez kell mar egy “Tobbseg dont” politikai szavazo rendszer is, a kartyaklub, mindenki mindent megvetozhat ide nem eleg, mert tul nagy a riziko. Ha itt valami melle megy akkor nagyot csuklik az unio az biztos.

De penz nem kell a buliba, van eleg, mindent lehet finansziroztatni a privat vilaggal, pl. dept of energia garantalja az uj Nucik beruhazoinak a tisztes megterulest, es maris trillio tonna money fog rendelkezesre allni. Az ECB is tud annyit printelni ami a Kozponti budgetba eleg.
Lehet persze szolidaritas budget is, de csak ha kicsi, mondjuk a Nyugat Europai orszagok a GDP max. 0.1-t befizetik Brusszelnek, amibol a legszegenyebb reszeken, Romania, Bulgaria, Szerbia, Kosovo, Albania, Macedonia, autostradak epiteset finanszirozza, mondjuk 50% onresszel.
Ez nekik is jo, mert az o arujuk es turistaik is utaznak. A Kozepso orszagok se nem fizetnek, se nem kapnak.

Amit erdemes: jobb PR. Ez hoz a legtobbet. Extra 10% elony. Only feeling on the world market.
Mert jobb erzes egy nagy orszag tagjanak lenni, mint egy kicsinek. EU-ban megmarad mindenkinek az onallosaga, meg ilyesmit, UN tagsag, az osszes sport Association tagsag stb,
de ugyanakkor, azert az UNIO szallit egy good feelinget is az embereknek. Ingyen van, semmibe nem kerul, de a lathatatlan vilagban befolyasolja a a trillio donteseket,
az osszetarotzas erzese.
Talan meg a nev is lehetne erosebb pl. United States Of Europe. USE?????
A fonoknek ki van nevezve egy President. Nem commissioner, hanem real president, nyilvan semmi nem valtozik, de az emberek ezt ugy sem erti. Commissioner title azt mondja, semmit nem mondhat meg az orszagoknak, so what, a President ugyanez.
Kell Kulugyminszteri CIM
Kell Hadugyminiszteri cim, ma mar szimpla formalis papirozgatas. Az UNIO csinal egy EU-NATO fele szerzodest a tagjainak, majd ez a EU NATO formal egy NATO-t az USA-val, amihez csatlakozhat a tobbi. Kis papirmunka az egesz. De igy mukodik a vilag, bekeidoben, a Hadugymin csak golfozik es idonkent harcias nyilatkozatokat ad a vilag fele. HA valami balhe kitorne akkor meg osszeulnek a fonokok is kitargyaljak merre az elore. Ugyis minden esemeny mas, kulon valaszt igenyel, nem kell semmit elore kobe onteni.
A legnagyobb PR, 50%-az egesznek, kis community service to the people of union,
Minden paratlan evben, amikor olimpia van, a BL donto utan 7-10 nappal, jatszanak meg egy mecsset gyakorlatilag ugyazazok a focistak, csak mas keveresbe:

USE vs. South America-Afrika Kis vilagbajnoki baratsagos foci meccs.
ami Brazil es Argentina 90-ban, es mindenki Europaba focizik amugy is kivetel nelkul. Afrikabol ma egy ferne be a Drogba. De ez eleg is, hogy az egesz afrika megvegye a meccset.

Edzok: az elozo ev, Del Amerika kupa es a BL gyoztes csapa
t edzoje. Igy elore keszulhet kit valogat be a csapatba. Ez is sok nezot fog genralni, EU export product, a vilag osszes TV-je atveszi, mert itt tenyleg egyben lathatja a legnagyobb starokat. Sokkal jobb mint cukrot exportalni az biztos, de meg a BMw-nel is sokkal jobb. Csak jatszol es jon a penz.
Penz koltes nelkul, onallosag feladasa nelkul formalsz egy jo community-t.



beszterec Creative Commons License 2010.05.14 0 0 31
Developing:


Lassan osszegyul egy jo Iblokk, hogyan mukodik egy orszagban a politika. Igyekszunk osszesuriteni az informaciot ugy hogy belerejen a fejekbe.

Lattuk, hogy a fejlett orszagokban eleg jol ossze van fircelve a politikai rendszer, a hatalmi struktura, amiben millio joghezag, kiskapu letezik, es az elet allandoan general uj joghezagokat, kihivhato SIP-eket mert a hatalom nem merheto, egy szerzodes ami nem tudja az osszes SIP-et lefedni, mert azok szama vegtelen.
Jo ez a keplet is a Politikai Tudomany szamara:
Penz : hatalom = Szerzodes
Penz es a hatalom aranylik egymassal, hasonlo, sokszor egymasba atkonvertalhato, penz hatalmad ad, es hatalom is veheto penzert, hatalom sokszor penzze konvertalhato, es mind a ketto egy szerzodes, ami – szo szerint - vegtelen fele lehet.

Az elozo IB-hez hozzaadunk meg, mar ismert SOHO torvenyt:

A Foldon minden Leadership, vezeto poszt allando kihivasnak es tesztnek van kiteve.
Mind a gazdasagban mind a politikaban, mindenki a maximalis tomegu fagylaltot akarja elfogyasztani, igy:
- a miniszteriumi alkalmazottak kozul nehany, idonkent, es/vagy amikor alkalom adodik ra, kihivja, kritizalja, az egesz fonokseget, felfele a piramisban.
- az osztalyvezetok – Foosztalyvezeto ugyanez
- foosztalyvezetok – miniszter ugyanez
- miniszterek – PM ugyanez
- PM – Parlament ugyanez

- Unioban az orszagok, ugyanez, kulonosen a szomszedok egymassal.
Itt el lehet pukkantani egy Pol. Science tetelt:

Barat- ellenseg-ellenzek tetel:
Szomszed orszagok allandoan veszekednek, valahol mindig van valami vita.
Nem szomszed orszagok jobbara baratkoznak.
Pl. hires a Magyar Lengyel Baratsag, es hires a magyar – szomszedok ellentet.
De jok, peldasaknak hivjuk jobbara, a magyar kapcsolatok minden Eu orszaggal
ami nem szomszed.
Minden orszag igy van ezzel a foldon, kivetel nelkul. USA-Canada, USA- Mexico,
mindig felbukkan valami SIP, amin lehet vitatkozni. Ausztria-Tirol, NSZK-Denmark,
Kina Japan, minden orszag. Canada: egy szomszed, egy vitapartner. Sok szomszed, sok vitapartner.
Ha szomszed orszag akkor VITA, kihivas allandoan valahol az elet sokszinu teruletein.
Nem veletlen, hogy ez van az emberek fejeben, Mo-es szomszedai kozott sok bugyi-bargyu
SIP szuletett. Kivitel mindig van, pl. Francia halott kislany uszik a Dunan, cimu bargyu pamflet.

Globalizacio a politikaban plusz jobb kommunikacio:
elofordulnak tavoli orszagok kozott is vitak, pl. Cold War. A media adja a szervizt, a porondot vitazasara. Az orszagok kozott allandoan volt es van valami hatalmi struktura, viszony, ami allandoan valtozik, a blokkok szama es nagysaga orokos valtozas.

Globalizacio a Foldon, hasonloan megy vegbe mint pl. idosebb politikai rendszerek ket partra disztillalodnak le. Pl. Anglia-USA, a part rendszer indult ugy 200 eve, sok parttal. Partok
szulettek, nottek, haltak meg, vegul is ez az egesz le surusodott 2 nagy parta, a jobb es baloldara. Nyilvan itt is szuletnek uj partok, de hamar el is halnak, a fo trendet kell latni.
Az orszagok kozott is hasonlo folyamatok zajlanak.
Lehet igy is csoportositani az orszagokat.
WW1 es WW2, csak KET nagy csoport es egy par orszag, aki ki tudott maradni ezekbol.
Cold War: ket nagy csoport, de volt egy nagyobb Harmadik-fejlodo vilag, ahol Jugoszlavia-Tito, szeretett volna valamifele leadershipet elfagylaltozni.

Az egyik csoport szetesett, erre a masodik, a Nyugat kozott is gyengultt a ragaszto.
Jelen pillanatban a Foldon nincsenek eros, jol elvalaszthato, kulon operalo, vitazo blokkok.
EU-USA ket nagy group, keves vita, (parton belul is vannak vitak) itt nem huzunk vonalat.

Inkabb azt mondjuk, hogy a partok fejlodesehez hasonloan, ket reszre csoportosul a vilag,
A jobb oldal ami a gazdagabb resze az orszagnak, es baloldal ami a szegenyebb resze az orszagnak. Ugyanez az orszagok kozott:
A Jobb oldal a Nyugat, USA, EU, JAPAN stb. A fejlettek, es a Harmadik Vilag, ami avanzsal a masodik helyre, a Baloldal.
A rangsor nyilvan folyamatos, van egy jo adag orszag a kozepen a ketto kozott, pl Russia, amit jelen pillanatban meg nem sorolunk a Nyugathoz, de a Harmadik-Masodik grouphoz sem.

beszterec Creative Commons License 2010.05.13 0 0 30
SIP: Fagyizgatunk

A politika tudomany uzesenek (Pursue) legjobb modja, keves altalanos, standard teoria, sok Case Study, eset tanulmany, Info Blokk, story. Ez egy ilyen.

A május 31-én sorra kerülő rosztovi EU-Oroszország csúcstalálkozó napirendjén előkelő helyen szerepel az orosz állampolgároknak biztosítandó vízummentesség – elvben kölcsönösségi alapon. Lengyelország a korábbi szovjet tagköztársaságokat sem hagyná ki a körből.

Sok erdekes es extreme bonyolult kerdesek, (issue) merulnek fel az Unio formalodasanal, mert ugye, elso ilyen grouping az emberiseg tortenelmeben. Ket hasonlo volt es van, a katonai es vam unio, ez az Unio meg nem orszag, es nem is akar azza lenni, de tobb akar lenni mint egy vamunio, azaz mar tobb is mert itt van pl. ez vizum kerdes, ami bona fide poltikai kerdes igy jo alkalmat at Politika Tudomany info blokkok gyartasara.
Itt harom kulon kerdes - issue (SIP nek neveztuk regebben, Subject, Issue, Phenomena)
A vizum SIP a vilagon
Donteshozatal SIP az UNIO-ban
Uj teoria szuletett az emberi csoportokra A Nagyobb A Hatekonyabb (lehet) teoria melle, ellentetben az allati csoportoknal, az emberi csoport A Nagyob A Bonyolultabb

Egy masik gondolat is rogzitesre kerul itt kesobbi feldolgozasra:
Primate groupoknal, ki kellene kutatni hogyan mukodik a “power sharing” a hatalom megosztas,, mert az osszes tobbi kisebb intelligenciaju group-ban, mindig csak egy HIM vezer van. Kisebb a group, es egy mindig HIM vezer van, allatvilagban nincs matriarchatus, de az emberiben is kihalt, azaz ott mar vegyesse fejlodott, a nok is resztvesznek a hatalomban.
Tehat a Primateknel van az elso nagyobb csoport tobb HIM, tobb vezer, akik egyutt elnek a csoportban. Nagyon fontos lepes a fejlodesben, hogy 3-4 him egyutt el, es valoszinu osszevissza parosodnak a nostenyekkel, vagy van-e valami rangsor kozottuk? Ez meg nem lett kutatva, pedig ez adna jo infot a korai embercsoportok mukodesere.
Akarmilyen a power sharing, az emberi tarsadalmak is megoriztek az egy vezeto elvet, mindig valasztanak egy Single vezetot. Azaz tobb single vezeto is lezetik, de mindig van egy legnagyobb, akik a tomegek szemeben a legnagyobb hatalommal rendelekzik, Prime Min vagy President neven fut.
Kivetel ez alol is van, Romaban volt olyan hogy 3 consul egyenranguan volt a csucson, vagy volt decimvirat is, ahol 10 egyenrangu szemely volt a csucson. Aztan az egesz vissza??-fejlodott egy vezeto egy Parlament Senatus strukturara.
Erdekes, hogy a friss Angol valasztasoknal is valami hasonlo tortent, bar van Prime Minister, de van egy Masodik PM is. Minden vary mindig eloforsud es kulonbozik.

Igy erkezunk el a Donteshozatal, Hatalmi struktura egy groupban fejezethez.
A group indulaskor egy Info Blokk-ban irjak le, (Torveny, Osi jog, Szerzodes, Alkotmany, Deklaracio sok neve van) ki, szemely vagy csoport milyen dontesekre jogosult, a legtipikusabb
a Parlament hoz egy dontest, torvenyt, a PM nek van visszautasaitasi joga, egy vary kell 60% tobbsegi szavazas, vagy a Horty konyvbol, haromszor dobhatja vissza a PM a parlamentnek, vagy UK, a Queenek muszaj alairni ha esik ha fuj.
A vitak akkor szoktak kitorni, amikor az elet olyan SIP-et produkal ami nem volt elorelatva az Unio indulasakor, igy nincs benne az Info Blokkban. Sok ilyen SIP keletkezik a group eleteben, es erre van a dontesi mechanizmus.
A dontesi mechanizmusok meg nem lettek “politika tudomanyosan” tanulmanyozva, rendszerezve, feldolgozva. Azert mert ilyenek ritkan fordulnak elo, jobbara csak a group korai eleteben, de azert elofordulnak. Joghezagoknak is nevezik oket. Kiskapu szo is idetartozik.
Angolul uncharted territory is jo szo.
Az USA-ban a Gore fele valasztasoknal volt egy csomo Joghezag felfedezve. Oregebb orszagoknal ez ritkabb.
Van ezekre a problemakra egy univerzalis megoldas, amit nem mindig sikerul megtalalni az orszagoknal vita heveben.
Mindig kell egy Utolso Szo Joga Group az orszagban, es ez a Parlament.
Mindig a Parlamente az utolso szo, minden SIP-et sjat hataskorebe utalhat es donthet, ha problema merul fel, akkor osszeul es szavaz, dontese ellen nincs fellebezes.

Regebbi rendszereknel ez a kiraly dolga volt, (abszolutisztikusnak is hivjak), vagy pl. a kommunista rendszerekbe a Partfotitkar dolga volt. A Keleti Blokkban es a hatalom a Moszkvai Partfotitkar dolga volt, aki megmondhtatta azt is, pl. hogy ki legyen pl. Csajagarocsoge polgarmestere.
Mai rendszereknel, kulonosen az USA-ban, a politikai vitak sokszor a birosagokra kerulnek, ami eleg butacska variacio.

Tehat vannak jobb es gyengebb dontesi mechanizmusok egy orszgban, jo nagy keveredes. Van az UNIO-ban dontesi mechanizmus, mellerendelt rendszereknel alkalmazzak, abszolute demokracianak is hivhatjuk, minden egyen-vagy groupnaknak van veto joga.
SOHO ugy hatarozza ezt meg, ezek azok a group-ok, ahol a group osszetarto ragaszto a leggyengebb, nincs is alkalmazva egyetlen orszagban sem, pl. egyetlen parlament sem operal ugy, hogy minden kepviselonek vetojoga legyen, mert akkor egyetlen torveny sem szuletne egy orszagban.
A dontesmechanizmus legtobbje egyszeru, tobbseg-kisebbsebb, 51-49%-os ismert combo, de vannak SIP-ek amelyek 66%-os tobbseget igenyelnek. (Jo ez a SIP creacio) Vagy pl. az Alkotmany, aminek megvaltoztatasa lehet hogy nepszavazast igenyel. Ezt persze ki lehet kerulni, pl. hozzaadnak egy Kiegeszitest, Addendumot es kesz.

Tehat: a leggyengebb donteshozatali mechanizmus, a mindenkinek veto joga van.
Ezt alkalmazza az EU, de ehhez meg az is hozzajon, hogy csak az Indulaskor meghatarozott SIP-ekben lehet ezt alkalmazni.
De az elet general mindig uj SIP-eket, (ez a SIP szo kell a SOHO-ban) amelyek az indulaskor nem lettek elore latva, igy azokhoz meg Dontesi Mechanizmus sincs.

Valami ilyesmi a vizum is, EU bizottsag targyal Oroszorszaggal a vizummal.
Legeloszor is vizumrol nem lehet tul sokat targyalni, egy szimpla telefonnal elintezheto.
Kulugyminiszter utasitja a Nagykovetet, hogy kerdezze meg a masik Kulugyminisztert
“mizujs jobarat, ha en eltorlom, akkor te is elfogod vagy nem”
Ha a valasz nem, akkor marad a regi combo.
Ehhez nem kell egy 50 fos delegaciot elkuldeni egy a tengerparti luxuszallodaba, kulonrepulogeppel, jol kitomve segedszemelyzettel.

E-hir kapcsan, Eu Deleg targyal mas orszaggal a Vizumrol, nyilvanvalo hogy hypotetical kerdes mert EU Delegacio csak traderol targyalhat kivulallo grouppal. Minden mas kerdes a tagorszagok hataskorebe tartozik, az INFO BLOKK szerint (ez az IB szo is kell a SOHOba)
ami indulaskor le lett irva.
A fejlodes, az EU-ban lebontodtak a hatarok, egy orszag beenged mondjuk tizezer harmadik orszagbol jovo menekultet vizummal a blokkon belulre, plusz 200 El-gida terroristat, akik aztan szabadon utazhatnak tovabb, akkor ez problema lenne.
Elmeleti csak, mert egyik orszag sem tenne ilyet, tehat a mai rendszer jol mukodik, de egy csoportba nincs egyensuly, vagy erosodik es no, vagy forditva. A EU fej nem tud nyugodni,
o dolgozni aka, tenni valamit a kozossegert, jobb Groupot akar. Orszag eseten, a legjobb jellemzo, a Buzgo Allam. A Parlament es a PM is, allandoan azon dolgozik, hogyan tudna tobb es jobb kozossegi szervizt pumpalni az orszagba.
Soho: Buzgo Allam egy SIP! Jo a karakterizacio. Tulbuzgo meg jobb. Ugyanez persze varosokra, pl Californiaban a Ballot kerdes mindig egy nagy lista:
Tegyunk tobbet az oregekert
Tegyunk tobbet a kornyezetunkert
Tegyunk tobbet a gyerekekert
Tegyunk tobbet a kozossegunkert!
Tegyunk tobbet … Hosszu lista
Ez is jo SIP: The Long List of “ Let us do More for our Community”
Nagyon jo jellemzo minden Human Groupra
A millio eves oszton, a “novekedes vagya” dolgozik itt, mert a nagyobb group a jobb, biztonsagosabb, erosebb, “better survival” sansz.

Es a group atesik a lo masik oldalara: tul sok van csinalva, tul sokba kerul.
Sohoi-ban ezt a Sip-et. Konyvklubtol a Konyvtarig, cimszo alatt irtuk le.

Tehat: EU-ban van most a leggyengebb dontes mechanizmus, (amit ad hoc, katyaparty csoportok szoktak alkalmazni) ami meg limitalva van az indulaskor leirt SIP-ekre.

Uj, a fejlodes soran automatikasan megszuleto SIP-ekre meg NINCS semmi metodus kidolgozva. Azaz van elmeletileg de nem igy mukodik a vilag.
Az egesz hatalom lenyege: EN MONDOM meg neked “WHAT TO DO” es nem forditva.
Ez az elvezet, a sex life-ban az orgazmus. Ahhhhh, uhhh, de finom, en mondom neked, nem te nekem.

A Jelenseg sokszor fellep egy orszag eleteben, a PM-President es Parlament eseten.
Regebbi rendszerek, pl. kommunizmus, ilyen nincs, mert EGYERTELMUEN KI VAN DOBOLVA, Ki van jelolve Utolso Szo, amit mindenki tud es betart (mert kulonben a power belerug egyet) ez a Kiraly, Csaszar, Fotitkar.
Az Igazi Demokraciakban, minden dontest ki lehet hivni, kritizalni, nem vegrehajtani, birosagra vinni, kaotikusnak is hivhatjuk. Bar a minden igaz es az ellenkezoje is.

Talan pontosabb leirasa ennek a SIP-nek, , Elmeletileg, is Kitrombitalva is, a Parlamente az utolso szo, de azt a PM, President sokszor “challenging” kihivja, teszteli.
Pl. Usa, valami Atom Egyezmenyt irt ala a President a Szu-val, amit a Congress nem ratifikalt, ismert story.
USA-ban a presidentek allandoan kihivjak a Congresst. Ez az “En mondom meg hogy merre az elore nem Te” elvezet elerese, egy vanilia-csoki fagylalt, sok tejszinnel.
Pl. Kyoto, Clinton vs. Congress story.

Szal, ezt ertjuk remelhetoleg. Minden politikus tudja mirol van szo, csak nem volt tudatos az elmekben ez, es jo zaftos vitakba torkollott a dolog a mikrofonok elott.

EU bizottsag is “acting like the boss” ezzek a vizummal, megha bugyika ugy is. De legalabbis, minden egyen es group hajlamos ra, szivesen eszik egy jo habostortat, vagy bujik az agyba valakivel. Ugyanazert: valami elvezet.

Mi lenne a logika altal vezetett ut, pl. itt EU bizottsag vizum eseten:
A logika szerint az EU fonok, Comissionet Barosso ir egy levelet az orszagoknak, hogy o mint Comissioner, akinek feladata a vezetes, hogy a fejlodes itt produkalt egy ilyen vizum SIP-et, Oroszorszaggal, es mit szolnanak hozza ha az EU megadna neki ezt a vizummentesseget.
Ebben az esetben csak a Sengeni hatorok beluli orszagok szamitananak vagy nem, mindegy,
igy is igaz, meg amugy is.
Mert azoknak, a mai helyzet szerint ugye kulon kulon kellene eltorolni a vizumot Russiaval.
Es ez a Parlamentek dolga minden orszagban, de csak akkor ha mindenki EGYSZERRE eltorli.
Szoval jo komplex az ugy, minden tagnak egyszerre kellene ugyanazt csinalni. Mert ha csak egy kinyitja a kaput, ugyanaz a hatas mintha mindeki kinyitna.
De meg nem biztos, hogy Russia belemenne ebbe, mert az Orosz vizum meg kozepkori dolog, nagy hokusz pokusz megszerezni. Oroszorszagban meg sok a gyanu az idegennekkel, a bejovokkel szemben, mert meg a civilizacio szintje alacsonyabb.

Tehat eloszor meg kellene kerdezni Oroszorszagot, de NEM nyilvanosan! Suket. Mert ciki dolog egy esetleges viszautasitas, egy eges a kezdemenyezonek. Ezert csak privat, diplomaciai uton tapogatozik. Csinaljuk mert neked is jo meg nekunk is jo, mit gondolsz?

Elmeletileg az ut, eloszor Titkos vita es Titkos szavazas az Orosz Parlamentnel a kerdesrol, hogy igen, ha te akkor en is. De ez elmelet. Ez 2 helyen tud ez megakadni: Az elso az Orosz Kulugyminiszter, akihez beerkezik a kerdes.
“En vagyok a Kulugyekert felelos, en mondom meg “What to do” es visszauzen a kerdesre,
“Igen Oroszorszag eltorli koltcsonos akarmi eseten”
A masodik, a Kulugy Min, azert kicsit fosik megenni ezt a fagyit, es megkerdezi a PM-et, vagy aki eppen ott a #1.
Ugyanez a scenario: Mondd meg nekik, MEGADOM nekik ha Ok is megdjak Nekem.
Aztan a Parlament ratifikalja-e vagy nem, majd meglatjuk, mindenesetre:

Egy adag Fagyit (ah de finom) most es azonnal megeszek:: En mondon meg, nem te.

EU-nal persze ugyanez lenne az ut, csak itt X szamu Kulugyminiszter es PM fagyizhat egy jot,
(OK, megadom nekik) majd ha itt nem bukik meg, akkor X szamu Parlament szavazna, titkosan az egeszrol, hogy ne egjen senki, se ok se a masik, ha egy NEM veletlenul becsuszik a 16 vagy mennyi Sengeni Parlament kozul.
Ha egy sengeni Parlament nemmel szavazna, akkor Nem tortent Semmi, ugy elunk ahogy eddig.

A Public errol semmit nem tud vagy hall. Igy mukodik az orszagok kozotti kapcsolat.
Vigyazni kell ezekkel a fagyi nyalasokkal a PM-eknek, mert gyakran elnyalnak egy adagot, es jo nagy kart okoznak az orszagnak a vilag szemeben, a legtipikusabb az USA-Kyoto fagylalt, Clinton elnyalta, az US benyalta a sok blamet, ami keletkezett a vilagban.


Az E-Unio dontesi mechanizmus upgrade: a fent leirt dontes mechanizmus a leggyengebb, mert a fejlodes allandoan hoz fel uj es uj SIP-eket, amire meg kell talalni a legjobb valaszt, es az hogy egy kis orszag, pl Mo, 10 millio ember, NEM-je, meg tud akadalyozni egy 500 millios group (ennyit ir a Wiki meg soha nem adtam ossze) fontos lepeset elore a fejlodesben:

Jobban gyengiti a groupot mint erositi.

Ide ki kell gondolni valami mast, jobban mukodot, de semmi esetre sem a szokasos, minden group altal hasznalt Parlament formalas combot, ahogy az EU vagy mas parlament formalodott. Teruleti kepviselok altal formalt Parlament. Hatalom nelkuli Parlament, ami most van az EU-ban, csak osszeulnek egy kis dumcsira, meg egy nagy butasag.
Azaz: Inkabb gyengiti a groupot mint erositi.
Mert az emberek egy resze azert erti, mit csinalnak ezek (lehuto, burokrata stb) egesz nap ott, a mi penzunkert. Mennyi hasznot hoznak?

A Vizum SIP-bol felhasznalunk, tovabb viszunk:
SIP: subject, Issue, Phenomena: ez kell mert sokszor elofordul
Info Blokk: IB, tobb szaz szo gyujtoszava
SIP: The Long List of “ Let us do More for our Community”
SIP: veto jog dontesmechaniszmus, mar benne van de tobb kell ide.
SIP: I tell you what to do, vanila ice cream consumption.

Ez a most es azonnal megeszek egy fagyit, most en dontok, en mndom meg “What to Do”
Elvezet effect sok minden esemenyt megmagyaraz a tortenelemben.
Egy tipikus magyar: Szalasi atveszi a hatalmat, akkor amikor mar 100% biztos volt hogy a haboru el van bukva. A tuleles logika azt mondja, hogy most tunj el jo melyre, dobj el minden rangot, szerezz egy kozkatona ruhat, probald meg tulelni a var elfoglalasat.
Ehelyett, inkabb meghal de cserebe fel evig annyi fagyit eszik amennyi belefer.

A PM vallalja a konfrontaciot a Parlamenttel, csak arra a pillanatny elvezetre, amikor alair egy Info Blokkot. Pezsgo, taps, en mondom meg “What to do here, or what”
beszterec Creative Commons License 2010.05.11 0 0 29
Ugyanez az Infoexport aspektusabol
vary #3

Az Informacio export


A fejlettsegi sorrend a vilagban, kis check.

Most nem merunk mindent, GaS kosarat hanem csak a szellemi termek exportot, de ez nem tul jo szo, erre kell egy uj szot krealnunk: “Informacio export”
Ezzel jo sok penzt csinaltam, “Once upon a time” .

Csak az Info exportot nezzuk ennek aranyat a tobbihez.
Elso az USA, Software, computer chips-CPU, filmek, TV musorok a fo folyam

EU a masodik a vilagban, de joval lemaradva. EU-, jobbara Nyugat Europa, volt a technologia export csucsan, talan ugy 70-100 eve, a gepipar es a kemiai anyagok teruleten. De ez elmult, masodik helyre csuszott vissza, mert az elektronika fejlodes, a transistor, IC, Computer, software fejlodese magasan az USA-e. es a Filmexport-Tv musor export is.
Erdekes Statisztikai Mutato lenne ez a fejlettsegi sorrend megallapitasara: Kb 10 szeres US folenyt josolok
Az Informacio Exportban Harmadik hely meg nincs is kiadva, Japan es S-Korea Info exportja nagyon kicsi, Ausztralia se nagy, de azert van, pl. az Ausztral Open, tennis versenyt nezik az egesz vilagon.

Tehat nyilik a Doha, tobb agro termeket enged be pl. az EU. No a tulkinalat a EU piacon, cukorbol, bananbol, gabonabol, esetleg husbol is. Tobb Kemenyvalutahoz jutnak a fejlodo orszagbeli orszagok, tobbet fognak venni, mondjuk az Informacio Importjuk no.
Tobb fizet elo pl. Wimbledonra vagy a BL meccsekre, amelyeket az egesz vilag nez. Az egyik legjobb export termek.
Cserebe Agro termekekbol vissza kell vagni a termelest, olyan helyeken, ahol a munkaero es a fold draga es a klima kedvezotlenebb, ez pedig Nyugat Europa.
A jo helyen nyersz, a gyengebb helyen vesztesz.
Javul az EU cserearanya a Fejlodokhoz kepest. No az eletszinvonal. Olyan termekert kapsz penzt, aminek termelese semmibe nem kerul, csak focizni kell 90 percet egy stadionba amit ugyis tennel hogy szorakozz kicsit, vagy utni a teniszlabdat Parizsba, a Roland Garroson. .
Mindenki elvezi amit csinal, a focimeccs nezo is meg a jatekosok itt. Nem kell mar a foldeken gornyedni, eleg ha a stadionba ulsz es tokmagot ragcsalsz, az csinalja a penzt.
Mo-nak is jutott ebbol egy picike.
A Debrecen SC kapott vagy X millio Eurot, a 6 meccsert, aminek egy resze mar EU foci
exportbol jott mert az UEFA eladta a meccseket az egesz vilagon es szetosztotta a bevetelt. .
Szoval es tettel: mehet a Doha. Csak lassan. Igyekezz a Price Warokat elkerulni, inkabb keresd ki a leggyengebbet es szolj neki, hogy zarj be, esetleg adj neki kis fajdalom dijat, hogy ne fajjon annyira.

PS: ugyanez a folyamat zajlik persze az EU-n belul is, Nyugat Es Kelet Europa kozott, a High Tech gepipari termeles az UNIO szegenyebb Keleti reszeben gyorsabban no, sok Ny-EU ceg nyit uj gyarat, es zar be kapacitasokat a Nyugati reszen. A Nyugati resz gyorsan fejlodik a sercvice resz fele a GDP-ben, az Unio nagyot gyorsitott a fejlodesen.
A keleti reszen meg no gepipari termeles, az agro rovasara, ok meg itt tartanak.
De mar neha belecsipnek egy kicsit az Info exportba is.




Előzmény: beszterec (28)
beszterec Creative Commons License 2010.05.10 0 0 28
Megrovidebben leirva ugyanez.
Az egesz vilagra igaz fejlodes menet, ami 150 eve indult el, az ipari forradalommal, amikor is uj, nagy energia supply lepett be a termelesbe, a gozgep, (majd a robbano es elektromos MOTOR, itt a MOTOR szo a lenyeg) levaltva az emberi es allati energia supplyt. Ezzel az uj energiaval, oriasi produktivitas novekedes tortent es tortenik, ami
Kevesebb ember, tobb arut allit elo
Az elelmszer es barmilyen szallithato termekek eloallitashoz egyre kevesebb ember kell a Foldon. A mezogazdsagbol es iparbol aramlik ki a munkaero, mert forszirozva van a fejlodes altal, es a szolgaltatasokban talal megelhetest.
A folyamat: a parasztbol ipari munkas lesz, ugyanakkor az ipari munkasbol pedig service munkas lesz, pincer, bank clerk, szalloda takarito, tizezer fele mas munka.
A GDP szerkezet valtozasa mutassa a fejlodest, 150 eve 50% agro, 30% ipar, 20% service, ma meg 80+% service es tovabb no, a masik ketto rovasara.

Ez a fejlodes, megy mar 150 eve, es meg messze vagyunk a vegetol. De mar latjuk, a agro marad az 1-2%-nal a GDP-ben, de az ipar is le fog menni kozel a 2-5%-ra, 95% a GDP-nek szolgaltatas lesz. A legfejletteb teruleteken mar elerte a 90%-t a service aranya a GDP-ben. .
Előzmény: beszterec (27)
beszterec Creative Commons License 2010.05.10 0 0 27
World Trade
Export Import, az allam szerepe,
Doha, WTO, Brusszel

Sokkal bonyolultabb mint az latszik, probaljuk a megtalalni az optimalis utat elore, melyek a jo dontesek az orszagok szamara.
Bonyolult info dzsungelbe erkezunk.

Mind setup: a vilagon barmilyen uj kapacitas lep a piacra (nyilvan csak szallithato aruk eseten) amennyit az uj kapacitas el tud adni, annyival csokken az addig existalo kapacitasok eladasa.

Komplexitas: de csak akkor ha mar a markek segmensben a fogyasztas nem noveszik, elerte a kb. stagnal. A legtobb elelmiszer igy van, rizs, buza, hus stb. De pl. computer fogyasztas, fiatal piacon joval bonyolultabb ez, ott egymast elozi, keresztezi a supply-demand gorbe.

Tehat, pl. cukor. Uj curkogyar lep uzembe Kubaban, es teljesn szabadkereskedelem lenne, akkor nehany cukorgyar kevesebbet tud eladni valamivel. A kovetkezo uj cukorgyar tovabb nyom egyet, olcsobb lesz a cukor pl. Eu-ban, sok termelo leall a cukkorrepaval, vagy kevesebb teruleten termel es igy tovabb. Eleg bonyolult leirni. Tudjuk idonket kitor a Price War, a a termeles szempontjabol kedvezotlenebb teruleteken csokken a vetesterulet, mar egy ket cukorgyar nem kap annyi repat, hogy megerje bekapcsolni a gepeket, lassan bezar.

De igaz az is: a tropusokon ugyan olcsobb eloallitani a cukrot, egy holdon, fajlagosan, mert kedvezobbek a klima, de mara az egesz cukorgyartas, vetestol a csomagalosaig teljesen gepesitett, a labor cost, a munkerokoltseg kicsi, a toke a gepekben nagy. Ehhez jon, az amortizalodott geppark, ez a kotlseg sincs mar. A harmadik a cukor, bulk, nagy a szallitasi koltseg, pl. Kubabol, kivinni a kikotohoz, hajora, majd vonatra rakni, majd kamionra.
A helyi termelo cukra mar ki tudja hol all, valoszinu versenykepes. Ezen a piacon tehat
tobb helyi verseny zajlik, a cukor kapacitasok korlatozasa az allam dolga, vagy hagyja
hogy az arhaboru csinalja a managelest. .
De az is igaz, hogy pl. az USA-ban valahogy ugy alakul a dolog, hogy pl. a Cuba el tudna adni cukrot, plane ha nagy farmok lemennenek oda, beruhaznanak sok millio dollart, jol megszerveznek a termelest, es a visszaszallitanak a cukrot az USA-ba. Kiutnenek egy
csomo US cukortermelot a piacrol.
Jo bonyolult ez a scenario, mert US toke menne be Cubaba, az csinalna jo profitot, US ceg nyerne az uzlette, ugyanakkor masik US ceg vesztene.

Megis merre az elore? Azt is mondhatjuk, jol van ez igy, minek invesztalni Kubaba a cukorgyarstasba, amikor van boven eleg hazai cukor gyartas? Csak veszteseg van mindenutt.
Invesztalj masba! Pl. epits egy uj autogyarat oda, adj munkat az embereknek.

Igen am, de autobol is van boven a vilagon, semmi szukseg uj kapacitasokra,
csak zavart okoz, a dragabb munkaberu orszagokba munkahelyeket kell bezarni az olcsobb Kubai import autok miatt. Amit a Ford gyartat Kubaba es importal onnan az USA piacra.

Ugy ossze van keveredve a dolog, hogy lehetetlen jol latni, merre az elore. A cegek nyomnak minden arut a piacra, es mindenutt epitenek ki allandoan uj kapacitasokat, cukorto, autot, urhajot, mindent amit ember fogyaszt. Aztan idonkent elkezdodik a harc a vevoert, a Price War, amely a leggyengebbet, a legkisebb productivitasut kapacitas csokkenesre keszteti.
A comparative elony szamit, olcsobb munkaero, szallitas stb, a lenyeg itt, nagyon sok feltetel combinacioja donti el ki megy a piacrol es ki tud noni.
Pl. a cukor esete. Jobb lenne Cubanak autogyartasba fogni, a cukorba invesztalas helyett,
de nem mindig megy, mert magas technolgia termekek gyartasahoz nem eleg egy uj gyarat felepiteni mondjuk Afganisztanba, oda nagyon sok organikus supply kell, utak, aramszolgaltatas, beszallitok tomege, complett jol mukodo infrastruktura, kepzett munkaero, belertve sok mernokot es kozgazdaszt.
Ugyhogy a fejlodes utja, pl. EU es USA, beengedi a Cubai cukrot. Ekkor lemegy sok US ceg Cubaba, benyom egy csomo penzt, mert ott olcsobban tud termelni cukrot es noveli a szallitast a ket piacra. Sokszor ugyanaz a ceg adja el az USA-ban levo foldjet, amin cukorrepat termesztett, es teszi at a termeleset Cubaba a jobb feltetelek es novekedes sansza miatt.
Emiatt csokken az US es EU teruleteken a cukor termeles, de cserebe no a high tech termekek termelese. A valtozas fajdalmas, sok veszteseggel jar, tonna penzek vannak latszolag feleslegesen elkoltve.
A Kubai par hektaros szegenyparaszt is abbahagyja businesst, beall bermunkasnak az USA ceghez cukrot termelni, de csak egy reszuk, mert nincs mindre szukseg, mert maximalis a gepesitettseg az uj farmon. Ideiglenesen munkanelkuliseg is keletkezik Kubaban a multi bejovetele miatt.
Roviden: a fejlodes, a productivitas novekedes nagyon draga mulatsag a foldon, sok fajdalommal es veszteseggel jar, de megis ez teszi jobba az eletet.
Az allam feladata, kicsit talan lassitani a fejlodest, hagyni idot az alkalmazkodasra,
a legoregebb, mar felujitasra erett cukorgyar gyartasat csokkenti, majd beszunteti.
Lakasokat epit a nagy varosokba aramlo kisparaszt retegnek, es segiti hogy hozzajussanak.
Nem kell sok segitseg, kis adokedvezmeny eleg, es csak addig amig sikerul az asszimilacio, a valtozas.
Mindenket orszag jol jar, es mindenketto kicsit rosszul is. Pontosabb, mindket orszagban vannak olyan csoportok amelyek rosszul jarnak, de a tobbseg, a 99.999% jobban jar, csak mindketto mashogy. Az USA fogyaszto olcsobban jut cukorhoz, a Kubai fogyaszto meg tobb autot tud venni mert tobb penze lesz a valtozasok utan. A kubai allam is tobb bevetelhez jut a gazdasagbol a valtozas utan mert no a gazdasag. Az is igaz, ezt igy nem lehet latni mert tul bonyolult, a rovidtavu fajdalmas valtozasokat viszont igen, amit igyekeznek elkerulni az orszagok, ezert lassu a WORLD trade fejlodese.
Az is igaz: a fejlettebnek kell eloszor lepni, es valtozni, mert Kubanak ahhoz hogy tobbet tudjon vasarolni eloszor el kell adni, mert a penzet nem fogadjak el a vilagban, amikor eladott, bejott a penz, akkor lehet feladni a rendelest a vasarlasra. Tehat, elobb el kell adni a cukrot Kubanak, (amit be kell engedni ehhez) es csak utana tud venni autot.
A fejletteknek kell inditani a valtozast, megtenni az elso lepeseket. Majd ezek generalni sot forszirozni fogjak a valtozasokat a szegenyeknel is. Ami ott is fajdalmakkal jar.

Most mar latjuk mirol beszelnek Dohaba, minden igaz es az ellenkezoje is, midenki nyer es mindeki veszt is egyuttal. Ki ezt latja ki azt, ezert folyik a vita vegtelensegig.
Demokrapia Creative Commons License 2010.05.10 0 0 26
Hát azért valóban brutális váltizások mentek végbe 1975 óta. De írhatnék 1985-öt is. Sőt azt sem tudtam volna elképzelni 1995-ötben itt a Felvidéken, az éppen születgető, akkor még Mecsiar által irányított Szlovákiában, hogy mondjuk 2010-ben a sarki kocsmában visszakapott aprópénzt elkölthetem a egy francia vidéki vendéglőben.
Ha 1985-ben azt mondta volna valaki, hogy úgy mehetsz Bécsbe, hogy még egy nyamvadt igazolványt sem kell felmutatni, hát kiröhögöm. Akkor Bécs majdnem olyan messze volt, mint ma a Hold.
Előzmény: morbiczer (6)
beszterec Creative Commons License 2010.05.10 0 0 25
World Trade Org.

Erdekes, hogy EU memberek megoriztek kulonallo tagsagukat a WTO-ban, pedig nincs semmi joguk ott elfogadni barmit is ez az egy dolog ugyanis kizarolag Brusszel dolga.
Barmit megszavaznak, ervenytelen, mert nem tudjak teljesiteni, mindenkire egy szabaly vonatkozik, egy vamtarifa stb.

Megis megoriztek a tagsagukat a WTO-ban. Az OK???
Valoszinu nem ertett az egesz EU mukodese, vagy csak nem lehet kilatni a kaosz dzsungelbol, kicsit sotet van bennt?

Az egyetlen dolog ami kozos az EU-ban, a kozos International Trade.
Erdekes lenne egy kerdes a tagallomokhoz, megis mit gondolnak errol?

Az is lehet, kis onallosag megiscsak, jo ha ott vagyunk mi is es dumcsizunk a tobbivel.
Baj nem lehet belole.
Előzmény: beszterec (24)
beszterec Creative Commons License 2010.05.07 0 0 24
Unio versus Unio versus orszag

A politika tudomany, Soho-nak hivjuk olyan bonyolult hogy minden egyes InfoBlokkhoz, ujsagcikk, iras, kulon magyarazo szotar kellene, hogy szinkronba hozzuk legalabb azokat a fogalmakat amelyeket az Iblokkban hasznalunk.

Unio vs Orszag
Unio anglolul is Union, United, egyesult, es jelenleg ket unio van a fold terkepen, angolul is magyarul is, a USA es az EU. A harmadik nemreg megszunt a SzovjetUNIO.

Orszag=country, ismert fogalom 200-2 = 1998 van beloluk a foldon.


A human species elete a Foldon egy orias multi group, angolul lehet jol leirni, group of group of group, csak nagy egyszerusites utan tudjuk leirni, mert egy ember sok groupnak lehet tagja, es egy group is sok masik groupnak lehet tagja. Lassan el is tudjuk ezt kepzelni.

Nevezzuk politikai groupnak ez a felosztast:
1. Telepules: Falu-Varos, kicsitol a nagyig, 10 fotol a 10 millioig
(Settlemetn, Village, City)
2.Kisterseg, Jaras
(angolul mar zavaros ez az ugy, tobb szo van de kaoszos a dolog, county, borough)
3.Megye (County van a legkozelebb hozza)
A jarasok megyet alkotnak, de pl. Angliaban ez igaz is igy, de pl. a megyek is alkotnak jarast, minden igaz meg az ellenkezoje is.
4. Orszag, a megyej orszagot alkotnak

A legtobb orszag igy epul fel, 4 szintu multigroup, amirol legalabb elmodnhato, hogy teruleti nagysag szerint ossze lehet oket irni, pl. Mo minden jarasanak terulete kisebb egy megye teruletenel es megye nem lehet egy jaras tagja. de pl. Angliaban es az USA-ban ez mar nem biztos, a tobbi orszag meg a jo eg tudja.
Minel nagyobb annal kuszabb.

5. Elmeleti Unio: orszagok egyesulese, 5-ik szint
Angolul, ket szo van az orszagra, country es State, a magyar forditasa orszag es allam, az egyetlen ut itt:
Orszag = state= counrty = allam
Vegyuk mind egyformanak. Minden ember agyaban azert az allam es az orszag mast jelent, de megis mi a kulonbseg.
Tehat
Elmeleti unio = United States, States, orszagok, allamok egyesulese.
Elmeleti unio = Europai Unio, States, orszagok, allamok egyesulese.
De ketto nem ugyanaz vagy ugyanaz, mind a ketto 5-szintu, es allamok egyesulese.
Pontossag nem all rendelkezesre ebben a tudomanyban.
No accuracy is available here.
De azert probalkozunk es azt mondjuk: .
Az USA, ugy operal mint egy 5-szintu orszag.
Az UNIO meg ugy operal mint…. Erre meg nincs jo hasonlat mert a maga nemeben elso a vilagon, a tortenelemben, bar van jo kozelites pl vamunio.
Az emberek rajottek, hogy a free trade, a vanhatarok nelkuli kereskedelem az jot tesz a fejlodesnek es vamuniokat hoztak letre.
Tehat azert mondhatjuk hogy az EU egy vamunio, mert az orszagok kozott nem uzemel a hatar.
Mindeki johet mehet, es szallithat amit akar. A vamuniok meg nem hoztak letre kozos kormanyt, ugy mint pl. Brusszelben van, se torvenyhozast, se kozos budgetet. Tehat tobb mint egy vamunio, de meg nem politikai unio.
Szoval, az USA egy politikai unio, de modhatjuk azt is egy 5-szintu orszag mert ugy operal mint egy orszag.
Elerkeztunk a hatalom szohoz. Ami talan a legbonyolultabb szo az szotarban, mert van letezik, majdnem kezzel fogahato, de vegtelen komplexitasu a merese.
Szo szerint millard hatalom lezetik a foldon, mind mas es mind mindig valtozik.
Persze probaljuk merni, muszaj mert kell a kommunikaciohoz. Pl. van nagyhatalom kishatalom, korlatlan hatalom, torvenyhozoi hatalom, adokivetesi jog ami egyenlo adokivetesi hatalommal.
Mondhatjuk azt is human tarsadalom egy hatalmi struktura, mindeki folott van valami hatalom, meghozza tobbszoros hatalom, kiveve talan a 200 orszag vezetojet vagy torvenyhozasat.

Van mellerendelt viszony, es grouping es van ala fole rendelt viszony csoport, grouping, es ez az ala-fole rendeltseg nem merheto, legtobbszor egy INFO BLOKK hatarozza meg, amit leirnak, es sokfelekep neveznek, pl. szerzodes, okirat, jo eg tudja, vagy 20 szo biztos van ra a nyelvekben.

Tehat sikerult leszurnuk a politika tudomanyt, ket szora, grouping, csoport formalas, es hatalom.

Pontosan ugy ahogy az allatvilagban van a csoportok formalodasa es a vezetesuk.
Az egesz elet csoportokban zajlodik a Foldon, novenyek allatok, halak emberek csoportokban elnek, mert csak igy tudjak megcsinalni a tulelest, a group reproduckciot.
Az emberek hoztak letre a legnagyobb es legbonyolultabb grouppokat.
Az emberi tortenelem nagyon roviden besuritheto egy pici info blokk-ba,
Az emberi tortenelem az emberi csoportok tortenelme. A csoportok novekedese majd szethullasa, a csoportok egyesulese, TOBB SZINTEN, lattuk 5 maximum, es szethullasa kisebb csoportokra.
Mint az emberi test, ket sejt egyesul csoportot alkot, majd no, el, es komponensekre esik, a komponensek is csoportok, csont csoport, es kulonbozo szerves vegyuletek, es elemek.
Lenyeg:
SOHO law, a nagyobb csoport a jobb. Meg pontosabb, a NAGYOBB CSOPORT aze
erosebb. Es mint tudjuk az erosebb nyer.

Group of grouping, csoportok csoportosulasa.
Kis fejlodestortenet.

Az allatvilagban ez nem fordul meg elo, allatcsoportok meg nem tudnak egyesulni es nagyobb csoportot formalni. Viszont ket csoport harca mar elofordul, de csak a legintelligensebb allatoknal a majmoknal-primates-eknel. Itt a harmadik politikia tudomany fogalom jon be,
a SPLIT, a csoport kettevalasa. A majom csoport no, de csak szaporulat folytan, majd eleri a “nincs eleg enni” allapotot, ehseg ingerultte tesz az allatokat, es egyszercsak kettevalik a csoport, valahol, a kisebbik elvonul tavolabbra es probal egy uj “orszagot” alapirani.
Itt jegyezzuk meg, hogy csak a majmoknal van az hogy tobb him van egy csoportba. Meg nem egyenlo him nosteny, hanem 4-5 nostenyre jut egy him. Nagyobb intelligencia nagyobb csoport.
Tehat megvan a SPLIT, (pl. Kosovo) es masnap az anyagroup megtamadja a rebelliseket, es megoli oket. Csak a majmoknal fordul elo, hogy majom, sajat majmot ol meg meghozza csoportok harcaban, a kisebb intelligenciaju allatoknal ez meg nincs meg.
Mother Nature Birth control, a termeszet szaporulat kontrollja igy uzemel.
A Homo Sapiens valoszinu mar ennel magasabb grouping szintrol indult, mert nagyobb csoportot volt kepes formalni, elodjenel fejlodott ki KET group egyesulese, katonai celbol, harcolni a masik grouppal. Van meg egy valtozas, amikor a group eleri a “nincs eleg ennivalo a teruleten mert megnott a csoport” allapotot, akkor nemcsak SPLITET csinal, ami a polgarhaboru mai megfeleloje ugyebar, hanem ehelyett egyszerre megtamadja a szomszed groupot teruletert, es a harc csokkenti a tulnepesedest a “van mar megint eleg enni” szintre.

Szoval, itt indul a fejlodes, group of group, multi group formalas, pl. a kov lepes, harom group egyesul, aminek alapja a rokoni-versegi kapcsolat, es erre mar vannak jo szavaink is, csalad, nemzetseg, torzs, nemzet, maximum 5 szint ez is, magyarban meg megvan, az 5-ik is, csak nem jut most eszembe.

Aztan megszuletik a 6-ik szint, a Nemzetek, orszagok szovetsege, ami mindig katonai volt a tortenelemben, csak az utolso par szaz evben tudunk vam uniokrol.

Katonai szovetseggel indult a 6-ik szintu group, mert a nagyobb erosebb, a ket legnagyobb ilyen kat szov volt a WW1 es WW2 2x2 group.
Az USA , egy 3 szintu orszag reszbol, (A brit birodalom resze, settlement, county, state) csinalt egy szimpla SPLIT-et, majd formalt egy 4-szintu orszagot.
Ero hatasara tortent, ha nem egyesulsz, gyenge maradsz es meghalsz, uj orszag szuletett amit Unionak hivtak. Minden orszag haboruba szuletik a foldon.

Elerkeztunk deklalralni az UNIO es a orszag mint ketfajta group kozotti kulonbseget, mert tudomanyosan irjuk a dolgokat, tisztazzuk a fogalmakat.
Unio= szovetseg, amely nem formal Central Powert, (CP = kormany + torvenyhozas)
( CP= administration or cabinet + legistlation)
Orszag: amely formal, es minden hatalmat a CP-nek ad, aki lehet kiraly vagy Kormany + legistlation.
A kiraly is formal egy proto kormanyt, allami tisztsegviselokbol, pl. pecsetor.

Unio: ebben nincs se kormany, se foparancsnok, se torvenyhozas, olyan mint pl. a WW2ben a szovetsegesek, jobbara katonai unio. Vamunio se formal kormany.

A vilagon minden orszag haboruban szuletett, nott csokkent, meghalt. Az USA is, csak unionak kereszteltek. Beleertve a Homo Sapiens legelso teruletfoglalasait is, mert mindig elt ott a teruleten valaki-valami amit ki kellett irtani pl. a neandervolgyi ember.

Az EU formalodik eloszor a tortenelemben haboru nelkul, ezert kicsit zavaros a tudatokban, hogy mi is ez es merre az elore. Gazdasagi unio?? uj szo, politikai unio??
Poltikai unio: definialjuk ezt is le, nagyon egyszeru, kerem, a Politikai Unio neve Orszag.
Nagy kulonbseg: van Torvenyhozas a csucson ami barmilyen torvenyt hozhat vagy nincs.
HA van akkor orszag, ha nincs akkor unio.
Adhatunk persze mas nevet is valamelyiknek, hogy ki tudjunk jonni a fogalom dzsungelbol, de maradjunk az unional mert ez ment be a koztudatba. Legyen pl. Unio B.
Mert az USA UNIO az ugy uzemel mint egy orszag, kozpontu Torvenyhozassal es Kormannyal, amig az EU unio meg nem.
Azaz mutatja a kaoszt, hogy nincsenek ertve meg ezek a dolgok jol a foldon, 2000 AD-ben, letre lett hozva egy torvenyhozas, igy is hivjak, parlament de nem hozhat torvenyeket!

Semmi uj nincs ebben, a demokracia is igy fejlodott, azaz ujrafejlodott, mert a masodik a gorog-romai utan, Angliaban szuletett a Parliament, amit a polgarok hoztak letre, ugyanolyan funkcioval mint a mostani Brusszeli parliament, csak osszeulnek es hallatjak szavukat.

Azert nem teljesen egy szimpla fej nelkuli vamunio az EU, mert van egy kis, resz kormanya, egy fonokkel es funkcionalo miniszteriummal, a Department of Commerce, aminek feladata a Kulkeresekedlem, magyarul igy is kellene hivni, Kulkereskedelmi miniszterium, ami szabalyozza a Fold tobbi orszagaval a tradet, es ezen a teruleten korlatlan hatalma van.
Ezen kivul van egy Arnyek Parliament, torvenyhozas, torvenyhozasi jog nelkul es egy arnyekormany, kormanyzati felhatalmazas nelkul es van budgetje.
Ez utobb 3 azert van, mert igy szoktak az orszagok csinalni a kormanyzast, hat mi is csinaljuk igy.
Az EU a Kozos Piacbol fejlodott ki, azert mert a tulkapacitasok kialakulasaval es azok visszavagasanak rombolo hatasaival probalt meg foglalkozni, foleg az agro es a acelgyartas market segmensek teruleten. Aztan 40 ev alatt kialakult a mai forma.
A “Hogyan tovabb unio” egy masik Info Blokk feladata, elobb azt kell latnunk, honnan jott es hol all most a fejlodesben.
Elozeteskent: mar nincs szukseg egy komplett, 5-szintu orszag kialakitasara, mert mar nincs szukseg a “NAGYOBB GROUP AZ EROSEBB GROUP” fele katonai szovetsegre, de azert lehet tovabb lepni errol a szintrol is egy kicsit, sot el lehet kerulni a group fejlodes nehany hatranyat is. Csak az elonyoket kihasznalni, a hatranyokat elkerulve. .


Törölt nick Creative Commons License 2008.11.12 0 0 23
Azért meglep, hogy olyan országok változatlanok maradtak a térképeden, mint Dánia v. Svédország. A Dán lakosság 10% már vmilyen bevándorló.

"A rövid európai körképet kezdjük Svédoszággal. Az Aftonbladet napilap egyik cikke szerint Svédország harmadik legnagyobb városában, Malmö-ben olyan „iszlám-zónák” alakultak ki, ahol a világi állam véget ér, és az ország törvényei helyett az imámok által hirdetett törvények uralkodnak. A rendőrség nyilvánosan elismeri, hogy nem képes ellenőrzése alatt tartani egyes városrészek, mint például a muzulmán bevándorlók által lakott Rosengård utcáit. A mentősök sem merészkednek többé erre a környékre rendőri felügyelet nélkül, miután mentés közben többször kövekkel dobálták meg őket, vagy fegyverrel támadtak rájuk erőszakos muzulmán fiatalok.

Spanyolországban marokkói muzulmán foglyok, akik közül többet a 2004. március 11-i madridi vasúti merénylettel összefüggésben tartóztattak le, ellenőrzésük alá vonták, és ugyancsak „iszlám-zónának” jelölték ki börtönük egyik szárnyát. Az „iszlám erődjéből” nagy hangerővel muzulmán imákat sugároznak, Oszama bin-Laden képeit aggatják a falra, és mámorosan kiabálják: „Megnyerjük a szent háborút!”.

Dániában, az aarhus-i Nordgårdskolen lett az első olyan „dán-mentes” iskola, amelynek diákjai kizárólag muzulmán bevándorlók, akik az ország lakosságának leggyorsabban szaporodó népességét teszik ki. A skandináv ország gimnáziumaiban időközben ajánlott irodalom lett a Korán, amelyet azonban – a politikai korrektség még fennálló normái szerint – nem lehet kritikusan elemezni.

Európában a legtöbb muzulmán Franciaországban él (becslések szerint 5 (6?) millió, azaz a francia lakosság csaknem 10%-a). Tavaly áprilisban kiutasították Abdelkader Yahia Cherif algériai imámot, aki radikális iszlám hitre próbálta téríteni a híveket a katolikus Bretagne tengeri kikötőjében, Brest-ben, és a hatóságok szerint kapcsolatban állt terrorista támadásokat előkészítő szervezetekkel is. Egy héttel később a francia belügyminisztérium egy helyi lapban, a Lyon Mag-ban tett nyilatkozatát követően ugyancsak kitoloncolta az országból a szintén algériai származású imámot, Abdelkader Bouziane-t is. Az 52 éves, 16 gyermekes imám 1980-ban érkezett Franciaországba, és a 90-es évektől az iszlám szalafista verzióját, a Korán szó szerinti értelmezését terjesztette Lyonban és környékén. Nyilatkozatában kijelentette, hogy támogatja a többnejűséget, helyesnek tartja a Korán által is előírt feleségverést, illetve reméli, hogy egy nap az egész világ muzulmán lesz. Bouziane nem értette, hogy kijelentései miért váltottak ki drámai reakciókat. Ügyvédje, Mahmud Hebia szerint Buziane így védekezik: „Okfejtésem a Korán szövegében található, és ebben az országban szólásszabadság van”. Tavaly Franciaországban, csakúgy, mint idén év elején Nagy Britanniában, nagy port kavart és rengeteg feszültséget szült a muzulmán nők fejkendő-viselete körüli vita, amelynek eredményeképpen a francia állami iskolákban betiltották a fejkendő viselését. Ezzel szemben, néhány napja egy brit bíróság úgy döntött, hogy állami iskolájában is engedélyezi a fejkendő viseletét egy 16 éves muzulmán hölgy számára.

A brit sajtó híradásai szerint Nagy Britanniában, a svéd Malmö városában kialakult helyzethez hasonlóan, Bradford és Oldham egyes részein ázsiai fiatalok bandái ugyancsak kövekkel dobálták meg a többször riasztott tűzoltókat. A 2001. szeptember 11-i események után a Nagy Britanniában is rendszeressé vált rendőri razziák során több olyan muzulmán terroristát vettek őrizetbe, akik biológiai-és vegyi fegyverek előállításán dolgoztak, és bombatámadásokat terveztek."
Előzmény: Törölt nick (21)
Tzp Creative Commons License 2008.11.11 0 0 22
Némi öröm az ürömben, hogy a székelyek továbbviszik a magyar kontinuitást :)
Előzmény: Törölt nick (21)
Rangun Creative Commons License 2008.11.11 0 0 20
Az oroszok azt hitték,hogy meg tudják védeni a rubel árfolyamát,hát alig egy hónap alatt a devizatartalékuk 600 milliárd dollárról 500 alá esett,ma el is engedték a rubelt ,mert belátták,hogy kevesek hozzá.
Előzmény: Neocortex (18)
Törölt nick Creative Commons License 2008.11.11 0 0 19
2025-ben már nem lesz EU.
Ez tuti !
Ha érdekel bárkit is, akkor bebizonyítom.
Neocortex Creative Commons License 2003.04.16 0 0 18
"Az EU-ban azt hiszik, hogy Oroszországot sikerült gyarmatosítaniuk. Az oroszok persze csak mosolyognak ezen..."

Az oroszok addigra társult tagok lesznek, vagy valami olyasmi.

Előzmény: Népi Angyal (14)
Neocortex Creative Commons License 2003.04.16 0 0 17
"Tehat lesz Europaban
egy brusszeli kozpontu, amerikai katonai uralom alatt allo resz, s egy
masik, konstantinapolyi kozponttal, szinten amerikai katonai uralom alatt.
Ezen kivul lesznek az oroszok keleten. S talan marad nehany szerencses
orszag, melynek sikerul majd kimaradnia az egeszbol, csak Magyarorszag
sajnos nem lesz kozottuk."

Mégis kik lesznek azok a szerencsések? Albánia? Vagy talán azért annyira ők sem? Aki nem lép be az EU-ba itt keleten az vagy az oroszokhoz tartozik - Nyugat Ázsia - vagy a törökökhöz - én azt mondanám inkább, hogy a Balkánhoz. Mi pedig ráadásul határosak vagyunk itt mindenkivel, úgyhogy amire te gondolsz az valami ütközőzóna lehet, annál meg nem sok rosszabb "lehetőség" van.

Előzmény: Törölt nick (2)
Neocortex Creative Commons License 2003.04.16 0 0 16
"Tehat lesz Europaban
egy brusszeli kozpontu, amerikai katonai uralom alatt allo resz, s egy
masik, konstantinapolyi kozponttal, szinten amerikai katonai uralom alatt.
Ezen kivul lesznek az oroszok keleten. S talan marad nehany szerencses
orszag, melynek sikerul majd kimaradnia az egeszbol, csak Magyarorszag
sajnos nem lesz kozottuk."

Mégis kik lesznek azok a szerencsések? Albánia? Vagy talán azért annyira ők sem? Aki nem lép be az EU-ba itt keleten az vagy az oroszokhoz tartozik - Nyugat Ázsia - vagy a törökökhöz - én azt mondanám inkább, hogy a Balkánhoz. Mi pedig ráadásul határosak vagyunk itt mindenkivel, úgyhogy amire te gondolsz az valami ütközőzóna lehet, annál meg nem sok rosszabb variáció van.

Előzmény: Törölt nick (2)
csitti Creative Commons License 2003.04.16 0 0 15
Három éve két évet tévedtem, meg annyit, hogy jó sokan megyünk együtt az EU-ba. Soha ne hibázzak nagyobbat!

Csatlakozom több honfitársamhoz és ma este ünnepelek egy üveg Tokajival!

Előzmény: csitti (-)
Népi Angyal Creative Commons License 2001.04.07 0 0 14
A kérdés talán az, hogy alakul az EU-USA viszony a közeljövőben. Úgy tűnik, éppen kezd fagyossá válni (önálló biztonságpolitika gondolata, kereskedelmi háborúskodás, és most Bush a kiotói egyezménnyel). Ha Európa megpróbál az Egyesült Államokkal versengeni, akkor muszáj lesz egységesebbé válnia, és önálló szereplőként képviselnie az érdekeit.

Ha ez a forgatókönyv valósul meg, akkor:

2025-ben az Unió az USA és Kína mellett a harmadik világhatalom. Bár katonailag gyengébb náluk, ezt külpolitikai aktivitása ellensúlyozza. Van szövetségi kormánya, miniszterelnöke, államfője és alkotmánybírósága (...), de nem egységes most sem: pl. elképzelhetetlen lenne egy európai olimpiai csapat. Bár gyakorlatilag az első számú gazdasági hatalom, de a népesség fogyása komoly feszültségeket okoz. Minden évben szigorú kvóták szerint engedélyezik a bevándorlást Kelet-Európából és a harmadik világból, de a szélsőséges mozgalmak miatt a szükségesnél kevesebben jöhetnek csak.

Az Unió tagja lett még 2006-ban a négy visegrádi ország, Szlovénia és Ciprus is, de a balti államok 2013-as felvétele után a bővítés abbamaradt. A kontinens boldogabbik nyugati fele vasfüggöny mögött kuporog, és elszigeteli magát a kontinens másik felétől.

Az EU-ban azt hiszik, hogy Oroszországot sikerült gyarmatosítaniuk. Az oroszok persze csak mosolyognak ezen...Kelet-Európa vagy szerény jómódban él (Horvátország), vagy a legteljesebb nyomorban (Belorusszia). Rezsimek jönnek és mennek, de igazán semmi nem változik arrafelé.

Magyarország (lakosság: 9 450 000) közepesen fejlett tagállam. Nagyobb zökkenők nélkül fejlődött, de tökéletesnek nem mondható ma sem. Külföldiek kaotikusnak és átláthatatlannak tartják sok tekintetben, és a korrupció kiirthatatlan. A magyar csak vállat von: "Működik valahogy, nem?"

DON CORLEONE Creative Commons License 2001.04.05 0 0 12
nono, azert ami koszovoban volt, igencsak erdekelte az EU-t, Tony Blair volt a zaszlovivo, es gondolom a nemet tankokra is emlekszel a leggazosabb korzetekben
nem feltetlenul kell iszonyatos penzeket atiranyitani, hanem eleg az, hogy az altalad emlitett orszagok kapjanak kevesebbet, nemeto. mar nem fog tobbet adni ugyse
ok pedig igencsak szavazati kisebbsegben vannak
egyebkent az utobbi evekben pont az EU kis orszagai boonoltak irtozatosan ld Irorszag, Portugalia
masik dolog az, hogy nem kell azt hinned, hogy olyan nagyon le lennenk maradva
en meg merem azt kockaztatni, hogy gorogorszagnal mar fejlettebbek vagyunk, es Portugalia sincs messze tolunk
az egesz szegenysegpszichologianak az az oka, hogy a forint vasarloeroparitason nagyon le van ertekelodve, ez eddig szukseges volt az export fenntartasahoz, de most mar lassan fel fog ertekelodni
akkor hirtelen azt fogod eszrevenni, hogy hoppa, mar nem is olyan dragak a nemet cuccok, nem is vagyunk annyira elmaradva a nemet fizetesektol, sot Ibizara olcsobb elmenned, mint a Balatonra, ez szerintem, ha marad a jo gazdasagpolitika, 5 even belul erezheto lesz
Előzmény: Törölt nick (10)
mao ce gueara Creative Commons License 2001.04.05 0 0 11
Na és milyen lesz 2525-ben :))
Derek Creative Commons License 2001.04.05 0 0 9
Semmi, mert ez megoldja automatikusan a ciprusi kerdest, benn vannak a gorogok is, meg a torokok is , es kesz.
Előzmény: krz (8)
krz Creative Commons License 2001.04.05 0 0 8
szegeny torokok... de mi lesz ciprussal?
Előzmény: DON CORLEONE (7)
DON CORLEONE Creative Commons License 2001.04.05 0 0 7
ha csak egy kis szerencsenk van:
400 millio ember
gazdasagilag elso helyezes a foldon
egyenrangu partnerseg katonailag es politikailag az USAval
tagfelvetelre var:
Ukrajna, Belorusszia, Torokorszag
Előzmény: morbiczer (6)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!