A sármelléki reptér, az megint más történet. Ott az teszi függővé hogy szükséges-e vagy felesleges-e oda az új kereszteződés, hogy ott mekkora a vasút forgalma, az pedig részben a sármelléki repülőtér forgalmasságától függ.
"Azoknak, akik ragaszkodtak a vasútvonal fix helyéhez, tudniuk kellett, hogy 3 km-en kétszer keresztezi az M76 nyomvonalát."
Abból az egyik kereszteződés a nagykanizsai vasútvonalat is keresztezi, ezt pedig nem lehet megúszni - szóval csak egy "felesleges" kereszteződés van. Ha esetleg visszaépítenék a sármelléki reptérig a vonatot, akkor a második sem lenne felesleges.
Nem kizárt, inkább valószínű, hogy a vonatkozó iratokat/térképeket annak idején (Sztálinváros!) minősítették, és (habár mára ennek már semmi jelentősége), azóta is, hanyagságból "úgy maradtak".
Nyilván a tippem csak egy a lehetőségek közül. Viszont, ha netán igazam lenne, úgy a minősítés ún. levételét (procedúra) nem lehet elkerülni, mára már akármennyire is banális ez a sztori.
Segítséget szeretnék kérni a témában jártasabbaktól. Dunaújváros közlekedés történetét szeretném mélyrehatóbban tanulmányozni, amelynek során régi úthálózati térképeket szeretnék találni. Szerencsére nam kell több száz évre visszanézni, ezért azt gondoltam, viszonylag egyszerű dolgom lesz. 70 évvel ezelőtt kezdték építeni a várost, akkorról jó lenne találni egy korabeli térképet Dunapentele úthálózatáról és a kapcsolódó utakról, mint kiindulási alapot A 6-os út korabeli átépítéséről több helyen olvastam említést, legutóbb azt, hogy ennek az útnak és a kettesnek az átépítésére csak a II. vh. után került sor. A 6-os esetében 1952-ről olvastam, ami talán a befejezés dátuma lehet. Mivel engem a Dunapentelét érintő szakasz érdekel elsősorban (tágabb értelemben Budapesttől Dunaföldvárig), talán a városépítés miatt ez a szakasz kiemelt figyelmet kaphatott.
Próbálkoztam a Cartographiánál, de korabeli térképekkel nem foglalkoznak. Az Országos Széchenyi Könyvtár térképtárában meg csak százéves térképek vannak. A helyi múzeumban konkrétan kinevettek, amikor beállítottam ezzel a kérdésemmel. Gondolom, korabeli közúthálózati térképeken lehetne a változást nyomon követni. Ilyesmi meg talán gyűjtőknél fellelhető. a térképgyár azt sem közölte, hogy Dunaújváros/Sztálinvárosról mikor illetve mióta készítettek várostérképet. Egy 1959-es példány kering a neten, nekem meg a 70-es évek elejéről van a legkorábbi példányom, meg utána még három eredeti Cartographiás gyártmány különböző évekből. Ezek mind rendszerváltás előttiek.
Talán a közútkezelőnél kellene valami kontakt, (aki archív térképekhez hozzáfér, ha egyáltalán van archívumuk), de attól tartok - tapasztalatból - hogy az ilyen magamfajta lelkes amatőröket vagy szóra sem méltatnak, vagy elegánsan lepattintanak. Az Országos Levéltár még egy opció lehet, oda jártam már kutatni, vagy a Közlekedési Múzeum, viszont azt meg eldózerolták... Nem tudom lehet-e ott kutakodni, vagy hová költözött az archívum meg a könyvtár...
Szóval ez a bánatom. Esetleg valakinek valami épkézláb ötlete?
Dél-Somogyban mennyire sikerült már helyreállítani a megsérült 58-as út menti hidakat? Egy ilyen híd szerkezetileg hogy néz ki oldalnézetből, és hol sérül meg? A pillérek alapja milyen mélyen van beásva a szilárd talajba (a talajnak abba a részébe, amire már nem hat a folyó / patak sodrása és hordalék-elhordása [= alámosása])?
Jó volna már egy hídmérnököt is meginvitálni ide, hogy beavasson minket a hídszerkezeti titkok legalább egy kisebb részébe... .. !
Az a valóban "vizes" Kis-Balaton az úttól jó 4 km.
Viszont visszatérő keszthelyi-hévízi útjaim során az I. ütemet innen, fővárosi irányból valószínű csak egyszer, az átadás utáni első alkalommal veszem majd igénybe, mivel időben nem éri meg. Utána val'szeg maradok az eddigi úton (a II. ütem - a film szerint 2022, nem is értem, miért - után már talán érdemes lesz használni). Kanizsa irányából nyilván más a helyzet.
Mégis, hogy oldottad volna meg a Balatonmáriafürdő felől jövő út 76-osba csatlakozását? Menjen az autópálya a "földszinten", a keresztező út felüljárón? Figyelembevéve, hogy a 76-os alig pár méterrel megy az M76 mellett, eléggé szakadékszerűen kellene lejönnie a felüljárónak, hogy csatlakozni tudjon az úthoz... Vagy mehetne át fölötte, a keszthelyi vasút fölött is (mert ugye az is ott van néhány méterre), be a Kis-Balaton mocsarába, egy 180 fokos kanyarral vissza, szintben keresztezni a vasutat, hogy elérje a 76-ost? A 76-71 szétválásnál hasonló a probléma azzal megfejelve, hogy az M76-nak vasutat kell kereszteznie, a vonat meg nehezen bírja a felüljárózást, kénytelen lesz az autópálya felül menni. Balatonszentgyörgynél szintén vasúti kereszteződés van. Van egy alig 2,5 kilométeres szakasz, ahol az autópályának háromszor kell felül menni - a kettő között menjen le a földszintre és építsünk hullámvasutat?