Ja, tudjátok-é, hogy a SAAB logója megváltozik?
Eddig, ugye, mint már tudjuk az emblémában az összecsúsztatott két kör közepén egy balra néző aranykoronás vörös griff-fej van. Ez Skáne megye átszínezett logója. Mondjuk Trollhättan és Göteborg is Västra Götalandban van, de ennek inkább történelmi okai vannak, pl Skáne svédül Scania, nna, már megint jó sokat dumáltam mellé, asse tudom, hol tartottam), szóval, és alul pedig a Scania felirat van, ami a Scania csoporthoz való tartozást jelenti, de amióta a Scaniát megvette a Volvó, az a Volvó, aminek a személygépkocsigyártásbéli névhasználati jogát meg a Ford szerezte meg, de a Volvó Eu-szankciók miatt nem fuzionálhat a Scaniával, pedig mindkettő az EU-piacon a TOP5-ben van és együtt, ha jól emlékszem 32,4 százalékot birtokolnak - ez elég harapós mennyiség, akkor is, ha nem emlékszem pontosan. Nnna. Szóval embléma. Az új logó más lesz. Kör alakban egyszerűen a Griff-fej és aláírva a SAAB felirat. (Egyébként az előzőt Carl Fredrik Reutersvärd tervezte a SAAB-Scania csoportnak. )Ha igazak az értesüléseim, az újat Augusztus 14.-én vezetik be hivatalosan is.
Szerbusztok!
Ááá, Bolas, ne is mondd, nem vagyok olyan okos, így pl. a 9-7-es SAABról is csak annyit tudok monani, hogy a GM-tervezte autós modellstratégia részének szánják, hogy a BMW-7-es kategóriájába törjön be. Hiába, a szuperluxus kategória nagyon elő akar törni. Így pl. hogy a 7-es Bömösbe is szerelnek holmi olajos motrot (ld. az dr. Anisits-féle 740 turbódizel, ami állva hagyja a benzineseket, csak feleannyit fogyaszt) és ettől tisztátalan lett a 7-es (ez mondjuk nem igaz, de lényeg, hogy korunk elektronikai színvonalán bármi megvalósítható, és ezért lesznek nesokára ezek a guruló paloták). Nnna. Most jól elfelejtettem, hol tartottam. Áá. Ja. Hogy a bajorok tervezik a kilences Bömöst, ezenfelül megvette a Rolls-Royce-ot, a Foxvágené a Bentley, a Ford bírja az Aston-Martint, a Merdzsó fapadosnak tartja az új S-klasszét, és nemsokára előrukkol az S két sorbakapcsolt motorjával, 12 literrel és 24 hengerrel meghajtott, gránitbetétes műszerfalú, hangvezérelt Maybach-hal... Szóval a SAAbot is bele fogják hajszolni ebbe a(z értelmetlen) presztízsversenybe.
Közben naponta 200.000 ember hal éhen, de azért csináljanak csak sok jó drága kocsit, a legfelsővezetőknek. :(
A GM meg minek erőlteti a SAABot ilyen idétlen hajkurászásba. A SAAB eddig a biztonságáról volt híres, most a GM belehajtotta a nagyobb piaci részesedésért a fiatalos karakter, sportosság kifejlesztésébe. Közben, mint a talajvíz, jönnek fel a biztonság bűverejét most felfedező gyártók, szóval, amerikanszkiék lehetnének kicsit nyitottszeműbbek is.
Ez a sportosítás csak a négyszer nagyobb gyártókapacitású Volvónak sikerült (ha nem is a 460-nal, de a C70-el például, vagy láttátok már az új 70-es reklámot különféle német adókon? Én nem, de hallottam róla) szóval, a Volvónak sikerült a fiatalítás, Peter Horbury, az ifjú titán designer segítségével. Ezekkel akartatták a SAABot is versenyezni, de félek, hogy csak az egyéni karakterét fogja elveszteni ettől.
Na sebaj. eleget dühöngtem mára. Illetve, erre a hozzászólásba. Mindjárt jövök vissza.
Én leborulok nagyságod előtt!
Komolyan, nekem nagyon tetszenek az infóid.
Végre többet megtudhatok "másik svédről" is..
Nem tom mennyire és mi igaz abból, hogy állítólag lesz 9-7-es Saab is.
(a srác aki mondta, 900-asa van. gondolom csak nem kamuzik. Állítólag valahol olvasta.)
Én ebben nem hiszek, de te hátha jobban utána tudnál nézni!
Megint itt vagyok, asziszem vagyok oly' szemét, és egy újabb ötvenes tömbök okozok itt a hozzászólásaimmal.
Nna. Lehet, hogy nem is tudtátok, de én elmondom, hogy az első kiadású 900-asokon a kézifék még az első kerekekre hatott.
Ja, kiahgytam a hibákból, hogy az néha a hátó lámpa testelése is hibádzani szokott. Ez is csak az első generációsonkál, és csak négyajtósokon.
Hmm. Most meg jól elfelejtettem, mit is akartam.
Mint Syrax kollega is utalt rá, hogy SAABéknál -ha van -, akkor általában az elektromos rendszerrel van baj. A kontakthibákkal szoktak példálózni, ilyenkor állítólag vagy kontaktfolyadék, vagy csatlakozócsere. Ez főleg a gyújtókábelre igaz. (Itt is látszik, hogy a Lada gyárban milyen autókkal álmodtak a tervezők, mert pl. a 2105-ben, amit pl. én is birtokolok, nemesen öntöződik a Volvo-tól lopott formavilág a az eredeti kereklámpás örökségével, de fölismerhető a SAAB-ot utánozni akarás is. Hiába, ahol hideg van, ott hidegben bevált autókat kell másolni. Erre utal a hátsó tengely megoldása, a nagy, kockalámpa, extraként törlővel, odalt az index, a szögletes forma, a 2107-es nagy hűtőrácsa(Volvo) és műszerfala(SAAB és Volvo), stb.)
Szóval kontakthiba. Állítólag a 900-asook igazi svédacélból készültek, és nemigen rozsdásodnak.
A motor vibrációit érdemes megfigyelni, úgymint a turbóét, ha padlógáznál sötéten(vagy akár világosan is) füstöl, akkor csere, vagy felújítás.
Azt is mondják, akiknek van, hogy a turbó a mechanikusan működőek közül az érzékeny pontja az utónak. Főleg a turbós autóknál van a recsegő váltó, és csúszó kuplung, ez a kopott szinkrongyűrűk miatt van, a másik pedig a tengelykapcsoló kopása miatt. A motor felfüggesztése is hajlamos eltöredezni, ilyenkor gázadáskor felemelkedik az eleje (a motornak)
Gázos még a kormány holtjátéka, de ezt állítólag ezt orvosolták, (még valamikor az 1985-ös javítgatáskor, talán.)
Némelyik példány hajlamos ereszteni a hőcserélőnél a hűtővizet, pont a pedálokra.
A félrehúzó kézifék, az olajfolyás a motornál és a váltónál, még jellemző hibái a típusnak.
A kézifékre mindjárt visszatérek.
Retek!
Nekem sose sikerálnak a táblázatok. Irbumburzum.
Nna. Mint plátói SAAM-mániás, azt kérdeném valakitől, akinek tényleg van 900-asa, hogy ... szóval. Aszongyák a madarak, hogy (1996 közepén) egy komplett 900-as motorért 1.555.781 forintot kérnek, áfástul. Ugye ez nem igaz? Vagy hogy egy szem gyári első lökhárító 109.000, egy önidnító 264.000, vagy hogy egy szem fényszóró 50.100 forintba kerül?
Mert ha igen, elég sokkoló.
(Nem tudom, észrevettétek-e a stratégiámat. Hozzászólók vagy hússzor egymás után, és a gyors növekedést észrevéve, több embernek támad kedve hozzászólni...
Tényleg, mi az, hogy 'infantilis'? :) )
Szerbusztok!
Kicsit pangunk, nemdebár?
(Mos'nemazé' hogy példálózzak, de itt van ez a Volvó - vagy mi -, ahol mindenki beír mindent, ami eszébe jut. Vagy csak azért ez a csönd, mert ledermedtetek a sok hülyeségemtől? :) )
Nnna. Képzeljétek, bár nem egészen idevágó, láttam egy elborult viking honlapot, a Nordic SAAB tuningcégét. Hogy ne is mondjak semmit.
Biztos unatkoztak a srácok télen, mert a garázsba zárta őket egy kisebb hóvihar, (bár biztos emiatt lettek híresek az északi építészek, pl Alvar Aalto, vagy az IKEA, és ezért olyan szép a SAABok belseje), szóval, a fickók tuningolnak SAABokat. Először stílszeróen a 900-ast jellemezném, bár ez sajna új kivitelű. Sebaj, az se rossz, (tudjátok, ha 1994 november elseje után készült. Ez egy keddi nap volt, akkor állították üzembe a svéd minőséggel elkészített gyártósort, az addigi helyett.) Nnna. A 2.0 Turbót kissé megizmosítják 220 lovasra, 1.600 dollárért, vagy 235-re 2.520-ért. Kipufogó gyanánt rábiggyesztenek az autóra egy hétcentis kéményt, amire addig van garancia, amíg a tied az autó. A cső vége három colos, egy ezresért. Féket is erősítenek, pl. a 330 miliméteres féktárcsák árát is csak kétezerötszáz
dollár választja el az 'ingyen'-től. 225-ös, tizennyolc colos gumik, darabja, majd félezer.
De ez eddig olcsó is, meg lassú és erőtlen is.
A SAAB 9-5 Aero Nordic 3. lépésben tömött kivitele a következőt tudja:
300 LE/440 Nm
Csipptuning, szoftver, légszűrő, verseny katalizátor, rozsdamentes kipufogórendszer, négycolos kéménnyel, vagy kettő hármassal
2756 Dolla' + adó + száll. ktg.
Hali mindenki!
Nekem foleg a turbositas miatt tetszenek a SAAB-ok (csakugy, mint nehany Volvo es az Audi - pl. a regi kedvenc: a 200-as). Volt mar a "csaladban" egy 9000-es, 2.3 Turbo, ezert batorkodtam irni:) Ami megfogott benne: a kenyeztetes - amit meg a hatso utasok is elvezhettek -, a stabilitas es az "onbizalom". Foleg itthon, nem gyakori a 200 loero koruli teljesitmeny, amivel normalis sebessegek mellett mindenfele manovert meg lehet csinalni, nem beszelve a nyomatek-karakterisztikarol! Ja, es a turbo futyulese se mindennapi feeling. Olvastam az uj, valtoztathato kompresszioju motorrol, amitol fogyasztascsokkentest remelnek. (Ezert is tetszik a fenti harmas, mert mindig kitalalnak vmi ujat. Kar, hogy pl. az Audi nem keszitette el az 5 hengeres es az 5 szelepes ujitasai utan a "25V" jelzesu motort. Tok jol nezett volna ki. ) Szoval, hogy szavam ne felejtsem: Artani nem art, de ha nem "elvezetbol" vezeti az ember a "hagyomanyost", meglepoen kis ertekek jonnek am ki. Gondoljatok bele: egy Trabi padlogazon, teljes terhelessel megy 100-at, a 9000-esnek itt me'g nem is kene a 3-at kapcsolni:) Szoval igencsak reszterheles ez neki. Hogy vmi rosszat is mondjak (bar ne kene!), az elektromossag es elektronika tekinteteben me'g lehetne mit javitani a megbizhatosagon! Eddig mindenki dicserte a regieket, hogy elnyuhetetlenek, es vki erdeklodott az ujabbakrol. Haaat, a bonyolultsagnak is megvan az a'ra, de a "vas" maga tenyleg eleg idotallo. Van tapasztalatotok a "TCS Control"-fe'le hibauzenetrol? Ilyenkor motor leall, vezeto elolvassa a muszerfalat, tudomasul veszi:), aztan a gyujtast le, ujraindit, fekpedalt megnyom a fedelzeti szamitogep szorakoztatasara:) es - kuplung fol, visszaengedve 5-be - mar mehetunk is tovabb. Tempomat hasznalata mellett gyakori.
Mara ennyi, mert nekem is tart me'g a vizsgaidoszak...
Szerbusztok!
Blacs?
Hm.
Nna, valahol ott hagytam abba (tényleg, abbahagytam? :) ) a mesémet, hogyha bemegyünk Trollhättanba a gyárba, lehelyezünk az asztalra röpke tíz millát, már össze is rámolnak nékünk egy pl. 900-ast, 90-est, vagy -legjobb tudomásom szerint- akár 99-est is. A 2.0-ás moci készülhetett egy darab vagy kettő karburátorral (ez volt a 'dubbla förgaser'), vagy pedig befecskendezéssel. Ezek teljesítményei 95, 110, és 120 lovak voltak (vannak) (meg az már tárgyalt 1.8-as, ugye.)
1969-ben kabriót is csináltak a 99-esből. Svédországban nagyon népszerűek lehettek ezek a járgányok, tekintve, hogy pl. Norrbottenben télen, rendkívül mérsékelt a hőség. :)
Nemsokára kihozták az EMS kivitelt, amihez pl. elektro albalkok, tükrök, és fűtött székek jártak.
1977-ben aztán megjelent a két litykós, turbón át szipákoló 145 lovas kivitelt is (figyi a ravasz névváltasztást, ez volt a Turbo. :) )Aztán úgy döntöttek, hogy az autót kicsit megjáratják a szántófődön is, ez lett a 99 Turbo Rally,1978 január 16-án mutatták be, kevesellték is ezt a másfélszáz önjáró kolbásznyi erőt, kis piszkálással épp 240-re tornázták fel a teljesítményt, hogy szebben szóljon, mindjárt nyomott is vagy 369 Nm-t 3500/percnél. Ez főleg akkor szép, ha elképzeljük a legelső generációs 900-tól mindössze kispolszkinyi orrával eltérő autócskát, amint annyit nyom, mint a mostani 9-5 Aero (illetve 1 Nm-rel kevesebbet, de 10 lóval többet). Az első ávben még csak dekázgattak vele, de aztán Stig Blomkvist megnyerte vele a svéd rallit. Aztán a szabályok megváltozásával hagyták inkább ezt a dolgot.
Héló!(csakazértse Szerbusztok!)
Mi ez a pangás?!
Példálózzak a Volvóval?
Nna!
(dühöngés off, agyunkra indítózzunk)
Ahogy végigböngésztem ezt a lapocskát, fölmerül, hogy miért propelleres a SAAB hűtőrácsa.
Nagyon egyszerű. Rijswand kollega alant közölt egy képet pl. a Varangyról. Ha megnézitek, a nóziján középen van egy kis kockoid, a széle meg a többi. Nna, ez a többi a légcsavar lapát, a közepe meg az agy. Nos, ahogy ez az odők során módosult, és, hogy a kockoid széle illeszkedjék a lámpa belső részéhez, megdöntötték. Aztán, -őleg az amerikai exprot SAABokon, a szélét megtriplázták, és besüllyesztett lámpát kapott, az amcsi szokásoknak megfelelően. (Az amerikaiknaak félelmetes érzékük van ahhoz, hogyan kell egy autól elrondítani - a SAABokat azért nem sikerült, bár próbálkoztak szépen.)
LAtszik h. a 99re epitette Varangy mennyivel nagyobb mint a96 os
Az elso 99 es amin 99 kaszni volt - akkor meg Gudmind - 1967 juni 5 -en keszult el, mindossze 5 honappal a piacradobas elott..
Es nem is Saab volt ay elsokre rairva, hanem
azaz Daihatsu, amely marka nem volt ismeretlen a svedeknel, de egy sem futott beloluk SE-ben, es a nevet a saab sportkocsik betuibol ki lehetett rakni...
Ezeket aztan a messzi eszakon ill. Kelet-Europaban (!) teszteltek, mert ott bekenhagytak oket az ujsagirok...(Nincs vkinek fenykepe 60 as evekbol, Mo-n, sved rendszamu autorol?)
Ami nem ment ki az utra, azokat egy regi hangarban korbe korbe vezettek, amik birtak..
Igy tortent az elso baleset 99 eseel, az egyik kormanyozhatatllanna valt, es falnak ment..
1967 nov 22 hivatalosan is bejelentettek a Saab 99 et, 400,000 tervezesi munkaora es tesztek utan...
De 1969 ig nem volt kaphato valojaban. Addig kiadtak, h. ugy mondjam betatesztre peldanyokat, kivalsztott vevok, es Saab alkalmazottak vehettek a 99 esbol, es a Saab felugyeletevel hasznalhattak, de ugy h. folyamatosan jelentettek a Saabnak..
Az 1969 es modellben csak egyfele mocui volt, a 1709 ccm, 80 lovas, es az elsokben meg volt a ketutemukbol (a la Watrburg) orokolt szabadonfuto/zar..
A Saab 99 et 1984 ig gyartottak, a vegen 90 jelzessel meg 1987 ig az utodjat, mar a 900 darabjaival. 590,000 99 keszult 84 ig...
Mesélek a 900-as rokonságáról, jó?
Nnna. A 900-as közvetlen előjét, a 99-est 1967 őszén mutatták be, soros négyes, 80lovas motorral. A SAAB ekkor már erősen hajtotta a négytárcsafékes autók gyártását, és a lámpatörlőt is elfogadottá (és elvárttá) tette Svédországban (1970-ben vagyunk! Ekkor kezdék idehozni a Zsiguljikat, amiket épp akkor butítottak le hátul dobosra). Mondjuk, az északi időjárásban azért naaagyon praktikus dolog az ilyesmi. :) Szóval a SAAB innovatívkodott már akkor is. De pl. az önjavító lökhárítók se rossz dolgok. Ennél az autónál kezdték el gyártani 1971-ben az ülésfűtést.
Ja. Az első kétülésközött-kulcsos is a 99-es volt. Ez az autó tekinthető nagyon sok okból is a mai SAABok (illetve az igazi SAABok) szellemi ősatyjának. Az egész valahogy úgy kezdődött, hogy ...
1963 őszén elkezdtek vikingék egy nagyobb autót akartak tervezni, ami szakított volna az eddigi, golyóautós hagyományokkal, és csak az autófeelingje lett volna hasonló (pl a SAAB96 és a 99 azért valahol hasonlít)
Hatvannégy április másodikára (ez tutifix, az előbb néztem utána) az összehozott tervekre az igazgatóság és a főmérnökök rábólintottak, és mindjárt adtak neki egy kódnevet is: Gudmund (ez a név volt a svéd naptárban, csak onnan tudják ennyire biztosra a dátumot :) )
Szóval, fejlesztgettek de rájöttek, hogy tesztelni is kéne. Akkortájt dívott a Saab 96-os, egy igazi golyóbis, és ennek a kasztniját szerelték a leendő99-es alvázára és motorjára. Ő lett a 'Varangy' Ezt pedig közben tesztelgették,(1966-ban járunk) ami furcsa volt, mert különbözött az eredeti 96-ostól, ráadásul nem a 96-os kétütemű, hátomhengeres motorja (Wartburg :) még hasonlíott is a pupos ezreshez. Vajon ki álmodott kivel..? :) )
buzgott benne, hanem egy négyhengeres, négyütemü, soros erőforrás. Ezeket a teszteléseket főleg éjszaka végezték, hogy nehogymá valaki megszimatoljon az itt készülő finomságból valamit, és ráadásul mindig kísérte egy sima mezei 96-os. De egyszercsak levillantotta őket a svéd Expressen újság valami okostojása, és kiderült a titok.
67 közepén ráhúzták az első prototípus kasztnit. Az összeszerelsét egy régi repülő-összeszerelőben végezték, a Vinterpalatset-ben (Téli Palota) mert a festék a plafonról mintr hó hullott le és borította el a padlót.
Ekkor kezdték el nyúzópróbázni az autót, Skandináviában, a dühöngő mínuszokban, kelet-Európában, és még sok szép helyen.
Hmm. Hajnali öt van. Holnap illetve ma este folytatom.
Ismét itt vagyok, és jelentkezem a kívánt linkkel:
http://www.saabnet.com/tsn/ssl/
Az legfelső, amit a Bangor Daily News-ből ollóztak ki, valahol megvan maga a cikk is. Ha megtalálom, a részleteket is közlöm.
Mindjárt jövök vissza, addigis elküldöm ezt!
Szia BlackStar!
off
korábbi kérdésedre válasz! 4 évig Stockholmban!
Amuyg én azt hittem te Svédben, élsz de ha tudnál jönni a talira akkor ezek szerint nem :)
Akkor honnan a tudás?
On
A tali nem Kistarcsán hanem Nagytarcsán lesz..Amugy nem rábeszélni akarlak, de szerintem gyere m jok azok a Volvok is :))
És beszélni attól még lehet Saabról is !
Tényleg, jöttök erre a találkozóra? Mert én lehet, hogy kisasolok. Bár Kistarcsa nagyon messze van, Volvok miaat newm is néznék ki, csak és kizárólag SAABok miatt... :)
Hm. Még akartam valamit mondani.
Nnna. Megint itt vagyok. Feljogosítva éerzem magam. Nnna. RAF2 kérdezte, hogy honnan veszem ezeket az infóimat. Eszembe jutott egy tök ari honlap. Neked jó, mert tudsz svédül, de a többiek nem valószínű, úgyhogy akkor ajánlok pár kifejezést. Szóval, ez a honlap a surf.to/saab.
Vigyázzatok vele, mert egyetlen hivatkozás sincs aláhúzva, úgyhogy pl. a BILARNA (az autók)-on belül látjátok felsorolva az eddigi SAABok neveit, nos, azok mind hiperlinkek. Nnna.
Ennek ellenére MINDENKINEK ajánlom, mert nagyon király, és tömve van infóval. Mindenfélével.
Néhány kulcsszó: Hem:'home', Länkar:linkek, allmänt: általános, inleding: bevezetés,ej tillgänglig: nem hozzáférhető, till bilarna: autóba(ig),finns ej: nem létezik, mâtt: méret, Ár-för-ár: évről évre (nem is tudom, milyen karaktert használjak, hogy ne tévelyedjen el teljesen) évről-érvre tre,fyra, fem dörrar: 3-4-5-ajtós, Välj ársmodell: kb. válassz modellévet (a modellnek a modellévét, nem csak úgy általánosan. De majd úgyis rájöttök :) ) visa: mutasd! som begagnad: használtan, gamla/nya: régi/új, svaga punkter: gyenge pontok.
Ha bármit nem értetek, kérdezzetek!
Aha, ez a jellemző, hogy svédéknél már mióta alap a biztonság, mások meg csak mostanában, divatból követik. Chris Nilsson, a SAAB vezető biztonságtechnikai mérnöke a tavalyelőtti EuroNCAP törésteszt után, amikor a három évtizedes rutinú SAAB-fejlesztőgárda (oda ugyan nem engedik a jenkiket!) terméke, a 9-5-ös, megalázta az 5-ös Bömöst, a Toyota Camryt, meg a Volvo-S70-est, utána szerényen azt nyilatkozta, hogy bár lemosaták a pályáról a többit (Ebböl a Volvo a harapós, a biztonsági övet ugyanis egy Volvo-mérnök találta ki, asziszem 1949-ben, de erre ne esküdjetek meg! én sem teszem.. :) )
Nna, szóval aszondta ez az ember, hogy sikerük ellenére a Saab továbbra sem hisz az ütközéstesztekben, és inkább a valós szituációkban 'összejött' erednményeket tartja mérvadónak. Ezért is törtek össze egy rakás 9-5-öst, sőt! Vikingéknél északon a 900-asokhoz adtak egy fekete dobozt is, ami rögzítette a balesetet megelőző körülményeket. Ebbe persze a biztosítók is beszálltak... Már vagy nyolc éve elemzik ezeket a dolgokat.
Van a SAABNET.COM-on fönn egy oldal azokról, akik a SAABnak köszönhetik, hogy még élnek. Van pár nagyon harapós kép, pl, egy klasszikus 900-assal a srác lemászott az útról. Totál összetörte az autó orrát, pont ugyanolyanra, mint amilyen a prospektusban van, hogy lennie kell, és minden komolyabb nélkül megúszta. Légzsák nélkül.
A másik eset még durvább. Egy autó, talán 9000-es, (csak a felniből gondolom, más ugyanis nem felismerhető a képen, pl. hogy milyen színű is volt az autó) bekerült két kamion közé. Két ellentétes irányba menő kamion közé. A benne ülő nő csak kisebb zúzódásokkal megúszta. Törés nélkül.
Valamint a 70es evek elejen szeriaban adtak a 4 tarcsafeket, a harompontos ovet, fejtamlat, es az ovre figyelmezteto lampat.Es brutalis utascellat, nayg lokharitokat...A motorbolcso mar akkor is ugy volt kialakitva, hogy frontalis utkozesnel az utaster ala csuszik, es nem bele a vezeto + az utas lababa...
Ezek a dolgok mas cegeknel, mar a nyolcvanas evekben megjelentek:) - vagy akkor sem..:)
Ami zavaro, az a 87 utani modellekben , az USAban biztos, mashol nem tudom, a folyamatosan ego muszerfalvilagitas.Este, varosban, megteveszto lehet, mert azt hiszed egnek a lampaid...
Na, megint itt vagyok.
Tényleg, van valakinek SAAB gépkönyve, használati utasítása, prospektusa?
Vagy pl. leírása a műszerfalról?
Mert ha van, akkor lefénymásolhatná(m), beszkennelhetné(m), és/vagy elküldhetné nekem, mert eddig nem sok műszerfalat láttam. Szintén jó lenne mindenféle műszaki leírás is.
Hm. Akartam valamit.
Ja igen. Nagyon gáz, hogy itt hülyeségekkel töltöm az indexet? Ha igen, szóljatok.
Öt percet vártam, és nem szólt senki. Akkor folytatom. :)
Tudjátok-e, hogy a SAAB volt az első, 1969-ben az ülések közé tette a gyújtáskulcsot (azóta is hihetetlenül fíling!), biztonsági okokból. Például az akkori autók közül a Zaporozsec (bár az szerintem később volt) meg a kis DAF volt széles körben hírhedt a balesetet okozó slusszkulcsaikról, amelyekk kettéhasították a sofőr térdkalácsát ütközéskor.
Há már így belejöttek az ergonómiába, 1970-ben elkezzdték gyártani a fényszoró mosó/törlő-t, amit azóta is hagy sikerrel nyúnnak a különféle gizdázó gyárak (négykarika, háromágúcsillag, és társaik, u.i. most divat lett a biztonság)
Egy évre rá kitalálták az ülésfűtést is (ki érti, hogy miért nem valami dél-olasz gyártó? :) )
Egyébként, édesapám volt Helsinkiben, már vagy huszonöt éve, és ott látott az utcai parkolóban spec. akkutöltő/vízmelegítő csatlakozókat. Praktikusak.
A SAAB aztán '97-ben szellőztetni kezdte, hogy az üléseket is szellőztetni fogja. :)
Érdekes, hogy svédéknél húzó ventilláort építettek be, amíg a friccek jobban szeretik a nyomó ventillátort.
Jaaj! Most látom csak, millen rút lett a táblázatom :(
Na sebaj. Ha valami nagyon fúrja az oldalatokat, úgyis megkérdezitek...
Ja. Piacok.
Szóval. Van az amcsiknak egy olyan kis lámpájuk a műszerfalon, ami mutatja, mikor kell felváltani :)
A SAAB követi az aurea mediocritas elvet, amikor az összes piacra egy darab hátsó ködlámpával jelenik meg. Odaát ugyanis egy se szokott lenni, a szigetországban meg mindjárt kettő. Mindenesetre az egy darab lámpát könnyebb megkülönböztetni a féktől.
No igen. Meg az államokban sokkal több szín rendelhető, meg ilyesmik.
Hmm. Akartam még valamit.
Már éppen hozzá akartam szólni a SVC (Saab Variable Compression) motorokról, erre Rijswand kollega idestesz egy hivatkozást... :)
Sebaj, ezesetben tovább süketelek a SAABos dolgokról.
Nnna. Akkor egyik kedvencemről, az új 900-asról fogok mesélni, pl. olyan érdekes(?) dolgot, hogy hogyan változik a SAAB900 tulajdonosok ígényessége és - ennek megfelelően a piacokon a SAAB-900-as felszereltsége.
Legyen mondjuk az amerikai, az angol és a magyar piac, ami alig tér el a svédtől, pl. nem adják alapáron még az SE-hez sem a fűthető ülést, Svédországban már az S-hez is jár. Na ja.
Rajzolok egy táblázatot a motorokról, a fekszerektslgekről, meg az ajtókról:
_________________________________________________
Anglia:
3 ajtós 5 ajtós nyitott
2.0i i, S i, S (XS) S
2.3 S S, SE SE
2.0T S,SE S,SE SE
2.5V6 SE SE SE
Magyarország
3 ajtós 5 ajtós nyitott
2.0i i,S i,S,SE -
2.3 S SE SE(de 97töl már nem)
2.0T SE S,SE SE(ez is csak 96-ig)
2.5V6 - SE SE
Egyesült Államok
3 ajtós 5 ajtós nyitott
2.0i ilyen az államokban egyáltalán nincs
2.3 S S S
2.0T SE SE SE
2.5V6 - SE SE
Érdekes különbségek mutatkoznak azonban a betűk mögött rejlő felszereltségek. Például érdekes, hogy az amcsiknak 4 év garancia járt, az angoloknak egy, és bizonyos alkatrészekre még kettő. Az angol szervízintervallum 12.000 mérföld, az USÁban 10.000. Ez például a szigetország kisebb évi hőingásának köszönhető.
Egyébként sok kisebb eltérés van még, így pl. hogy a tempomat nagyon ritka Albionban, de nagyon gyakori jenkiéknél. Ez utóbbiban például tilos a két részből, egy normál és egy nagylátószögűből összetett tükör a vezetpoldalon, és rá kell írni, hogy 'a tárgyak, amiket a tükörben lát, a valóságban távolabb, az ön háta mögött vannak.'
Anliában ez a tükör széria, és nincs is összefirkálva. Az angolok nem is szeretik a Sensonic váltót, ami odaát gyakori. Tudtommal nálunk nem volt rendelhető.
A tengerentűli kivitelekben a könnyűfém felni, légkondi, és a tempomat, valamint az ülésfűtés széria, de angliában csak az SE szinthez jártak, az ülésfűtés még ahhoz se, csak mint extra.
1997-ben még megpróbálkoztak ott bevezztni a hátsó ülésfűtést de rá se bagóztak a szászok,inkább ejtették.
Egy honlapon olvastam ennek az okát. A britek szerint ugyanis a légkondi, és az ülésfűtés szükségtelen extrák csak, mert csak 'még egy felesleges dolog, hogy tönkremenjen'- ugyanezt állítják még az elektromos ablakokról is.
Érdekes, hogy az Államokban széria a nappal is üzemelő tompított. Ehhez azért hozzátenném, hogy (leendő) apósom egy hete járt a keleti parton, és az ottani kollegái kezébe nyomtak egy 900SE slusszkulcsot, hogy 'Nesze, furikázz egy kicsit'. Persze, nem dobott egy hátast se... :)
Ja ige, és ott azt látta, hogy nem divat az nappal is működő lámpa. Azyt szintén látta, hogy a 'mezei' SE is motoros ülésállítással, meg minden ínyencséggel készül.
Egyes vélemények szerint az európai futóművek keményebbek, mint az amerikaiak, a sportfutómű meg főleg - ezt is csak hallomásból tudom, mert eddig csak kettő darab SAABban ültem, és mind a kettő kiállítási darab volt. :(
Hm. Aszem, ezt most elküldöm.
Hallottatok az új Saab találmányról, a változtatható kompresszióvezérlésről?
Állítólag "félbe van vágva a motor" és 4 fokkal lehet állítani a főtengely helyzetét a hengerfejhez képest, tehát változik a felső holtpont.
Ezzel a kompresszió 8-14 változtatható ha kapcsol a turbó akkor leejti a kompressziót, ha pedig állandó fordulaton "autópályán" forog a motor akkor növeli ezzel is kímélve a motort.
Állítólag egy 1.6-os motorral próbálkoztak és így sikerült 200 le feletti teljesítményt kihozni a motorból.