Rengeteg helyen van elviselhetetlen forgalom a főúton. Itt Dömsödön speciel a kamionforgalom kimagaslóan nagy. Amikor sétálok az 51-es mellett, mindig gondolok azokra, akik ott laknak. A legrosszabb, hogy amikor várom 6:30 előtt pár perccel a buszt, már akkor is sok a kamion, mert hogy nappal nagy a hangzavar, az hagyján, de hogy hajnalban is..itt viszont terv szintjén sem létezik elkerülő..pedig ha jól értelmeztem a forgalmi adatokat, akkor a Dömsöd tábláig megvan a 20 ezer ej/nap. De 10 ezerre természetesen kötelező az autópálya (M3 Vásárosnamény, M60 stb.) :)
Ahogy írtátok is, eltérő a helyzet a Sárvártól északra, illetve délre eső szakaszon. Sárvártól északra, egészen pontosan Lövő és Sárvár között az elavult vonalvezetés a legnagyobb probléma. Kevésbé zavaró, hogy sok a település, sokkal nagyobb gond, hogy lakott területen kívül gyakorlatilag lehetetlen biztonsággal előzni hosszú-hosszú kilométereken át. Hosszú, elnyújtott ívek követik egymás kétoldal buja növényzettel, egyszerűen beláthatatlan szembeforgalommal. Súlyosbítja a helyzetet, hogy tavasztól őszig a mezőgazdasági forgalom is kifejezetten élénk. A türelmetlenség rengeteg súlyos balesethez vezetett a közel- és régebbi múltban is. A vadjárás is számottevő, éltem már át vadelütést a sajtoskáli elágazás közelében, másutt az volt a szerencsém, hogy a látóterem szélén észleltem, hogy őz ugrott be a szántóföld felől az útmenti fás-bokros árok felé egy kanyarral előttem, így még csökkenthettem a sebességet, mielőtt elém szaladt...
Sárvártól délre egyenesebb ugyan az út és kevesebb a lakott település, de a mezőgazdasági forgalom és a vadjárás ott is számottevő. Az előbbi miatt itt ugyanúgy fel tud torlódni a kocsisor, az utóbbi miatt pedig az engedélyezett sebesség túllépése - különösen este - kifejezetten veszélyes lehet.
A déli szakasz problémája emelett szerint az edericsi végződés, ami miatt a déli balatonpart megközelítése kifejezetten időigényes még szezonon kívül is a Vonyarcvashegy-Gyenesdiás-Keszthely egybefüggő lakott terület leküzdése miatt.
Volt barátnőm apja egy kis faluban élt Heves megyében a fő út mellett. Szerencsetlensegere a falu tablatol vett utolsóelőtti házban élt. Az öreget utolsó eveiben már nagyon duhitette hogy nem tud aludni a gyorsító, lassító vagy száguldó autóktól.
Először én sem vettem komolyan, míg nem egy kinti ebéd alkalmával arra lettem figyelmes hogy valóban baromi idegesítő percenként, másodpercenként az autók robajat hallgatni. Nem lehetett hallani amit a másik mondd például.
Szerintem a 2+1 nagyon kevés helyre megoldás. Ha túl kicsi a forgalom, semmit sem gyorsit rajta, sőt, lassít, mert akkor is meg kell várni a kétsávos részt, ha szemből sok-sok kilométeren keresztül nem jönnek. Ha viszont nagyobb a forgalom, akkor inkább 2x2, mert az egyik oldal fel lenne tartva. Körülbelül ezres pontossággal kell meghatározni azt a forgalmat, ahova kiváló megoldást jelent, vagy nagyon át kell gondolni a váltásokát...ha túl sűrűn vannak, akkor túl sokszor szűnik meg a belső sáv, ha túl ritkán, akkor viszont rengeteget kell várni egy lassabb jármű esetén az előzésre...én 2-3 kilométerenként ,,helyezném el a váltásokat, mert úgy akkor sem veszítesz sokat, ha beragadsz mondjuk egy kamion mögé. Az ilyen utak véleményem szerint fizikai elválasztás alkalmazása mellett lehetnének végig 110-esek, kivéve beláthatatlan kanyarok előtt, hiszen az egysávoson vészhelyzetet idézhet elő, ha utólérsz egy ilyen szakaszon valakit, aki 70-nel megy, miközben te 110-zel.
Fontos megjegyezni, hogy az ilyen szakaszok semmilyen esetben sem 2x2 sáv helyett épülnének, hanem 2x1 helyett olyan helyeken, mint amilyen az M70 is volt régebben. Tehát: véget ér a 2x2, és az egyik oldalnak 2 sáv, a másiknak 1. Egészen addig, amíg nincs újból 2x2. Ha új nyomvonalon epul, mindenképp csak az egyik pályát fedné le, ez lenne az út bal, vagy éppen jobb pályája. Fizikai elválasztás esetén azt is el tudom képzelni, hogy a két külön pályán menjenek, a szalagkorlát pedig ott legyen, ahol a 2x2-ben is lenne, végig. Így viszont már nem feltétlen lehet vele annyit spórolni, hogy ne érje meg inkább a 2x2. Épp ezért mondom, hogy nagyon kevés helyen alkalmazható ez a megoldás tökéletesen.
Ha lenne az M51-gyel megegyező kiépítésű utunk hosszabb távon, ott speciel biztonságosabb lenne arrébb rakni a betont, ezáltal az egyik oldalon 2x3,5m széles sávok lennének, a másikon pedig 1 darab normális szélességű, és félreállni is lehetne hely.
5 éve mikor M76-ot és Nyugati Körgyűrűt lobbiztam, akkor szintén ellenvetésekkel találkoztam. Örülök hogy a józanész nyert. Se ez nem fedi le a teljes Dunántúlt.
A Balatontól délre ugyanennek meg kell lennie egyrészt, másrészt más hálózatokból is állunk amit nem a 2 hónap miatt kell 2x2-vé tegyünk, hanem a fejlettség miatt.
A 2x2 állhat főútból, lehet szakaszos és 2+1 is, de ami vitathatatlan az az, hogy az elsőrendű főút-hálózatunk külön szintű és folyamatos haladású legyen. Hogy miért egyből 2x2, az amiatt lényeges hogy többet ne kelljen vele foglalkozni. M0 példájából tanulva. Azért nem tudunk egyről a kettőre lépni, mert Folyton vissza kell térni az előző felújításokhoz hibák, elmaradt bővítések és újragondolások miatt.
Tehát nem a folyamatos 2x2 sáv a törvény. De helyet kell hagyni nekik a felüljáróknál és lehajtóknál.
Jeg vil foreslå ikke bare sivilbehandling, men en kriminell rapport om påstått medvirkning til menneskelig tortur og uærlig eller uaktsom behandling av offentlige midler ...
Ilyen alapon M4 sem kell, mert a 42-es út egyenes szakaszain lehet menni 200-zal is, az M4-ben meg úgyis lesznek kisebb ívek, ahol nem lehet...
Bármelyik út letudható a Google Maps szerinti idő töredéke alatt, kérdés, hogy milyen autód van, és hogy mennyivel mersz bemenni a kanyarokba. És hogy mennyire nehéz a lábad.
És most vissza a valóságba: a Sárvártól északra található szakasz mellé kéne egy legalább 2x1 sávos elkerülő nyomvonal, 3,5 méteres sávszélességgel, úgy, hogy később 2x2 lehessen. Rögtön is lehet 2x2, részlet kérdése. A lényeg az új nyomvonal, és a különszintű csomópontok. Akár lehetne 2x1 sávon M84, és akkor nem kell átszámozni (mint most a 4-es elkerülőit M4-re). Vagy 84-es elkerülő, akár néhány turbo körforgóval.
Olyan vagy mint a kollegám aki Minimum 70-80-el megy lakott területen és mindig neki áll feljebb ha valaki szabályosan merészel közlekedni elötte. Azt várom hogy egyszer levillogja öket. :-)
A Bakony mintegy 4000 négyzetkilométer kiterjedésű karsztos röghegység, a Dunántúli-középhegység legnyugatibb és legnagyobb tagja.
Tudom javasolni előkeresni ha még megvan, ha nincs kölcsönkérni a szomszéd gyerekétől az általános iskolások V. osztályához tartozó Földrajz tankönyvet.
Ha hegységeink lennének, autópályát sem építenének Magyarországon. Ha a domborzat kifogás lenne.
Síkvidéki autópályát is képesek hegyi áron megépíteni.
Ha domborzatra hivatkozva messzire megy az autópálya, akkor összekötő autópályát is építeni kell. De ehhez valós akadályok, tenger és magashegység párosul általában. Dombok ebbe nem tartoznak bele.
Nem azt írom, hogy alacsony hegységet átszelve nem lehet 2x2 sávos utat építeni keresztbe, csak azt, hogy ez nem tartozik a legolcsóbb szórakozások közé.