A sugárvető a reflektor magyarul. Izzó + homorú tökör átlátszó síküveggel.
Vasútnál máig így hívják a homlokfali középső lámpát, meg régen az UV-kon is sugárvető volt, de azért amikor az MUV-k készültek, már olyan bő két évtizede fényszórók voltak a villamosokon.
Igen, ez nekem is feltűnt. Mondjuk azért voltak nagyobb beruházások, amik fontosak voltak, főleg a kockakő és a nagypanel (utóbbinál csak ideiglenes:) eltűnése.
Hm... Elsőre - a feliratból - az hittem, hogy a BNV-ről (a vásárról) lesz szó... :)))
Hát igen, csak kapkodtam a fejem : a régi építésű / forgalmi rendű (Szent) Gellért tér, a körtér, Fővám tér...stb.) és persze a járművek :
a még "tupírozatlan" 2-es villamos, az UV-k, a régi metró és trolik - és a fogas...Még a fogas műhelybe is bekéredzkedett a készítő...
A fogas váltóit mindig csodálattal néztem - fantasztikus mérnöki feladat !
Aztán a trolivezetők "bajlódása" az áramszedőkkel... :))))
És minden jármű vezetőállása üzem közben ! Kultúrtörténeti emlék !
(És... a fiatalságom... Brühühü... :)))))
A videok minősége az akkori technológia szerinti - mai szemmel csapnivaló - de érdekes, hogy a legvégén az a cseh (?) mozaik rész sokkal jobb minőségű....
BKV-s Farosnak igazából olyan 66-osnak (háromajtósnak) kellene lennie, amiből tudtommal nem maradt. Mondjuk ha türelmesen várunk, lehet, hogy egyszer építenek egy olyat, mert alapanyag még van szerencsére... de jó is lenne.
Ja ! A villamosokhoz még csak annyit : a bőrszíj !
A legrégebbi villamosokon egy hosszú szíjsor futott végig mennyezeten úgy, hogy egy-egy szakaszán a szíj egy része függőlegesen fityegett, azt megrántva indított a kalauz - a vezetőnél lévő harangot megkondítván - :))))
Le a kalappal előtted, hogy a szakadó esőben - felszerelést nem kímélve - fotóztál-videoztál !
Hát igen : a Mávag Tr5 és az Ikarus 60 !
Mindkettő hátulján ott volt a "VEZESS BALESET NÉLKÜL !" felirat - (az akkori forgalomban talán ez elég is volt...:)))))
Aztán a 62-es járatszámú pótkocsis buszok Rákoscsabára. (Kíváncsiságból persze hogy a pótkocsiban utaztam - akkor lazultak meg a fogaim... :)))))))
Jobban szerettem a péceli rokonokhoz gőzössel utazni, mint háromszor buszról-buszra átszállni...
Az Ikarus 620-as típus volt az első, amelyik az Orbánhegyi / Istenhegyi úton "egyszuszra" (visszakapcsolás nélkül) fel tudott menni...
Hanem hol maradtak a "faros" Ikarus 66-ok... ???
Középen kellett sz ülőkalauznál fel-, a két szélén pedig leszállni.
(Akkoriban egyébként a buszok mennyezetén és az ülőkalauz asztalán egyformán egyfajta speciális lapos, süllyesztett csengőgomb volt (piros v. fekete, közepén kis fehér nyomógombbal), azzal indított a kalauz. Mivel azt megnyomni természetesen tilos volt, szerettem volna venni egyet magamnak
- buszost játszani - de pont olyat kapni nem lehetett, az csak a buszokon volt...)