A fejlesztési terület keleti oldalán, a MÁV vasútvonallal párhuzamosan egy 1,6 kilométeres, 2x1 sávos, észak-déli feltáróút épül, amely összeköti majd az Üllői utat a Kőbányai úttal (a Vajda Péter utcánál körforgalmat építenek). A feltáró út mellett felszíni parkolók lesznek.
(...egy elektromos kisbusz-járat üzemeltetését is javasolják a tervezők az új feltáró úton).
"Van az az értéknövekedés az ingatlanokban, amely fölött már megéri hozzányúlni a vasútvonalhoz."
Ebben biztos vagy? Hogy a megjelenő átmenő forgalom növeli az ingatlan értékét? De még így is az értéknövekedés az ingatlan tulajdonosánál jelentkezik, míg a költségek az "államnál". Az M1 alatt építettek egy kerékpárút-alagutat, az állítólag 300 millióba került (2017-ben - azóta volt infláció). Ehhez azért elég sok ingatlan értékének kellene jelentősen növekednie...
"Itt az előkészület a sok idő, nem maga a munkavégzés." Itt bukhat el a dolog. Ez nagyon nem az évtizedek óta megszokott mentalitást kívánná meg. Jó lenne látni a kultúra javulását... valami talán történt az elmúlt évtizedben, de csiga lassan megy a dolog...
"Kérdés, az effélét mennyire lehet utólagosan koltséghatékonyan kialakítani... és megintcsak a hazai gyakorlat a lezárások időtartama kapcsán elég elkeserítő :-/ a vágányzár illetve az elterelt szakasz miatti menetidőhosszabbodás jelentené a költség zömét, és félő hogy nem egy vagy két hétvégét tartana...."
A nagy, komplex, teljes vonalszakaszokat érintő átépítések (pl. NIF-es munkák) valóban igen jelentősen el tudnak húzódni, de a határidő tartható. Amiről most szó van, az viszont egy kisebb, pontszerű beavatkozás. Itt az előkészület a sok idő, nem maga a munkavégzés. Ha van lehetőség kihajtani a pályát, menetidő-növekedés az aluljáró-építés idején nincs (pontosabban van, de minimális, a korábbi menetrendi struktúra tartható).
"még egy méretes betonhengert sem lenne egyszerű történet pár méterrel a sín aláü befúrni, mert azt is megérezné a pálya teherbírása."
Valószínűleg így van. A vasút különösen érzékeny üzem, érzésem szerint erre még sikereresen rá is játszanak, hisz ki vállalná a felelősséget egy esetleges malőrért?
Érzésem szerint társadalmi/piaci nyomás tudja majd kikényszeríteni az átjárok megépítését.
Van az az értéknövekedés az ingatlanokban, amely fölött már megéri hozzányúlni a vasútvonalhoz.
Mindenesetre napirenden kell tartani a kérdést, nem szabad beletörődni, hogy a vasút örökre elválasszon területeket.
Jó kérdés, hogy itt is híd volt-e előbb (pl. vízrajzi okokból, árvízvédelem, miegymás), aztán jaj de jó, akkor alatta át is lehet menni; vagy utólagos költséghatékony áttörés a közlekedés kedvéért...
Kérdés, az effélét mennyire lehet utólagosan koltséghatékonyan kialakítani... és megintcsak a hazai gyakorlat a lezárások időtartama kapcsán elég elkeserítő :-/ a vágányzár illetve az elterelt szakasz miatti menetidőhosszabbodás jelentené a költség zömét, és félő hogy nem egy vagy két hétvégét tartana....
Ha jól sejtem, még egy méretes betonhengert sem lenne egyszerű történet pár méterrel a sín aláü befúrni, mert azt is megérezné a pálya teherbírása.
Ahol van mellette hely, ott a vasúti pályát el lehet hajlítani, tavaly(előtt?) is volt ilyen a hegyeshalmi fővonalon: a két ideiglenes vágányt új nyomvonalon megépítették, bekötötték az eredet pályába, aztán az eredeti pályát felbontották, megcsinálták az aluljárónak a teherviselő szerkezetét, szigetelték, visszaépítették a vasúti pályát és utána az ideiglenes pályát elbontották.
Bár kétségkívül drága és helyigényes a módszer, de korántsem lehetetlen.
Ez nem csak Budapest problémája, egy sor kisvárosé, falué is.
A gyalogosok, kerékpárosok életén sokat segíthet egy-egy nem szintbeni átjáró, így hirtelen a Bajza-Bulcsú aluljáró jut eszembe példának, vagy Dunakeszin a Klapka u-Dobó utca kereszteződésnél lévő aluljáró.
A nehézség az, hogy utólag egy működő vasúti fővonal alá nem egyszerű történet bármit kialakítani a vasúti pálya teherbírásának csökkentése nélkül. Leállítani a fővonalat az építés idejére... idehaza kicsit túl sokáig tartana.
Még ha lenne egy autóbuszöböl a Margó Tivadar utcán, hogy ott várja be a menetrend szerinti indulást, akkor érteném a dolgot, hogy nem akarták a másikat mint átszállóhelyet kihagyni...
Az elgondolásom az, hogy Budakalász felől lejön vagy a nem létező Íves úti lehajtón és ott balra kanyarodik az Íves útra, majd megint balra a Nádas utcába (vagy a jelenleg létező lehajtón jön le és a körforgalomból kanyarodik a Nádas utcába), ott valahol egy megálló (akár a Nádas utcán, akár valahol a parkolóban az Auchan és a Decathlon között), majd a nagy körforgalomból kimegy a Székesdülő sor felé, onnan a 150-200 méter új aszfalton az Ezred utcába, majd onnan balra kanyarodik a Váci útra, a 300-as busszal első közös megálló pedig a Vízműveknél lenne. A másik irányban ugyanez azt leszámítva, hogy ebből az irányból mindenképpen a jelenlegi körforgalomból kellene felhajtani az M0-ra.
Nem igazán értem a problémát, kb. 150 méter utat kellene építeni, ha 2x1 sávos, akkor azon mindkét irányban mehetne a busz. Az már más kérdés, hogy jobb lenne, ha az M0-ról Budakalász felől az Íves útra lenne a le- és felhajtás, nem a jelenlegi körforgalomba és akkor talán kevésbé torlódna fel az M3 felől jövő ág - ebből nyilván semmi nem lesz.
Na az Ezred utcánál én is gondolkoztam pl. a 300-as buszokkal való átszállási lehetőségen. A nehéz ügy a Budakalász felőli busz iránya, ahhoz nem keveset kellene építkezni.
"Nem véletlen hogy a 204-es nem tér be a dunakeszi Auchan áruházhoz -- minek menne oda valaki a budai oldalról, ha van Budakalászon is?"
Auchan van, de Decathlon nincs. A 204-es mehetne keresztül az Ezred utcai ipartelepen, majd onnan a Székesdülő sor felé. Ehhez kicsit építkezni kell, meg nem biztos, hogy ennek a kerülőútnak nem lenne más negatív hatása...
Ami pedig kimaradt, az az M2 Káposztásmegyer körforgalomtól Dunakeszi alsó átkötés. Már most is van valamiféle út a Halőrház mellett, csak magánterületen. Nekem tetszene egy zsákutca, ami Dunakeszi alsó tó felőli oldalához vezet, és a kétoldalról behajtani tilos kivételei közé a menetrendszerinti busz is bekerülhetne, félóránként (irányonként).
Ezt persze le kell meccselni a horgásztó tulajdonosával is.
A magam részéről az ilyen részletességű tárgyalás előtt alapvető szempontokról beszélnék (amelyekhez illusztrációként elő fog kerülni 1-1 konkrét helyszín is.
Először is, az eredeti koncepciómban kimondottan a fő sugárirányú elővárosi/távolsági vonalak összekötése lenne a cél -- nem fű fa virág állomásnál megállás... Kisebb forgalmű helyeken legfeljebb a közel 0 időveszteség esetén...
"a Duna-hidakat leszámítva inkább érdemes az M0-ssal párhuzamos alsóbbrendű utakat használni" -- ennek kapcsán egy picit újragondoltam a dolgot... hadd egészítsem ki: azt mondanám: a Duna hidakat és környezetüket leszámítva -- tehát volna értelme a hidak valamivel tágabb környezetében (is) jobban feltáró jellegű harántoló járatoknak. Adná magát legalábbis egy Nagytétény-BILK járat, bár a magam részéről akár Diósd-Pesterzsébet hosszabbításban is látnék rációt (ha már az M51 szóba került).
Északon meg legalábbis Fót és Budakalász között -- esetleg Ürömig is hosszabbítva.
Ami szintén általános szempont, az a bevásrlóközpontok. Na őket a magam részéről hanyagolnám, az efféle harántoló járatoknak egészen más szerepet szánnék a rendszerben (a bevásárlóközpontok bulizzák ki maguknak a járataikat, ilyen pl. a 104-es). Ha kivételt tennék, akkor a kötött pályás állomás és P+R parkoló kombinációjának szólna, ezekben az esetekben nem zavar, ha éppenséggel van bevásárlóközpont is a környéken -- legfeljebb a dugók elkerülése érdekében kell alaposan végiggondolni a forgalomtechnikai részleteket...
Nem véletlen hogy a 204-es nem tér be a dunakeszi Auchan áruházhoz -- minek menne oda valaki a budai oldalról, ha van Budakalászon is?
A 204 helyett inkább direktben kötném össze akár Budakalászt akár Békásmegyert Dunakeszi alsóval vagy a 14-es végállomásval ahova kellene egy vasúti megálló is. Ezt meg lehetne hosszabítani Fót felé illetve akár vagy Aranyvölgyig (a Károli campus miatt nem csak Budapest-Ürömig). és legyen egy külön járat (akár 204A) csak a budai oldalon a budakalászi Auchanhoz.
Vannak olyan szektorok, ahol valóban vannak más jó harántoló útvonalak, jó példa erre pl. Diósd-Törökbálint-Budaörs környéke. Ott nem is kell ragaszkodni az M0 nyomvonalhoz feltáró jellegű járatoknál.