Lehet, sőt biztos, hogy nem szabatosan magyarázom, de alapvetően arról van szó, ahogy írod, hogy a tengelyek felfüggesztése nem merev, hanem a csapágytok el tud mozdulni valamennyit a csapágyvillák közt. Ez azt jelenti, hogy nem feszül rá a sínre ívben, hanem próbál ráfordulni arra, még ha korlátozottan is, aztán amikor vége van, ugyanígy próbál visszatérni. Itthoni villamosokon amennyire láttam, nem volt ennek a mozgásnak irányítása vagy visszatérítése, másutt lehet látni erre szolgáló szerkezeteket.
scsabi, John Howard, vagy gépészetben nálam jártasabb?
Hamster, illetve a villamosok.hu lapjait böngészve a kéttengelyes kocsiknál folyton szembejön velem az a kifejezés, hogy "beálló tengelyekkel" van az adott jármű szerelve. Azt sejtem, hogy ez mit jelent: a tengelyek szépen lekövetik az íveket és elfordulnak, így a kerekek nem feszülnek be. De van arról valami rajz, hogy hogyan működik ez pontosan? Esetleg egy fénykép, hogy hogy néz ki? Nyilván csodálatosan egyszerű, mint minden a régi kocsikon, de én sehol nem találtam róla leírást.. Tartozik hozzá valamiféle mechanika, vagy csak egyszerűen olyan a futómű, hogy engedi a tengelyvégeket hosszirányban elmozdulni, illetve valami visszaállítja őket alaphelyzetbe? Hogyan működik ez pontosan? Azt tudom, hogy egyes nagyvasúti járművek forgóvázaiban is van ilyen, de ott jóval kisebb kitéréssel kell számolni, mint egy villamosnál.
Tutira építész tervezte, mert saját képére formálta a teret, a vonalak párhuzamosságával az utasok sokaságának együttélését szimbolizálja, a gerendákon átsüvítő szél pedig az 1990-ben végre ránk köszöntött szabadságot, miközben a rajta átsütő napfény a várakozó utasok megfelelő D-vitamin termelését segíti elő, imígyen bio-installációvá változtatva a villamosmegállót....
A múlt héten voltam Katowicében/Sziléziában egy kicsit körülnézni. Bár 10 éve voltam ott NZA-val, de már semmire nem emlékeztem, így Hamster beszámolóiból készültem. Mutatok néhány képet, hogy néz ki most a katowicei Rynek.
Középen éppen egy streetfodd fesztivál van, büfékocsik állják közrbe a teret.
Az egész tér sétálóutca egyébként, és a gyalogosoknak a földbe épített ledes fénysávok tájékoztatják a villamosok mozgásáról, alapban zöldek, és ha jön a villamos akkor piros. Nagyon modernek tűnik így, de igazából semmire se jó, mert ha valaki akkor lép ki a sínek közül, ha pirosat lát, már késő, ha a villamos 20-nál gyorsabban jön. Amúgy meg sokszor láttam, hogy nem is működik helyesen, pl. ha két villamos jött és az egyik kanyarodott, a másik meg egyenesen ment.
Ilyen monumentális villamosmegállóka építettek, ez lehet a divat, mint nálunk az 1-esen. Nem tudom mire jó ez a vaskeret, a megállók üvegteteje meg nem sokat ér. Azelőtt ilyen volt: http://hampage.hu/kozlekedes/szilezia/img_7204.jpg
És még két kép a Bytomi villamoscsomópontról:
A legújabb PESA villamos és
egy együttállás két felújított Konstal és egy alacsonypadlós Alstom(Konstal).
A 38-as villamos pedig változatlanul jár az öreg kocsikkal.
A mostani őrült hőségben jó volt elképzelni, hogy a készítéskor "majd lefagyott a kezed..." :)))))
("Hűsítő jégkocka...":)))))
Na persze, ez Neked akkor, ott nem lehetett kellemes...
Mindig is "megsüvegeltem magamban", hogy az elinduló szerelvényeket más felvételi helyen - költséget nem kímélva - beelőzöd autóval, hogy aztán ott is lekaphasd - de számomra a legemlékezetesebb egy korábbi "villamosos napod", amikor hol utaztál a döcögényen, hol kívülről, hol belülről vetted fel.
(Azt hiszem az 1-es villamos Budára meghosszabbított vonaláról szólt...)
Nagyon tetszenek a videok aljára írt magyarázó szövegek - esetenként némi humorral.
Favázas forma villamos nekem már csak azt hiszem, hogy rémlik, mintha a Váci útnál láttam volna, és ha igen, akkor 1700-as ikret. Amikor 2000 körül felfedeztem az akkor még másutt működő villamosok.hu-t, nagyon ismerős volt ez a típus a képről, úgy, hogy se nosztalgia iker, se 611-es formájában nem láttam. Aztán persze lehet, hogy az Utánam srácokból diffundált át valahogy annak az öreg villamosnak (ami persze nem 1700-as volt) a képe az agyamba :)