Igen, ezek korábbi M8 változatok a Veszprém - Dunaújváros szakaszra.
Az I. változat (piros) nyert - rendeletbe is van foglalva a nyomvonal -, hogy kiegyensúlyozzák Székesfehérvár szerepét, de ebből csak a 72-es és M7 közötti szakasz fog belátható időn belül megépülni 2x1 sávval. Egyelőre tehát mégis Fehérvár "nyert", mert jó ideig csak a 8-as (M80) ill. 62-es úton érhető el leggyorsabban Dunaújváros. Valójában nem nyert, mert nem hiányzik ott se a tranzitforgalom.
A zöld vonal Fehérvárnál tényleg megegyezik az elkerülővel a 7-es és 8-as út között azzal a különbséggel, hogy Feketehegyet is elkerüli már. Ezt a részt mihamarabb meg kellene építeni...
találtam az M8 veszprém és fejér megyei szakaszára további nyomvonalterveket. a harmadik, zöld változat fehérvár elkerülésénél megpróbálja magába foglalni a nemrég elkészült szerencsétlen fehérvár nyugati 63-as elkerülőt is.
székesfehérvár elkerülőinek távlati fejlesztéséről van valakinek infója?
(már itt a topicban is szóbakerült, hogy a nemrég átadott nyugati elkerülőnek a nyomvonala se túl szerencsés (nem kerüli el a feketehegy településrészt), és a két végénél a meglévő úthálózathoz csatlakoztatása is elég olcsójános megoldás (1-1 körforgalom)
Ha már szakaszokra kellett bontani, akkor tényleg ez a legfontosabb, de tényleg elég pitiáner dolog, hogy ezt a két kis szakaszt kihagyták, főleg, hogy nem 2x5, hanem csak 2x3 km-ről van szó, de a 2x1 sávos kiépítés is elég gáz.
Az első 3 km a 71-es mellett nem érint lakott területet és nem is olyan nagy kerülő, hogy még nincs kész, viszont nagyon forgalmas tud lenni ez a rész, ezért kellett volna megépíteni. Az M7-es csomópont kiépítése viszont tényleg nem két fillér.
Az utolsó 3 km a 72-es csomópont előtt se lenne rossz a veszprémi irány miatt (mert így van egy csúnya zigzag a 72-es felöl), de a fő cél, hogy az északi partra menőket elvezessék az megvalósul az utolsó 3 km nélkül is, másrészt a 72-es utat is rendbe kell tenni a 8-asig, ez benne is van a 2008-ban induló KözOP-os projektben.
most, hogy végre látok épkézláb rajzot az épülő (és a távlati M8 részét képező) 71-esről, felmerül bennem a kérdés, hogy mi a túróért nem csinálják meg rögtön a 72-es útig (+5km), meg az M7-ig (+5km), így mind2 végén a jelen felállás szerint létrejövő ziggzagg-ot el lehetne iminálni...
Az M8 ezen szakaszából jelenleg a 71-es út akarattyai, kenesei, fűzfői elkerülője épül 2x1 sávon, idén lesz kész, ha a mamutok nem zavartak be nagyon tavaly nyáron...
A KözOP terveiből számolva szerint 2010-re kész lesz az M8 72-es főút és M7 közötti szakasza 2x1 sávon - lehet majd végigrobogni 90-nel Veszprém és Lepsény között -, aztán 2015-ig lehet tovább nézegetni a terveket, mert addig biztosan nem lesz semmi ezen a szakaszon.
- a teherautósoknak a lista alapján ki kell dekorálniuk az atlaszukat és azzal közlekedni,
igen, a teherautók oldaláról. vagy keresnek egy ilyen brossúrát valahol, ha lesz egyáltalán és kerülgetnek, végső esetben pedig vesznek matricát és tesznek az egészre. ebben bíznak talán a rendelet alkotói.
- vagy kihelyeznek 100.000 VIGNETTE táblát a felsorolt szakaszok végeire és azok összes kereszteződésébe?
ezt mindenképp, másképp nem is menne. talán 5 ezer táblából is kijön a dolog, nem tudom...
túl egyszerű lenne azt mondani, hogy 1,2 számjegyű utakon matrica kell és punktum?
Ha versenyt rendeznénk "a legelb*szottabb brossúra" vagy valami ilyesmi címmel, ez vinné a prímet.
A 284 M ajró támogatás pedig tényleg nagy veszélyben van (sőt 90M ajrót akkor is bukunk, ha minden a legjobb terv szerint alakulna), de ez akkor se 97,41 milliárd Ft (343 Ft/euró)... Bár ha így folytatja ez az ország, még realitás lehet belőle.
A konvergencia programban 271 Ft/euró árfolyammal számolnak mindenesetre.
Ha az idézett rendelet megalkotójának én volnék a főnöke, akkor ő már nem dolgozna a GKM-nél. Hiszen (amint Te is írtad) több olyan útszakaszt is felsorol, ami egyáltalán nem is létezik.
Az pedig, hogy az eddig ingyenes elkerülőket is fizetőssé teszik minden tehergépkocsinak, botrány.
Az egészben az a szívás, hogy miközben az autópályákkal párhuzamosan szinte nem is lesz fizetős szakasz a párhuzamos főutakon, addig az autópályákon viszont az eddig ingyenes elkerülők is fizetősek lesznek a nagy dögöknek.
Mit fognak csinálni sokan? Elkerülik az elkerülőt, ezután nemcsak a falvakon, hanem az eddig ingyen elkerült városokon is végigbumliznak, főleg ha sötétedés után járnak arra, mert akkor gyorsabb.
Arról nem beszélve, hogy a fizetős főutakszakaszokat is megpróbálják majd a legfalusibb másfél sávos utakon elkerülni, ha lehet. Mi marad azokból az utakból?
Egyszerűbb lenne az egész országra kitenni a matricás táblát és a felsorolt helyeket csak kézenfekvő ellenőrzési pontokként kezelni.
"A díjfizetési kötelezettség kiterjesztésére - a Kormány által elfogadott díjfizetési elvek alapján a Közúti közlekedési törvény 33.§-ában foglalt törvényi keretek között - fokozatosan kerül sor.
Ennek keretében, első lépésként 2007. április 1-jétől a díjfizetési kötelezettség kiterjesztésre kerül:
a 3,5 tonna megengedett össztömegnél nehezebb gépjárművek (D2-D4 kategória) az eddig ingyenes autópálya-szakaszokat és az autóutakat is díjfizetés ellenében vehetik igénybe. Kivételt képeznek az egyes autópályák fővárosi bevezető szakaszai, illetve az M0 autóút. (4 §)"
Konkrétan ezeket a korábban ingyenes gyorsforgalmi utakat említik, hogy fizetősek lesznek D2-D4 kategóriájú járműveknek is április 1-től: M1 autópálya Budapest felé a biatorbágyi felhajtó és az M0 autóút csomópontja (17,6–16,3 km), M1 autópálya Tatabánya-óváros és Tata csomópontok között (55,5–66,8 km), M1 autópálya Győrt elkerülő szakaszán a 19. és 85. számú főutak csomópontja (106,0–129,4 km), M3 autópálya Kerekharaszt és Hatvan csomópontok között (51,3–54,7 km), M3 autópálya Nyíregyháza (keleti) elkerülő, 4. sz. főút és 4911. sz. út között (226,5–234,2 km), M35 autópálya Debrecen elkerülő, 354. sz. út és 4. sz. főút közötti szakaszán (36,65–43,87 km) M5 autópálya Szeged–Röszke országhatár közötti szakaszán (159–173,9 km), M5 autópálya Kecskemétet elkerülő szakaszán az 5. és 54. számú főutak csomópontjai között (73,7–90,4 km), M7 autópálya M0 és Érd csomópontja között M7 autópálya Székesfehérvárt elkerülő szakaszán a 7. és 63. számú főutak csomópontja között (56,4–63,8 km), M1 autópálya Mosonmagyaróvárt elkerülő szakaszán a 86. és 15. számú főutak csomópontjai között (159,1–165,9 km) M43 autópálya M5 autópálya és 5. sz. főút csomópontja között M15 autóút M1 autópálya és országhatár között M19 autóút M1 autópálya és 1. sz. főút csomópontja között M2 autóút M0 (2/B) és Vác között M4 autóút (4. sz. főút) M0 és Üllő között M70 autóút M7 autópálya és országhatár között M9 autóút a 6. számú és 51. számú főút között
Hivatalosan ugyanakkor jelenleg nincsen M15, M19, M2 és M4-es autóút se, csak 150-es, 9-es, 2/A és 4-es főutak...
"A személygépkocsik (D1 kategória) az autóutak teljes körét, valamint a rendeletben kijelölt autópálya-szakaszokat díjmentesen használhatják. (3 §)"
"a 12 tonna megengedett össztömegnél nehezebb gépjárművek (D4 kategória) az országos közúthálózat tervezetben kijelölt szakaszain matricát kötelesek vásárolni. A 12 tonna alatti tehergépjárművek (D2, D3 kategória) számára 2008. január 1-től javasolja a tervezet a kiterjesztést. (2 §)"
1.sz. főút Almásfüzitő - Tata (szelvényszám: 67+908–76+738) 2.sz. főút Vác (12) – Rétság (22) (szelvényszám: 40+140–57+358) 3.sz. főút Kápolna (3208) – Kerecsend (25) (szelvényszám: 110+430–118+172) 4.sz. főút Szolnok (32) – 442 (szelvényszám: 91+452–101+949) 4.sz. főút Újfehértó (4925) – Nyíregyháza (35130) (szelvényszám: 261+568–268+742) 6.sz. főút Szentlőrinc (66111) – Szigetvár (67) (szelvényszám: 218+185–230+595) 8.sz. főút Várpalota – Veszprém (82) (szelvényszám: 30+000–48+358) 8.sz. főút Ajka (8401) – Devecser (8402) (szelvényszám: 83+285–92+178) 8.sz. főút 7453 – Országhatár (szelvényszám: 182+521–190+583) 10.sz. főút Budapest (11116) – Pilisvörösvár (szelvényszám: 14+529–16+900) 21.sz. főút Salgótarján (22) – Bátonyterenye (23) (szelvényszám: 44+891–51+262) 26.sz. főút Miskolc – Sajószentpéter (27) (szelvényszám: 1+500–13+532) 33.sz. főút Tiszafüred – Hortobágy (33114) (szelvényszám: 40+817–71+764) 38.sz. főút Tokaj (3619) – Rakamaz (3821) (szelvényszám: 9+182–12+362) 42.sz. főút Mezőpeterd (4815) – Országhatár (szelvényszám: 48+555–63+369) 43.sz. főút Szeged (43303) – 431 (szelvényszám: 3+625–28+203) 44.sz. főút Lakitelek (4625) – Tiszaug (45111) (szelvényszám: 29+207–35+112) 47.sz. főút Hódmezővásárhely (470) – Szeged (szelvényszám: 200+496–218+970) 51.sz. főút Kiskunlacháza (51117) – Dömsöd (51114) (szelvényszám: 42+717–50+035) 52.sz. főút Solt (5105) – Dunaföldvár (szelvényszám: 57+575–60+865) 53.sz. főút 5405 – 5406 (szelvényszám: 39+180–48+535) 54.sz. főút 5407 – 54122 (szelvényszám: 22+124–33+814) 55.sz. főút Baja (51) – Alsónyék (5115) (szelvényszám: 101+812–119+025) 56.sz. főút Bátaszék – Mohács (57) (szelvényszám: 23+000–49+258) 63.sz. főút 6209 – 630 (szelvényszám: 71+565–90+149) 71.sz. főút Balatonvilágos (7116) – Balatonkenese (7205) (szelvényszám: 2+276–5+791) 71.sz. főút Keszthely (75) – (76) (szelvényszám: 108+744–116+494) 81.sz. főút Székesfehérvár (8) – Sárkeresztes (81115) (szelvényszám: 3+071–8+315) 81.sz. főút Bakonysárkány (8227) – Kisbér (13) (szelvényszám: 37+845–45+896) 84.sz. főút Jánosháza (8) – Sárvár (8404) (szelvényszám: 41+560–60+225) 85.sz. főút Győr (1) – (84128) (szelvényszám: 0+000–9+484) 85.sz. főút Kóny (8502) – Csorna (8422) (szelvényszám: 18+573–24+328) 86.sz. főút Mosonmagyaróvár (1) – Jánossomorja (8507) (szelvényszám: 174+131–185+799) 86.sz. főút Egyházasrádóc (8706) – Körmend (8) (szelvényszám: 52+039–59+672) 86.sz. főút Mosonmagyaróvár (1) – Jánossomorja (8507) (szelvényszám: 174+131–185+799) 44. számú főút Békéscsaba – Gyula közötti szakaszán (szelvényszám: 125+500–137+142) 8. számú főút Kám – Vasvár közötti szakaszán (szelvényszám: 137+565–145+400) 4. számú főút Berkesz - Ajak közötti szakaszán (szelvényszám: 302+370–313+010) 49. számú főút Mátészalka - Győrtelek közötti szakaszán (szelvényszám: 19+502–27+493)
KMOP-ben 441,5 millió euró van a 15%-os állami önrésszel együtt közlekedésre, és öt helyen említik az "M4 gyorsforgalmi út fejlesztését", ami az Üllő-Monor, Monor-Albertirsa szakaszt jelentheti csak, meg esetleg négysávosításokat Albertirsa Cegléd között; mást név szerint nem is említenek. Ez az egy projekt az OP-ben, amit nagyprojektként terveznek, azaz min. 50 millió euró megy rá és Brüsszelben is jóvá kell hagyni. Szóval legkésőbb 2013-ig nekikezdenek és 2015-ig megépül; az én tippem a szakasz(ok) elkészültére leghamarabb 2011, de inkább 2012.
Más projekteket még ennyire sem említenek, de a célok közt felsorolják, hogy az 1,2,3 ill. külön a 4,5 számjegyű utakat is fejleszteni kell, meg közösségi közlekedést, meg környezetkímélő közlekedést kell még támogatni, stb. ebből a keretből.
M43 állítólag elég jól elő van készítve, akár 2010-re is megépülne (eleje 2x2 sáv, aztán csak 2x1), ráadásul ez az egy gyorsforgalmi utunk, amit az EU kiemelten favorizál.
Van kb. 30 nagyon fontos projekt kiemelve EU határozat szinten és az egyik közöttük a Budapest-Szófia-Athén "közúti tengely" Románián keresztül, ez az egy, ami magyar közutat érint, meg van két vasúti is. Az M43 román csatlakozására azt írják, hogy 2007-ben már neki kell kezdeni, a magyar oldalon meg gondolom természetesnek veszik, hogy záros határidőn belül megépül valami, mert arra nem írtak semmit.
Szerintem a 4 közül, amit írtál M43 lehet a legjobban előkészítve, aztán M0 51-M5 között, szerintem az is leghamarabb 2009, de inkább 2010-re épül csak meg. A többi még messzebb van.
Hasonló a helyzet, mint a 11,5 tonnás megerősítéseknél, amikor párhuzamos utakon dolgoztak egyszerre.
- M0 déli szektor, M43 KözOP nemzetközi prioritásban van benne és a Kohéziós Alapból (KA) finanszírozzák,
- Eger bekötőútja (M25) KözOP regionális prioritásában van benne, az Európai Regionális és Fejlesztési Alapból (ERFA) finanszírozzák,
- M4 Üllő- Albertirsa pedig a Közép-Magyarországi OP (KMOP) keretei között fog menni valószínűleg, szintén ERFA-ból, ezért is nincs a KözOP-ban.
Más-más kalap mindegyik, nincsenek igazából hivatalosan rangsorba rakva, az előkészítettség szerint megy a prioritás a kalapon belül. Azt pedig nem tudni, miért egyiket vagy másikat készítik elő hamarabb, innentől már politika is az egész.
A regionális OP-kből (ÉDOP, KDOP, DDOP, ÉMOP, ÉAOP, DAOP) mennek a 4-5 számjegyű utak beruházásai, de KMOP kivétel, mert nem felzárkozó régióként kap támogatást, hanem a versenyképesség erősítése miatt, ezért lehet benne M4, de szerintem nincs beleírva konkrétan az OP-ba, meg kellene nézni www.nfu.gov.hu-n
Sajnos nincsen átlátható prioritási lista a projektekről, ahol a társadalmi, gazdasági szempontok egymással összevethetően érvényesülnének, pedig kellene ilyen lista és ezen belül mehetne már előkészítettség szerint, de egy idő után nyilván azt a projektet készítenék elő hamarabb, amelyik fontosabbnak van rangsorolva.
Az M25-ről ez van a KözOP-ban:
projekt megnevezése: Füzesabony–Eger útvonal fejlesztése Andornaktálya és Maklár elkerülő szakaszokkal fejlesztés jellege: korszerűsítés + elkerülők prioritás tengely: Regionális elérhetőség forrás: ERFA összhossz: 15 km; 2×1 sáv kivitelezés várható kezdete: 2008 beruházás összege: 5,3 mrd. Ft (azóta 6,1 lett...)
Azt hiszem, egy komolyabb dolgot kell ott kikerülni, az olajosok útjánál van talán a MOL-nak egy telepe, ha működik még (Eger környékén a 80-as években még folyt olajkitermelés, olajmotoros csápos kutat húzták fel a naftát).
Ezek szerint annyira mégsem kell megküzdeni a "természetföldrajzi adottságokkal", végig szintben halad a völgyben a tervezett új nyomvonal a vasúttal.
Ha Füzesabony és Mezőkövesd között indulna el az út az Pest felöl elég nagy kerülő lenne, de ha gyorsasággal lehetne kompenzálni, akkor még belefér. A Szekszárd-Bóly-Pécs nyomvonalon is csodálkozok nagyokat, nem tudom ki vállalja be, ha tényleg megépül, én lehet, hogy a régi 6-oson döcögnék végig.
Eger bekötése mindenképp kompromisszumokkal jár, mert elég messze van az autópályától ahhoz, hogy egyetlen bekötőút esetén nagy kerülőkre kényszerüljenek legalább az egyik irányból az M3-ról.
Ahogy nézem ez 10 km új út lenne a maklári úttól az átkötésig (12-13 a körforgalomtól), az elején 2km-en felmenne 120 méterről 150-re, majd gyakorlatilag végig ezen a szinten maradna.
1997 őszétől 1998 nyaráig laktam Székesfehérváron. Elég rövid időszak, de tudom hozzá kötni, hogy ebben az időszakban számozták át a 70-est 7-esre. Legalábbis a táblákon. Ha tehát január 1., akkor 1998.
Az első kék autópálya-táblákat az M7 felújított Bp-Szfvár szakaszán láttam. Az persze már később volt :-)
Kösz, ezen tényleg rajta van az M25 útvonala, de továbbra sem értem, miért pont oda akarják tenni.
Ami meg erdekes rajta, hogy nincs rajta az az út, amit a 25-ös és a 2500-as (déli átkötés) kereszteződésétől kezdtek el építeni nyugat (Egerszalók) felé.
Ha én akarnék M3 bekötést és elkerülőt építeni Egernek, az kb. így nézne ki:
M3 csomópont a füzesabonyi és mezőkövesdi között kb. félúton, Szihalom és a halastó között, kb. 100m tszf., délre folytatható egy Mezőszemerét és Mezőtárkányt összekötő útig, és távlatilag tovább a 33-masra.
Maga az M25 nyílegyenesen északnak indulna, keresztezné a vasutat (1km), majd a 3-mas utat (3 km), a terep emelkedését követve kb. 140m tszf. keresztezné a villamos távvezetéket (7 km), a dombsor keleti oldalan emelkedve 160m tszf. találkozna az Andornak-Mezőkövesd úttal (9 km), tovább emelkedve Ostoros magasságában érné el a 200m tszf.-et (13 km), 15km-nél 210m-en találkozna az Eger-Ostoros úttal (innen lehetne egy elég meredek bekötést építeni az említett 2500-as útra, 60m szint kb. 1 km-en).
Innen kb. 1 km-et együtthaladna az ostorosi úttal, majd északnak haladva a 230m szintvonalat követné a Vécsei völgyben futó útig (19km), ahonnan a Kis-Eged keleti oldalán emelkedne tovább, 20km-nél 250m-en a nyergen átvágva a dombsor nyugati oldalára kerülve kezdene el É-ÉK irányban szerpentinezve ereszkedni, 23km-nél kb. 185 méteren (+ töltés) keresztezné a felsőtárkányi utat, nyugatnak fordulva 24km-nél 200 méteren a bervai utat, és 26 km-nél 190m-en Almár előtt a 25-öst.
A távolságokat és magasságokat a turistautak.hu szintvonalas térképén néztem MapSource-ban, a valódi nyomvonal az ívek miatt max. 10%-al lehet hosszabb. A magassági profilok elfogadhatónak tűnnek, a legmeredekebb rész 70m szint 3 kilométeren az északi végen.
szerintem is jobb és olcsóbb megoldás lenne a 25-ös 2x2 sávossá fejlesztése, kerecsend 1,5 kilométeres elkerülő út építésével. meg igazából szerintem vannak ennél a projektnél magasabb prioritásúak is, csak gondolom ez jobban elő van készítve, mint akár az M0 51-M5 új szakasza, vagy az M43-as szegedi elkerülése, a 10-es út fejlesztése, az M4 üllő-albertirsa szakaszáról pedig én még semmilyen időzítést nem olvastam.
Ha jól látom M25 Maklárig feljön a mostani bekötőúton, de nem keresztezi a vasutat, hanem tőle balra párhuzamosan megy felfelé "egri elkerülő meglévő déli részéig". Maklár és Andornaktálya annyira hosszában terül ezen az úton, hogy innentől nem lehet fejleszteni már, másik nyomvonal kell.
Ha már mindenképp 2x1 sávban épül meg, szerintetek járható a macedón példa; egyiken fel, a másikon (25-ösön) le? vagy fordítva...
Szerintem ennek feltétele, hogy Maklárig 2x2 sávos legyen a meglévő út (hogy a makláriak a 3-as útig két irányban járhassanak, ha ez megvan, akkor talán működne. Kell még egy 3-as út négysávosítás a 25-ös és 33-as utak között, meg Kerecsendnél 1 km új út (elkerülő 25-öshöz) és akkor kijön a 2x2 sáv a 3-as úttól (Füzesabonytól) Egerig.
Lehet, hogy már megvan, de a 33-as út rövid szakaszának is négysávosnak illene lennie a 3-as és az M3-as között Füzesabonynál.
Ja és szerintem kell egri elkerülő, ha már 2x2 sávon el lehet jutni Egerig, ne kelljen végigbumlizni a teljes forgalomnak a városon, akinek nem ott van dolga, el tudja legalább kerülni keleten. Meg így talán kijönne az elzártságból egy kicsit az Egertől északra eső rész.
Szóval ha már 2x1 sávos új út, akkor így talán van valami értelme, de így meg elég macera az egész a 25-ös négysávosításához képest szerintem.