a pálya zárása nem érdekes a pilóta számára, ellenben a leszállásra (mert most erről a szituról beszélgettek) használható pálya igen fontos információ. gondoljatok abba, hogy nem feltétlen két párhuzamos pályás reptér van csak a világon, máshol még üzemelő pálya esetén az eljárások és azok szélirányhoz való alkalmazkodása/használata határozza meg egy adott időpillanatban használható pályákat. itt szintén csak az a lényeg, hogy melyiket lehetséges használni és nem az, hogy melyiket nem.
ha van egy kényszeres aki divertál, neki is csak az lesz a fontos, hogy melyik használható leszállásra és nem az, hogy melyik nem.
egyébként kényszer esetén több segítséget kap a személyzet a nem tervezett helyen történő leszálláshoz. pl. jelen esetnél maradva ha zárva a kettes pálya, egyből megmondják egy heavy-nek még az ACC-n, hogy tudjon rá performanciával készülni/számolni, és esetleg más reptér mellett dönteni.
a NOTAM-ok struktúráját minden pilótának (és nem csak nekik, hanem akiknek bármi dolga van NOTAM-okkal) tanítják. sőt az AIP felépítését és frissítési szabályrendszerét is. így pontosan tudják mire használható ez a sok NOTAM, amit bemásoltál.
Értem, köszönöm a véleményed a szakmai felkészültségemről.
Az érdemi válaszra meg csak annyit reagálnék, hogy gratula, fogjad csak erősen az íróasztalodat :D
Mert az aviatikához semmi közöd.
Egyébként pedig van benne igazság, amit mondasz.
A pálya zárást továbbra sem mondja az ATIS, de találtam másikat. Lehet. igazad van, tényleg alkalmatlan vagyok, mert nem tudok mit kezdeni ezzel a Notammal, nem tudom, mit kell másképpen csináljak. Elmondhatnád.
A1453/19 NOTAMN Q) LHCC/QSTXX/IV/NBO/A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905140530 C) 1906131700 D) MAY 14 20 21 22 28 29 JUN 05 11 13 0530-1700 E) TOWER ATC SERVICE IS PROVIDED FROM REMOTE TOWER.
nem mindenkinek BUD a bázisa, hogy naponta onnan repüljön...
1) Ha kitérőre megy, azt úgyis megbeszéli a céggel (hacsak nem ég a masina :)), ahol van egy komplett department arra, hogy végignyálazzák a releváns notamokat. Jó esetben előre ki vannak választva az enroute alternate-ek is, ez flight planning kérdés.
De továbbmegyek: akinek probléma felkészülni a lehetséges kitérőkből (akár útközben, lapozgatva, hogy mi a következő), az szerintem nem való zsokénak!
2) A haszálatos pálya amúgy is benne van az ATIS-ban, hogy miért az a használatos kvázi irreleváns is a személyzetnek.
Abban egyetértek, hogy sok az érdektelen információ a NOTAM-okban (gyakorlott szemnek, azért nem egy agysebészet kiszűrni a relevánsakat), de azt túlzásnak érzem, hogy "a reptér üzemeltetők védik a hátsó felüket". Mit kellene tenni, ha két AIP között változik valami?
Szerintem nem. Ez tipikus íróasztal mögött ülők döntéshozatali módszere...
A madarakat pontosan tudjuk, melyik évszakban sőt melyik napszakban szoktak repülni. Mármint aki minden nap repül, az tudja.
De képzelj csak el egy Közel-, sőt Távol-keleti járatot, akik repülnek onnan tizenkét, három vagy tizenöt órát. És van valami gondjuk, utas rosszul lesz, hidraulika, motor probléma és le akarnak szállni valahol. Nem fogják elővenni a kb 40 oldalas NOTAM-ot, hogy végigbogarásszák, nagyjából tudják, hogy kishazánkban ez az egyetlen H24 nyitva levő vámreptér. Gyorsan meghallgatják az ATIS-t és közben már süllyednek is, ha nem extrém rossz az idő. (Zárójelben, tele van a Bud plane spoter oldal a Pesten kényszerleszállt gépekkel, tehát nem fantáziálok...) Szóval, meghallgatják, már süllyednek is, közben felkészülnek a megközelítésre, aztán jön a meglepi, amikor átküldik az APP-hoz és jön a hideg zuhany.
A jelenlegi NOTAM rendszer is baromság, csak a reptér üzemeltetők védik a hátsó felüket.
Szerintem egy pálya igenis van olyam fontosságú, hogy az első sorban kéne mondani az ATIS-nak.
De írok néhány példát a mai NOTAM-oból és döntsd el, mennyire veszélyeztetik a légiközlekedés biztonságát, ha nem olvassa el a személyzet....
A1793/19 NOTAMN Q) LHCC/QFATT/IV/BO /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1908150000 C) 1908282359 E) TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 006/2019 WEF 15 AUG 2019. INFORMATION REGARDING OPERATION OF REMOTE TOWER. CHARTS UPDATED : AD 2-LHBP-SID-13L, SID-13R - NEW SIDS IMPLEMENTED. CHARTS UPDATED : AD 2-LHBP-ILS/LOC-13L, ILS/LOC-13R, ILS/LOC-31L, ILS/LOC-31R, VOR-13L, VOR-31R, VAC-MNR AND TPS NDBS DECOMMISSIONED.
A1645/19 NOTAMR A1635/19 Q) LHCC/QMPXX/IV/M /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905231117 C) PERM E) THE WGS COORDINATES OF PARKING STAND R212 ARE THE FOLLOWING: 472609.24N 0191538.03E. TYPE OF PARKING POSITION IS REMOTE STAND, ACFT CATEGORY IS EASA/ICAO CODE C. REF AIP AD-2-LHBP-PDC-2-1.
A1636/19 NOTAMN Q) LHCC/QMPXX/IV/M /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905221400 C) PERM E) THE WGS COORDINATES OF PARKING STAND R212A ARE THE FOLLOWING: 472607.95N 0191536.34E. TYPE OF PARKING POSITION IS REMOTE STAND, ACFT CATEGORY IS EASA/ICAO CODE D. REF AIP AD-2-LHBP-PDC-2-1.
A1634/19 NOTAMN Q) LHCC/QMPXX/IV/M /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905221400 C) PERM E) THE WGS COORDINATES OF PARKING STAND R211 ARE THE FOLLOWING: 472608.14N 0191536.56E. TYPE OF PARKING POSITION IS REMOTE STAND, ACFT CATEGORY IS EASA/ICAO CODE C. REF AIP AD-2-LHBP-PDC-2-1.
A1615/19 NOTAMN Q) LHCC/QNDAS/IV/BO /AE/000/999/4727N01915E025 A) LHBP B) 1906130700 C) 1906131100 E) DVOR/DME BUD DME PART CH120X OUT OF SERVICE DUE TO MAINT.
A1478/19 NOTAMN Q) LHCC/QFATT/IV/BO /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1907180000 C) 1907312359 E) TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 005/2019 WEF 18 JUL 2019. ILS 13L REPOSITIONED. INFORMATION REGARDING AIRCRAFT STANDS UPDATED. FACILITIES AND FIRE FIGHTING SERVICES UPDATED. UPDATED CHARTS: AD 2-LHBP-ADC, PDC-1, PDC-2, PDC-3, AOCA-13R31L, ILS/LOC-13L.
egyébként ez a kedvencem.... ha én közelről látom, hogy pár méterrel odább ásták az ILS antennáit, akkor ott már valami nagyon nagy baj van :D
Módfelett felháborítónak találom, hogy a ferihegyi AITS ijeszteget az ATTENTION! Delivery is closed! felkiáltással, ugyanakkor hónapok óta egy szó sem esik arról, hgy be van zárva egy pálya, ráadásul a hosszabbik.
Ez szerintem Nyugat-Európai szemmel is nevetséges.....
ugyanígy, a Caution! Birds activity is, tudjuk, hogy a rét közepén levő betoncsík fölött vannak madarak, főleg egy tengerparton.
Hiába panaszoltam el az észrevételemet az iréányító kollégáknak, vonogatták a vállukat, hogy náluk magasabb hatalmak határozzák meg az ATIS tartalmát. Hát, gratulálok....
Amikor a kapitány az ATR jó hajtóművét állíotta le tévedésből, és lezuhantak, akkor is azt kezték el magyarázni, hogy mekkkora hős a személyzet, hogy nem álltak bele egy felhőkarcolóba sem. Közben meg irányíani alig bírták a leállított hajtóművekkel sikló gépet.
az biztos, hogy nem a légiforgalmi irányító szakmai munka miatt volt erre szükség, talán csak a lelkében érzett egy ilyet, hogy látni akarja, ahogy még éppen elemelkedik.
(bár nekem fura, hogy a földrengés jött és nem a víz, ha jól értem a cikkből, a földrengést nem lehet előre látni mint a szökőárt)
A térképen alul középen van a méretarány jelzése, annak segítségével bármilyen hosszt le lehet mérni.
A 18 méteres szélesség a gurulóutakra vonatkozhat, nem a pályákra. A gurulóutak hosszát nem szokták megadni, mivel repülésbiztonsági szempontból lényegtelenek. Meg kell mérni a térképről :)
Akit esetleg erint/erdekel, oktober 10-11-en a BME Allasborzen lesz Eurocontrol pavilon, ahol legiforgalmi-iranyito gyakornokok toborzasa lesz az elsodleges profil a maastrichti kozpontba.
Sziasztok, az érintettek verejtékes munkájának eredményeképpen mától új légiforgalmi frekvenciák hallgathatóak az internetes LiveATC-n. Az eddigi LHBP Torony és BUDAPEST ÉSZAK Tájékoztató mellett most már hallhatóak a Budapest GROUND, a DELIVERY, az ATIS és az (Approach) DIRECTOR frekik is.
A bővítéshez szükséges berendezéseket a LiveATC.net alapítója és üzemeltetője adta kölcsön nekünk nagylelkűen. A cuccok üzembehelyezését és működtetését egy kedves rádióamatőr ismerősöm vállalta, aki a repülőtér közvetlen közelében lakik.
Ha szeretitek, használjátok, akkor támogassátok a projektet valamilyen formában, pl. okostelefonos alkalmazás beszerzése, vagy Paypal adományozás.
Mennyire biztos állás légiforgalmi irányítónak lenni? Van a légtérben párszáz repülőgép pozícióvak, sebességgel és uticéllal meg menetrenddel, egy számítógépes program vidáman elirányítja őket. Esetleg kell még valaki aki barátságosan elbeszélget a pilótákkal.