Pelda volt, hogy bar a vilag 2 oldalan van gyara, megis az egyik modellt itt gyartja, a masikat ott, es viszi at a vilagon.
A gumigyarto ugyanezt csinalja. Ezert vehetsz itthon koreai, kinai hankookot is. Mikor honnan erte meg jobban. Ennyi.
Amugy ha a jozan eszeddel belegondolsz, akkor a vilagon eladott gumik kevesebb, joval kevesebb, mint a fele teli gumi, ebbol kovetkezik, hogy nyaron is gyartanak nyari gumit. Es az ellatasi lanc sajatossagai miatt barmikor kaphatsz barmelyik gyarban gyarott darabot.
Szoval felfogod vegre, hogy az az allitasod, hogy minden gumi az ellenkezo szezonban keszul, nem igaz?
Ja, és az éves, gyártott darabszámnak megfelelő autó mennyiséget két hét alatt értékesítik a német piacon. Micsoda felvevő lehet Ausztrália, mint itthon a 295/30r18 téli gumi kereslet.
Pedig elég egyértelmű voltam, de ott megint beláttam hibám, amikor egy all season SUV gumira rácsodálkozol, hogy rajta van az M+S, pedig szerinted nem olyan a mintája :-)
Én meg bemegyek a gumishoz, szeptemberben lesz nagy választék téliből, februárban meg nem mindig válogathatok a népszerű mintákból és nem is hitegetnek, mert a nagykerek is üresek. Innentől, hogy mi történik Dél-Afrikában, nekem teljesen mindegy.
Ez egy endjuzer forum (meg ha sok allitas szelsoseges is benne, es csak vegletekben gondolkodnak sokan).
A "csak ellenkezo szezont gyartanak" ugyanolyan szelsoseges, mint a "mindent gyartanak mindenkor".
Ahogy az se 100%-ban igaz, hogy a legyartott termeket nem raktarozza senki 6honapig - a justintime beszallitas nem a gyartosorrol indul, hanem a gyar raktarabol, es van ra sok eset hogy az autogyar visszakuld mert benezte a sajat folyamatait.
Egy gyar se engedheti meg maganak, hogy evi 6 honapban csak olyat gyartson, amit csak a vilag 15%-a igenyel.
De jellemzoen nalunk az endjuzer ezzel a felallassal talalkozik.
Nincs kisegitve azzal, hogy majusban USA exportra terepabroncsokat vagy Mercedes mereteket gyartanak Kecskemeti beszallitasra, mert az nem az o igenye. Ami az o igenyet fedi le, az jellemzoen (80-85%-ban) valoban ellenkezo szezonban keszul, raadasul nem itt, hanem a vilag masik felen. Es pls ne hozd fel hogy az allseasonnak mi az ellentetes szezonja :)
Egy nem jellemzo pelda:
Gyarlatogatas, egy komplett ter elzarva, szalag mogott dedikalt szemelyzet egyesevel csomagolja majus kozepen a frissen (valoban, elozo hetvegen) legyartott treler gumikat, aranyszinu csomagolasba, szines szalagokkal atkotve. Mert 2ora mulva erkezik erte a dedikalt konteneres kamion. Ha a megrendelo kifizeti, minden lehetseges.
A gumit a gumiabroncsfáról tépik le, és másnapra az ügyfélnél van...
Az óceánokon mászkáló konténerhajók nem terméket szállítanak 2-3 hónapig, csak szeretik a tengeri levegőt.
Ha most leírnám, hogy április közepén már a téli előrendeléseken kell agyalnom, hogy októberre friss gyártású (~2824, wait, az kb július) termék legyen a kezemben, feltételezem, nem fogod elhinni.
Természetes, hogy vannak legendás "két hete készült Rácalmáson" kivételek, de azok nagyon justintime-ra betervezett / lemondott autógyártói igények (mert ők kiköthetik a max 3-6 hónapos dotot) / egyéb okosságok.
A jellemzőbb az, hogy március-április beszállításra januárra el kell készülnie a terméknek. Októberi-novemberi beszállításra pedig már augusztusban pakolni kell. Vagy B opció, reménykedni abban, hogy beindítanak pont abban a hónapban egy pótgyártást EU-n belül (ld autógyártói kikötés), amiből leeshet néhány darab aftermarketre.
(És megsúgom, szoktak felbukkanni ajánlatok 12-24hónapos autógyártótól visszavett tételekre - addig a gumigyár raktározta, hogy hátha mégis átveszik tőle. Csak azokat nem négyesével adják el olyankor)
Eleg szuklatokorusegre vall abbol kiindulni, hogy ha itt tel van, akkor az egesz vilagon tel van. Szoval globalis szemmel nezve ertelmetlen arrol beszelni, hogy milyen evszak van. Mindig van olyan resze a foldnek, ahova nyari gumi kell. Szoval nyaron is kell nyari gumit gyartani.
Az autogyarak jellemzoen kizarolag nyari abroncsokat szerelnek egesz evben. Szerinted ki fog ucsorogni fel evnyi keszleten? Az autogyar, vagy a gumigyar? (megsugom, senki). Szoval nyaron is kell nyarigumit gyartani.
A teli szerintem inkabb europai divat, az amerikai havas videokon csak a balfaszkodast latjuk mindig, bar az is igaz, hogy ott minden gumi M+S, ugy vannak vele, joaz (errol jut eszembe, most lattam Japan gyartasu Bridgestone Ecopia gumit kozelrol 235/55R18 meretben, es ott volt rajta az M+S). Hat nem egy telies minta :)
Ausztraliaban eleg keves a ho, Uj Zelandon is csak egy apro kissebbseget erint, Afrikaban es Del Amerikaban meg kisebb gondjuk is nagyobb annal, mint hogy teli gumit vegyenek :)
Tapasztalat az van, de ajánlani nem tudok. Kettő garnitúra téli gumit is kezeltem kimondottan erre való gumiápoló szerrel, a nevére nem emlékszem (kidobtam). Mindkettő betonkemény lett a következő szezonra, érdekes módon pont a kezelést követően, pedig az egyik alig 5 éves, a másik már 10+éves volt, és a kezelés előtt semmi furcsát nem éreztem, az öreg gumin sem (az olyan autón volt, ami pl. rossz időben nem is ment). Mindkettő annyira durván lett kemény, hogy olyan érzés volt menni az autókkal, mint ha fakerék lenne alattuk, cserélni kellett. Az összefüggés ugyan nem nyert bizonyítást, de a gumis azt mondta, hogy azonnal dobjam ki a gumiápolót (meg is tettem) és sima szilikonnal fújjam be a gumi oldalfalát. Érdekesség, hogy ugyanezt a szert használtam egy nyári garnitúrán is még ugyanakkor (kb. 3 éve), annak viszont semmi baja, nem kemény, nem repedezik, pedig lassan kiöregszik (7-8 éves), most is az van az autón.
Nem nagyon van mit átgondolni, az összes szezonális gyártó így dolgozik, nem hiszem, hogy meg tudnál lepni.
Arról nem beszélve, hogy a magyar DOT mágusoknak az antikrisztust jelenti, hogy vannak méretek, amikből egy évben lehet, hogy egyet sem gyártanak és mégis van raktáron...
Időnként ápolnám az autónk gumiját és ehhez keresek gumiápoló hab sprayt vagy pumpás sprayt. Nézegettem a neten, de nagyon sok van ezekből és nehéz dönteni. Ha van tapasztalat akkor melyik az ajánlott?
Tudod, vannak gumigyarak Magyarorszagon. Akik kiszolgaljak a vasarlokat. Attol meg, hogy te ezt nem tudod elkepzelni, meg igy van. Tovabbra sem tudsz nagyobb leptekben gondolkodni.
Egyebkent kosz az érdeklődésedet, 0424 DOT. Meg meleg volt, mikor megjott.