Keresés

Részletes keresés

rizsa31 Creative Commons License 2013.03.06 0 0 5006

 És miután kitalálták a gyerekek, hogy milyen betű hiányzik, beírom mindhárom helyre.

     Ez jó.

     Ezek szerint, ha az államis tanító néni felírja a táblára az S betűt, és azt gyakoroltatja a gyerekekkel, azzal semmi baj nincs. Örülök, tényleg.

 

akkor mozgásból indítom a tanítást és nem képből

      Ezt azért oda kéne írni lábjegyzetben sztem a Szabadságra nevelésbe is, mert ott egy szó sincs erről. Nem mintha bármelyik szülőtájékoztatón ez anno elhangzott volna ...

Előzmény: koken (4999)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.06 0 0 5005

Egyetlen mondatomat sem értetted meg. Ez nagyon fárasztó. 

     Mégis, mi a túrót csinálhatsz, miután a gyerekek kitalálták az S betűt? Csak gyakoroltatod velük, nem?

     Egyébként "szépen" be is mutattad magad, legalábbis számomra, az udvariatlan megjegyzéseiddel, 0 érdeklődéseddel bármi iránt, ami nem Waldorf és amit egy másik embertársad mond, csekély önálló véleményeddel ill. Steiner szajkózásával. 

     Mondjatok bunkónak, de sajnos nem is várok már mást egy Waldorf pedagógustól ....

 

(Azt gondolod, hogy ezen az Index fórumon fogja bárki is megreformálni a módszertant. Ebben szeretnél közreműködni.

    Miért akarnék ebben közreműködni? Eleve nem is tartozom egyetlen Waldorf körhöz sem, de attól még sajnálhatlak benneteket, mikor igaztalanul bántanak titeket. (Mondjuk az még nem tűnt fel, hogy 90 év alatt egyetlen iskola sem vette át az írástanítási módszereteket? Vajon miért?)

     Egyébként azt gondolom, hogy egy (Index) fórum arra jó, hogy bárki elmondhatja a véleményét. Miért, szerinted mire jó? Hát, arra nem nagyon használtad, hogy megvédd a módszereteket ... ( pl. "a szöveg és a gyerek kapcsolata" kitétel sztem. elég ijesztő volt).


     Sok sikert!

Már itt sem vagyok.

     Mivel én pont a waldorfosokra gondoltam a módszerük megrefomálását illetően (amit te nem értettél meg), jókívánságra inkább neked lenne szükséged. Sikerre nem, mert sztem, ti a kis zárt körötökben tökéletesen sikeresnek érzitek magatokat. 

     Persze, nekünk, nem Waldorfosoknak is megvan a magunk baja ...

 

Előzmény: koken (5003)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.06 0 0 5004

"Teljesen idegen pedig a gyermek számára, ami ma például a saját írásunk, vagy az írott vagy akár a nyomtatott betűk. ... Mégis , amikor iskolába kerül, és ezeket a dolgokat akarjuk átadni neki. ... Amikor a gyermeket a fogváltás előtt tanítjuk kivágott betűformákat használva, akkor olyan dolgokkal foglalkoztatjuk, amelyek olyan távol állnak tőle, hogy semmi köze hozzájuk." Rudolf Steiner: Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből, Genius, 28. old.

 

     Erre sem kaptam választ, pedig erről is lehetne tartalmas beszélgetést folytatni. 


    Ad1. Nyilván van vmi. célja a korabeli tanítónak is, miért jó, ha a gyerek megtanulja a nevét leírni, levelet írni, és elolvasni szövegeket stb., pl. könnyebben kap munkát, nagyobb lesz a látóköre stb. Nem, ehelyett azt mondja Steiner, hogy egyszerűen nekimegyünk a gyereknek.

    Ad2. Steiner egy mozdulattal, csípőből tüzel a hagyományos írásoktatásra (utánzás, másoltatás), és az azt megújítani szándékozókra is. (Amikor a gyermeket a fogváltás előtt tanítjuk kivágott betűformákat használva, akkor olyan dolgokkal foglalkoztatjuk, amelyek olyan távol állnak tőle, hogy semmi köze hozzájuk." 28. old.) Nemhogy örülne, hogy vki. kivágta a betűket (és ne felejtsük el a szemléltető képeket), hisz pár sorral lejjebb meg a túlzott intellektualizmusról papol. "intellektualizmussal töltjük tele a gyermeket ebben a korban" 36. old.

 

      Namost, mivel nincs a lábjegyzetekben egyetlen magyarázó szöveg sem, én ezt úgy veszem, hogy a Waldorf Szövetség szórul-szóra, mindenben egyetért Steinerrel, és a szavait egy az egyben a mai helyzetre is vonatkoztatja

 

Előzmény: rizsa31 (4997)
koken Creative Commons License 2013.03.06 0 0 5003

Egyetlen mondatomat sem értetted meg. Ez nagyon fárasztó.

Azt gondolod, hogy ezen az Index fórumon fogja bárki is megreformálni a módszertant. Ebben szeretnél közreműködni.

Sok sikert!

Már itt sem vagyok.

Előzmény: rizsa31 (5001)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.06 0 0 5002

    Itt van ez az idézet: 

"Eredetileg bizony minden hangnak megvolt a képe, és a leképezési lehetősége egyértelmű volt.Rudolf Steiner: Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből, Genius, 29. old.

 

     Sokszor leírtam, nem kaptam rá választ. Szerintem ez itt egy pontatlan megfogalmazás (nem mintha íráskutató lennék, de sztem. Steiner se volt az), hiszen eredetileg pont hogy nem volt minden hangnak külön képe, csak hangcsoportoknak, és egyáltalán nem volt egyértelmű a leképezési lehetősége! Pl. próbáld meg leírni Tutanhamon nevét!: táblásjáték, nádszál, kiscsirke és torony, hogy csak a legfelismerhetőbb jeleket említsem. (1) Nagyon egyszerű, ugye? :) 

     De jó, Steiner valszeg arra gondolt, hogy a föníciai ábécében egyes hangoknak volt képe. Igen, de sztem. absztrakt jeleket választottak hozzájuk, azaz senki ne gondolja, hogy a "haleph" betűt egy tökéletesen felismerhető ökörfejjel ábrázolták! Hanem kb. 2 vonallal megoldották, és rámondták, hogy az az ökör.

      A képírás soha nem volt olyan egyszerű, és rajzolva festős, ahogy Steiner szereti elképzelni! Nem baj, csak akkor ne adja elő, hogy ő tökéletesen átvezeti a gyerekeket azon a folyamaton, amin átment az emberiség.

 

     Amit ő akar ( vigyük végig a gyerekeket az írás kialakulásának folyamatán), egy jó ötlet egyébként, de miért is ez a legjobb módszer, és miért is nem szabad tökéletesíteni az ő 1920-as évekbeli elméletét ezzel kapcsolatban?

 R. S.: "Ennek azonban meg kell történnie, másképp nem lehetséges." (2)


Források

(1) egyiptomi írással foglalkozó könyvek, Wikipédia-szócikkek

(2) Rudolf Steiner: Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből, Genius, 30. old.

 

Álljon itt egy vicces idézet, micsoda félrefordítások mentek Steiner korában is a sumer nyelvű agyagtáblák szövegeiből:

    "Két korábbi próbálkozás –J. D. Prince 1919-ben és M. Witzel 1938-ban – amelyek gyenge eredménnyel zárultak a sok jelentés és lehetséges összefüggés, értelmezési lehetőség miatt:„te vagy, aki szétteríted a pörkölt malátát egy nagy gyékényszőnyegen (hűlni)”,ezt a következőképp fordították: „te, a villám valódi okozója, emelkedett hivatalnok, az erős egy” az elsőnél, illetőleg "te erősíted a Gugbuluggal (ital) a nagy Sukkalt" a másodiknál."

Források: Wikipédia, uruki archaikus szövegek, sumer nyelv szócikkek

 

Előzmény: rizsa31 (4996)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.06 0 0 5001

És miután kitalálták a gyerekek, hogy milyen betű hiányzik, beírom mindhárom helyre.

      Beírod, hogy "S". És aztán gondolom, leírjátok az S betűt, nagyban, többször stb.

      Kérdem én: nem ugyanezt csinálják az állami általános iskolában is (esetleg kevesebb nagybani gyakoroltatással)

 

És ha megtennéd, hogy a hozzászólásaimból kiemelnéd azokat a szakaszokat, ahol bármelyik más módszertant bíráltam, akkor most nem érezném magam ilyen furán...

     Ja, mer' az nem számít a többi "fikázásának", mikor kritikátlanul tökéletesnek kiáltod ki a módszeredet? Ezt is emeljem ki, vagy visszaolvasol azért? De ne legyünk álnaivak, nagyon jól tudjuk itt mindnyájan, hogy Waldorfos-körökben mennyit szidják az állami iskolákat.Kezdve Vekerdyn, akinek ez a téma a vesszőparipája. Adjak meg tőle könyvcímet?, gondolom nem szükséges. Az ő (elfogult) elméleteinek (sajnos) tökéletes esszenciáját adja egy Népszabis újságíró sopánkodó cikke, amit lentebb belinkelt az egyik fórumtárs.

    De nem is ez a bajom, hanem, hogy egy csomó kérdésemre egyszerűen nem válaszoltál.

 

Előzmény: koken (4999)
zso70 Creative Commons License 2013.03.06 0 0 5000

koken Creative Commons License 2013.03.05 0 0 4999

"Felkerül a táblára ez:

ME E

E IK

HA AL

Azt' akkor hogyan tovább? Megírhattad volna. Nincs röntgenszemem, hogy belássak egy Waldorf osztályba."

 

Megírtam. Az eredeti szövegem így nézett ki:

 

"Ha nem tetszik az a pár szó, ami s-sel kezdődik, akkor mozgásból indítom a tanítást és nem képből (mint ahogyan ezt Gábor is leírja a könyvben). Vagy még egyszerűbben. Felkerül a táblára ez:

ME E

E IK

HA AL

 

És miután kitalálták a gyerekek, hogy milyen betű hiányzik, beírom mindhárom helyre.

 

Ilyen is van a Waldorf-iskolákban."

 

És ha megtennéd, hogy a hozzászólásaimból kiemelnéd azokat a szakaszokat, ahol bármelyik más módszertant bíráltam, akkor most nem érezném magam ilyen furán...

 

 

 

Előzmény: rizsa31 (4998)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.05 0 0 4998

Amiről eddig írtam, az nem más, mint az írásepocha.

     Miért, én miről írok? Autóbuszvezetésről? :)

     Egyébként csak a jól rögzült rutint "ismételgeted, miközben" érintőlegesen se reagálsz a "feltételezéseimre"? Saját kútfőből "illik" válaszolgatni egy (Waldorf) tanárnak, nem a könyvcímet ajánlgatni! Úgyhogy én is le tudnám "értelmetlen"ezni ezt a "párbeszédet", ha szenya lennék ...

 

Felkerül a táblára ez:

ME E

E IK

HA AL

Azt' akkor hogyan tovább? Megírhattad volna. Nincs röntgenszemem, hogy belássak egy Waldorf osztályba.


Előzmény: koken (4990)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.05 0 0 4997

    További idézetek Steinertől: 

    "Teljesen idegen pedig a gyermek számára, ami ma például a saját írásunk, vagy az írott vagy akár a nyomtatott betűk. ... Mégis egyszerűen nekimegyünk a gyereknek, amikor iskolába kerül, és ezeket a dolgokat akarjuk átadni neki. ... Amikor a gyermeket a fogváltás előtt tanítjuk kivágott betűformákat használva, akkor olyan dolgokkal foglalkoztatjuk, amelyek olyan távol állnak tőle, hogy semmi köze hozzájuk." 28. old.

     "Bizony, nem az olvasást kell előbb tanítani, hanem a rajzolva festésből, festve rajzolásból kiindulni, ebből keletkeztetni a betűket, és csak ezután rátérni az olvasásra. Minden mássalhangzóhoz találunk valamit, és ezekből a dolgokból tudunk kiindulni. Csak keresnünk kell." 30. old.

     "Az olvasás tanítást nem szabad az írástanítás előtt művelnünk, mert az írásban, különösen, ha a festve rajzolásból, rajzolva festésből indítjuk, a teljes ember tevékeny. ... Az olvasásban csak a fej vesz részt." 32. old.

      " Ha ... intellektualizmussal töltjük tele a gyermeket ebben a korban -és ez történik, ha nem viszünk át mindent, amit a gyermek elé tárunk, képekbe-, akkor a gyermek később megérzi majd ezt a véredényrendszerén, a keringési rendszerén." 36. old.

 

Forrás: Rudolf Steiner: Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből, Genius, (az 1924-es angliai előadásokból) A két középső idézetet már aláhúzta előttem egy érdeklődő olvasó, lévén szó könyvtári könyvről.

    

      Hogy az állami iskolában ne dolgoznának a gyerekek képekkel? Mi például elsőben lerajzoltuk Csoóri Sándor verséből a csodakutyát:), és sok mást. 

      Érdekesség: A szóképes olvasást, másnéven globális módszert Steinerrel egyidőben találta ki O. Declory belga pedagógus és p.lógus, ezt Magyarországon akkoriban az Új Iskolában alkalmazták, és szó szerint képekkel:). Manapság vegyes a megítélése, de a szintetikus módszerrel kombinálva megfelelőnek tartják a szakemberek.

      Steiner az általa kritizált kivágott betűkkel talán Maria Montessorira utal?

http://egymast-tanitjuk.hu/iskola/irastanitas-maskepp


Cikkek: Nagy Zoltánné: Olvasástanítás globális módszerrel a XX. század elején a reformpedagógia tükrében

Péter Orsolya Adél: Az olvasási készség fejlesztése

Szóképes olvasás c. topik itt az Index fórumon, vélemények pro és inkább contra. (Csatlakozom Szundi véleményéhez, maximálisan egyet tudok vele érteni, mintha az én véleményemet írta volna le szóról szóra :) bár megértem a panaszkodókat is.)

 

Előzmény: rizsa31 (4996)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.05 0 0 4996

     Leszögezem, tök jó ötletnek tartom, hogy megismerjük az írás eredetét, és ez Steinertől érdekes kezdeményezés, úgy mint az, hogy élményszerűen közelítsük a tanulnivalót a gyerekeknek.

 

     Az egyiptomi írást J-F. Champollion fejtette meg 1823-ban, a babiloni ékírást Rowlinson és Hincks nyomán az 1850-es évek végétől kezdik olvasni, győzelmi emléktáblák és sírfeliratok alapján. 

     A mezopotámiai városokat, mint Ninive, Babilon, Ur, Uruk, Ebla, ahol többek között agyagtábla könyvtárak romjai is megtalálhatók, szintén az 1860-as évektől kutatják, de az 1920-as évektől kezdik komolyabban föltárni.

     Tutanhamon sírját 1922-ben fedezte Howard Carter és csapata, amely a legépebben megmaradt egyiptomi királysír.

     "Sir Leonard Woolley az ősi sumer város, Ur ásatásain az 1920-as években, ... valamint néhány másik korai régész ezekkel az érmékkel, mint értéktelen tárgyakkal, nem foglalkozott."  (Agyagérmék, a ma ismert legrégebbi írásos emlékek, az írás előzményei, Kr.e 8000-ből, rajtuk vonalak meg pöttyök, amikkel a jószágot tartják számon.)    

    

   Vö.: R. Steiner 1919-ben már kiforrott írástanítási mertodikáról tart előadást a leendő Waldorf tanároknak.

   Szóval, itt idéztem S.-t:

 " Az emberek korábban képírást használtak, vagyis olyasvalamit festettek a lapra, ami a tárgyra emlékeztetett. Nem kell tanulmányoznunk a kultúrtörténetet, de a gyermek elé tárhatjuk annak elméletét és szellemét, amit az emberek képírással ábrázoltak, s akkor a gyermek ebben otthonosan fogja érezni magát. ... Eredetileg bizony minden hangnak megvolt a képe, és a leképezési lehetősége egyértelmű volt."

    Igen, képeket ábrázoltak a régi emberek, de kimondták hozzá az egész szót (később szótagot), nem betűket! Kr.e 3000-ben alakult ki a sumer ékírás és Kr.e 1000-ben alkották meg a föníciaiak az ábécéjüket. Könyörgöm, 2000 év telt el ez idő alatt!

    Szóval nekem nem a "kép-írással" van bajom a Waldorf iskolában, hanem hogy ez ne bemondás alapján történjen már, meg ne homályos magyarázatokkal, amikkel nem mellékesen odaszúrunk a többszáz éves hagyományos írástanításnak is.

    Mivel én hamarabb leléptem, nem tudom mennyi kultúrtörténetet tanítanak a Waldorf-tanárképzőn, de sztem. nincs ilyen tantárgy az írásra vagy a nevelésre kihegyezve. De mondom, ez csak az én feltételezésem. 


Forrás: Rudolf Steiner: Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből, Genius, 29. old.

  Andrew Robinson írásai, pl. Hetven rejtély szerte a világból c. könyvben, Az írás történe c. könyve. 

Wikipédia, sumer, asszír városok

 

Előzmény: rizsa31 (4958)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.04 0 0 4995

mert az látszik, hogy sok esetben rosszabbul teljesítenek, mint az átlag, matekból, szövegértésből is pl,

      Ez érdekes ... Kár, hogy nem tudtam megnyitni, vagy rossz helyen kerestem az adatokat.

Előzmény: muzsa (4991)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.04 0 0 4994

Az alapmű, amivel minden Waldorf-tanár foglalkozik, A nevelés művészete , a stuttgarti iskola indításakor tartott előadások sorozata. A metodikai és didaktikai kérdésekkel a második kötet (Metodika-didaktika) foglalkozik (GA194). Ennek előadásait nem ártana elolvasnod. (Megjelent magyarul is.) 

     Az, hogy a 4958-as hsz.-emben Rudolf Steiner: Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből (Genius) idézek, a 29. old.-ról, nem mutatja eléggé, hogy legalább utánaolvastam a témának??

   És ha nem vagyok tanító, akkor már nem is lehet kérdezni?

 

     (Anno Neveléstörténetből A gyermek nevelése szellemtudományi nézőpontból c. művet kellett (volna) elolvasnunk R. Steinertől, de úgy emlékszem, pár oldal után félredobtam, és maradtam a Szabadságra nevelésnél, Calgrenéktől. Aztán az ezzel foglalkozó szemináriumi órára egy harmadikos osztálytanítónő jött egy jópofa német kézimunkatanárral, de ez már régen volt, vagy 10 éve. Emlékszem, a csaj következesen "Stájner"-nak mondta R. S.-t.

A Waldorf tanárképzőn nem olvastam semmit Steinertől, mert hamarabb abbahagytam, mint odáig értünk volna az anyagban.)

 

    Egyébként nem fikázni akarom a Waldorf írástanítást, inkább segíteni szeretnék. Miért kell olyannak lenni, mint az alább idézett "dinamikus kertész", aki úgy reklámozza a portékáját, hogy közben igen-igen leszólja a másikét?, (=negatív önmeghatározás). (1)

 

 

Forrás: (1) Czike Bernadett: Az alternatív iskolák jellemzői

 

Előzmény: koken (4990)
zso70 Creative Commons License 2013.03.04 0 0 4993
Pontosan ezt valaszoljak. Megirjak,mert kotelezo,de az eredmeny nem mervado. Szerintem masoknak sem.
Előzmény: muzsa (4991)
Ammandina Creative Commons License 2013.03.04 0 0 4992

Különös figyelmet érdemel a CSH-index (családi-háttér index).

A szövegértés tipikusan nem lexikális tudásra épül, az olvasás tanítás helyességét (is) lehet rajta lemérni.

Előzmény: muzsa (4991)
muzsa Creative Commons License 2013.03.04 0 0 4991

egyébként az országos kompetenciamérés eredményei láttán mit szoktak szólni a waldorf iskolák? mert az látszik, hogy sok esetben rosszabbul teljesítenek, mint az átlag, matekból, szövegértésből is pl, de az is lehet, hogy azt mondják, hogy ez olyan mérés, ami nem rájuk van kitalálva, mert mondjuk nem olyan tempóban, nem olyan terv szerint haladnak, így nem összemérhetőek? komolyan érdekel...

 

http://www.kir.hu/okmfit/kereso.aspx?t=i

koken Creative Commons License 2013.03.03 0 0 4990

"  És hiába írsz az előkészítő szakaszról, hogy milyen szabad, mert nem hinném, hogy később, az írásepochában kihagyhatnál egy betűt is, azaz kép nélkül taníthatnád."

Amiről eddig írtam, az nem más, mint az írásepocha.

Tökéletesen értelmetlennek tartom azt a párbeszédet, amiben a feltételezéseidet ismételgeted, miközben nem ismered a gyakorlatot. Sőt, az elméletet sem igazán.

Nem kétlem, hogy olvastál Steinert, de szeretném felhívni a figyelmedet, hogy amikor a Waldorf-iskola írástanításáról formálsz véleményt, akkor azért elemi dolgokkal illik tisztába kerülni.

Az alapmű, amivel minden Waldorf-tanár foglalkozik, A nevelés művészete , a stuttgarti iskola indításakor tartott előadások sorozata. A metodikai és didaktikai kérdésekkel a második kötet (Metodika-didaktika) foglalkozik (GA194). Ennek előadásait nem ártana elolvasnod. (Megjelent magyarul is.) De ha csak elkezded és eljutsz egészen a 11. oldalig, akkor talán meg fogod érteni, hogy miért modtam azt, hogy mindaz, amit tudsz a módszertanról, az csak egy kis része a valóságnak.

Nagyon el fogsz csodálkozni, mikor azt olvasod, hogy a képekből induló betűtanítással nem lehet megtanítani minden betűt. Ez pontosan az ellenkezője annak, mint amit te feltételezel. És garantálom, hogy a 12. oldal közepénél vissza fogsz lapozni, hogy akkor most mi is van, és újra elolvasod, mert nem hiszed el, hogy annyira más legyen, mint amit eddig hittél!

Kalandra fel! :)

 

Előzmény: rizsa31 (4989)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.03 0 0 4989

hány olyan szó van a magyar nyelvben, amivel meg lehet tanítani az S betűt. Nem fognak összehasonlító kutatásokat végezni hét évesen.

     Én inkább erre gondoltam: 87 évesen nosztalgiáznak a felnőttek:

-Te mivel tanultad az S betűt? Siklóval?

-Nem, sállal.

     Persze csak az esetben, ha minden általános iskolában Waldorf-módszerrel tanítanák az ábécét.

     És hiába írsz az előkészítő szakaszról, hogy milyen szabad, mert nem hinném, hogy később, az írásepochában kihagyhatnál egy betűt is, azaz kép nélkül taníthatnád.


     Ezzel nekem nincs bajom, inkább azzal, hogy még mindig Steiner válasza az egyetlen, hogy mit okozhat a sima betűtanítás: károsodik a gyerekek fantáziája, szellemi látása stb. ...

Biztosan meg lehetne ezt beszélni ...

Előzmény: koken (4988)
koken Creative Commons License 2013.03.01 0 0 4988

"miért gondoltad, hogy én abból a néhány Steiner sorból tájékozódtam a W. írástanításról? "

Az általad idézett sorok arra utaltak, hogy nem a valós gyakorlatot ismered. Ezt most sem gondolom másként.

Az általad sugalltnál sokkal szabadabb, gazdagabb a gyakorlat. Nincs olyan, hogy valamit ne emelhetnék be, amit be tudok illeszteni ebbe a módszertanba.

Ha nem tetszik az a pár szó, ami s-sel kezdődik, akkor mozgásból indítom a tanítást és nem képből (mint ahogyan ezt Gábor is leírja a könyvben). Vagy még egyszerűbben. Felkerül a táblára ez:

ME E

E IK

HA AL

 

És miután kitalálták a gyerekek, hogy milyen betű hiányzik, beírom mindhárom helyre.

 

Ilyen is van a Waldorf-iskolákban.

De az is fontos, hogy a gyerekek szempontjából tökéletesen mindegy, hogy hány olyan szó van a magyar nyelvben, amivel meg lehet tanítani az S betűt. Nem fognak összehasonlító kutatásokat végezni hét évesen. Ha az óra jó volt, akkor működik a dolog, ha vacak, akkor meg megint nem a szavak száma számít. Ezek a felnőttek számára fontos problémák, a gyerek élményben úszik és nem agyal annyit, mint mi.

 

Steiner nem az írástanításban foglalkozik az általad említett, hallatlan izgalmas dolgokkal, hanem a meditatív munkában és az euritmiában (például).

Ha nem csak egy szeletét nézed annak, ami az iskolában történik, hanem az egészet, akkor ezek a kérdések nem ilyen gyötrőek.

De mondjuk nekem ebben előnyöm van, így nem is gondolom, hogy kívülről nézve mind pont olyan jól látszik, mint belülről.

És még valami.

Senkit nem szeretnék meggyőzni a Waldorf-iskolák kapcsán semmiről.

Steiner írástanítási módszere nem ad megnyugtató választ a kételyeidre. Ezt tiszteletben tartom.

Ha tudtam volna, hogy ezek nyugtalanítanak, nem ajánlom Gábor könyvét.

A részemről ezt a témát most lezárom.

 

 

Előzmény: rizsa31 (4987)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.01 0 0 4987

Hidd el, hogy érdemes lenne elolvasnod azt a könyvet, amit korábban említettem, mert az a hazai gyakorlatból indul ki, tehát sokkal pontosabban mutatja be ezt a témát, mint néhány Steiner sor (amit valaki, valahogy, jól-rosszul lejegyzett).

    Jut eszembe, miért gondoltad, hogy én abból a néhány Steiner sorból tájékozódtam a W. írástanításról? 

    Úgyhogy ennek megfelelően semmi új információt nem találtam Kulcsár Gábor -részletes és átfogó- könyvében, legalábbis ami a dolog lényegét illeti. Így nem kaptam továbbra sem megnyugtató választ a kételyeimre:


a) Szerintem Steiner sem mutatja be pontosan az írás kialakulásának "szellemét", gondolok itt a logogrammára (az írásjel egy egész szót jelöl) és a rébuszelvre (a hangzás fontosabb, mint a jelentés). Előnye, hogy kísérletet tesz erre.

b) Kissé nehézkesnek találom a kezdőbetű-módszert, azaz az adott betűvel kezdődjön a szó, és az általa reprezentált tárgy formája is hasonlítson a megtanulandó mássalhangzóéhoz. Ez eléggé leszűkíti a választható szavak körét. Nem lenne furcsa, ha az ország összes általános iskolájában az S-t a siklóval, a sállal, vagy a susogó virágokkal tanítanák, plusz még egy-két lehetőség?

Előzmény: koken (4967)
rizsa31 Creative Commons License 2013.03.01 0 0 4986

De azzal persze tisztában vagyok, hogy minden iskolában emberek tanítanak, emberek járnak, nyilván mindenkit érnek minden közösségben néha negatív élmények. 

     Igen, de a Waldorfban vagy megszoksz vagy megszöksz, más út nincs az osztálytanító rendszer miatt. Főleg, ha a városban nincs más W. 

Elég sok tényező van, amit önmagában is vonzónak találok a kiválasztott iskolában, de ezeket nem sorolgattam itt.

     Jó neked, úgy látszik, tényleg jó helyet találtál. A társaság is tetszik neked, és a módszerben sem találsz kivetnivalót.

Mindenesetre bárhol is kötünk ki, abban biztos lesz valami jó is :)     

     Látod, én az állami suliból is mennyi jó emléket fel tudtam idézni! Érdekes, a Vekerdy is csupa jót ír az ő régi nyolc osztályos gimnáziumáról, vagy legalábbis ír jókat.

 

Véletlenül úgy alakult, hogy az elmúlt két hétben öntöttek le elborzasztó információkkal a helyi sulikról, így elég friss az élmény. 

    Talán Waldorf intézményekről is lehetne ugyanannyi rossz élményt összehozni, csak azokról nem ír ide senki?

 

Egy dinamikus kertész és a torma

Gasztrokert a láthatáron címmel jelent meg az alábbi interjú a Magyar Konyha 36. évf. 9. számában. Akkor úgy hittük, tavasszal új fejleményekről számolhatunk be. Most azért adjuk közre az anyagot bizonyos fokig szezonon kívül, mert az interjúalany 2-3 évre tervezett[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

 

    Az interjúban -a biztosan tehetséges és igényes- biodinamikus mezőgazdász végig úgy mutatja be a saját módszerét, hogy közben fikázza a tömeget, pl. a magyarok ízetlen sárgarépát esznek, és különben is elpusztítják a szántóföldjeiket. Szerintem ez nagyon sértő lehet sok, keményen dolgozó kertész számára!

    És lehetne hasonló példákat hozni W.-iskola reklámokból. De biztos van olyan olvasó, aki meg el van ragadtatva a pasi profizmusától, és tényleg, ügyes lehet, ha Japánban luxuséttermeknek szállít.

    Persze lehet, hogy én már annyira el vagyok szokva a békebeli finom pl. galambegy-saláta íztől, hogy fel sem ismerném. (Meg emlékeztetnék mindenkit, hogy sajnos történt vidéken olyan eset, hogy a medvehagyma helyett a gyöngyvirág-levelet szedték le a salátába gyógynövénygyűjtők, ami sajnos mérgező. :/     

 

 

Előzmény: pacsuli (4976)
zso70 Creative Commons License 2013.02.27 0 0 4985

:-((

a sulinkba (vác) nem csak Pestről, hanem az egész közeli és távoli környékről járnak gyerekek.

Előzmény: muzsa (4984)
muzsa Creative Commons License 2013.02.27 0 0 4984

a 14-es villamossal 33 perc a menetidő, plusz az a kis séta a Lehel térig az olyan 10 perc. és a másik végén is kell még kicsit gyalogolni. ha elméláznak egyszer is, akkor ez így 1 óra utazás. oda. és aztán vissza szintén.

mi is pestiek vagyunk és budára járunk át az oviba, de azért azt autóval 10-15 perc alatt meg tudom közelíteni, szerencsénkre (tömegközlekedve max fél óra, igaz két átszállással...) az egy órás utat nagyon durvának tartom:(

 

a belvárosban lehetetlen ingatlant találni. de mondjuk nem is keresnek sokan... nekem pl hihetetlen, hogy a mi városrészünk, újlipótváros, ahol igény az lenne doszt, inkább utazik egy csomót más helyekre (laudertől óbudai waldorfig van itt minden) de eszébe se nagyon jut egy új kezdeményezést elindítani, közelebb, pedig itt aztán igen sok, egyébként érdekeit nagyon jól érvényesíteni tudó ember lakik...:(((

Előzmény: zso70 (4983)
zso70 Creative Commons License 2013.02.27 0 0 4983

14-es villanyos...

belvárosban a bérleti árak miatt gondolom sokkal nehezebb.

a mi sulinkba nem egy pesti gyerek jár :-(

Előzmény: muzsa (4982)
muzsa Creative Commons License 2013.02.27 0 0 4982

igen igen:)

csak egy baj van, hogy nekünk momentán ez is nagyon messze van:(

egyre inkább úgy érzem, hogy a waldorfosság együttjár egy olyanfajta vállalással, hogy "költözz ki a belvárosból!"

mert másképp a gyerekedet fogod órákig utaztatni...:(

Előzmény: zso70 (4981)
zso70 Creative Commons License 2013.02.27 0 0 4981

vagyis, a kettő kapcsolódik össze :-)

Előzmény: zso70 (4980)
zso70 Creative Commons License 2013.02.27 0 0 4980

óó, bocsánat Muzsa, nem néztem a linkedet, egymás mellett elbeszélünk két különböző dologról :-) 

https://www.facebook.com/RegionalisWaldorf?fref=ts

 

ez 4 w suli kezdeményezése, szeptemberben indul a gimi

Előzmény: muzsa (4979)
muzsa Creative Commons License 2013.02.27 0 0 4979

nem csak. ősztől első és második osztályt is indítanak benne, ez egy kezdeményezés a kezdeményezésben.

 

 

Kedves Szülők!
Terveink szerint 2013/14-es évben Káposztásmegyeren indul a Csillagberek Waldorf Iskola. Elegendő számú érdeklődő esetén _első_ és _második_ osztályt is indítunk.
Kérjük, ha érdekel benneteket kezdeményezésünk, jelentkezzetek az alábbi űrlapon, hogy értesíteni tudjunk benneteket a fejleményekről!
http://bit.ly/139R12v
Első tájékoztató megbeszélésünk április 8-án (hétfőn) 18 órakor lesz.
Tervezett helyszíne a Csillagberek Waldorf Óvoda (1047 Bp. Langlet W. u. 20/a.), de mivel az óvoda befogadó képessége véges, kérjük részvételi szándékotokat jelezzétek a fogarassygabriella@gmail.com email címen, hogy tudjuk, kell-e termet bérelnünk!
Aktuális információinkat a weboldalon követhetitek.
Üdvözlettel: a Szervezők

Előzmény: zso70 (4978)
zso70 Creative Commons License 2013.02.27 0 0 4978

igen, regionális gimnázium! :-)

Előzmény: muzsa (4977)
muzsa Creative Commons License 2013.02.27 0 0 4977

Új iskola lesz Káposztásmegyeren:

https://www.facebook.com/CsillagberekWaldorfIskola

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!