Ezzel a furcsa nyomvonallal Debrecen nem kerül közelebb Budapesthez közúton. Az M35/M3 jó nagy kunkorával vetekszik az M35/M4 kunkorásga. Nem néztem pontosan, de szerintem nagyjából mindkét útan egyforma, vagy kicsi külömbségű lesz a táv. Feltéve, ha Kabától Debrecenig nem húznak valami autóút félét, de ezt kötve hiszem. Majdnem olyan, mintha Debrecen és Nyíregyháza között nem lenne ott a 4-es főút és csak az M35/M3-on lehetne akét város között közlekedni. Jó kis kerülővel lehet megtenni az utat ha nem vesszük figyelembe a 4-est. A két város között nem segít semmiféle autópálya, ott marad a halálszakasz.
Csak azt nem értem, ha eddig jó volt a 2x1 sávos híd, az örökös balesetekkel, akkor mért pont most szélesítik, mikor már készül az északi elkerülő? Vagy az M44 annyira nem megy el az M5-ig, hogy Kunszentmártontól itt fog feljönni a tranzit?
Karcag-Püspükladány-Kaba között gyakorlatilag csak egy elég szűk folyosó elérthető a Natura 2000 területek között, elég sok a kiemelt madárvédelmi terület (Hortobágy és Bihar) a környéken, majdhogynem Karcag északkeleti szélétől. Gyakorlatilag adott, hogy Szolnokot kell Kabával összekötni valahogy...
"Mint látható a 4. főút elkerülője (kék) is Natura 2000 területen halad át.
Ja, 50 éve senkit nem érdekelt a természetvédelem..."
Nagyon buta vagy. :(
" A Natura 2000 területek kijelölésére a kormány 2004-ben alkotott rendeletet.[5] A területeket a 14/2010 KvVM rendelet[6] sorolja föl, amely a mellékletekben[6] részletes térképeket is tartalmaz."
50 éve még nagyon mások voltak a szempontok. Nem feltétlen baj, hogy változtak :)
15 éve valóban lehetett volna kicsit jobban előre gondolni. Most meg a kész helyzet adott, és kevés a lehetséges alternatíva. Ez van, nem feltétlen a mostani tervezőt kell szidni.
Lehet, hogy nem kellett volna ahhoz a Kisújszállási elkerülő végéhez ragaszkodni, északi irányból kerülve a Kecskeri-puszta és környéke Natura 2000 területet, a vasút közelében Karcag lakott területe mellett elvinni az utat (ez persze zajvédelmi költségekkel jár), aztán közvetlen Karcag Déli Külváros előtt elkanyarodni a Penny északnyugati sarka mellé. A Gyarmati út keresztezése és az 5300-as út kanyarja (Penny utca vége) nem triviális. Utóbbi esetében vagy meg kell alkudni az EU-val, lecsípni a Natura 2000 terület sarkát és visszaadni máshol, vagy ha nem megy, akkor oda szóba jöhet egy minialagút... Talán ez alternatíva lehetett volna, de elég nyögvenyelős.
Szerintem nem esztétikai kérdés, hanem nemzetgazdasági pazarlás:
Karcag - Bucsa (4206. út) Az M4 nyomvonala a Natura 2000 területek miatt 5,5 km távolságban halad majd a 4. főúttól. Korábbi változata (halványkék szaggatott) 4 km-re vezetett volna a régi főúttól. Optimális változata (sötét lila) 1,5 km távolságra lehetett volna. (Ennél a változatnál is Natura 2000 érintettség van.) A természetvédelem prioritása hosszabb az M4 nyomvonalat és kihasználatlan a 4206. úti csomópontot jelent. A Kisújszállás-kelet és Karcag-dél szakasz 11,9 km hosszú. A 20 ezer lakosú Karcag „legrövidebb“ M4 elérhetőségét nyugat felé továbbra is a 34103. út szolgálja (12,9 km) https://www.google.com/maps/dir/47.3165366,20.9220818/47.2301091,20.8157952/@47.2749971,20.8618325,13z/data=!4m2!4m1!3e0
Karcagnak kelet felé nincs M4 csatlakozása, csak a déli irányban... A városból senki nem fog 9 km-es kerülőt tenni nyugat felé sem. Mindezen okok miatt az M4 Karcag-Bucsa 4206. úti „szellem“-csomópont pazarló és kihasználatlan lesz.
Az engedélyezett M4 nyomvonalon a 155 -160.km-ek között - indokolatlanul nagy - törés látható. Az öntözött területek optimálisabb elkerülésével (sötét kék) 400-500 m-rel rövidebb lehetne az M4 útvonal, amely előnyt jelentene Bucsa, Füzesgyarmat és Szeghalom lakóinak is nyugat felé. A nyomvonal korrekcióval a havaria útvonal (M4-4-M4) is rövidebb lenne.
Evidens módon a rövidebb útvonal kisebb beruházási- és üzemköltségeket jelent, de még fontosabb a hosszútávú nemzetgazdasági haszon (jobb megtérülés)