Nemrég voltam a Zemplénben... A 3716-os út Fony-Vilmány közti szakasza brutális állapotban van. Kb. esti szürkület kezdetétől reggeli szürkület végég naponta le kellene zárni...
Egyébként ha valakit netalán érdekel: az 51xM0, illetve a 31xM0 csomópontokban kicserélték a 4-es főút táblákat M4-re. Pontosabban tettek rá egy matricát.
Az M4 irányából haladva a 31-es út előtt 3 sáv van az M3 irányába. Korábban az M0x31 útpálya feletti tábláin az egyenest (M0 az M3 felé) 500, illetve 1000 méterrel előjelző táblán csak két nyíl volt, ez most már a tábla alján közepén ki lett egészítve még eggyel, így hűen tükrözi a sávok kiosztását.
A mai nap jártam az M4-esen. Az abonyi elkerülő készültségi szintje ránézésre 100%, semmi teendő nincs, mint átvágni a szalagot, és leszedni a sárga nyilakat.
igen, így van, ha így lenne ... egyrészt a Hungaroringen több rendezvény van, én is mentem rajta, születésnapomra fizettek be, saját kocsival ...
másrészt az országimázsra viszont rendkívül pozitív a hatása, igaz az a turisztikai bevételekben csapódik le és nem direkt a Hungaroring Zrt-nél ... ez így van a világ minden részén ...
Ezt is úgy kell nézni, mint egy fajta állami támogatását a turisztikai ágazatnak ...
Ezeket költői túlzásnak lehet nevezni, de a már megtörtént eseményekre is máshogy emlékszik...
A riport 4. percében vázol fel egy sűrített M3-M35 történelmet:
"...Kósa-kanyar van az autópályában, mert a szocialisták úgy gondolták az autópályafejlesztést, hogy Debrecen felé egyáltalán ne menjen, hanem Nyíregyházát északról kerülje meg..."
majd:
"Ezt sikerült megváltoztatni az első Fidesz-kormány idején, de az autópályát végül is a szocik fejezték be úgy, hogy az autópályáról nem lehet Nyíregyházáról Debrecen felé kanyarodni,
meg Debrecenből Nyíregyháza felé, mert azt a másfél milliárd forintot kiszedték a beruházási pénzből. De ez nagyon hiányzik a két város között…"
Erről a kérdéskörről 2001-ben Fónagy János közlekedési miniszter elismerte:
"az eddigi legvalószínűbb terv a Polgárt Nyíregyházával közvetlenül összekötő sztráda volt. Kiemelte, hogy a közlekedési tárca nem adott megbízást az NA Rt.-nek új nyomvonal tervezésére.
De hangsúlyozta azt is: eddig legalább öt terv született, és nem kizárt, hogy még újabbak lesznek. Leszögezte, hogy a kormány még nem döntött arról, 2003 után merre vezessen az M3-as."
20 év távlatából már hihetnénk, hogy "ami fekszik, nyugszik..."
Utánanéztem az M3 történetének olyan 1990-es évekből származó dokumentumokban, amelyeket megőrzött az internet.
Ilyen az, amikor 10 évet téved a riportalany emlékezete:
1. Országos közúthálózat 1991-2000. évekre vonatkozó fejlesztési programja (Antall-kormány)
2. OTrT egyeztetési anyag 1993-1995 (Horn-kormány)
3. Országos Területfejlesztési Koncepció 1997 (Horn-kormány)
Tehát 29 évvel ezelőtt volt egy elnagyolt vázlat Polgártól Nyíregyháza-Kisvárda felé.
25 évvel ezelőtt a Pród-ig délre húzott változat már létezett, Nyíregyháza déli elkerülő Vásárosnaményig (és ott ez épült meg)
23 évvel ezelőtt M3 Tiszavasváriig felhúzva, mert már tervben volt az M35 nyomvonal Polgártól Debrecen - Derecske-nyugat - Berettyóújfalu és M4 Biharkereszteshez! (ez változott)
Mindezek tehát megelőzték azt a kavarodást, ami 2001-2002-ben következett, amire most(már) hiányosan emlékszik.
A végleges kompromisszumos M3 nyomvonal nem Pródig, csak Görbeházáig épült,- ez lett a "Kósa-kanyar" -
ahonnan már nincs értelme Debrecen-Nyíregyháza összekötésnek, mert 80 km-es utat senki nem választ 37 km-es 4. út helyett.
(De mégis benne van a 236/2020. Kormányrendeletben: 1.1.21. Az M3–M35 autópálya, görbeházi csomópont fejlesztése.)
Ehhez képest "frissnek látszó ötlet" az M3-M35 összekötése Hajdúnánásnál. (63 km Db-Nyh.)
Kár, hogy ez az 1995-ös koncepció M3 Pród-i ágát utánozza, merthogy közben megépült az M35 szellemszakasz...
Aki kíváncsi a mélyebb részletekre is, olvassa az Index.fórumot 2001-ből...
Mondjuk ezt a szatymazi pihenőhelynél is megcsinálhatnák. Itt csak két vaskaput kellene kinyitni és Szatymaz felé kb. 4 kilométernyi utat szélesíteni, rendbe rakni.
Látom, hogy itt a nagy fejlesztések vannak rendszeresen megtárgyalva, de én kérdeznék egy "kicsit" :
Az elmúlt hetekben Bp - en felrajzolt biciklisávok milyen "tudományos" alapokon készültek? Több helyen látom hogy használhatatlan méretű lett a az autós sáv, mert egyszerűen kivágtak belőle egy csíkot.
Van felelős szakember, aki aláír egy olyan átalakítást, ahol a középkategóriás autó gyakorlatilag kilóg a sávjából?
A Hungaroring még ma is évi 10 milliárdokat kap. Az a legrosszabb üzlet, ha évi 3 napért kell kiépíteni az infrastruktúrát, mert akkor a maradék 362 napon üres és csak viszi a pénzt...
Ez egy fejlesztés, nem lehet mindent Budapestre és a Dunántúlra építeni ... Nyilván hosszú távra szól, nem valaminek a vége, hanem a kezdete ... Mogyoród se úgy nézett ki az elején, mint manapság ... Gazdasági válságban fejleszteni, beruházni kell, nem megszorítani és pénzt szétszórni, erre pedig legjobb az infrastruktúra (máshol még a hadiipar is) ... Egy ilyen beruházás nem útépítés, hanem vidékfejlesztés ... Látni kéne a teljes projektet, vannak-e más elemek, az egész éves kihasználás a kérdés, vendéglátás, vendégéjszakák, munkahelyek ... Motor GP, Hajdúszoboszló, Tokaj borvidék, Debrecen, Tisza tó ... A motoros egy sajátos szubkultúra, egyre többet költ ... Jó is lehet ez, elég az örökös károgásból, nekem tetszik ...
Nagyvárad és Kolozsvár közötti A3 autópálya-szakasz szilágysági alszakaszának, a Magyarzsombor (Zimbor) és Vaskapu (Poarta Sălajului) közötti sztrádarésznek az építésére kiírt licitet a SC SA&PE CONSTRUCT SRL – SC SPEDITION UMB SRL – SC TEHNOSTRADE SRL konzorcium nyerte, közölte az országos útügyi vállalat. A 12,24 kilométeres Szilágy megyei szakasz kivitelezési szerződésének értéke áfa nélkül 680 405 395 lej (140M euro)
Remélem nem olyan töketlen út lesz, mint a 37-es főút Felsőzsolca-Gesztely közötti 2*2 sávos része. Nem elég, hogy körforgalmi csp-ok vannak benne, de tele van lámpákkal, 70-50-es korlátozásokkal. Alig lehet menni rajta 110-el. Ehhez képest szupersztráda a 21-es főút.
Nincs valakinek valami friss forgalmi adatos orszagos terkepe? Csak mert olyan hihetetlen, hogy ott az É-K-i orszagreszben annyival nagyobb a forgalom minden uton (Szerencs, Hajdunanas stb), hogy szinte mindenhol felmerul a 2*2 sav igenye. En mikor arra jartam (lehet epp “nyugis napot” fogtam ki) pl. nem tunt nagyobbnak (soot meg akkoranak sem) a forgalom mint a szukebb kornyezetemben levo utak (441-es Cegled -Kecskemet, 442-es Martfu - Szolnok vagy akar a 32-es Szolnok - Ujszasz szakasza) forgalma, amelyeknel fel sem merult a 2*2 kb sosem (kivetel a tervezett Katonatelep - Kecskemet szakasz).
Ha a legrövidebb utat feltételezzük (légvonal) az állítás akkor sem pontos. (A pálya helyszínét még csak tippelni lehet)
De a geometriai középpont Polgár - Görbeháza között van.
A linkelt videóban elhangzik: Debrecen - Nyíregyháza (tábla-tábla között) 49 km
De nem ez a döntő, hiszen az M3 és a 354. út között 37 km 2x2 hiányzik. (Ny.háza bevezetője M3-tól 2x2 sávos, 354. Debrecennél 2x2 sávos)
A Hajdúnánást optimálisan közelítő átló M3-M35 20 km-es, ezt lehetne megépíteni.
A jelenleg 80 km-es autópálya távolság (Görbeháza hiányzó csomópont) 17 km-rel lehetne rövidebb a két város között.
Ez az összekötő szakasz jelenáron 40 milliárdba kerülne.
És innen jön a legnagyobb csúsztatás: Debrecen-Nyíregyháza "autópálya" 60 milliárdból...
Ha melléépítenének +1 sávot és a csomópontokat, az sem jön ki ennyiből,
de Újfehértónál belterületet érint a 4. főút. A 354. útnál a Nagyerdőből kellene elvenni...
Ezt tehát nem lehet autópályának nevezni. és nincs olyan határozat, amely a 4. útra "szánt" 65 milliárdot! (Nem is ezt mondta)
Ha tök új nyomvonal lenne, akkor 100 milliárd...
A motorguru nem mondta, amit Te hallani véltél...
Ezt viszont mondta: "itt Nánáson megcsináljuk, igaz, hogy 10 km-rel hosszabb"
Akár hogy is nézem a jelenlegi 37 km közút, vagy a Görbeházánál fölöslegesen épitendő csomópontnál 80 km
helyett lehet egy 63 km-es autópálya összeköttetés Debrecen - Ny.háza között.
Talán lehetne még közelebb húzni Hajdúdorog felé, csakhogy úgy 25-28 km új autópályát kell építeni...
A 63 km távolság csökkenhetne 55 km-re, de ez még mindig nem 10 km...(különbség) Viszont további 10-15 milliárd... (összesen 50-55 milliárd= még egy MotoGP pálya)
Azt nem nehéz kiszámolni, hogy melyik útvonal a gyorsabb: 37 km 90 km/h, vagy 63 km 130km/h
A Google ki is írja... csak Lajos még erre sem figyelt...
Amikor az M35 nyomvonalát erőltette (20 éve) ez az "érvrendszer" még nem képezte tudástára részét.
Kósa pont azt mondja, hogy a 4-es útra szánt 65 Mrd Ft-ból, amelyből 4 sávosították volna Debrecen és Nyíregyháza közötti szakaszt, abból épül az M3xM35 csomópont teljes kiépítése és a MotoGP pálya.
Elképesztő, hogy ilyen felesleges baromságokra szórjuk a pénzt. Nálam a Zegi tesztpálya is ilyen. Politikusaink egymást múlják felül ilyen ostoba projektekkel.
Ja, kiváló dolog, hogy az 50 éve mindig jobb állapotban levő részt ismét leaszfaltozták. Ez az út mindig is mintapéldája volt a megyei struktúra hülyeségének. Merthogy a tolnai szakasza az M6-ig meg olyan, hogy 60km/h-nál is leesel róla. Ez a rész úgy épült, hogy az anno másfél nyomsáv széles aszfalthoz jobbról-balról növesztettek 1-1,5m-t. Na, ma is olyan. https://goo.gl/maps/bDEtaSEoU8JZ8iAN6
A pályaépítés 65 milliárd forintra becsült összegét máris megnövelte Kósa. Szerinte a MotoGP-pálya apropóján megépülhetne a Nyíregyháza-Debrecen-Hajdúnánás autópálya is.
Szóljon már valaki, hogy ha ez a "mesterterv", akkor nem kellene Görbeházánál az elválási csomópontot buherálni,