"A kormány február 28-án dönt az M6-os, M60-as gyorsforgalmi utak egyes szakaszainak koncessziójáról. Amennyiben a döntés megszületik, áprilisban már kiírhatják az kivitelezési pályázatokat. Az országgyűlési határozata alapján novemberben elkezdődhet a kivitelezés.
Az M6-os DunaújvárosSzekszárd szakaszának elkészítése hasonló ütemben jövőre indul, de kedvező területi adottságainak köszönhetően az átadás 2009 végére várható." Forrás:
2 és fél év késés, kiométerenkénti 3,4 milliárd forintos megbízási díj (egyébként ha korrektek akarnánk lenni, akkor a 3,3 kilométeres M0 bővítést nem vennénk ebbe bele, mint tökúj út építés, mivel az bővítés, tehát azt mondhatjuk, hogy 4 milliárd forint feletti kilométerenkénti költség...)
na most ha a napi kötbér a kivitelezési díj csak 0,1%-a lenne, akkor a két és fél év alatt összehozták volna a teljes kivitelezési díjat (34 mrd ft)... ha így lenne, akkor lehetne úgy magyarázkodnia a hivataloknak, hogy igen-igen, neked, te nép, csak 2 és fél év múlva lesz autópálya, de képzeljétek, az államnak ez így egy forintjába nem fog kerülni. plusz egy normális országban ehhez még hozzáteszik, hogy sajnos fenti ingyenes megépítés ellenére a cég soha többet nem vehet részt semmilyen autópálya-közbeszerzésben...
Igen, már feltettem itt a kérdést, hogy miért áll ott is a munka, ahol nem kell közművet kiváltani. Így már tavaly át lehetett volna adni a végleges csomópontot az Érdi tetőn (megszűntetve a 4 körforgalmas pöcsvakarászást) meg az M0 és Nagytétény között a bevezető szakaszt.
meg azt nem értem, hogy még az M0-Nagytétény csomópontban is very szarul állnak, meg a nagytétényi úti vasúti felüljárónál is. pedig úgy vélem, hogy itt biztosan nem mennek se közművek, se egyéb gázvezeték, meghát talán telket sem kell itt már nagyon kisajátítani... persze az még lehet, hogy csapadékos volt az időjárás 1968-ban, meg vonatok mennek, meg az M0-áson a hülyék közlekednek.
Hozzá nem értőként is bűzlik ez a történet. Nulláról indulva is meg szokták építeni a pályát kb. egy év alatt. Ha itt újratervezés meg egyéb nyavalyák is vannak, akkor is soknak tűnik, amit összehoztak.
Azért felidézem, hátha valakinél elhalványodtak már az emlékek:
Eredetileg ezt az autópálya-szakaszt (M6: M0 - Érdi tető, 8 km) is a választások előtt 2006 március 31-re akarták átadni a már átadott Érdi tető - Dunaújvárosi szakasszal, amit végül is a választások után júniusban adtak át.
Ekkor került elő a mostani 2007.02.28-i határidő és a szerződést is eszerint módosították (+11 hónap).
Másfél hónappal a majdnem egy évvel elcsúsztatott határidő előtt pedig kiderült, nem hogy határidőre, de már ebben az évben sem tudják átadni ezt a nyavalyás szakaszt, sőt mint ma megtudtuk, csak 2008 II. felében (újabb min. fél év plusz, összesen min. 16 hónap csúszás, amit egy hónapon belül sikerült bevalllani).
Tehát a kivitelezés 2006.03.31-i befejezése helyett mostani állás szerint kb. 2 és fél éves késésnek nézünk elébe. 2008. II. fele pedig nyilván azt jelenti (ha igaz), hogy nem július, hanem legjobb esetben is szeptember vagy október.
Érdemes lenne egy táblázatot összeraknunk ezekből a csúszásokból, mikor mennyi csúszást jelentettek be és végül összesen mennyit késett a beruházás befejezése. Ez lenne a lista élén, az biztos. Sok minden kirajzolódna a hazudozás módszertanáról és persze kitalálhatjuk a most épülő szakaszok valószínűsíthető átadási időpontját.
Ha minden jól megy, azért a következő választás előtt még átadhatják ezt a szakaszt.
bocs, útközben megtaláltam az eredeti népszava-cikkben is a lényeget:
"Később idén február végére módosult a határidő, ám erre az időpontra már bizonyosan nem végeznek a szakemberek a munkálatok felével sem, miután jelenleg hozzávetőleg csupán 45 százalékos az építkezés készültségi szintje. Az építési munkák teljes befejezésére előreláthatólag csak a jövő év második felében kerülhet sor.
Ám egy négykilométeres szakaszt, az ófalui leágazástól a 6-os úti csomópontig tartó útrészt, várhatóan sikerül még idén ősszel átadni, s ez nagymértékben tehermentesítené az átmenő forgalomtól Érdet."
45 százalékos? ez igen...
4 kilométeres szakasz 6-os út és érdi-tető között: ez kerek 2 kilométeres szakasz. ez igen, fel lehet majd gyorsítani vagy 60 km/h-ra...
ezek szerint mégis átadnak idén valamit belőle (bár nem nagyon értem, hogy melyik az a 4 km, talán az M0 bővítése lenne?), a többit meg másfél év múlva. talán...
2007-02-20 08:55 Az M6-os autópálya bevezetőjének építését folytatják
Hamarosan folytatódhat az M6-os autópálya bevezető szakaszának építése az Érdi tető és az M0-ás autóút között, de a február végi újabb határidő is tarthatatlan, a munkálatokkal jövő év második felében végezhetnek - írja a Népszava.
A 11 kilométeres pályaszakaszt eredetileg tavaly márciusban, az M6-os Dunaújvárosig tartó részével együtt kellett volna átadni.
A csúszást az okozza, hogy sok közművet kell kiváltani ezen az útvonalon. A lap információi szerint a 11 kilométeres szakasz felépítéséhez csak földgázvezetékből 45 kilométernyit kell áthelyezni. Ezeket a vezetékeket ráadásul csak nyár elején lehet átalakítani, hiszen télen több ezer háztartás fűtését veszélyeztetné az építkezés.
Az érdi átmenőforgalmat egy 4 kilométeres szakasz idén ősszel várható átadása jelentősen csökentheti - írja a lap.
Persze, ott Presevo - Szkopje közt is van, hogy egy hegyet a két pálya kétfelől kerül el, de ekkora távolságot a két pálya közt nem tudok, mint a témaindító hozzászólás által bemutatott :-)
Münchentől északra, Nürnberg felé, a 2 x 3 sávos autópályának van egy olyan kb. 4 km hosszú szakasza, ahol az É felé menő irány a régi 2 x 2 sávos, leállósáv nélküli, osztott pályás úton megy. A menetirány szerinti jobb pályát a leállósáv és 1 forgalmi sáv, a bal pályát pedig 2 forgalmi sáv alkotja. Közöttük a zöldsáv és a szalagkorlát megmaradt. A nyomvonal nagyjából egyenesen keresztez egy erdővel borított hegyet, É felé lejt. A szembejövő irány új építésű, 3 + 1 leállósáv széles pályán vezet D felé, és nagyobb ívben megkerüli a hegyet. A döntés oka szerintem az erdő megóvása vagy a túlságosan erős emelkedő kiküszöbölése lehetett.
macedóniában egyébként velestől északra szkopje felé van egy 30-35 km-es szakasz az autópályán, ahol a két pálya szétválik. az első, kanyargósabb a korábbi főútból lett átalakítva, a másik, szkopje felé menő egyenesebb pedig később lett megépítve jóval távolabb, gondolom a terepviszonyok miatt így volt ésszerűbb.
van még máshol is ilyen, hogy hasonló, hibrid módszert alkalmaznak/alkalmaztak?
Voltam tegnap Szkopjében. Nincs arrafelé semmi különösen izgalmas útépítés terén de az érdekes, hogy Szerbában végig, és Macedóniában is mindenhol ki van írva minden útirányjelző tábla cirill és latin betűkkel is, de latin betűkkel is csak a szerb (ill. macedón) név. Pl. a "Solun" nem tudom, hány embernek mond bármit is. Kis logikával kikövetkeztethető, hogy Thesszaloniki, de azért mégis furcsa.
A lengyel példa tényleg elég durva, rövid fel és lehajtósávok, vagy éppen nincsenek is olyanok, csak derékszögben hajtanak fel, különszintű csomópontok sincsenek; én Krakkó és Varsó előtt láttam ilyet. Rövid idő alatt elég nagy sebességkülönbségek alakulnak így ki, ami balesetveszélyes.
Persze Várpalota-Veszprém közt is van olyan hely, ahol földútról lehet az autóútra hajtani, csak ott nincs akkora forgalom, mint egy nagyváros elővárosi szakaszán, oda rendes autópálya kell(ene), de legalább különszintű csomópontok.
A Krakkó és Varsó közötti főút ritkább részei viszont elég jól négysávosíthatóak, de egyelőre inkább 3-nál tartanak.
Szlovákiában a Zólyom-Besztercebánya szakasz se autópálya, csak gyorsforgalmi út mégis majdnem autópályaként használható különszintű csomópontokkal, fizetni is kell érte, de szerintem ott meg van párhuzamos főút is, ilyen szempontból mégse olyan jó példa.