Eredetileg az elkövetkezendö hónapokban egyelöre csak a Cered - Bánréve szakasz szerepelt konkrét tervként, mert a vidéken más "dolgom" is akadna. Viszont ha megindul a nyomok felszámolása, akkor lehet, hogy újratervezés lesz, ezzel biztosabb jelennel és jövövel bíró projekteket késöbbre pakolok... Át kell gondolni.
Jó buli lenne egy szuszra végigcsinálni, de az kicsit nagyobb kihívás lenne, mivel kevés a vásárlási/frissítési lehetöség és a napi végponton hagyott autótól a kezdöpontig való reggeli eltömegközlekedés is macerás... ...és ez sokkal nehezebb, mint X km:t legyalogolni, helyenként úttalan utakon...
Nagyzsákos és/vagy sátras megoldás nálam nem játszik, mert idegesít, ha nem tudok legalább egy megadott távot bejárni egy nap és a nehéz pakk korlátoz a mozgásban illetve a cipelés okozta szenvedés az impulzusok befogadásában... :) Ráadásul szalonturistaként szeretek este ágyban aludni és tisztességgel letusolni. Rengeteget vándortúráztam pl. Lappföldön, de nem jön be, ahol van más alternatíva...
Végülis az ilyen vészharangok kiváló ösztönzö erök olyan projektekbe való belevágásra/azok teljeítésére, amiket az ember idö és lehetöség hiányában amúgy csak halogatna...
Ha úgy két kilométeren át machete szükségeltetik ahhoz, hogy lejuthassunk a patak partjára, már nem annyira vonzó a dolog. De hát a kihívás mindenkinek mást jelenthet. Ezért aztán inkább ejtem a témát.
Perecsén a templom közelében lakó idős néni említette, hogy valamilyen nagyobb (kultúrház, iskola vagy ilyesmi) épületben szokott lenni szálláslehetőség és a polgármesterrel kell egyeztetni ezügyben.
Én ezt pont másként látom,mert azért 8 kilcsit ki lehet bírni egy kulacs vízzel.Pihenni pedig a Cuha partján bárhol lehet és kell-e szebb látvány a pataknál?:)
De, ha már létrehoz valaki egy országosnak is tekinthető túraútvonalat (KDP), azt nem lehet pl. olyan szempontok szerint kialakítani, hogy az útvonal mentén a túrázás kellemes élményét, az esetleges szükségletek kielégítésének lehetőségeit is megtalálja rajta a túrázó? Kardosréttől a Porva-Csesznek vasúti megállóig terjedő szakasz erre teljesen alkalmatlan, a Zircen belül a szennyvíztisztítóig ugyanúgy. És ez a túraútvonal induló vagy záró nyolc kilométere.
És valóban, meg lehet ott pihenni, ahol a vándor annak érzi szükségét, de ha az hely még látványt is nyújt, azért az még jobb.
"Az a szakasz gyönyörü és jól jelzett, kár lenne érte"
Teljesen egyetértek felháborodásodon. Viszont amit nem értek az az, ha leszürkítik a jelzéseket, már nem lehet végigmenni rajta? A mai GPS-es világban? Fogom a térképet, feltöltöm a tervezett utamat, és végigjárom. Ha van Z jelzés örülök, ha nincs akkor is. Nincs pihenő?... hát ott pihenek, ahol elfáradok. Nincs vízvételi lehetőség?... hát keresek egy forrást, legalább még nagyobb a kihívás.
Én is készülök erre az útra, és külön izgat az elhagyatottsága. Örülök, hogy Tiszépnek láttátok, így még nagyobb a késztetés.
Ismerem a vidéket, a kopáncsi öregtemplom vagy a sámsoni Török-híd a Száraz-érrel a kedvenceim közé tartozik. Fáj a szívem az ilyen "projektekért"... - de nincs kapacitásom civil munkát indítani.
Azért örvendek, hogy akad, aki megfordul a kies Békésben is:)
>>a benőtt volta gyakorlatilag észrevehetetlenné teszi a leágazó piros négyszög jelzés indulópontját
Ha jól értem, hogy a Cuha-völgy Porva-Csesznek vá. - Kardosrét közötti szakaszáról van szó, akkor megerősíthetem, hogy a Pnégyzet kiágazása a Cuha-hegy felé tényleg be szokott nőni. 2012-ben újítottuk fel a teljes Pnégyzetet, így ezt a végpontját is (Teljesítménytúrázók Társasága részéről). Voltak ezen a dzsindzsás részen korábbi jelzések nyomai is, de lehetetlen olyan nyomvonalat találni ezen a 20m-es szakaszon a vasúti sínekig, ami ne nőne be. A felújítás után pár évig még kitisztítottuk, aztán feladtuk. A saját teljesítménytúránk decemberben jár erre, akkor azért más már a járhatóság. Ha szeretnél ide munkatúrát indítani, szívesen adok kölcsön (Székesfehérváron) bozótvágó kést és sövényvágó ollót...
Kutat fúrni meg senki sem fog neked a Cuha-völgyben. :) Pihenőhelyet is inkább a VERGA tud létesíteni, kevésbé a VMTSZ. A jelzés felújításokra kapott MTSZ költségtérítés erre nem is lenne elég. (A vmtsz@citromail.hu címen egyébként biztosan elérhetők.)
Ez a rengeteg pénzt azt hiszem nem a jelzések felfestésére fordították.
Hogy arra mennyit, azt nem tudom, de továbbra is érdekel.
Eleddig 5 pihenőhelyet sikerült felkutatni.
Az első Békéssámson volt, a hídtól pár méterre. Érdemes felkeresni! Igényes, és praktikus. SÁRGA jelek vezetnek a hídig.
Megtaláltam a pihenőt Mezőhegyesen is. Mezőkovácsházán kettő is van. A második pihenő Reformátuskovácsháza központjában van (itt nincs P-), innen pár méter az étterem, tegnap ott ebédeltem, 1.300 Ft, sörrel együtt.
Végül Nagyér.
Ez Csongrád megye, itt jelenleg is van fejlesztés, egy kilátó épült, ezt sajnos még nem láttam.
A pihenőknél jó állapotban lévő ismertető táblák vannak, térképpel.
A túraútvonalak hossza nem 80 kilométer, inkább 140, hisz van SÁRGA (Békéssámson - Tótkomlós - Mezőhegyes) és van ZÖLD is, mely az E7 útvonalától vezet Mezőhegyesen keresztül Csatókamarásig, az útvonal itt becsatlakozik a PIROS útvonalába.
Ami a projektet illeti, az már csak ilyen, költségvetése, ha jól tudom, 5 év kötelező karbantartást írt elő, ez az időszak véget ért.
Szomorú, hogy nincs folytatás.
2017-ban Orosházán felújították a jelzéseket, egész a település határáig, ezt az MTSZ finanszírozta. Sajnos, tavaly nem volt folytatás. Én személy szerint sajnálom.
Mezőkovácsházán azt tapasztaltam, hogy nagy becsben tartják az útvonalat.
A település utcáinak a nevét "jelző" táblákon pl. ott az útvonal szakaszának száma, Mezőkovácsházán ez 9.
Elkélne még néhány irányító tábla, ezeket a helyeket folyamatosan rögzítem, remélem, eljutok az illetékesekhez, és akkor felvetem a problémát.
Bocs, de elkalandoztam.
És még nem is írtam azokról a divatos szóval attrakciókról, melyek a túraútvonal közelében vannak.
Ilyen pl. Tótkomlós egykori temploma a puszta közepén, de Mezőhegyesen is vannak szép épületek, melyekről nem is hallottam.
Nyilván ez a projekt (is) addig tartott, amíg a lóvé. "Az aktuális rendezvények" alatt ugyan 2016-os dátum szerepel, de rákattintva találsz 2019-es meghívókat, ebből pedig egy jópofa táblázathoz is eljutsz, szintén 2019-es dátumokkal.
Zempléni rész ahol már jártál azt már nem, ha jól értem.
És az "előjátékot"? (Balassagyarmattól Ipolytarnócig nem a határnyiladékban vezet a jelzés)
Ott nem tudom mi a helyzet a terepen, mikor én jártam arra még voltak frissen felújított jelzések, lehet hogy már ott sincsenek (ezen a részen bizony volt, hogy néhol út sem nagyon volt)
Ezt az Ipolytarnócig tartó részt is élveztem (az úttalan dzsindzsát azt nem annyira), de a későbbiekhez képest azért ez nem annyira ingergazdag
Ide írok válaszul, de mások bejegyzéseit is érintem.
Az talán ismert, hogy nálunk évek óta, havi rendszerességgel diáktúrák szervezése történik, ahol a szokásos túrázás, természetismeret mellett például szemétszedésre is sor kerül rendszeresen. A játékos, akadályversenyszerű Mikulástúrákról nem is beszélve. Ezeken alkalmanként 150-700 fő közötti létszám vesz részt. Tehát nekünk nem kell keresni partner iskolát a festésre. Van olyan intézmény aki maga vállalkozik bizonyos munkákra. Ősszel például a Tokaji Nagy-Kopasz turistaútjainál volt munkavállalásuk. Idén festés helyett inkább csak szürkézést szeretnének végezni, szervezési okokból, lehetőleg egybefüggő területen. Erre jó lehetőség adódhat a megszüntetett csereháti piros és ugyanitt a határmenti zöld esetében, de az ezekből kiágazó, szintén megszüntetett utakat is érintve. Ezeket részben a túrázás változatosabb módjaként fogják fel, persze némi önös érdekből is, hiszen a kötelező önkéntes munkába is beszámítják a diákoknak. Mi csak javaslattal élhetünk feléjük, de a munkákat ők választják. Kipróbálták a festést, a bozótirtást, most ezt választották. Nekünk ez is nagy segítség és igen, jóval kevesebb kapacitást köt le részünkről, amit a kiváló minőségben felújított utakra tudunk fordítani. Ezt a munkát rombolásnak felfogni nem logikus. Egy már megszüntetett út maradványainak rendbetétele talán helyesebb megfogalmazás. A diákok pontosan tudják, hogy ezek a jelzések már nem élnek, a munkájuk ezért jelzés rendezési tevékenység. Ez minden más rendrakásra érvényes, hogy annak során a korábbi, nem kívánatos állapotot megszüntetem. Ez nevelési kérdés és ha ezt megértjük, akkor ez is pozitív hangsúlyt kap.
A senki sem járja, akkor senki sem fogja látni elv azért is hibás, mert a jelzésrendszerünkben végzett rendrakáson túl a térképeken is rendet kell tenni. Már pedig a térképszerkesztésnél sokszor az az elv érvényesül, hogy ahol jelzés van, azt feltesszük. Függetlenül annak korától, létjogosultságától, állapotától. Számos példát sorolhatnék, a nem létező utak meglétére akár papír, akár digitális térképeinken. Ha ezek a rendezések elmaradnak, lassan anarchia lesz a turistautak ábrázolása körül. Csak egy példát azért kiemelek, Güsziologus hatalmas munkája és harca a jelzésekkel, fürtökkel, dirib-darab útszakaszokkal.
A festési munkáknál csak annyira van lehetőség, hogy a fonódásokat és a leágazásokon bemenve 1-2 jelzésig kötelező az esetleges megszüntetés. Például ez megtörtént részünkről a Nyésta-Felsővadász OKT melletti P sáv esetében, vagy a Bódva-híd kiváltásánál is. Az utak többi része így sokszor darabolódva, de ott marad. Ez a 2015 óta tartó festési munkák mellett számos nem létező utat hagyott meg.
A munkák a tanítási időszakban végezhetők, az intézet ütemezésével. Táblákat ők nem vesznek le, de ha rajtuk még olvasható "elavult" információk vannak, akkor azokat is lefedik.
OK, OK, de mit lehet mondani egy olyan projektről, amelynél a legfrissebb hír 2016. júniusi keltezésű?
Más.
Ezt írtam tavaly október 27-én a Veszprém megyei illetékeseknek:
"Tisztelt Címzettek!
Az elmúlt 30 napban, a www.turistautak.hu szerkesztőjeként bejártam a tárgyi útvonalat, illetve kerestem egy alternatív lehetőséget a tárgyi útszakasz kiváltására. A nyilvántartásban szereplő mintegy 8 km hosszú, P sávjelzésű szakaszon nincs egyetlen pihenőhely sem, nincs vízvételi lehetőség és ami a legbosszantóbb van egy mintegy 2 km-es szakasza, amely a sűrű aljnövényzet miatt nehezen járható, ill. a benőtt volta gyakorlatilag észrevehetetlenné teszi a leágazó piros négyszög jelzés indulópontját.
A folyó hó 23-i bejárásom során, Zirctől Borzavárig az OKT nyomvonalán haladtam. A Zirc felőli kezdőpont közelében van egy fedett, újszerűnek tűnő pihenőhely, amelynél asztalt és padot találtam a helyéről kidöntve. Van a közelben egy hevenyészettnek tűnő, pallókból kialakított átkelő, mindenesetre a két település közötti szakasz a turizmus céljára a jelen állapotában megfelel. Borzaváron szerencsére találtam egy működőképes közkutat, és a település É-i oldalán a belterületi határhoz közeli földút csatlakozástól egy jól járható földúton lehet megközelíteni a Porva-Cseszneki vasúti megállóhelyet. A térképeken szántőként jelölt terület egy jókora kiterjedésű, villanypásztorral határolt káposztaföld, amely mellett egy szép rét van. Innen ragyogó kilátás van Ny-ÉNy irányba. (fotó mellékelve). A villanypásztor a egy meglévő utat lezárt.
Jelzem továbbá, hogy a Z sávjelzésű Rómer Flóris Emlékút Porva-Cseszneki vm. megállóhoz közeli völgybe vezető szakasza gyakorlatilag nem járható. Sürgős közbeavatkozást igényel."
igen, most ez foglalkoztat egy ideje, csak ugye az idötényezö... már van haditervem is, napi lebontásokban (40-55 km) pl. a teljes zempléni szakasz ismerös, mert teljesítménytúrákon oda-vissza bejártam (valamelyik részét többször is - télen-nyáron). Az a szakasz gyönyörü és jól jelzett, kár lenne érte - csak a Milic környékén van fonódás emlékeim szerint.
A csereháti részen a megmaradt jelzések olyan szánalmas állapotban vannak, hogy nem kell azokat szerintem szürkézni, megoldja az idö és az elemek (+ erdészet/helyiek) záros határidön belül...
Nem lehetne pl. CSAK azokon a szakaszokon szürkíteni, ahol konkrétan belepiszkít egy helyi/regionális jelzésrendszerbe, értsd fonódások? S.újhely környékén ugye piros sáv lett belöle, okés; de a határnyiladékban, ahol kilométerekre semmi nincs, nem lehetne meghagyni az ínyenceknek khmm mazochistáknak...?
A határnyiladékot gondozza a határörség, ez biztos...
A tavalyi csereháti piros kaland méltó folytatása lenne ha végigjárnád az északi zöldet
Vagy legalább a tényleg ütős részeket.
Nagy része a határnyiladékban vezet, ami ugye ott van, a határkövekkel ki is van jelezve, eltévedni tehát nem lehet (egyébként Borsodban eddig sem volt már túl sok jelzés kint, nameghát a friss szürkéket is lehet követni :-)
Maradt még egy füzetem mert aki lestoppolta végül nem jött érte, ha itthon leszel és érdekel az útvonal (tehát le akarod járni), oda tudom adni
Van GPS trackem is, meg el tudom mondani én hol találtam szállást (bár ezt ide is leírtam anno)
Ezt én sem értem... Ha nincs energia a karbantartásra, meg amúgy is "járhatatlan", akkor kell keresni egy iskolát, akik szívesen leszürkéznek mindent? Miért, az nem energia, nekik nem kell végigjárni a lefestéshez? És ha már van egy iskolányi kapacitás, akkor miért nem lehet hasznos dolgokra fordítani? Hiszen az az indok, hogy senki nem jár arra, akkor nyilván senki nem is fogja a szürkézést észrevenni, ellenben egy látogatottabb részen, egy pihenőfelújítás, egy benőttebb útszakasz kitisztítása sokkal több túrázót érint, ráadásul a potenciális utánpótlás az alkotással, és nem az alkotás megszűntetésével ismerkedne meg. Vagy valakikbe nagyon beleivódott már a "múltat végképp eltörölni"...
a ház nem a tiétek, csak egyébként ti szoktátok összegraffitizni
a graffitire kaptak is engedélyt a ház tulajdonosától, a ház egyébként a hetedik határban van ahol előtte nem sokan jártak de egyébként megnézésre érdemes, szép vidék
inkább lemeszelitek a házat szürkére, amivel jobb nem lesz, de a büdösök akik nem egyeztettek veletek, megkapták a jussukat
jah, hogy közben a graffiti-spotterek akiket elvileg képviseltek, már nem kapnak segítséget a távoli vidék meglátogatásához, az mellékes
szomorú.
Az külön az, hogy 1-2 éve még az volt a magyarázat, hogy sajnos nem lehet a határnyiladékot járhatóan tartani, a határőrség már Schengen óta nem tartja karban, így benőtt, járhatatlan, stb. Mióta saját szememmel láttam hogy ez mekkora csúsztatás, azóta ez az érv itt már nem jön elő. Biztosan aki ezt eddig terjesztette, eddig ő sem tudta hogy nem igaz amit mond, nem pedig direkt keresett el nem hárítható (-nak látszó) kamuakadályt magyarázatul, nyilván nem.
OK, befejeztem, aki érti érti, aki nem akarja, ezután sem fogja
Mondjuk annyi tapintat lehetne, hogy nem hypeoljátok itt e vitatott cselekedetet, ez talán picit otromba.