Rám semmilyen hatással nincs,mert nem érdekel mások véleménye.:)Azért az érdekes volt HEV írásában,hogy garassékat kiemelte,hogy nagyon jól csinálják a dolgukat,míg a többi megyei szervezet többsége nem.Én meg azt mondom(elismerve garassék munkáját),hogy ennek kellene az etalonnak lennie és aki ezt nem éri el,az ne tollászkodjon a helyén,hanem adja át azt valaki lelkiismeretesebbnek.És inkább őket kellene "leszólni",nem pedig a túratársakat.
én azt szeretném megtudakolni, hogy szerintetek hány emberre hat pozitívan a lentebb is említett szipolyozó partazitának feltüntetés és rohan festékért ecsetért?
szerintem nem sokra
nagyon kontraproduktívnak érzem, tényleg ideje lenne már lapozni
Nem követtem a vitákat, amiket betettél, és elnézést, de most sem olvastam végig, nem mentem utána.
Ugyanakkor fontosnak tartom leírni, hogy a te személyed nekem az irodalom a fórumon.
Mind máig elevenen él bennem az a túraleírásod, amiben a dohányzásról leszokó túrádról írtál - két bekezdés között egy - egy versidézettel, talán épp Hobótól - mármint Hobó Blues Band-től
A személyi ellentétbe nem akarok belemenni, azonban mélységesen egyetértek a társadalomkritikáddal, ami a vitakultúrát illeti. Annyiban egészíteném ki, hogy sajnos most már nyugaton is ezt a stílust látom, tehát oly korban élünk, aminek szája véres.
Ne menj el a fórumról, mert akkor elmennek a versek is és akkor itt maradunk líra nélkül a száraz prózával, mint Józsi bácsi a prószával, nyammogva ugyanazon csontokon.
Ha megnézed a 68956. hsz-t, az értetlen megütközésem hátterében mindössze ennyi állt: Jól értem, hogy egy olasz turisztikai honlapon az Országos Kéktúra ismertetését azért nem tartod a legszerencsésebbnek, mert a csatolt képen a turistajelzéseket tükrözve ábrázolják?
Nem kérdőjelezek meg szakmai tevékenységet, önkéntes munkát, elkötelezettséget, alázatot, kizárólag annak kívántam hangot adni, hogy nem feltétlenül katasztrófa az, ha egy, az Országos Kéktúrát Olaszországban népszerűsítő cikk illusztrációja tükrözve ábrázol turistajelzéseket.
Nagyjából így fogalmaztam volna meg szégyenlősen/szabadkozva a válaszom még néhány hónapja is.
Ma már nem. S hogy miért? Talán legyen ez a mottója.
ebben a hideg,
tetves ketrecben, ahova bezártak:
csak én, csak én fogjam be a pofámat?
Faludy György: Ballada a parlamenthez
A sok mindent érintő kis dolgozatod helyett elég lett volna csak annyit írni, hogy Te nem értesz ezzel egyet. Ezzel a felütéssel szeretném kezdeni a válaszomat a hozzám (is) intézett hozzászólásodra, ahogyan azt egy régi vágású úriembertől tanultam itt a fórumon a napokban.
Itt az indexen ez a csoport 20-30 ember játszóterére esett vissza
Nem okozott betöltetlen űrt az, hogy az elmúlt időszakban az én látogatásaim száma is drámaian visszaesett ezen a játszótéren. Ennek a hátterében többek között az áll, hogy torkig vagyok a fórum dogmatikus, izzó tekintetű prófétáival, akik lángpallossal a kezükben hirdetik a természetjárás egyetlen és igaz útját. A kedvenc példám: merre vezetett mindig, és merre fog vezetni, amíg a világ világ, az OKT Hernádot átszelő szakasza? Ha nem emlékszel erre a bájos történetre, keress rá a fórumon, igazi szép korrajz kicsiben napjaink Magyarországáról. Vagy úgy általában Magyarországról.
- És dobpergés, itt jön a kedvencem:Kiigazítottál és én elismertem, hogy nagyvonalúan fogalmaztam, http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=134110042&t=9012640. Tehát nem tudja kipréselni fogai kerítésén azt, hogy tévedtem (butaságot mondtam, stb.), helyette az ebben a szövegkörnyezetben meglehetősen nehezen értelmezhető "nagyvonalúan fogalmaztam" kitételt használja.
Ismerek néhány kifogástalan, számomra etalon értékű embert, ahogyan te definiálnád, úriembert (akadémikusok, nyugalmazott egyetemi professzorok). Esetükben soha nem tapasztaltam hasonló reakciókat. Ők azok, akik csendben, alázattal, handabandázás nélkül teszik a dolgukat.
Summa summarum: nekem kizárólag garass bizonyos hozzászólásainak a stílusa és egyes hajmeresztő megnyilvánulásai a visszatetszőek. A természetjárásért kifejtett tevékenységéről soha egy rossz szót sem szóltam (sőt!), nem is tisztem, meg sem tudom azt ítélni. Erről jut eszembe. Megkérdezhetem, hogy te általában milyen forrásokra alapozva ítélkezel mások természetjárás érdekében végzett tevékenységének a hiányáról? Szóval nem kritizáltam a jelzésfestés milyenségét az északkeleti végeken, nem panaszkodtam arra, hogy a szürke ötven árnyalata néz le ránk BAZ megye erdeinek a fáiról. Ha rátalálsz olyan hozzászólásomra, amelyben garass sportszakmai tevékenységét szapulom - az, hogy Rokiék komppal keltek át a Hernádon, nem ér :-) -, készségesen beismerem, hogy tévedtem és elnézést kérek ezért. Viszont ha nem tudsz ilyen hozzászólásomat felmutatni, akkor nyomatékosan arra kérlek, hogy kímélj meg engem a már unalomig ismételt "csináld te, ha jobban tudod" gumicsontodtól. És innentől kezdve a sorok között elrejtve nekem szegezett "Mit tettél te, a magyar természetjárás testét szipolyozó parazita a magyar természetjárásért?" kérdésedre felépített hozzászólásodat engedelmeddel én okafogyottnak tekintem. Bár néhány gondolatébresztő, a témához nem feltétlenül illeszkedő hozzáfűzni valóm még akad.
" ... az itteni két tucat ember véleménye akármi is lehet nem mérvadó."
Az emberi vélemény súlya gyakran nem mennyiségi, hanem minőségi kérdés. Csak egyetlen szélsőséges példa: elenyészően kevés ember, jellemzően az elit értelmiség emelte fel a szavát Hitler előretörése miatt a harmincas évek Németországában, miközben a tömeg persze őrjöngve ünnepelte a vezért.
"Aki csinál valamit azt lehet kritizálni, ennél persze valóban jobb, kényelmesebb ha nem csinálsz semmit. Valóban jobb?"
A hazai politikai élet számos prominense esetében az az érzésem, hogy valóban jobb lenne, ha felvennék a juttatásaikat, és nem csinálnának semmit.
"Akinek nem inge stb."
De akinek van inge, az öltözzön már fel végre!
Kelet-Európában nincs kultúrája a vélemények szabad ütköztetésének. Sokan nem mondják ki a véleményüket udvariasságból, gyávaságból, az egypártrendszerben való szocializáció miatt, vagy egyéb okokból, legfeljebb az otthonuk négy fala között ógnak-mógnak. Én is közéjük tartozom/tartoztam. És többek között ennek a mentalitásnak is köszönhető az, hogy a mikro-, majd ennek folyományaként a makroközösségeinkben is türannoszokat nevelünk ki.
Ezért mindenki arra ösztönzök, ízlelgesse Faludy mester fenti versének befejező sorait:
"hát, kemény menet lesz! sose mentem még egy hetet sem egyben (főleg nem 42 kmeket) szóval nincs jogom belevauzni,..."
Teljesen egyetértek azzal, hogy ne kritizáljuk azt a teljesítményt, amit nem vagyunk képesek produkálni. De mindjárt itt van a kulcsszó: teljesítmény ! Ez már egy másik világ, sokkal inkább erőnk végsőkig való kipróbálása, teljesítmény hajszolása.
Ha már véleményemet kérdezed, számomra a nagyzsákos túrázásban az "ily módon elérhető élmények" a lényeg. A nehézségek: felszerelés cipelése, kényelmetlen fekvőhely, nehézkes mosdás, stb, csupán a vele járó áldozat, melynek az élmények fényében nincs nagy jelentősége. Éppen ezért számomra mindig furcsa, ha valakinek ezek nehézségek lépnek elő céllá. (De mindenki másképp csinálja...) Sok sikert kívánok neki!
Nézve a filmet beugrott egy túratársuk régebbi története, aki egyben akarta bejárni a teljes OKT-t. Hasonló bemutatót is készített felszereléséről, komolyan beharangozta a tervét, aztán a Nagy-Milicről már "szinte gurulva jött le" (így írta egy akkori hozzászóló), és a begyulladt, körmét vesztett kisujja miatt a Cserehátnál fel is adta. Nem írom a nevét, hisz tisztelem, s azóta is komoly túrázó (aki emlékszik, hát emlékszik), de bölcsebb lett volna részéről csendben, kényelmesen nekivágni.
Igen, 1-2 utam mellett vannak bringas jelzesek is es nagyon csodalkozom, hogy barki jar-e arra bringaval...
Egyebkent igy telviz idejen van idom erre a turara (es remelem vegigerek mielott indul meloban a tavaszi szezon), de ha valasztanom kell a sar, a hideg vagy a kullancs/leeges/kiszaradas veszelyek kozul, inkabb a sarat dagasztom.
Az osvenyre tereles nem hangzik rosszul, bar nyilvan ez a csoportban, vagy parosaval haladoknak kevesbe kenyelmes (tarsalgas, visszacsapodo agak), talan a nyomvonalat karbantartani is nehezebb. A legalabb murvas utak mar eleg jok, nem sullyedsz el benne es meg eleg puha erkezes a talpnak, de az agyagosabb felszinu, kavics nelkuli utakon tenyleg nagyon kin a haladas.
most képzeld el ugyanezt (fagyott traktornyom) biciklivel
garantált vesekőmentesítő :-)
csigolyák is biztos szeretik
volt már próbálkozás, hogy az ilyen utakról leterelik a turistautat (az út mellett, azzal párhuzamosan 4-5 méterre) de akkor meg az a baj, hogy a kiirtott bokrok maradványa botlóként funkcionál, meg nehezebb a haladás ha nem széles az út (és állandóan azt kell nézni hová lépj hogy fel ne borulj)
nyáron nincs ennyire sár, talán akkor jobb (akkor meg légy, szúnyog, hőség, leégés, zivatar :-)
Kozben haladok szepen az OKT egyben teljesitesevel, napi 30 km-et tudok haladni. Ezelott voltam par 30-50 km-es turam (a Gerecse 50 szerettette meg velem a dolgot), de igy egyben, naprol napra teljesen mas tortenet. Szep lassan rajottem, hogy a szintvonalakat kizarolag lefele nem szeretem, es azt is csak akkor, ha surun vannak.
Viszont az erdeszek, vadaszok altal gepjarmuvel hasznalt foldutak turazas szempontjabol ertelmezhetetlenek. Ha olvad, akkor 30-50 centi sar, dagonya, kereknyomos bokatoro egyenetlenseg garantalt, ha fagy, akkor ugyanezen, vizszintet nelkulozo alakzatok teszik az utat torturava, mert ilyen alakura fagy/szarad. Persze, vannak helyek, ahol biztos jarmuforgalom nelkul is dagonya lenne, de jellegzetes, hogy ha a jarmuforgalom iranya leter a jelzett kek utrol, hirtelen az utminoseg nagysagrendeket javul, mikozben maga a hasznalt ut valtozatlan szint es talajosszeteteli korulmenyek kozott vezet tovabb.
nem akarom cikizni, tényleg, de nekem kicsit furcsa a sátor/hálózsák stb grammozgatása után a 23 féle kompressziós nadrág meg zokni (bevallom eddig azt sem tudtam hogy létezik ilyesmi)
nem beszélve a matracfelfújógépről, a dupla telefonról meg az egyebekről
azt sem értem, miért nem technikai (tehát nem gyapjú) aláöltözetből visz 1+1 darabot, a póló alá felvéve nem lesz többet gond az izzadás
a lélegző cuccoknál meg eszembe jutott a saját esőkabátom (nem vagyok egy márkabuzi, de úgy alakult hogy north face lett, egész túragardróbom legdrágább darabja), lélegzős, hónaljszellőzős ahogy az övé is, de én nem tudnék róla ekkora lelkesedéssel beszélni. Egyrészt 4-5-6 óra komolyabb eső után bizony beázogat (pedig soha nem mertem vegyszerrel tisztítani nehogy a membránja bánja), és ebbe is bele lehet ám fülledni
mondjuk lehet hogy az övé 8-szor annyiba került mint az enyém..
hát, kemény menet lesz!
sose mentem még egy hetet sem egyben (főleg nem 42 kmeket) szóval nincs jogom belevauzni, tényleg csak a túraszakmai kíváncsiság miatt néztem meg
szurkolok és kíváncsi vagyok, remélem lesznek menetközbeni tudósítások
azért kíváncsi lennék pl. hadidoki véleményére..
+1: ha tényleg tűzoltókészülék méretű medveriasztóval kell ezekre elindulni, akkor annyira már nem is vágyom rá :-)
teljesen igazad van, szakmai szemeddel a piros jelzés gyönyörű (az enyémmel is) a kéken sírsz (én nevetek, de ugyanúgy örülök egy ilyen jelzésnek is - hogy egyáltalán van- mint a pirosnak)
ha jól emlékszem ott mentek félre a dolgok, hogy a kéktúra külföldi népszerűsítéshez illusztrációként(!) csatolt kép tükrözve volt
és akkor ezt elkezdtétek szálalni (közben nem a kép a lényeg, hanem hogy Olaszországban hírt adnak az OKT-ről)
szerintem nem kell ezt túlzottan boncolgatni, rakhattak volna akár olasz turistajelzést is a képhez (fogalmam sincs milyen szabvány van ott, piros-fehér pötty?)
Itt az indexen ez a csoport 20-30 ember játszóterére esett vissza és lehet, hogy ezzel már sokat is mondtam. Nem vagyunk egyformák és nem is kell, hogy egy véleményen legyünk. Van itt egy dolog ami viszont közös, a természetjárás szeretete, az az élmény amit keresünk és a magunk igénye szerint meg is kapunk.
Az utóbbi évek "plázaturistái" a politika hozománya, majd elmúlnak. Sokan sok évtizede járjuk ezt az országot mert szeretjük, meg szeretnénk ismerni és vannak akik ennél is többet szeretnének, megismertetni másokkal is.
garass sporttárs és társai adni is szeretnek nem csak kapni. Teszik ezt a maguk módján a maguk lehetőségei szerint. Meg szabad próbálni másnak is, hátha jobban tudják.
Tudjuk, hogy a tábla rendszer nem a természetjárók sara, az egész egy nem hozzáértő döntés hatása. Nyilván nem ismerik be, miért is tennék?
Jelzés felújítás? Persze, hogy jó ha van. Igényes munkát várnak Tamásék és ez jó. Van akinek ez nem tetszik? Van, és akkor mi van, az itteni két tucat ember véleménye akármi is lehet nem mérvadó.
Heyjo és segítői nagyon jó dolgot hoztak össze, tetszik az MTSZ-nek? Igen, pld. a vadászati korlátozásoknál rendszeresen használták is.
Hörpölin és mások túrabeszámolói nagyon sokat segítenek, Ők is teszik azt amihez értenek és jól csinálják.
Ha mindenki csak egy picit, egy icipicit is adni tud azért, hogy másoknak segítsen az jó, ha valaki elfogadja a jószándékú segítséget az is jó.
Ha minden megye természetjárói annyit tudnának adni nekünk mint a BAZ megyei sporttársak akkor azért előrébb lennénk de nem tesznek annyit és nem is fognak.
Nem kell hozzá sokat felhasználni az ujjaimból, hogy megszámoljam, hány megye vállalta fel, hogy itt is megoszt hasznos információkat!
Ha ezután azt mondják, hogy "kapjátok be" én megérteném, bár Ők úriemberek! Max. hallgatnak.
Aki csinál valamit azt lehet kritizálni, ennél persze valóban jobb, kényelmesebb ha nem csinálsz semmit. Valóban jobb?
Kerékpártúrát szerveztünk a bejárásra az egyesülettel a kiírás 10. évfordulójára. Sok az aszfaltos rész, így szerintem biciklivel érdemes teljesíteni, még ha a Nagyhegyes körüli földutak sarasan tudnak meglepetést okozni.
Az említett Kráter-tó, a Kelet-főcsatorna partja nagyon kellemes helyek, Kónya meg a puszta hangulatát hordozza. A halastavaknál is érdemes elidőzni. Jó a vonatközlekedés vissza Debrecenbe, mi visszabicikliztünk a 33-as úton. Talán egyszer elkészül a bicikliút, ami még teljesebbé teszi az élményt.
Ahogy parancsolod, mellőzzöm az érvelést, csak úgy címszavakban.
1. Az úgy nagyon árnyalt lenne, hogy nem értek ezzel egyet. Inkább úgy fogalmaznék, hogy szánalmasnak tartom azt az éjjeliedényben kavargó tornádót, amit egy stockphoto indukált.
2. Azonban azzal teljes mértékben egyetértek, hogy nem vagyunk egyformák.
3. Ez utóbbiért nem lehetek eléggé hálás a sorsnak - természetesen kizárólag a biodiverzitás fennmaradása okán. :-)
4. Időnként érdemes kióvatoskodni az elefántcsonttoronyból. Meglepő tud lenni a világ.
Értem én, nincs is ezzel baj, hogy leírod az őszinte véleményedet!
Sőt örülök is neki, mert ha van építő jellegű kritika, azt megpróbálom képviselni, ha magam is el tudom fogadni!
Én sem támogatom, hogy leszürkézik a jó helyen levő jelzéseket!
Most, hogy látszik ez a tendencia, a tanfolyamokon majd megpróbálom erősebben a fejekbe sulykolni ezt is.
A TEKA meg utazási kedvezmény nem az én területem, azzal nem tudok mit kezdeni.
Ha egy útvonalat én ellenőrzök, annak a hibáit tételesen leírom, aztán az MTSZ-en múlik, hogy mit továbbít.
Én soha nem titkolom senki elől el a véleményemet, nyugodtan lehet kérdezni.
Én is megkövetelném a többi ellenőrtől, hogy minden hibát dokumentáljon le, és nevezze meg az útmutató azon pontját, aminek nem felel meg a kifogásolt jelzés!
Ugyan ezt a szürkézéseknél is meg kellene követelni, hogy ugyan már mondja meg a kedves festő, hogy milyen szempont miatt szürkézte le az adott jelzést!
Az útmutatóban pont azért van leírva minden, hogy "Átlag Józsi" is biztonsággal le tudja követni az utat.
A biztonság az azt jelenti, ha netán a behívó jelzést tartalmazó fa kidől, akkor is tudja valaki követni az utat.
Ha viszont az elágazásban mondjuk épp a kék rom jelzésről hiányzik a nyíl, vagy rossz irányba mutat, akkor annak könnyen eltévedés lehet a vége.
"kitálaláljuk a szabályokat, talán mégsem jól találtuk ki"
Félre ne értsd, nekem nem konkrétan egyes emberekkel van problémám, hanem az egész rendszerrel, ami most az MTSZ működését jellemzi. Azzal, hogy még mindig nem lobbizott ki egy jogszabályi védelmet a turistautakra (az, hogy az erdőtörvény utalgat rá, semmit nem segít. Megkapja pl. az mtsz nyolc napon belül a kivágott túrajelzéses fák koordinátáit?), azzal, hogy a jelzésfelújítás sok esetben annyi, hogy leszürkézik a normális helyen lévő, jó állapotú jelzéseket, majd a szomszédos, rosszabbul látható fára újra felfestik, azzal, hogy a TEKA kártyával kedvezményes szállások még sok esetben így is drágábbak, mint a környéken lévő nem kedvezményes szállások, azzal, hogy az eddig sem túl kimagasló utazási kedvezményeket ezentúl a természetjárás szempontjából legkártékonyabb tömegtúrák támogatására fordítják, és még folytathatnám. És erre nekiálltok elemezni egy adott turistajelet, hogy miért olyan, amilyen. Azért, mert ilyen az egész. Ilyen a képzés, a végrehajtás, az ellenőrzés. És ami még bosszantóbb, ennek ellenére Átlag Józsi, a túrázó azért jó eséllyel rá fog jönni, hogy merre megy az a kék rom jelzés, mert vagy látja a térképén, a gps-én, vagy látja a következő jelzést, és piszkosul nem zavarja, hogy milyen sorrendben vannak a jelek, vagy van-e pont a tövénél, mert nem tudja, és nem is érdekli, ezek mit jelentenek. Ő azt tudja, hogy addig kell mennie a kéken, míg a nagy kanyarban nem lesz ott egy kék L betű, aztán azt kell követnie. A jelzésfestő viszont pedig nyilván nem fogja építő kritikának venni az itt leírtakat, azon egyszerű oknál fogva, hogy sejtelme sincs róla, hogy az index egyik topikjában szó van róla. Mentek a nagy szavak, hogy szolgáltatásközpontú lesz az egész MTSZ, akkor tessék úgy is viselkedni, mint egy szolgáltató cég: -gondoskodni arról, hogy ne legyenek ilyen hibák, képzéssel, és ellenőrzéssel. -ha mégis vannak hibák, és mindig vannak, akkor nem lefelé taposunk, hogy a jelzésfestő baszarintotta el, hanem magunkba szállunk, hogy netán mi, akik egy kicsit feljebb forgolódunk az mtszben, és kitálaláljuk a szabályokat, talán mégsem jól találtuk ki, és alkalmaztuk őket. -ha pedig külső forrásból érkezik a kritika, egy szimpla túrázótól, akkor azt ugyanolyan komolyan kell venni, mert elvileg az egész a túrázókért kellene lennie.
Most képzeld el, egy vasútállomáson rossz vágányra áll be egy mozdony, nem történik semmi gáz, de azért elég ciki, és egy állomásvezető, meg a váltóállítókézikönyv írója nekiáll magyarázni itt a szomszédban a Vonatbuzulls topikban, hogy az Ödönnek ott balra kellett volna húznia kart, nem jobbra, miközben mindenki tudja, hogy persze, hibázott az Ödön, amikor jobbra húzta a kart, de hibázott az az ember is, aki nem magyarázta el világosan az Ödönnek, hogy hogyan kell jobbra húzni a kart, és ugyanolyan hibás az az ember is, aki ezek szerint nem tudta, hogy Ödön nem tudja melyik a jobb, és bal keze, de azért odaküldte, hogy húzza meg a kart.