Keresés

Részletes keresés

wadam Creative Commons License 2019.06.12 0 1 26180

nem kell marni egymást szerintem.

 

a pálya zárása nem érdekes a pilóta számára, ellenben a leszállásra (mert most erről a szituról beszélgettek) használható pálya igen fontos információ. gondoljatok abba, hogy nem feltétlen két párhuzamos pályás reptér van csak a világon, máshol még üzemelő pálya esetén az eljárások és azok szélirányhoz való alkalmazkodása/használata határozza meg egy adott időpillanatban használható pályákat. itt szintén csak az a lényeg, hogy melyiket lehetséges használni és nem az, hogy melyiket nem.

 

ha van egy kényszeres aki divertál, neki is csak az lesz a fontos, hogy melyik használható leszállásra és nem az, hogy melyik nem. 

 

egyébként kényszer esetén több segítséget kap a személyzet a nem tervezett helyen történő leszálláshoz. pl. jelen esetnél maradva ha zárva a kettes pálya, egyből megmondják egy heavy-nek még az ACC-n, hogy tudjon rá performanciával készülni/számolni, és esetleg más reptér mellett dönteni.

 

 

a NOTAM-ok struktúráját minden pilótának (és nem csak nekik, hanem akiknek bármi dolga van NOTAM-okkal) tanítják. sőt az AIP felépítését és frissítési szabályrendszerét is. így pontosan tudják mire használható ez a sok NOTAM, amit bemásoltál.

Előzmény: B7378 (26179)
B7378 Creative Commons License 2019.06.11 0 0 26179

Értem, köszönöm a véleményed a szakmai felkészültségemről. 

Az érdemi válaszra meg csak annyit reagálnék, hogy gratula, fogjad csak erősen az íróasztalodat :D

Mert az aviatikához semmi közöd. 

 

Egyébként pedig van benne igazság, amit mondasz. 

A pálya zárást továbbra sem mondja az ATIS, de találtam másikat. Lehet. igazad van, tényleg alkalmatlan vagyok, mert nem tudok mit kezdeni ezzel a Notammal, nem tudom, mit kell másképpen csináljak. Elmondhatnád. 

 

A1453/19 NOTAMN Q) LHCC/QSTXX/IV/NBO/A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905140530 C) 1906131700 D) MAY 14 20 21 22 28 29 JUN 05 11 13 0530-1700 E) TOWER ATC SERVICE IS PROVIDED FROM REMOTE TOWER.

 

 

Előzmény: erchegyia (26178)
erchegyia Creative Commons License 2019.06.10 0 0 26178

nem mindenkinek BUD a bázisa, hogy naponta onnan repüljön...

 

1) Ha kitérőre megy, azt úgyis megbeszéli a céggel (hacsak nem ég a masina :)), ahol van egy komplett department arra, hogy végignyálazzák a releváns notamokat. Jó esetben előre ki vannak választva az enroute alternate-ek is, ez flight planning kérdés.

De továbbmegyek: akinek probléma felkészülni a lehetséges kitérőkből (akár útközben, lapozgatva, hogy mi a következő), az szerintem nem való zsokénak!

2) A haszálatos pálya amúgy is benne van az ATIS-ban, hogy miért az a használatos kvázi irreleváns is a személyzetnek.

 

Abban egyetértek, hogy sok az érdektelen információ a NOTAM-okban (gyakorlott szemnek, azért nem egy agysebészet kiszűrni a relevánsakat), de azt túlzásnak érzem, hogy "a reptér üzemeltetők védik a hátsó felüket". Mit kellene tenni, ha két AIP között változik valami?

Előzmény: B7378 (26177)
B7378 Creative Commons License 2019.06.10 0 0 26177

Kifejteném.

Szerintem nem. Ez tipikus íróasztal mögött ülők döntéshozatali módszere...

A madarakat pontosan tudjuk, melyik évszakban sőt melyik napszakban szoktak repülni. Mármint aki minden nap repül, az tudja. 

De képzelj csak el egy Közel-, sőt Távol-keleti járatot, akik repülnek onnan tizenkét, három vagy tizenöt órát. És van valami gondjuk, utas rosszul lesz, hidraulika, motor probléma és le akarnak szállni valahol. Nem fogják elővenni a kb 40 oldalas NOTAM-ot, hogy végigbogarásszák, nagyjából tudják, hogy kishazánkban ez az egyetlen H24 nyitva levő vámreptér. Gyorsan meghallgatják az ATIS-t és közben már süllyednek is, ha nem extrém rossz az idő. (Zárójelben, tele van a Bud plane spoter oldal a Pesten kényszerleszállt gépekkel, tehát nem fantáziálok...) Szóval, meghallgatják, már süllyednek is, közben felkészülnek a megközelítésre, aztán jön a meglepi, amikor átküldik az APP-hoz és jön a hideg zuhany. 

A jelenlegi NOTAM rendszer is baromság, csak a reptér üzemeltetők védik a hátsó felüket. 

Szerintem egy pálya igenis van olyam fontosságú, hogy az első sorban kéne mondani az ATIS-nak. 

De írok néhány példát a mai NOTAM-oból és döntsd el, mennyire veszélyeztetik a légiközlekedés biztonságát, ha nem olvassa el a személyzet....

 

 

A1793/19 NOTAMN Q) LHCC/QFATT/IV/BO /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1908150000 C) 1908282359 E) TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 006/2019 WEF 15 AUG 2019. INFORMATION REGARDING OPERATION OF REMOTE TOWER. CHARTS UPDATED : AD 2-LHBP-SID-13L, SID-13R - NEW SIDS IMPLEMENTED. CHARTS UPDATED : AD 2-LHBP-ILS/LOC-13L, ILS/LOC-13R, ILS/LOC-31L, ILS/LOC-31R, VOR-13L, VOR-31R, VAC-MNR AND TPS NDBS DECOMMISSIONED.

 

A1645/19 NOTAMR A1635/19 Q) LHCC/QMPXX/IV/M /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905231117 C) PERM E) THE WGS COORDINATES OF PARKING STAND R212 ARE THE FOLLOWING: 472609.24N 0191538.03E. TYPE OF PARKING POSITION IS REMOTE STAND, ACFT CATEGORY IS EASA/ICAO CODE C. REF AIP AD-2-LHBP-PDC-2-1.

 

 

A1636/19 NOTAMN Q) LHCC/QMPXX/IV/M /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905221400 C) PERM E) THE WGS COORDINATES OF PARKING STAND R212A ARE THE FOLLOWING: 472607.95N 0191536.34E. TYPE OF PARKING POSITION IS REMOTE STAND, ACFT CATEGORY IS EASA/ICAO CODE D. REF AIP AD-2-LHBP-PDC-2-1.

 

A1634/19 NOTAMN Q) LHCC/QMPXX/IV/M /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1905221400 C) PERM E) THE WGS COORDINATES OF PARKING STAND R211 ARE THE FOLLOWING: 472608.14N 0191536.56E. TYPE OF PARKING POSITION IS REMOTE STAND, ACFT CATEGORY IS EASA/ICAO CODE C. REF AIP AD-2-LHBP-PDC-2-1.

 

 

A1615/19 NOTAMN Q) LHCC/QNDAS/IV/BO /AE/000/999/4727N01915E025 A) LHBP B) 1906130700 C) 1906131100 E) DVOR/DME BUD DME PART CH120X OUT OF SERVICE DUE TO MAINT.

 

A1478/19 NOTAMN Q) LHCC/QFATT/IV/BO /A /000/999/4726N01916E005 A) LHBP B) 1907180000 C) 1907312359 E) TRIGGER NOTAM - PERM AIRAC AIP AMDT 005/2019 WEF 18 JUL 2019. ILS 13L REPOSITIONED. INFORMATION REGARDING AIRCRAFT STANDS UPDATED. FACILITIES AND FIRE FIGHTING SERVICES UPDATED. UPDATED CHARTS: AD 2-LHBP-ADC, PDC-1, PDC-2, PDC-3, AOCA-13R31L, ILS/LOC-13L.

 

egyébként ez a kedvencem.... ha én közelről látom, hogy pár méterrel odább ásták az ILS antennáit, akkor ott már valami nagyon nagy baj van :D 

 

Előzmény: erchegyia (26176)
erchegyia Creative Commons License 2019.06.10 0 0 26176

kifejtenéd mi ezzel a probléma? pályazárról van a NOTAM, felesleges az ATIS-ba is beletenni.

az, hogy egy 'szektor' zárva van, meg madarak vannak elég ad-hoc ahhoz, hogy az ATIS-ban legyen, nem? :)

Előzmény: B7378 (26175)
B7378 Creative Commons License 2019.06.10 0 0 26175

Csak egy megjegyzés a ferihegyi pályákról. 

Módfelett felháborítónak találom, hogy a ferihegyi AITS ijeszteget az ATTENTION! Delivery is closed! felkiáltással, ugyanakkor hónapok óta egy szó sem esik arról, hgy be van zárva egy pálya, ráadásul a hosszabbik. 

Ez szerintem Nyugat-Európai szemmel is nevetséges.....

ugyanígy, a Caution! Birds activity is, tudjuk, hogy a rét közepén levő betoncsík fölött vannak madarak, főleg egy tengerparton. 

Hiába panaszoltam el az észrevételemet az iréányító kollégáknak, vonogatták a vállukat, hogy náluk magasabb hatalmak határozzák meg az ATIS tartalmát. Hát, gratulálok....

Előzmény: RNZoli (26169)
RNZoli Creative Commons License 2018.10.08 0 0 26174

Ázsiában nagyon erős a hőskultusz igénye. 

Amikor a kapitány az ATR jó hajtóművét állíotta le tévedésből, és lezuhantak, akkor is azt kezték el magyarázni, hogy mekkkora hős a személyzet, hogy nem álltak bele egy felhőkarcolóba sem. Közben meg irányíani alig bírták a leállított hajtóművekkel sikló gépet. 

Előzmény: schlumberger (26170)
kaposznyak Creative Commons License 2018.10.03 0 0 26173

Igen, ilyesmi lehetett.
Bár mi van, ha mégse sikerül felemelkedni? Úgysem tehetett volna semmit.

"a kapitány vette észre a tengeren keletkező furcsa hullámokat" A tenger alatt már remegett a föld.

Előzmény: wadam (26172)
wadam Creative Commons License 2018.10.03 0 0 26172

ezen én is gondolkoztam.

az biztos, hogy nem a légiforgalmi irányító szakmai munka miatt volt erre szükség, talán csak a lelkében érzett egy ilyet, hogy látni akarja, ahogy még éppen elemelkedik.

(bár nekem fura, hogy a földrengés jött és nem a víz, ha jól értem a cikkből, a földrengést nem lehet előre látni mint a szökőárt)

Előzmény: kaposznyak (26171)
kaposznyak Creative Commons License 2018.10.03 0 0 26171

Hősies, de felesleges... "még figyelte, ahogy elemelkedik a gép"?

Előzmény: schlumberger (26170)
schlumberger Creative Commons License 2018.10.03 0 0 26170
RNZoli Creative Commons License 2018.09.25 0 0 26169

Nem pontosan értem a kérdést. A pályahosszak itt meg vannak jelölve: 

https://ais.hungarocontrol.hu/aip/2018-08-16/2018-08-16-AIRAC/graphics/eAIP/LH_AD_2_LHBP_ADC_en.pdf

 

31L/13R pálya 3010 m x 45 m

31R /13R pálya 3707 m x 45 m

A térképen alul középen van a méretarány jelzése, annak segítségével bármilyen hosszt le lehet mérni. 

 

A 18 méteres szélesség a gurulóutakra vonatkozhat, nem a pályákra.  A gurulóutak hosszát nem szokták megadni, mivel repülésbiztonsági szempontból lényegtelenek. Meg kell mérni a térképről :) 

De segíthet a google térkép is!

 

https://www.google.hu/maps/place/Budapest,+Ferihegyi+Rep%C3%BCl%C5%91t%C3%A9r,+Ferihegyi+rep%C3%BCl%C5%91t%C3%A9rre+vezet%C5%91+%C3%BAt/@47.4397156,19.2304533,2996m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x4741c1ae2c646349:0x7c39bd3f6586b5fc!8m2!3d47.433031!4d19.2609544

 

Ezek szerint az  Alfa 1 gurulóút az 1-es előtér kilépő pontjától a 31L-es várópontjáig 1238 méter. 

A Bravo 1 gurulóút az előtér kilépő pont és a várópont között 337 méter. 

Előzmény: Integra D55 (26167)
Jago_ Creative Commons License 2018.09.17 0 0 26168

Akit esetleg erint/erdekel, oktober 10-11-en a BME Allasborzen lesz Eurocontrol pavilon, ahol legiforgalmi-iranyito gyakornokok toborzasa lesz az elsodleges profil a maastrichti kozpontba.

Integra D55 Creative Commons License 2018.09.17 0 0 26167

Nagyon Köszönöm megtaláltam! 

 

A futópályák szélességét megtaláltam engem pl a hosszúságuk is érdekelne

 

Apron1 től az L31 A1 pontig a 18m széles futópálya hossza illetve a a B1 futópálya hossza továbbá Apron 1 től a 13R D pontig a hossz.

 

esetleg erről volna info?

 

Köszi

 

 

Előzmény: wadam (26166)
wadam Creative Commons License 2018.09.12 0 0 26166

AIP-n belül 

part3 aerodromes

AD2 aerodromes

LHBP 

ad 2.12. és ad 2.24

 

Előzmény: Integra D55 (26165)
Integra D55 Creative Commons License 2018.09.12 0 0 26165

Köszönöm szépen ott a honlapon pontosan hol találom meg?

Előzmény: erchegyia (26164)
erchegyia Creative Commons License 2018.09.09 0 0 26164

Igen, az AIP-ben megtalálod.

Előzmény: Integra D55 (26163)
Integra D55 Creative Commons License 2018.09.09 0 0 26163

Üdvözlök Mindenkit!

 

Segítségre volna szükségem! 

 

A Ferihegy I terminálhoz tartozó guruló és felszálló pálya paramétereire volna szükségem.

 

Az összes gurulóút szélessége és hossza esetleg ez rajz formájában fellelhető?

 

 

Köszönöm előre is!

 

T. 

Fehér Sándor

schlumberger Creative Commons License 2018.09.05 0 0 26162
DAttis Creative Commons License 2018.09.02 0 0 26161

https://www.flightradar24.com/BUC5AB/1db8c345

3 gépük is jön (megy) Bulgária felé Németországból de egyiknek sem látszik a célállomás. Gondolom Várna vagy Burgas.

De az is lehet titkos az uticél  :)

Meglepő még nem cserélték le ezeket az állítólag öreg (30+ éves) gépeket.  

djhoma Creative Commons License 2018.08.31 0 0 26160

Sziasztok!

Nincs meg valakinek véletlenül lementve a Hungarocontrol 2 régi flash játéka?

Itt laktak, de nem tudtam őket előásni:

https://web.archive.org/web/20120425191716/http://iranyitokepzes.hungarocontrol.hu:80/jatek

 

Kösz!

Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2018.08.01 0 0 26159

Szuper, köszönjük. :-)

Előzmény: RNZoli (26158)
RNZoli Creative Commons License 2018.07.31 0 3 26158

Sziasztok, az érintettek verejtékes munkájának eredményeképpen mától új légiforgalmi frekvenciák hallgathatóak az internetes LiveATC-n.
Az eddigi LHBP Torony és BUDAPEST ÉSZAK Tájékoztató mellett most már hallhatóak a Budapest GROUND, a DELIVERY, az ATIS és az (Approach) DIRECTOR frekik is.

https://www.liveatc.net/search/?icao=LHBP

 

 

A bővítéshez szükséges berendezéseket a LiveATC.net alapítója és üzemeltetője adta kölcsön nekünk nagylelkűen. A cuccok üzembehelyezését és működtetését egy kedves rádióamatőr ismerősöm vállalta, aki a repülőtér közvetlen közelében lakik.

Ha szeretitek, használjátok, akkor támogassátok a projektet valamilyen formában, pl. okostelefonos alkalmazás beszerzése, vagy Paypal adományozás.

pepe_pepe Creative Commons License 2018.06.23 0 0 26157

Itt lakom a HC szomszedsagaban, a kozelebe, az utcaba ne jojjon olyan aki nem hallott errol a ... kócsagról vagy mirol ...

Előzmény: pepe_pepe (26156)
pepe_pepe Creative Commons License 2018.06.23 0 0 26156

Ez komoly probléma, valóban.

Előzmény: Qkorica (26155)
Qkorica Creative Commons License 2018.06.23 -1 0 26155

Semmi, csak például még sosem hallott Kelstrbach-ról....

Előzmény: pepe_pepe (26154)
pepe_pepe Creative Commons License 2018.06.22 0 0 26154

lemaradtam, mi a baj pert-tel ?

Előzmény: Ordenary (26152)
Qkorica Creative Commons License 2018.06.22 -1 0 26153

Jól beszéltél sápadt arcú barátom!

Előzmény: Ordenary (26152)
Ordenary Creative Commons License 2018.06.22 0 1 26152

Keress magadnak más elfoglaltságot...

 

Jobban jársz te is, és mi is!

 

Előzmény: pert2 (26151)
pert2 Creative Commons License 2018.06.22 -1 0 26151

Mennyire biztos állás légiforgalmi irányítónak lenni? Van a légtérben párszáz repülőgép pozícióvak, sebességgel és uticéllal meg menetrenddel, egy számítógépes program vidáman elirányítja őket. Esetleg kell még valaki aki barátságosan elbeszélget a pilótákkal.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!