Az ilyen balesettípus vagy ennek közvetlen veszélye tipikusan a 2+1 sávos utak járványszerűen elterjedt "betegsége". Én két megoldást látnék rá:
1./ Vagy átalakítani 2×2 sávossá az ilyen útszakaszokat.; vagy....
2./ Egy furcsának tűnő, drasztikus forgalomszabályozási újítást javasolnék a 2+1 sávos szakaszokra (= a kapaszkodósávos utakra): Az érintett útszakaszokon a burkolatba az emelkedő mindkét végére egy-egy tengelysúlyterhelés-mérőkapcsolót kellene telepíteni (pont olyat, ami a vasútvonalakon a vasúti átjárók fényjelzőkészülékeit vezérli a közeledő vonat közeledtére, hogy ekkor váltson át szabad jelzésről tilos jelzésre, és a vonat "eltűnése" után nem sokkal vissza is vált a szabad jelzésre). A közúti változatban mindegyik érzékelő keresztben feküdne a középső sávban vonaltól vonalig, és már a legkisebb súlyú járműveket, a motorkerékpárokat is rögtön érzékelné, és a neki ellenvégi (B-lejtővégi) háromlámpás forgalomszabályozó fényjelzőt vezérelné, és ha a nekem nem látható túloldali ("B-lejtővégi) lejtőaljon járműközeledést észlel, akkor az innenső lejtővégi (A-lejtővégi) részen azonnal tilos jelzést adna. ...
... Így: >>
* ha "A"-ból jön valaki az emelkedő teteje felé a középső sávban haladva, akkor a középső sávra nézve "B"-ben tilos, míg "A"-ban szabad jelzést kellene mutatnia a lámpáknak <---(= első eset), és fordítva, tehát,
* ha "B"-ből jön valaki az emelkedő teteje felé, akkor a középső sávban haladva, akkor a középső sávra nézve "A"-ban tilos, míg "B"-ben szabad jelzést kellene mutatnia a lámpáknak <---(= második eset). A kapaszkodósávos szakaszon az útburkolati jeleket is ezzel összhangban kellene felfesteni, ill. a háromlámpások jelenlétét a forgalom számára mindkét irányból erre utaló előjelző táblával 300 m-ről kitáblázva előre kellene jelezni. Ez a lámpázásos szabályozás a három sávból csak a középső sáv forgalmát szabályozná, és ha 2 percen belül nem jelenne meg a túlvégen új jármű, akkor a piros ill. zöld jelzések a két végen ellentétesre változnának (az első eset szerinti helyzetben "A"-ban zöldről pirosra, míg "B"-ban pirosról zöldre váltanának át a lámpák). Újabb 2 perc elteltével -- ha a középső sávba nem lép be senki sem -- a lámpák jelzései megint felcserélődnének ellentétesekre az emelkedő két végénél.
Ez a szabályozási rendszer a 2+1 sávos szakaszokon -- ha a háromlámpások jelzéseit betartják az autósok -- a további újabb balesetek keletkezését gyökerestől felszámolná!! ;)!
Tudom, volt már róla szó többször, de mikor az M4-en megyek, mindig mérges leszek, hogy milyen hányattatott sorsa jutott a 4-es főút. Autópályának indult, aztán autóút lett belőle. Persze, ez is jobb mint a 2x1 sávos út, de azért mégis. Az ország egyik leghosszabb és legveszélyesebb útja nem autópálya lett. Az a kavicsos padka meg, hát nem is tudom mit mondjak róla. Nyilván vannak szabványok, hogy milyen szélesnek kell lennie egy útnak, de így szemre mintha lehetett volna szélesebb egy-egy sáv. Véleményem szerint az M0-ás sávjai sokkal szélesebbek.
A másik dolog, hogy autóút egy része, aztán lesz/van ami autópálya, de az elnevezése ugyanaz. Van ami díjköteles, van ami nem. Ezt azért valahogy jobban egységbe kellett/kellene hozni. Tudom, az M0-ás is van ahol fizetős, van ahol nem. Ez is nagy hülyeség. Vajon éves szinten hányan esnek pofára. Az út mellett igaz, hogy ki van téve a tábla, hogy a lehajtó utáni útszakasz díjköteles, de ha azt az egy táblát nem látja a polgár, már fizethet is. Lehet csak én látom ilyen sötétnek a helyzetet, de valahogy nagyon nem kóser ez így. Meg arra leszek majd kíváncsi, hol fog egybe érni az M4 autóút és M4 autópálya. Itt is lesznek érdekes dolgok.
Ha Berekfürdőnek fontos lenne a településhez közeli M4-es nyomvonal, akkor Füzesgyarmatnak is ugyanilyen fontos, hogy utóbbihoz minél közelebb legyen. A 2019-es évre nézve Berekfürdő gyógyfürdőjének árbevétele 92 milla volt. Ugyanekkor a füzesgyarmati strand és gyógyfürdőé 93 milla. gyógykezelések mindkét településen folynak. Az árbevételük alapján eléggé azonos teljesítményt nyújtanak. Berekfürdő tömegközlekedési megköztelíthetősége a vasúti leépítés miatt lényegesen rosszabb. Egyébként a Karcagot délről elkerülő M4 elérése Berekfürdőhöz még mindig közelebb van mint Füzesgyarmathoz.
Az a csoda, hogy nincs sokkal több baleset a városlődi emelkedőn. Számtalanszor ész nélkül előznek fentről lefelé, mert lejtő+150 ló és megy mint állat. Csak 2 dolgot nem vesznek figyelembe. Egyrészt ha lentről jön kamion a külsőben, bármikor előbukkanhat egy autó mögüle, ami előzésbe kezd. Ekkor a fentről lefelé jövő vagy fékez és besorol a saját sávjába, vagy "fékezzen a szembejövő, mert én megyek mint állat". Másrészt a lejtő hiába tűnik beláthatónak, mégis 2 részre osztható, ugyanis ha fentről jövök, nem látni be az egészet. Fentről is kb. a feléig látni, jön e valami szemben, majd a lejtő közepétől látni a másik felét.
Képekből ítélve a fentről lefelé előző autós bizony nem látta a lejtő alsó részét és felelőtlenül előzésbe kezdett.
Komoly és tanulságos videókat lehetne ott készíteni, mert minden órában vannak necces helyzetek, amik csak a résztvevők lélekjelenlétén múlnak.
Mikor az előző autót előzik (óó igen, keleti rendszámos autók, vagy a német prémiummárka képviselői), vagy látja a fentről jövő, hogy autó, motor jön szembe, de "majd ő elmegy az utamból". Vagy mikor már a domb tetején záróvonalat átlépve előznek a semmibe, esetleg a domb alján, dupla záróvonalat átlépve a szembejövők kanyarodósávjában ér véget az előzés.
Egy szó mint száz, a 8-as utat már 10 évvel ezelőtt 2x2 sávossá kellett volna építeni legalább Ajkáig. Aki nap mint nap közlekedik rajta, tudja miért. Nagy a kamion forgalom, traktorok közlekednek rajta, előzni rövid szakaszokon lehet, de mindenki menne mint a meszes. Aztán ha a kislődi emelkedő alján ott a trafi, satufék és araszolnak 70-nel a 90 helyett.
Városlődi emelkedő új burkolata nagyobb sebességre is ösztönöz, kevesen mennek ott 90-nel, inkább 110 lefelé-felfelé egyaránt.
Na igen, de Berekfürdő forgalmával pár év alatt behozná az árát. Hiába csak egy fél falunyi helység Karcag határában, ha a gyógyturizmus-forgalma Hajdúszoboszlóéval vetekedő nagyságrendű. És elérhetővé tenné még Kunmadarast is (ui:. a rákötő úton keresztül csak 10 km-re lenne tőle az M4), ami szintén nagy turistaforgalmú hely: a Hortobágy-pusztaság szélén lévő forgalmas turistacélpont, ezenkívül a régi reptere forgalmas motorostalálkozók színtere szokott lenni. Lenne ott célforgalom is bőven!!! ;)
Egyébként én sem tettem bele nagyobb vargabetűt, mint amekkora az M3-asba belekerült a Polgár-Görgeháza-Hajdúnánás-Tedej szakaszán, melynek legmélyebb déli kitérése az egyenes nyomvonaltól max. 10-12 km egy kb. 30 km hosszú útszakaszon. Az általam ötletelt kitérő sem lenne ettől nagyobb az M4-esen, csak nem egy déli, hanem egy északi kitérővel, amely jelen esetben az M4-esnek a Kenderes-Kisújszállás-Berekfürdő-Karcag kb. 35 km hosszúságú szakasza lenne. (Ha nekik a hivatásos tervezőknek belefért még ennyi az M3-nál, akkor én miért ne ötletelhetnék egy ettől nem nagyobb kitérőt az M4-en?)
Viszont találtam egy igen szomorú bizonyítékot arra, hogy miért kellene minden 2+1 sávos főutat minél hamarább 2×2 sávossá felbővíteni: Rendkívül súlyos baleset a 8-as főt egy 2+1 sávos szakaszán (az előzést mérte el az az autós, aki az 1 sávos oldalról záró+terelővonalat átlépve figyelmetlenül lépett be a 2 sávos oldal belső sávjába, ahol 6 autó zúzódott ízzé porrá, és ahol emiatt 2 ember halt meg, és ezen kívül több gyermek(!!) is megsérült a balesetben. Több embert csak a tűzoltók tudtak kivágni a kilapult autókból, egyikük közül került ki az egyik halott személy.
(A baleset pontos helyszínéről nincs ugyan pontos infó, de gyanítom hogy a 8-as útnak az Ajkához viszonylagosan közeli szakaszáról lehet szó, mert az egyik halott az ajkai kórház főnővére volt, aki vagy munkába sietett, vagy onnan ment volna haza, tehát én az Ajkától számítva max. 1/2 - 3/4 órányi távolságra vagy ezen belül lévő útszakaszok egyikére gondolok elsősorban.) --->
Ha hinni lehet a képfájl címének, akkor a Városlőd-környéki útszakasznak az Ajka felé vezető, de Városlődhöz közeli részéről lehet szó. (Az 1 sávos oldalon szalagkorlát látható, a túloldalon pedig kapaszkodósáv van, ami a hegylábak aljában lévő hosszú emelkedők miatt szokott szükséges lenni.)
> A Nagycenk - Sárvár/Szombathely kapcsolat igenis megoldásra vár.
Egyébként nem én találom fel a kanálban a mélyedést, a 2003. évi XXVI. törvény az Országos Területrendezési Tervről az M9-est eredetileg Nagycenk (M85) – Szombathely térsége – Püspökmolnári térsége – Zalaegerszeg térsége – Nagykanizsa – Inke térsége – Kaposvár – Dombóvár – Szekszárd térsége – Szeged (M5) vonalvezetéssel jelölte ki.
A jól nagyítható "Natura 2000"-es online térkép ismeretében én az M4-nek ezt a nyomvonalat terveztem volna meg:
Így nincs "Natura 2000"-érintettség sehol sem, és egy egész sor település mégis jól járna vele: Fegyvernek, Kenderes, Kisújszállás, Berekfürdő, Karcag, Püspökladány, Kaba, Báránd közvetlenül járna jól vele, a rákötő utak vagy főutak révén pedig szintén jól járna még vele Kunmadaras, Földes, Hajdúszovát, és Berettyóújfalu is.
Berekfürdő miatt ugyan volna benne egy kis enyhe északi "kitérőcske", de mivel Berekfürdő nagyon fontos és híres gyógyfürdő-központ, ezért ez a gyógyturizmus által messze földről ide hozott forgalomnövekedés (kihasználtság!) bőven meggtérülne!!
A mi zöldbárónknak az számított, hogy a nyomvonal a gazdaságtól (Tedej Zrt.) ne essen 1-2 km-nél messzebb, mert ez az egész környék legnagyobb termelői beszállítója sertéshús, marhahús, tehéntej és juhtúró, valamint kenyérgabonák és takarmánygabonák, ill. napraforgó és kukorica eladói ellátását tekintve. És.. egy beszállítónak jó, ha a korszerű út minél közelebb húzódik hozzá.
Az a rossz ebben a nyomvonalban, hogy így csak Hajdúnánás járt jól, Hajdúdorog és Hajdúböszörmény már nem, pedig ott is folyik érdemi nagybani mezőgazdasági termelés, ugyanakkor Hajdúnánás a tőle kissé délre futó nyomvonallal sem vesztett volna semmit. Mondjuk az meg pozitívum, hogy az északi nyomvonallal Hajdúnánáson kívül a nagybani cukorrépa-termesztő és az egyik legnagyobb vidéki gyógyszergyárral ("Alkaloida") rendelkező Tiszavasvári is jól járt még.
Hát nem tudom hogy ki számít helyi nagy embernek! De javarészt azokon a területeken ahol haladna a nyomvonal karcagi föld tulajdonosok vannak! A természet védelmi területekre nem tudom mennyire lehetne emgedélyeztetni nyomvonalat lehet van az a pénz! De akkor a kisajátításkor nem kerülnének esetleg jobb minőségü földterületekhez a nagy fejesek!
Hubai úrnak a felszólalására egyből azt gondoltam, hogy persze mert neki van ezeken a területeken földjei. Például a fekete négyzetben amit bejelöltem neki van földje! Igaz hozzá kell tenni hogy nem nagyon sikerül neki rajta termelni évről évre! 😂
Viszont a nyomvonal ahogy elnézem és jelöltem is fekete pacával ott viszont van lakóház is meg több tanya is egy rakásra azok viszont biztos ellenzik ezt a nyomvonalat vagy még sem!?
Tudod, az nincs... De ha nagyon kevés az autó egy úton, akkor képes ilyen teljesen értelmetlen színezésre, mert pl. ha két autó közül az egyik halad rendesen, a másik meg épp elakadt, akkor elég rossz átlagot számol belőlük...
"A másik nyomvonal a mostani 47-es vonalában futna. Ennek előnye, hogy relatíve nagyobb települések mellett halad, ahol jelentős ipar van. A meglévő főutat azonban, ha megfelelően felújítva, nagyobb tengelyterhelési állapotba hozzuk, ki tudja szolgálni az igényeket."
Most se nagyon csinálnak semmit a 47-el max toldozzák foltozzák. Ha a határ menti M47 épül akkor a jelenlegi 47-el annyit sem foglalkoznak mint most, vagyis kb földútnak minősítik.
Vagyis a cikk szerint sokkal több értelme van építeni a románoknak akik átjárnak dolgozni pl egy határ menti M47-et illetve a nagy semmibe egy 2x2 sávot húzni kis falvak mellé, hogy kb 10-20 éven belül elkezdjen iparosodni, fejlődni az a környék ha fog egyáltalán, mint ahol már van ipar és nagyobbak a települések ergó talán gazdaságosabb lenne üzemeltetni az autóutat illetve nagyobb hasznát vennék a cégek és magánszemélyek egy esetleges átadás után.
Értem Én, hogy HB megyei közgyűlés azt szeretné mert több megyei várost, de inkább falut és községet érne el náluk, de a józan ész messze nem a határ mentét diktálja.
Eddig egy nyúlfarok a kaposvári 61-es északi elkerülő, másik nyúlfarok meg a szekszárdi hídi 6-51 átkötő szakasz, meg Szombathely körül van még meg valamennyi M86-os szakasz, de annak csak a Szombathely-Körmend szakasza egyezik meg az M9-cel, mert a Szombathely-Csorna szakasz az önálló M86-os úthoz tartozik.... :( :-))) Az M47 még csak tervszinten "van meg" Békéscsaba és Berettyóújfalu között, a többiről nem is nagyon hallani híreket. Mire megöregszem, addigra majdcsak megépül.... .. :-))) :(
Ezt a Pécs - Kaposvár otópályát sokan és sokszor lerajzolták már, mintha a somogyiaknak és baranyaiaknak egyéb gondjuk sem lenne, mint a rokonlátogatás ;-))) De ha bárminek realitása van, az egy szélesített, elkerülős 67-es a majdani M60 (Szigetvár) és Kaposvár között...
A tervezési sebesség 70 km/h, a forgalom számára a sebességhatár 90 km/h.
Ez mit jelent így? Nem az szokott lenni, hogy a tervezési sebesség nagyobb, de nem engedélyezik a forgalomnak. (Úgyis sokan gyorshajtanak.) Bocs, nem értek hozzá!
Amúgy itt legalább vigyáztak, hogy a 70-es táblák ne látszódjanak. :D
Igen, ezen a szakaszon észnél kell lenni, mert tapasztalataim szerint az adrenalinnal feltöltött úrvezetők mindkét sávot egyirányúvá teszik még a beláthatatlan kanyarokban is. És ugye a büki gyógyfürdő élvezői/beutaltjai is arra járnak itt-ott hajmeresztő megoldásokkal.
Mondd csak, ha Budáról Újkérbe igyekszek poszt-covid, az M85 melyik kijárata lesz jobb/gyorsabb?