A jelzés már elkerüli Gyűrűfűt (legalábbis tavaly már elkerülte), nem csoda ha kevertél egyet.
A Töröcskei tavat mi keletről kerültük meg, tehát a régi jelen (talán tavaly még nem is volt új).
A Deseda-tónál viszont első osztályú volt a jelzés a keleti parton. A Mecseket kivéve, talán ott volt a legjobb.
Az valóban igaz, hogy a térkép és a valóság nem egyezik. Különösen igaz ez a Felsőmocsolád-Siófok szakaszra.
Kisibafa és Bükkösd között nagyon el lehet tévedni. A Zselic-térkép és a valóság messze járnak. Különösen érdemes figyelni Kisibafán és Gyűrűfű után.
Bőszénfa és Kaposvár között nagyon kell figyelni a Vaskalap által kicsit lejjebb jelzett réten (kunyhónál), valamint a Töröcskei tónál. A tónak a keleti partján még megvan a régi jelzés, a nyugati partján az új, igy sikerült körbejárnom a tavat...
Felsőmocsolád és Kaposvár között a Deseda tó keleti oldalán, a parkerdőben lehet nagyon eltévedni. Érdemes figyelni a térképen is jelölt határőr-házat (?), csak a ház után kell bemenni az erdőbe.
Térkép nélkül nem szabad elindulni, mert a jelzés - néhány rövidebb szakasztól eltekintve - vagy nagyon hiányos, vagy nincs.
A helyzet 2001. novemberében az volt, hogy egy táblát találtam a Bányi-nyereg - ben, miszerint a kék sáv megszűnt Sátoraljaújhely felé.
A jelzett út az aszfalt.
Az országútról Rudabányácska előtt el kell kanyarodni balra (jól van jelezve), nem kell bemenni pecsételni, de a kocsmában (kb 1 km) készségesen adnak céges bélyegzőt, ha valakinek fontos, vagy meg akarja szakítani a túrát). Olcsó ital is van.
Az MTSZ-ben azt mondták, hogy Sátoraljaújhely pecsételőhely megszűnt (az állomáson készségesen adtak pecsétet, tehát csak nem kötelező), a helyét várhatóan átveszi egy turistaház a Bányi-nyereg - ben, ez azonban még nincs kész, de folyamatban van. Két hét múlva többet tudok majd mondani.
A buszok sűrűségét - szerintem - úgy kell érteni, hogy két irányból is van járat a vasútállomásra, Károlyfalván és Rudabányácskán keresztül.
Mivel a Bányi-nyereg és a város között meglehetősen hosszú a felesleges távolság (van szint is rendesen), oda-vissza megjárni nem érdemes. De ha az ember már arra jár, egy pót-túrát megér.
Visszafelé (Sátoraljaújhelytől) érdekes módon van kék jelzés. Kezdődik a Vörös-nyereg - nél (addig zöld) és biztosan tart egy elágazásig a Borz-hegy - től nyugatra. Itt a zöld Rudabányácska felé visz (én onnan menetem), a kék meg az országút irányába, egy szekérút féleségen. Inkább szalagok vannak, de régi-régi jeleket is lehet látni.
Talán egyszer majd eldől, hogy lehet-e pl. K+ bekötő út Sátoraljaújhely és Bányi-nyereg között?! Ez lenne a logikus.
Persze az sem ártana, ha a sok flancos ház - mely az eredeti kéken haladást lehetetlenné teszi - küzül az egyikben kocsma nyílna és ott lehetne pecsételni, esetleg megszállni. De az is lehet, hogy tényleg épül a turistaház az egyébként gyönyörű, északi fekvésű patakvölgyben.
Az biztos, hogy hivatalosan a Kék már nem megy be S.újhelyre, ezt jól jelzi az is, hogy ha M.hotyka felől mész, akkor S.újhely felé a régi kék jelzése és útvonala alig megtalálható.
Azthiszem, hivatalosan a Károlyfalvi műúton balra kell menni egész R.bányácskáig, ahol aztán - ha minden igaz - lehet pecsételni.
Mellesleg szerintem érdemes bemenni S.újhelyre (ha van időd), vannak szép helyek, vendéglők meglepően olcsók (legalábbis mi olyat találtunk - kb. 1300 Ftból 3fogásos itallal és finom) valamint - ha minden igaz - van th. is.
Hali,
Konkréten a Pap-rétet nem tudom, de már lassan 20 éve vadkempingezve járom az erdőt-mezőt és még sehonnan nem zavartak el. Igaz, mindenhol csak egy éjszakára vertem sátrat, hosszabb időre viszont úgy tudom, hogy nem szabad.
Úgy tudom, hogy mióta a túraútvonalat módosították, Cirkáló tanya és Vágáshuta között nincs bélyegzés. Azért biztonság kedvéért kérhetsz egyet a sátoraljaújhelyi vasútállomáson, vagy Rudabányácskán (sűrűn jár busz Újhelyből).
Bozót nincs, helyette egy nagy erdőirtás van és ennek következtében napsütötte, széles sóderút, jó 2 km-en keresztül, "volt Gór vm." előtt.
Csénye-újmajorig katasztrófális az aszfalt, de a pecsételő hely előtt (a műút sarkán) van egy új vendéglátóipari egység (kerthelységes). Csényén is van kocsma, de az csak 14:00 után nyit, délben zárva van.
En kb. 15 eve jartam arra, Ablanctol Sarvarig mentunk. Az eleje egesz jo, erdos, de a vasut alatt mi is bozotosba keveredtunk. Gor vm-tol sz'les erdei utakon mentunk Szelesteig. Innentol rettenet unalom: vasut mellett, szantofoldon, keresztul (hosszaban) Csenyen, majd vegig a patak melletti gaton, vegul keresztul Sarvaron. Worst of Kektura. Vagy nagyon jo tarsasag kell, es akkor mindegy merre megy az ember. De ennyi erovel lehetne uinkabb so:ro:zni is veluk :))
Erről eszembe jutott, hogy amikor ott jártam és a Sopron Szombathely vasútvonalat elértük a régi vasutas kulcsosháznál (valamikor Gór mh.) és utána az Abláci malom felé vettük az irány, a vasút alatt átkelve, annak túloldalán olyan szedresbe kerültünk, hogy borzasztó. Aztán meg, mielőtt kiértünk a műútra, még a fenyvesben egy nyakig érő gyomnövényekkel benőtt úton is át kellett vágni. Mondhatom, itt extra sebességre kellett kapcsolni. Undorító szakasz volt.
Sajnos csak ez maradt meg bennem, 5 év távlatából.
Már azt hittem, eltűntél!
Remélem, csodás lesz a túra. Az időjáráson nem fog múlni!
Bemásolok egy kis "útravalót". Ha felfedező típus vagy, akkor ne olvasd el. Egy a lényeg, érdekelne, hogy Tömördön van-e szállás. Úgy emlékszem, hogy láttam az egyik ablakban egy telefonszámot, kiadó szoba hirdetéssel. Sajnos, nem jegyeztem fel.
És akkor a figyelemfelhívó kiegészítések (az oldalszám értelemszerűen az ATLASZ - ra hivatkozás).
............................................
16. oldal
„Egészen a patakig tarra vágott területre érünk, és itt lekényszerülünk közvetlenül a mederhez, hogy a csalánon meg a gizgazon át tudjunk lábalni. Itt bizony nincs ösvény.”
A leírtakkal ellentétben, a terület tiszta, a gizgazt levágták, taposott ösvény van és a jelzések jól láthatók. A távolság kb. 300 méter, majd jobbra felfelé kell kanyarodni. Ez a szakasz sem hosszú. Az erőteljesebb felfelé szakaszt követően megenyhül az emelkedő, egy régi, ma már nem használt szekérútra kell balra kanyarodni. És ami a lényeg, ezt követően jön az „alig észrevehető, keveset járt ösvény”. A szabály az, hogy az út jól van jelezve, csak figyelni kell. Ha a jelzések eltűnnének, azonnal vissza kell fordulni, hisz a táj nagyon tagolt, könnyű eltévedni.
A kis ösvényt követően, az atlaszban nem említett tarvágás következik. (Néhány száz méter tehát az a távolság, amelyet kényelmesen tehetünk meg, ezt követően megint figyelni kell!) A tarvágás túloldalán, ha az ember jól figyel, látszik a jelzés. Mikor én arra jártam, a gallyak és az ágak elborították a területet, nagyon nehéz volt az átkelés. A tarvágás után tökéletes a jelzés, csak menni kell! Az út hullámzik, csúszós és keskeny. Ezen a szakaszon elkél a bakancs.
Tömördön kutyaugatás fogadja a túrázót. A kutyák kerítésen belül vannak.
Tömörd után, mikor eléritek az országutat (jó egy km), van egy major, az út másik oldalán. Itt óvatosan haladjatok, mert a kutyák szabadon vannak és erőszakosak. Kiáltsatok a gazdának, ha nincs a közelben.
17. oldal
„…egy rogyadozó, kis duzzasztón kell átkelni.”
A patak túl oldalán van néhány jelzés, de ettől a ponttól a malomig a jelzések le voltak festve. Nehéz eltévedni, mert bal oldalon a patak, jobb oldalon a hegy, de azért nem árt figyelni.
17. oldal.
A major után.
„Egy kis gerincvégződésnél hirtelen jobbra elindulunk fölfelé egy dombra.”
A gerincvégződésnél egy jól járt utat találtam, de jelzést nem. Csak a domb tetején van jelzés. Onnan széles út van, jól jelzett!!!
17. oldal
„Egy árnyas, sétányszerű út ez, amelyet végig fenyves övez és a vége megint csak egy válaszút. Mi ebben az elágazásban balra fordulunk és 50 métert megyünk egy másik elágazásig, ahol jobbra kell fordulnunk.”
A sétányszerű út a vasúttal párhuzamos, néhány száz méter után látszik a volt vá. romja. Az út végén a balra fordulás egyértelmű, hisz jobbra a vasút van. Ez az út lehetett a régi „országút”, melyen a faluba be lehetett menni. Az 50 méterre érdemes figyelni, a jelzések ui. az úton vannak (jó 200 métert mentem feleslegesen), az első igazi jelzés csak később látható.
Mindezt megírtam az MTSZ-nek, válaszra sem méltattak.
A kényelmes (folyamatosan jobb kanyart leíró) út derékszögű kanyarja után megint figyelni kell, mert az út bal oldalán tényleg van út, de teljesen be van nőve indákkal. Fenyvesben szeder!? A förtelmes szakasz nem hosszú és a végén a kerítésnél jobbra fordulás következik. Amikor elérjük a nemrég elhagyott széles utat, mely keresztülvezet a bekerített irtáson, akkor már jó. Egy kis kerítés kiakasztás, majd a másik oldalon létra és már vége is ennek a szakasznak.
(Magunk között szólva nem érdemes lekanyarodni az útról és tépetni a ruhánkat, hisz a szekérút ugyanoda vezet.)
17. oldal (lap alján)
„Menjünk tovább a völgytalpon egészen addig, ameddig egy jobbról, föntről érkező keskeny nyiladékra nem lelünk.”
A völgytalpi út végénél lesz ez a keskeny nyiladék. Szerintem nem keskeny, mert szekérrel járható. Sajnos, hiába sasoltam, a magaslest nem láttam. Jelzés sincs. A magasles összeomlott, erre akkor jöttem rá, amikor felértem.
Ami az érdekes, az a jelzésekkel kavarás. Első nekifutásra továbbmentem, hisz nem láttam a magaslest és nem is volt keskeny az ösvény. Sajnos a völgytalpi út egyre szűkebb lett (járhatatlan), találtam viszont egy meglehetősen régi kék jelet egy öreg fán. Lehet, hogy valamikor erre vezetett a KÉK?
Szóval fel a dombra és onnan csodálatos út, jók a jelzések. Az óriás vadcseresznye fát érdemes megcsodálni!!!
Szelestén nehéz eltévedni, hisz vonzza az embert az országút. De a jelzett út sokáig kanyarog a faluban!
Ölbő után 5 km dögunalom. Bögöte hangulatos kis falu (van kocsma), a pecsét a bolt tulajdonosának lakásán van. (Pünkösd hétfőn valószínű, hogy a bolt zárva van.) A bolt mellett, nekünk jobbra a faluszéli aszfaltúton, majd balra, az utca elején van a ház (házszám a boltban, az ablakban).
Bögöte után az út járható, az atlaszban leírt "sebek" időközben begyógyultak.
Porpác vá. után az erdő csodás, csak sajnos rövid.
A gáttúra érdekes. A duzzasztónál, mikor elfogyik a jelzés, balra van egy öreg híd, azon nagyon régi jelzés. A híd után azonnal jobbra, a konyhakertek mentén. Jelzés csak a végén van!
................................
Végül még egy hasznos infó.
Sárváron, a vasútállomáson van egy kellemes kis resti. Hideg és olcsó a sör, van babgulyás (nem drága és finom), melyet percek alatt tálalnak. Érdemes betervezni 30-40 percet.
Szombathelyi szállásügyben érdeklődtem egy koleszban, ami elég közel (kb 200m) van az autóbuszpályaudvarhoz.
Puskás Tivadar Fém-és Villamosipari Szakképző Iskola Berzsenyi Dániel Kollégiuma,
Szombathely, 9700 Ady Endre tér, (94)312-198
A házszámot nem tudom, de az MMIK parkolója mögött, két kézilabdapálya között van.
bruttó 1000Ft/fő/éj, kultúrált körülmények, négyágyas szobák.
július 19 és augusztus 8 között zárva vannak.
Egyébként nálam általában lehetne aludni sporttársi alapon, mivel szombathelyi vagyok, de a mostani és a következő hétvége nem alkalmas, a volt feleségeméknél lakásátalakítás van, és a gyerekek nálam vannak, max egy fő fér el, matracon.
Akit érdekel a dolog, dobjon meg maillel, mert a fórumot nem igazán rendszeresen olvasom :-(
Favágó emlékmű? Ez így nem ugrik be.Ráadásul úgy tudom, hogy a kéknek ott nincs is bélyegzőhelye. Bár lehet, hogy az új igazolófüzet szerint már Ropolypusztán is kell bélyegezni. Az enyém 1991-es (vagy '92-es), abban még csak Simonfa és Zselickisfalud szerepel.
Annyi biztos, hogy az emléktábla után vissza kell menni az útra (tehát ez kitérő). Az aszfaltot keresztezi egy földút úgy 3-400 m után. Itt északra kell fordulni és egy magaslesekkel teletűzdelt úton lehet haladni. Ez elég szivatós rész mert jelzés nem nagyon van. Mielőtt véget érne az egyenes völgy (és felérnél egy dombra a kunyhóhoz), az erdő szélén az út jobbra kanyarodik, de itt át kell vágni a réten balra és ott bemenni az erdőbe. Utána is ócska a jelzés, ezért térképet és tájolót feltétlen vigyél.
Ropolypuszta:
Ha dél felől közelítesz (Bőszénfa), akkor egy aszfaltúton haladsz. A hársas erdőből kiérve Y alakban ágazik el jobbra fel egy másik út a rét előtt. (A rét baloldalt van). Ezen a rosszabb állapotú aszfalton haladva –ami egy vadászházhoz vezet- kb. 100 m után jobbkéz felől találod az emléktáblát. Itt van a doboz, amiben a nyalókának lennie kell. Tavaly, amikor ott jártam nem volt.
Mecsekszentkút:
Ha Pécs felől közelítesz és már átmentél a Remete-rétre vivő úton majd, megteszel 20 métert, akkor ne fordulj el jobbra az „igazi” úton, hanem menj egyenesen az erdészházak mellett. Az utolsó ház előtt levő fára van erősítve a doboz.
Szombathelyen olcso szallas a vasutallomason,
(Vasutas vendegszoba) Tavaly aludtam ott, elegge kulturalt volt, es olcso. Arra nem emlekszem, bocs. Informacioert hivd fel a Szombathelyi vasutallomast, mondjuk a forgalmi irodat.
Szia Zete!
Ölbő nevű faluban van szállás.
Ez a falu kb. 1 km a vasútállomástól (busz is van, bár ritkán), ahol pecsételni kell.
Személy/éjszaka 600 Ft, van mosdási lehetőség.
Telefonszám: (95) 366-106.
A Polgármesteri Hivatal száma: (95) 366-001.
Itt kaptam a telefonszámot.
Ha érdekel, hívd azonnal, aki előbb jön, előbb őröl - ez a tulaj jelszava.
A többiről később, most el kell mennem.
A hétvégén egy érdekes túrát tettünk egy barátommal, a Bakony északi, a Vértessel határos
részén. A Táncsics Mihály körtúra a Bakonyszombathely, Bakonybánk, Réde, Csatka, Súr, Aka, Ácsteszér, Bakonyszombathely útvonalon halad, kb. 48 km hosszan. Itt szokták rendezni a Táncsics teljesítménytúrákat is.
A dolog különlegessége az, hogy ez a rész a legújabb Észak-Bakony térképen is csak részben van rajta (a fele kb.), de mivel a jelzések kiválóak, gond nélkül végigjárható térkép nélkül is.
A táj leginkább a Gödölloi-dombsághoz ill. a Csereháthoz hasonlítható; sok sík rész, sok domb, erdok mezok, szántások, tehát semmi köze a Bakony többi részén megszokotthoz.
Ha valaki végig szeretné járni, érdemes Bakonyszombathelyrol vagy Bakonybánkról indulnia, ide Bp.-rol vonattal könnyen le ill. haza lehet jutni. A túra félútján a Súri turistaházban érdemes megszállni, ahol az ágynemüs, meleg zuhanyzós szállás összesen 500 Ft. Érdeklodni a polgármesternél lehet a 34-375-033-on. A faluban üzemel a Sógoromhoz címzett vendéglo, ahol ketten (leves, sült csirke, rizs, savanyúság, üdito+ 2 korsó sör, jatt) 1900 Ft-ot fizettünk. Érdemes telefonon elore érdeklodni.
Összességében egy nagyon kellemes kora nyári túrát tettünk, amit mindenkinek jószívvel ajánlok.
Meg tudná valaki mondani, hogy Ropolypusztán (Zselic, DDK és DDP) hol lehet pecsételni, nyalókázni, stb.? Sajnos semmit nem találtam, igaz, én még nem vagyok rutinos az ilyesmiben.
Hasonló a kérdésem a DDP Mecsekszentkút bélyegzőhellyel kapcsolatban is.
Május 18-20 között mennénk az Írottkő-Sárvár távot bejárni (tavaly már terveztük, de akkor CSerehát lett helyette), és szállás ügyében kellene egy kis segítség:
A következő a helyzet:
I.
Az 1. éjszaka Kőszegen megoldott.
II.
A 2. már annál problémásabb. Úgy tervezzük, hogy Szelestéig gyalogolunk, de itt sem az atlasz, sem más hírforrás nem tud "normális" árú szálláshelyről (A kastély nem igazán az). Igen-igen megköszönnénk, ha tudnátok ajánlani valami ilyesmit.
III.
Szóba jöhet még az Ablánci csárda. Az atlasz szerint a tulaj fenntart helyeket a túrázóknak, de ez korábban tudtommal nem volt így, szóval inkább kétséges, mint biztos. Ráadásul akkor a 3. napra jókora táv maradna, míg a 2. nap elég rövidre szűkül.
IV.
Ha végképp nincs szállás, akkor arra gondoltunk, hogy visszautazunk aludni Szombathelyre, de a városbeli lehetőségekről sincs infónk, tehát ugyanaz a helyzet, mint a II. p. alatt.
Az infókért cserébe fel tudunk ajánlani egy szép és kellő terjedelmű beszámolót...
Köszi a figyelmességet, nekem a 6:35-ös a korai, ui. az asszonnyal megyek és Ő nem szeret hajnalban kelni.
Az a szimpatikus a járatban, hogy jó két órával hamarabb van Sátoraljaújhelyen, mint a pesti (átszállásos) gyors. Van idő kényelmes reggelizésre (esetleg valami meleg ételre), kávézásra és pici bandukolásra a városban.
9:00-kor legkésőbb elindulok és kényelmes tempóban is elérem Pálházát (+ 2-3 km) du. kettőig.
Itt ui. még sohasem jártam és érdekel a kisvasút környéke.
Úgy tudom, van vendéglátó hely is.
Szóval ideális találkozó hely.
Délután pedig lötyögve beérünk Füzérre. A szint nem látszik veszélyesnek.
És ami a lényeg, a vasárnapra maradó 15 km - be belefér a vár és Hollóháza is. Remélem, nyitva találjuk. Visszafelé mehetünk busszal is, ha minden igaz.
Szóval szép programnak nézünk elébe, remélem, az idő is jó lesz.
Apropó.
Hallottam az MTSZ-ben, még tavaly ősszel, hogy állítólag lesz turistaház a Bányi-nyereg - ben, Rudabányácska "előtt". Hallott valaki erről?
Rudabányácskán egyébként adnak céges bélyegzőt, de rossz a közlekedés Sátoraljaújhelyről. Bár az is lehet, hogy 8:00 körül van járat, de az biztos, hogy a pesti gyorshoz nincs busz csatlakozás. Holnap majd ennek is utánanézek.
Még egyszer kösz a figyelmességet.
Beszámoló természetesen lesz.
Szombaton korán reggel van busz Sátoraljaújhelyre.
Vigyázz! Füzérről szombaton az első busz 635-kor indul. Ha erre gondoltál, akkor jó. De a korán reggel lehet 553 is, (pálházai átszállással) de ez csak hétfőtől péntekig jár. A legelső busz -ha valóban nagyon korán akarsz indulni- 354-kor indul, de ez nem a faluból hanem, Hollóházáról úgyhogy ki kell gyalogolni az elágazáshoz (3 km). Ez tényleg brutálisan korán van.
Döntöttem.
2002. május 31.-én (pénteken) elutazunk Füzérre.
Szombaton korán reggel van busz Sátoraljaújhelyre. Rövid városnézés, egy kis hegymászás (Vörös-nyereg) és már Rudabányácska határában leszek. Itt hagytam abba, tavaly novemberben.
Bózsváig egyedül, onnan közösen Füzérre, majd másnap a "csúcs".
Késő délután irány haza. Gondolom, 3-4 óra alatt csak hazaérünk. Majd adunk neki.
Összességében tehát 2 teljes napot szánok a 27. szakaszra. Néhány évvel ezelőtt voltam már a völgyben, izgalmas lesz újra körülnézni a megújuló várban és Hollóházán.
Fűzér várát egyébként láttam már a Nagy-Péter mennykő nevű (tszf. 709) csodálatos kilátóból. Ez onnan jutott eszembe, hogy az atlaszban ez a kiruccanás nincs benne. Pedig jobb, mint a Kerek-kő. Onnan ui. már nem látszik a völgy, mert a magasság csak 500 körüli.
Én már tavaly eldöntöttem, hogy az utolsó pecsétet Visegrádon üttetem be, a hajóállomáson, ott, ahol elkezdtem.
Nekem kedvencem a Dunakanyar és az sem mellékes, hogy ott fejezem be, ahol elkezdtem, tavaly szeptember 21.-én. Hogy ez a kirándulás (Dobogókő - Visegrád) mikor lesz, még nem tudom, de júniusban biztosan.
Nekem tehát itt lesz vége.
Lehet, hogy nem stílszerű, de egyéni.
Ui.:
Magunk közt szólva utólagos az ideológia, azért kezdtem Nagymaroson, mert az atlasz első része akkor jelent meg, utazni meg nem volt kedvem, menni viszont annál inkább. És a Börzsönnyel kezdeni nem volt rossz választás.
A Zempleni szakaszt en is a vegere szeretnem hagyni, pedig a Zemplen az egyik Kedvencem.
De a haverom rabeszelt, hogy az ugy stilszeru, ha a Hollohazai pecset az utolso, amit beutsz. Persze az Irottkoi se rossz utolsonak.
A Zemplennek epp a messzisege biztositja a nyugalmat, ott nincs az az autoskirandulo tomeg, mint pl. a Teve-Sziklanal, vagy Dobogokon, vagy Nagymaros felett a Kovesmezon.
felig off.
Mostanaban sokat jarok autoval, es mivel kevesebb idom van, probaltam ugy turakat tervezni, hogy autoval kozelitem meg a rajthelyet.
Igy jottem ra arra, hogy sokkal jobban szeretek vandorolni, mint korturakat csinalni. Es ezert is szeretem a kekturat... De talan majd nyaron jobban lesz idom ra.