"hát, kemény menet lesz! sose mentem még egy hetet sem egyben (főleg nem 42 kmeket) szóval nincs jogom belevauzni,..."
Teljesen egyetértek azzal, hogy ne kritizáljuk azt a teljesítményt, amit nem vagyunk képesek produkálni. De mindjárt itt van a kulcsszó: teljesítmény ! Ez már egy másik világ, sokkal inkább erőnk végsőkig való kipróbálása, teljesítmény hajszolása.
Ha már véleményemet kérdezed, számomra a nagyzsákos túrázásban az "ily módon elérhető élmények" a lényeg. A nehézségek: felszerelés cipelése, kényelmetlen fekvőhely, nehézkes mosdás, stb, csupán a vele járó áldozat, melynek az élmények fényében nincs nagy jelentősége. Éppen ezért számomra mindig furcsa, ha valakinek ezek nehézségek lépnek elő céllá. (De mindenki másképp csinálja...) Sok sikert kívánok neki!
Nézve a filmet beugrott egy túratársuk régebbi története, aki egyben akarta bejárni a teljes OKT-t. Hasonló bemutatót is készített felszereléséről, komolyan beharangozta a tervét, aztán a Nagy-Milicről már "szinte gurulva jött le" (így írta egy akkori hozzászóló), és a begyulladt, körmét vesztett kisujja miatt a Cserehátnál fel is adta. Nem írom a nevét, hisz tisztelem, s azóta is komoly túrázó (aki emlékszik, hát emlékszik), de bölcsebb lett volna részéről csendben, kényelmesen nekivágni.
Igen, 1-2 utam mellett vannak bringas jelzesek is es nagyon csodalkozom, hogy barki jar-e arra bringaval...
Egyebkent igy telviz idejen van idom erre a turara (es remelem vegigerek mielott indul meloban a tavaszi szezon), de ha valasztanom kell a sar, a hideg vagy a kullancs/leeges/kiszaradas veszelyek kozul, inkabb a sarat dagasztom.
Az osvenyre tereles nem hangzik rosszul, bar nyilvan ez a csoportban, vagy parosaval haladoknak kevesbe kenyelmes (tarsalgas, visszacsapodo agak), talan a nyomvonalat karbantartani is nehezebb. A legalabb murvas utak mar eleg jok, nem sullyedsz el benne es meg eleg puha erkezes a talpnak, de az agyagosabb felszinu, kavics nelkuli utakon tenyleg nagyon kin a haladas.
most képzeld el ugyanezt (fagyott traktornyom) biciklivel
garantált vesekőmentesítő :-)
csigolyák is biztos szeretik
volt már próbálkozás, hogy az ilyen utakról leterelik a turistautat (az út mellett, azzal párhuzamosan 4-5 méterre) de akkor meg az a baj, hogy a kiirtott bokrok maradványa botlóként funkcionál, meg nehezebb a haladás ha nem széles az út (és állandóan azt kell nézni hová lépj hogy fel ne borulj)
nyáron nincs ennyire sár, talán akkor jobb (akkor meg légy, szúnyog, hőség, leégés, zivatar :-)
Kozben haladok szepen az OKT egyben teljesitesevel, napi 30 km-et tudok haladni. Ezelott voltam par 30-50 km-es turam (a Gerecse 50 szerettette meg velem a dolgot), de igy egyben, naprol napra teljesen mas tortenet. Szep lassan rajottem, hogy a szintvonalakat kizarolag lefele nem szeretem, es azt is csak akkor, ha surun vannak.
Viszont az erdeszek, vadaszok altal gepjarmuvel hasznalt foldutak turazas szempontjabol ertelmezhetetlenek. Ha olvad, akkor 30-50 centi sar, dagonya, kereknyomos bokatoro egyenetlenseg garantalt, ha fagy, akkor ugyanezen, vizszintet nelkulozo alakzatok teszik az utat torturava, mert ilyen alakura fagy/szarad. Persze, vannak helyek, ahol biztos jarmuforgalom nelkul is dagonya lenne, de jellegzetes, hogy ha a jarmuforgalom iranya leter a jelzett kek utrol, hirtelen az utminoseg nagysagrendeket javul, mikozben maga a hasznalt ut valtozatlan szint es talajosszeteteli korulmenyek kozott vezet tovabb.
nem akarom cikizni, tényleg, de nekem kicsit furcsa a sátor/hálózsák stb grammozgatása után a 23 féle kompressziós nadrág meg zokni (bevallom eddig azt sem tudtam hogy létezik ilyesmi)
nem beszélve a matracfelfújógépről, a dupla telefonról meg az egyebekről
azt sem értem, miért nem technikai (tehát nem gyapjú) aláöltözetből visz 1+1 darabot, a póló alá felvéve nem lesz többet gond az izzadás
a lélegző cuccoknál meg eszembe jutott a saját esőkabátom (nem vagyok egy márkabuzi, de úgy alakult hogy north face lett, egész túragardróbom legdrágább darabja), lélegzős, hónaljszellőzős ahogy az övé is, de én nem tudnék róla ekkora lelkesedéssel beszélni. Egyrészt 4-5-6 óra komolyabb eső után bizony beázogat (pedig soha nem mertem vegyszerrel tisztítani nehogy a membránja bánja), és ebbe is bele lehet ám fülledni
mondjuk lehet hogy az övé 8-szor annyiba került mint az enyém..
hát, kemény menet lesz!
sose mentem még egy hetet sem egyben (főleg nem 42 kmeket) szóval nincs jogom belevauzni, tényleg csak a túraszakmai kíváncsiság miatt néztem meg
szurkolok és kíváncsi vagyok, remélem lesznek menetközbeni tudósítások
azért kíváncsi lennék pl. hadidoki véleményére..
+1: ha tényleg tűzoltókészülék méretű medveriasztóval kell ezekre elindulni, akkor annyira már nem is vágyom rá :-)
teljesen igazad van, szakmai szemeddel a piros jelzés gyönyörű (az enyémmel is) a kéken sírsz (én nevetek, de ugyanúgy örülök egy ilyen jelzésnek is - hogy egyáltalán van- mint a pirosnak)
ha jól emlékszem ott mentek félre a dolgok, hogy a kéktúra külföldi népszerűsítéshez illusztrációként(!) csatolt kép tükrözve volt
és akkor ezt elkezdtétek szálalni (közben nem a kép a lényeg, hanem hogy Olaszországban hírt adnak az OKT-ről)
szerintem nem kell ezt túlzottan boncolgatni, rakhattak volna akár olasz turistajelzést is a képhez (fogalmam sincs milyen szabvány van ott, piros-fehér pötty?)
Itt az indexen ez a csoport 20-30 ember játszóterére esett vissza és lehet, hogy ezzel már sokat is mondtam. Nem vagyunk egyformák és nem is kell, hogy egy véleményen legyünk. Van itt egy dolog ami viszont közös, a természetjárás szeretete, az az élmény amit keresünk és a magunk igénye szerint meg is kapunk.
Az utóbbi évek "plázaturistái" a politika hozománya, majd elmúlnak. Sokan sok évtizede járjuk ezt az országot mert szeretjük, meg szeretnénk ismerni és vannak akik ennél is többet szeretnének, megismertetni másokkal is.
garass sporttárs és társai adni is szeretnek nem csak kapni. Teszik ezt a maguk módján a maguk lehetőségei szerint. Meg szabad próbálni másnak is, hátha jobban tudják.
Tudjuk, hogy a tábla rendszer nem a természetjárók sara, az egész egy nem hozzáértő döntés hatása. Nyilván nem ismerik be, miért is tennék?
Jelzés felújítás? Persze, hogy jó ha van. Igényes munkát várnak Tamásék és ez jó. Van akinek ez nem tetszik? Van, és akkor mi van, az itteni két tucat ember véleménye akármi is lehet nem mérvadó.
Heyjo és segítői nagyon jó dolgot hoztak össze, tetszik az MTSZ-nek? Igen, pld. a vadászati korlátozásoknál rendszeresen használták is.
Hörpölin és mások túrabeszámolói nagyon sokat segítenek, Ők is teszik azt amihez értenek és jól csinálják.
Ha mindenki csak egy picit, egy icipicit is adni tud azért, hogy másoknak segítsen az jó, ha valaki elfogadja a jószándékú segítséget az is jó.
Ha minden megye természetjárói annyit tudnának adni nekünk mint a BAZ megyei sporttársak akkor azért előrébb lennénk de nem tesznek annyit és nem is fognak.
Nem kell hozzá sokat felhasználni az ujjaimból, hogy megszámoljam, hány megye vállalta fel, hogy itt is megoszt hasznos információkat!
Ha ezután azt mondják, hogy "kapjátok be" én megérteném, bár Ők úriemberek! Max. hallgatnak.
Aki csinál valamit azt lehet kritizálni, ennél persze valóban jobb, kényelmesebb ha nem csinálsz semmit. Valóban jobb?
Kerékpártúrát szerveztünk a bejárásra az egyesülettel a kiírás 10. évfordulójára. Sok az aszfaltos rész, így szerintem biciklivel érdemes teljesíteni, még ha a Nagyhegyes körüli földutak sarasan tudnak meglepetést okozni.
Az említett Kráter-tó, a Kelet-főcsatorna partja nagyon kellemes helyek, Kónya meg a puszta hangulatát hordozza. A halastavaknál is érdemes elidőzni. Jó a vonatközlekedés vissza Debrecenbe, mi visszabicikliztünk a 33-as úton. Talán egyszer elkészül a bicikliút, ami még teljesebbé teszi az élményt.
Ahogy parancsolod, mellőzzöm az érvelést, csak úgy címszavakban.
1. Az úgy nagyon árnyalt lenne, hogy nem értek ezzel egyet. Inkább úgy fogalmaznék, hogy szánalmasnak tartom azt az éjjeliedényben kavargó tornádót, amit egy stockphoto indukált.
2. Azonban azzal teljes mértékben egyetértek, hogy nem vagyunk egyformák.
3. Ez utóbbiért nem lehetek eléggé hálás a sorsnak - természetesen kizárólag a biodiverzitás fennmaradása okán. :-)
4. Időnként érdemes kióvatoskodni az elefántcsonttoronyból. Meglepő tud lenni a világ.
Értem én, nincs is ezzel baj, hogy leírod az őszinte véleményedet!
Sőt örülök is neki, mert ha van építő jellegű kritika, azt megpróbálom képviselni, ha magam is el tudom fogadni!
Én sem támogatom, hogy leszürkézik a jó helyen levő jelzéseket!
Most, hogy látszik ez a tendencia, a tanfolyamokon majd megpróbálom erősebben a fejekbe sulykolni ezt is.
A TEKA meg utazási kedvezmény nem az én területem, azzal nem tudok mit kezdeni.
Ha egy útvonalat én ellenőrzök, annak a hibáit tételesen leírom, aztán az MTSZ-en múlik, hogy mit továbbít.
Én soha nem titkolom senki elől el a véleményemet, nyugodtan lehet kérdezni.
Én is megkövetelném a többi ellenőrtől, hogy minden hibát dokumentáljon le, és nevezze meg az útmutató azon pontját, aminek nem felel meg a kifogásolt jelzés!
Ugyan ezt a szürkézéseknél is meg kellene követelni, hogy ugyan már mondja meg a kedves festő, hogy milyen szempont miatt szürkézte le az adott jelzést!
Az útmutatóban pont azért van leírva minden, hogy "Átlag Józsi" is biztonsággal le tudja követni az utat.
A biztonság az azt jelenti, ha netán a behívó jelzést tartalmazó fa kidől, akkor is tudja valaki követni az utat.
Ha viszont az elágazásban mondjuk épp a kék rom jelzésről hiányzik a nyíl, vagy rossz irányba mutat, akkor annak könnyen eltévedés lehet a vége.
"kitálaláljuk a szabályokat, talán mégsem jól találtuk ki"
Félre ne értsd, nekem nem konkrétan egyes emberekkel van problémám, hanem az egész rendszerrel, ami most az MTSZ működését jellemzi. Azzal, hogy még mindig nem lobbizott ki egy jogszabályi védelmet a turistautakra (az, hogy az erdőtörvény utalgat rá, semmit nem segít. Megkapja pl. az mtsz nyolc napon belül a kivágott túrajelzéses fák koordinátáit?), azzal, hogy a jelzésfelújítás sok esetben annyi, hogy leszürkézik a normális helyen lévő, jó állapotú jelzéseket, majd a szomszédos, rosszabbul látható fára újra felfestik, azzal, hogy a TEKA kártyával kedvezményes szállások még sok esetben így is drágábbak, mint a környéken lévő nem kedvezményes szállások, azzal, hogy az eddig sem túl kimagasló utazási kedvezményeket ezentúl a természetjárás szempontjából legkártékonyabb tömegtúrák támogatására fordítják, és még folytathatnám. És erre nekiálltok elemezni egy adott turistajelet, hogy miért olyan, amilyen. Azért, mert ilyen az egész. Ilyen a képzés, a végrehajtás, az ellenőrzés. És ami még bosszantóbb, ennek ellenére Átlag Józsi, a túrázó azért jó eséllyel rá fog jönni, hogy merre megy az a kék rom jelzés, mert vagy látja a térképén, a gps-én, vagy látja a következő jelzést, és piszkosul nem zavarja, hogy milyen sorrendben vannak a jelek, vagy van-e pont a tövénél, mert nem tudja, és nem is érdekli, ezek mit jelentenek. Ő azt tudja, hogy addig kell mennie a kéken, míg a nagy kanyarban nem lesz ott egy kék L betű, aztán azt kell követnie. A jelzésfestő viszont pedig nyilván nem fogja építő kritikának venni az itt leírtakat, azon egyszerű oknál fogva, hogy sejtelme sincs róla, hogy az index egyik topikjában szó van róla. Mentek a nagy szavak, hogy szolgáltatásközpontú lesz az egész MTSZ, akkor tessék úgy is viselkedni, mint egy szolgáltató cég: -gondoskodni arról, hogy ne legyenek ilyen hibák, képzéssel, és ellenőrzéssel. -ha mégis vannak hibák, és mindig vannak, akkor nem lefelé taposunk, hogy a jelzésfestő baszarintotta el, hanem magunkba szállunk, hogy netán mi, akik egy kicsit feljebb forgolódunk az mtszben, és kitálaláljuk a szabályokat, talán mégsem jól találtuk ki, és alkalmaztuk őket. -ha pedig külső forrásból érkezik a kritika, egy szimpla túrázótól, akkor azt ugyanolyan komolyan kell venni, mert elvileg az egész a túrázókért kellene lennie.
Most képzeld el, egy vasútállomáson rossz vágányra áll be egy mozdony, nem történik semmi gáz, de azért elég ciki, és egy állomásvezető, meg a váltóállítókézikönyv írója nekiáll magyarázni itt a szomszédban a Vonatbuzulls topikban, hogy az Ödönnek ott balra kellett volna húznia kart, nem jobbra, miközben mindenki tudja, hogy persze, hibázott az Ödön, amikor jobbra húzta a kart, de hibázott az az ember is, aki nem magyarázta el világosan az Ödönnek, hogy hogyan kell jobbra húzni a kart, és ugyanolyan hibás az az ember is, aki ezek szerint nem tudta, hogy Ödön nem tudja melyik a jobb, és bal keze, de azért odaküldte, hogy húzza meg a kart.
A saját nézőpontodból tökéletesen igazad van. Abban meg különösen, hogy ki kell beszélni a dolgokat. Én az alább csak arra kívántam rámutatni, hogy ennek elvben mindenütt így kellene lennie, hogy nem az elhallgattatás a megoldás. (A részletek itt már nem érdekesek.)
"Az ugyan azt a pénzt kapja" csak általánosságban értettem, nem a konkrét eset kapcsán!
A jelzésfestő vezetői vizsga jelenleg az egyetlen az MTSZ által elfogadott képesítések közül, a pályázaton való részvételre! A régebben jelzésfestőként munkálkodóknak elfogadtuk a meglevő képesítését a munkáikat figyelembe véve! Minden szakmának meg van a maga feltétel rendszere, milyen is volna, ha bárki elmehetne buszvezetőnek jogosítvány nélkül!
A tovább passzolás mindenkinek a saját ügye, itt ugyebár aki a felelős jelzésfestő vezető, annak kell felügyelnie a kiadott munkát, és ha elkészült neki kell készre jelentenie.
Nem kell minden segédnek képesítés, de elengedhetetlen, hogy ha papírja nincs is, de csapatonként legyen 1-2 ember aki ismeri a kritériumokat.
Az igaz, hogy a jelzésfestés nem egy ördöngősség, de ne tudd meg, hogy akik megbuktak, mennyire tájékozatlanok voltak!
Mondjuk a nagyobb része a tájékozódási és térképismeretből bukott, de aki nem tudja hogyan találja meg az utat, ahova a jelzést kell festeni, az is gond.
Az 5 évet azt nem a jelzésfestés megtanulására értettem, arra valóban elég pár hónap, hanem az
"MTSZ azt állította, hogy jó úgy, ahogy van, és aki az ellenkezőjét állítja, az csak túl hülye"
hozzáállás megváltoztatását. Azaz azóta az MTSZ is kezdi belátni, hogy kell a szakmai segítség.
Tetszik is, meg nem is az alábbi hozzászólás özön. Egyrészt tetszik, mert az igényes munkára hívja föl a figyelmet, másrészt bosszantó, mert nem igazán lényeges dolog váltotta ki. De azért emlékeztetnék arra, hogy ez mindenütt így van, ráadásul személyi átfedéssel. Amikor anno azt írtam, hogy a kevesebb több lett volna, azaz a felmérés az nem egyenlő egy végiggurulással az úton, kihagyva minden turisták számára esetleg fontos POI-t (meg kellett volna azoknál állni), akkor győzött az az érvelés, hogyha valakit érdekel, majd fölméri azokat is. És van még hasonló, ma is. a Következmény meg sokak által ismert.
" ugyan azt a pénzt kapja, mint aki végig rohan, és csak tessék-lássék összepacsmagolja a fákat"
"Épp a jelzésfestői vizsga alapján jött ki, hogy akik a vizsgán megtanulták a festés szabályait, azok a gyakorlatban vagy elfelejtették, vagy nem törődtek vele, vagy
olyannak adták ki "alvállalkozónak" akik nem törődtek vele."
Azaz hozta az MTSZ a magyar közbeszerzésre jellemző minden anomáliát? Csak bizonyos körök vehetnek a pályázaton részt (aki leteszi a vizsgát), de ő nem dolgozik rajta, hanem továbbpasszolja másnak, aki nem ért hozzá, nem a tervek szerint csinálja, de nem baj, mert úgysincs következménye.
"Valóban lehetett volna egyből így csinálni, de ezen már nem lehet változtatni."
Ehelyett az MTSZ azt állította, hogy jó úgy, ahogy van, és aki az ellenkezőjét állítja, az csak túl hülye, hogy felfogja a rendszert.
"5 év alatt addig jutottunk el, hogy most már kezdenek belejönni és talán még 5 év mire flottul is fognak menni a dolgok."
Tamás, ne vicceljünk már :D Túrajelzésekről, és iránymutató táblákról beszélünk, nem a paksi atomerőmű fúzióssá alakításáról.
Csak, hogy ne legyen megválaszolatlan ez a (költői) kérdés:
Mivel ez a szabvány területe csak Magyarország ezért nincs sok értelme nemzetközivé tenni, annak még nem jött el az ideje, hogy egész Európában egységes turistajelzések legyenek.
Ettől függetlenül van kezdeményezés a szabvány megújítására, de az nagyon nehézkes és lassan halad.
Persze ha van önként jelentkező aki szeretné kidolgozni, az keresse nyugodtan az MTSZ-t, szerintem van lehetőség a közreműködésre!
Az MTSZ honlapján nem látszik a kifizetett szakaszok között!
Épp a jelzésfestői vizsga alapján jött ki, hogy akik a vizsgán megtanulták a festés szabályait, azok a gyakorlatban vagy elfelejtették, vagy nem törődtek vele, vagy
olyannak adták ki "alvállalkozónak" akik nem törődtek vele.
Ezért már 2018-ban teljes ellenőrzés lett bevezetve, nem szúrópróba szerű.
A táblák is egy jó példa, hogy lehet valamit rosszul kezdeni! De remélhetőleg tanult az MTSZ abból a hibából is, és elkezdték cserélgetni a táblákat, immáron a hibajelzések alapján.
Valóban lehetett volna egyből így csinálni, de ezen már nem lehet változtatni.
5 év alatt addig jutottunk el, hogy most már kezdenek belejönni és talán még 5 év mire flottul is fognak menni a dolgok.
Aztán 15 év múlva megint jön egy új generáció és kezdődhet minden az elejétől...