Igen, volt egy ilyen című film is. Akár abból is lehetett ez a fotó egy pillanatkép.
Ettől függetlenül nekem is eszembe jutott ez a hasonlat, csak másképpen, ugyanis ennyi erővel ha valaki megnézi a "Másfélmilliót" akkor nyilván el fog tévedni a kéken, mer' a filmben mást látott.
Jaj.
Részemről is ennyi.
Ha már itt vagyunk...
Nem küldenéd el nekem e-mailben a tavaszi hétvégéid túraterveit? Már amelyikre mehetnénk közösen is! :-)
Karancs-Medvest tartsd már fejben légyszi, beszéljünk róla! :-) Április 25.
Na menjünk végig tételesen. Mit állítottam? Nem fedi a valóságot az az állításod, hogy mindig a jelenlegi útvonalon szelte át a Hernádot az OKT nyomvonala. Te mit válaszoltál erre, kellő visszafogottsággal? Nálad jobban ezt senki nem tudhatja. Ebben az esetben az első állításod (Mindig ez volt az OKT nyomvonala) nem a tévedés, nem is a helytelen megfogalmazás, hanem a csúsztatás kategóriája. És akkor még árnyaltan fogalmaztam.
A OKT mindenkori nyomvonalának jövőjével kapcsolatban csak arra akartam utalni, hogy az - sajnos - mindig is képlékeny volt. Ezért ne jelentsük ki sommásan, hogy a jövőben is ez lesz a nyomvonal.
Az ominózus K+ jelzés kialakításának létjogosultságát természetesen ti jobban meg tudjátok ítélni. Én azt kívántam cáfolni, hogy ez csalásra ösztönözne, és ezért akart az MTSZ szakbizottság Encs vasútállomáson pecsételőhelyet kialakítani. Én azt állítottam, hogy Gibárt pecsételőhely ebben az esetben is eleve kizárja a csalás lehetőségét.
Szomorú, hogy nem tartod nagykorúnak a fórumot látogatókat, attól tartva, hogy egy fél évszázados fotó (filmkocka a filmből?) megzavarja a fejeket. Sem én, sem mások nem kardoskodtak "hibás beidegződésből felkavarodva" a nyomvonal megváltoztatásán. Nem is értem az aggályaidat. Nem világos a számomra az sem, hogy kinek és melyik kijelentésével sikerült kivívnia a hernádcécei híd "védőügyvédjének" a címét. Én legfeljebb az igazság elferdítése ellen pereltem.
A továbbiakban ezt a gittet nem szeretném tovább rágni.
A rengeteg útvonal-változtatást én is hülyeségnek tartom, 70-80%-uk felesleges.
Sokkal szerencsésebb az olyan helyzet amit a Tátrával kapcsolatban írsz.
A védőügyvéd és az ehhez hasonló szóhasználatok, a kirohanásszerű írás az egykori fahíddal kapcsolatosan számomra inadekvát és értelmetlen, értelmezhetetlen.
Volt ilyen a kéktúrán? Volt. Arról készült a fotó (amit meg is vettem)
Része a múltnak? Igen. Hol a gond?
Zavaró lehet ez a kép egy mai kéktúrázónak? Nem. Csak ha abszolút tájékozatlan. De nagyon.
Ez csak egy érdekesség volt, amit sikerült jól félremagyarázni.
Amikor visszaolvastam az elmentett írásomat, rögtön gondoltam, hogy valaki emlékezni fog a régmúltra. Való igaz, valamikor 25 éve ott ment a jelzés. Senki nem tudhatja jobban mint én, mert én is részese voltam az akkori karbantartásnak. Lehet túloztam a megfogalmazással, de a komp megszűnése után, az elmúlt két évtizedben már szóba sem jöhetett a fahíd, mert azt rendre elvitte a tavaszi árvíz. Ezért került Gibárt felé a nyomvonal. Ezt egyébként már korábban itt is kitárgyaltuk.
A K+ lehetősége fölösleges úthálózatsűrítést, jelzéselhelyezési gondokat és többlet karbantartási munkát jelent azon túl, hogy levágható az útvonal. A Bizottság ontotta ezeket a lehetőségeket. Csak Borsodban 19 ilyen és hasonló lett javasolva, csaknem 30%-a(!) az össz 67 javaslatából. Sem itt sem máshol nem vagyok híve ezeknek az alternatív utaknak. Én a gyakorlatból, a helyi lehetőségek és körülmények, valamint a környezet terhelések összevetéséből és nem a kényelmi megfontolásokból indulok ki. Tudom, ezzel többen nem értenek egyet, de minden kilométer, minden többlet út, minden új ötlet, átkötés, javaslat, csak növeli a fenntartási terheket. A megyében eddig 1700 km jelzett út volt, most ez jelentősen tovább nő. Ebből 600 km lesz központi forrásból felújítva, vagy kiegészítve. De semmi sem történik a maradékkal. Pedig nem csak kéktúra van a világon. Lehet ez éppen ezen a fórumon szentségtörésként hangzik, de a turizmus ennél azért szélesebb kört jelent, főleg helyi viszonyok között.
Kérdésedre, hogy meddig lesz ott az út, az MTSz tevékenysége adhat választ. A kék projekt még be sem fejeződőtt, ennek vállalt kötelezettséget időben és térben is. Továbbá most indult el a táblarendszer kiépítése, óriási erőfeszítéssel és költséggel. Ez akarom, vagy nem bizony kissé kőbe vési a most felfestendő nyomvonalat.
Ami az útvonalváltoztatások gyakoriságát illeti, én aktív részese voltam és vagyok ennek, mégha ezt nem mindíg támogattam. Ez egy hazai rossz beidegződés. Épp a napokban nyilatkoztam, hogy a Tátrában én a 60-as években vásárolt térképemen ma is simán eltúrázgatok, mert talán egy kezemen megszámolható a változás, az is többnyire természeti okok miatt. De ugyanez elmondható a Szt Jakab zarándokútról is. Tudom, ez itt nem annyira kedvelt példa, de az OKT projekt indításakor és azóta is rendre ez az etalon. Legutóbb épp az OKT-fotós nyilatkozta: van magyar Camino. Az más dolog és ezt is kitárgyaltuk már itt, hogy a kettő nem összehasonlítható. Többek között az útmódosítgatások terén sem. De ebbe most nem mennék be ismét.
Végül amit a kép feltételével kapcsolatba írtam azt változatlanul fenntartom. Nem az eltusolását kértem, csak a jelenlegi aktualitását nem tartom éppen most szerencsésnek. Mert lám, már is van védőügyvédje.
Elnézést kérek tőled, de csak részben van igazad. Szóval:
A kalóz kék jelzések felfestése Hernádcécén rendkívül inkorrekt volt, ebben egyetértünk.
"A hivatalos OKT út a Fancsal - Abaújdevecser - Encs - Gibárt - Hernádcéce irány."
Ebben sincs ellentmondás köztünk.
"Nincs és nem volt régi és új útvonal. Mindig ez volt ... az OKT nyomvonala."
A hobo-bobo által mellékelt, 60-as évekből származó OKT igazolófüzet részlet térképvázlata (48166. hsz.) ennek azért rendesen ellentmond. Könyörgöm, a "Másfél millió lépés ..." stábja sem a Gibárt - Encs - Abaújdevecser - Fancsal útvonalon haladt.
" ... és a jövőben is ez lesz az OKT nyomvonala."
Mennyire távoli jövőben? Idén? 10 év múlva is? A XXII. században is? Ha Gibártot elfoglalják a pirézek, akkor is? :-) Egy részük ugyan nehezen indokolható, de az OKT nyomvonalán az elmúlt fél évszázadban bekövetkezett változások száma egy kisebb kötetet felölelne, de ebben a kérdésben vannak nálam kompetensebb személyek is (Rakk Gyula, hobo bobo).
"Az egy más dolog, hogy a nagyformátumú MTSZ szakbizottság szerintem átgondolatlanul erre a részre (Abaújdevecser-Méra-Hernád-híd-Hernádcéce) javasolt egy K+ jelet.
E csábítás ellenében viszont pecsételőhelyet tenne Encs vá.-ra."
A Kék + jelzés - provizórikus - felfestése milyen csábítást jelent? Csalást? Rövidítést? Számtalan ilyen van az OKT nyomvonalán. Az (Abaújdevecser) - Encs - Gibárt aszfaltozott szakasz is csábít - a lóerők igénybevételére. Gibárt bélyegzőhely eddig is kizárta a Méra és Hernádcéce közötti híd "csábításának" lehetőségét.
"Az a fahíd most nem volt szerencsés képválasztás, mert felkavarja a hibás beidegződést."
Az a fahíd több évtizeddel ezelőtt még ott volt az OKT nyomvonalán. Miért kellene elhallgatni? Sportszerűtlen leszek a hasonlattal: a "brezsnyevscsinában" (a brezsnyevi érában) hasonló indoklással (felkavarja a hibás beidegződést) tették indexre Szolzsenyicinnek a GULÁG poklát bemutató műveit (Ivan Gyenyiszovics egy napja, Rákosztály, GULÁG szigetcsoport, A pokol tornáca).
A KDP Veszprém megyei szakaszán új bélyegzők kerültek kihelyezésre az összes igazolópontra. Tegnap pontőr voltam a Reguly Antal Emléktúrán Vinyén, és Porva-Csesznek vasúti megállóhelynél a vonatból láttam is a bélyegzőt rejtő, KDP feliratú dobozkát. V43 1279 is ezt láthatta Pápavár-alja igazolópontnál (Bakonybél fölött). Ez a túramozgalom nagyon kiérdemelte már ezt, és remélem, hogy a két további érintett megye, Fejér és Komárom-Esztergom is hamarosan csatlakozik Veszprém megyéhez az új bélyegzők kihelyezésével.
Még inkább remélem, hogy az Alföldi Kéktúra igazolópontjainak mindegyikén rendelkezésre fog állni MTSZ bélyegző. A Galyatetői Turistacentrum költsége mellett talán belefér a büdzsébe kb. kéttucatnyi bélyegző legyártatása is. Ha az OKT egy igazolópontján nincs bélyegző, kitör egy kisebb palotaforradalom, a démosz fejeket követel. Az AK-n ez "mindennapos jelenség". Sajnos. Félreértés ne essék, számomra nem jelent megoldhatatlan problémát céges bélyegzőt kérni, számtalan alkalommal megtettem már. De egy túramozgalom súlyát is jelzik a saját bélyegzők megléte.
Pedig járható. Múlt héten voltam arra, a jelzett út fölött vágtak átjárókat a kidőlt törzseken. Tán tíz perc sem kellett a legfeljebb száz méternyi szakasz leküzdéséhez... Azért egy Mátrabércet nem engednék rá.
Országos Kéktúra Katalinpusztai Ökoturisztikai Látogatóközpont – Felsőpetény
Tegnap ott folytattam az OKT-t, ahol három hete abbahagytam: az ökoturisztikai látogatóközpontnál. A közlekedést egyszerűen oldottam meg: a 6:11-es váci személlyel indultam a Nyugatból, aztán Vácon átcammogtam az vasútállomásról a buszállomásra, majd onnan a 7:20-as helyközivel Katalinpusztáig zötykölődtem. Leszállás után benéztem a kocsmába, ittam egy Borsodit, és megkérdeztem, megvan-e még a kéktúra stemplijük? Már nincs, bevonták tőlük – volt a válasz. Háromnegyed nyolc felé indultam el, végigporoszkáltam a főút szélén, a járdán, aztán a faluvégen rátértem a látogatóközponthoz vezető aszfaltútra.
Megbámultam a látogatóközpont kapuját, aztán az arasznyi nyomtávú kisvasút végállomása következett, majd talán kétszáz lépés után a másik végállomás és a kis „fűtőház”. Megnéztem volna a benn álló vonatot is, de annyira párás (és koszos) volt az ablak, hogy csak a körvonalait láttam. Stempliztem a túrajelentésre az erdei bolt melletti kéktúra bélyegzővel (a fadoboz lenyitható előlapja amolyan kis asztalkává alakul, ide lehet tenni a füzetet), kicsit még nézelődtem, aztán nekiindultam a kilométereknek.
A mikrovasút egyik végállomása
Ez pedig a "fűtőház" :-)
A pecsételőhely
A megváltozott útvonal a tanösvénnyel együtt széles, szinte sétányszerű turistaúton vezetett, kitűnő jelzettséggel, de az utat eltéveszteni itt szinte lehetetlen. Ez a széles, a Naszály lábai felett hullámvasutazó út kitartott egészen a függőhídig, ami egy mély eróziós árok felett vezet át. A túlsó oldalán tértem túraösvényre, ezen aztán pár perc alatt felkapaszkodtam a Bik-kút melletti pihenőbe – ugyanis eddig a régi útvonal alatt haladtam. Pár percig elszöszmötöltem itt, gyors szerelvényigazítás után indultam tovább, már az OKT korábbi nyomvonalán, mert a Szendehely felett kezdődött útvonal változtatás itt ért véget.
A turistaút kezdete a látogatóközpontban
Erdei sétányon
A függőhíd. Egészen komoly darab!
A jól ismert úton hullámvasutaztam tovább a Naszály aljában, aztán indultam neki a meredek kaptatónak. Már pár perce kapaszkodhattam, amikor észrevettem, hogy a kék jelzések tőlem vagy húszlépésnyire sorjázhatnak, jóval kevésbé kitaposott nyomvonalon. Gondolkodtam, visszaforduljak-e, hogy a pontos útvonalat járjam végig, de persze most is győzött a sokéves, egyesek szerint káros beidegződés: visszaereszkedtem az elágazásig, és rátértem a jelzett útra. Aztán persze jött a suvadásos szintező szakasz, utána pedig a végső kapaszkodás a fennsíkra. A nyeregben is megváltozott az útvonal: most útba ejti a Szinlő-barlang víznyelőjét, majd egy erdőritkításon átvágva a gerincet követő ösvényen indul a csúcstámadás. A Naszályon nagyjából 500 méter felett kezdődött a tavaly novemberi ónos eső miatti erdőkár, ez aztán kitartott egészen a csúcsig. Ennek pozitív hozadéka az, hogy legalább megnyílt a kilátás a geodéziai torony tetejéről.
Erdei pihenő a Bik-kútnál, balra a forrásház
Szintező ösvény a Naszályon
Útjelző tábla a Naszály nyergében
Visszaereszkedve a toronyból éppen nekiláttam a tízóraimnak, amikor éktelen lihegéssel egy terepfutó érkezett fel a csúcsra, megérintette a torony falát, aztán leginkább azzal volt elfoglalva, hogy ki ne köpje a tüdejét, ezért nemigen volt módja viszonozni a köszönésemet. Kisvártatva újabb levegő után kapkodó futó érkezett, erre az első már szóhoz jutva csak ennyit nyögött ki: 49:26 az enyém, 51:15 a tiéd. Egy-két percig még ott fújtattam mellettem, majd körülnézés és köszönés nélkül indultak visszafelé, én pedig elgondolkodtam azon, mennyire más okok miatt képesek az emberek járni az erdőt!
Geodéziai torony a Naszályon
Ősagárd - Errefelé megyek tovább
Alul Szendehely - (majdnem) onnan jövök
Lefelé menet csapatostól jöttek velem szemben a kirándulók, túrázók, a szép idő sokakat kicsalt lakásokból! Persze megálltam a kilátópontokon, elég tiszta volt a levegő, még a Szanda-hegy ikercsúcsait is látni lehetett. Az ereszkedés vége most nem az erdei földútnál van, hanem talán száz lépéssel korábban térünk balra, kevésbé kijárt nyomokra, de aztán innen jól jelzett gyalogösvényre térítettek a kék jelzések. A Török-rétre is a gyalogúton érkeztem meg, itt megmaradt a kék-piros kereszteződés, majd ismét folytatódott a gyalogút, csak most a keréknyomok jobb oldalán haladtam. Egy irtásfolton tértem rá a kéktúra régi útvonalára és másztam meg a Nagy-máj dombját.
Fenn a gerincen a kék jelzések most nem fordultak jobbra a pihenőház felé, hanem a földúton átbuktak a gerincen és elindultak lefelé az északi oldalán. A következő erdei útkereszteződésben fordítottak jobbra a jelzések, itt aztán hamarosan elértem a régi nyomvonalat, amire rá is térítettek a kék jelzések. Tehát itt egyszerűen csak elkerüli a pihenőházat az útvonal! A régi útvonalon értem el Ősagárdot, pontosan egykor érkeztem meg a kocsmahivatalhoz. Benn elkértem a szokásos Borsodimat és a kéktúra stemplit a fiatal pultoslánytól, aztán ejtőztem egy sort a sörömet kortyolgatva. Bár volt még időm bőven, tíz perc után felálltam és továbbindultam.
Ereszkedés a Naszály keleti gerincén
Még a Szanda-hegy is látszik!
Távvezetékek Ősagárd előtt
A további úton már nem volt több terelés, a mezők szélén ballagva kerültem meg a Bogárdi-patak völgyfőjét, és tértem rá egy nagy ívű balkanyarral a Galamb-hegy hosszú gerincén végigvezető erdei útra. 2004-ben meg megküzdöttem a fiammal a völgy susnyás akácosával, de hál’ Istennek ez a szakasz még korábban kiváltásra került! Eseménytelen út végén értem el a kaszálókat, ezeken keresztül pedig a Felsőpeténybe levezető útszakaszt. Volt még egy órám a buszig, ezért a falu előtt megálltam egy napos kaszálón, és leheveredtem a fűbe sziesztázni.
Pihenőhely Ősagárdon
Mezei úton Ősagárd után
Az ereszkedés vége Felsőpetényben lesz
A 15:53-as busz pont annyi késéssel érkezett Vácra, hogy nem volt érdemes rástartolni 6:34-kor induló személyvonatra, ezért kényelmesen átsétáltam a vasútállomásra és a napos peronon sütkérezve vártam meg a 17:04-es személy indulását.
A túra közben most is be volt kapcsolva a GPS. A tracket gpx formátumban ez alkalommal is közkinccsé teszem:
Köünyörgöm, senki ne kavarjon! A hivatalos OKT út a Fancsal - Abaújdevecser - Encs - Gibárt - Hernádcéce irány. Nincs és nem volt régi és új útvonal. Mindig ez volt és a jövőben is ez lesz az OKT nyomvonala. HEV által feltett link eléggé jól tisztázza a tíz év előtti partizán akciót.
Az egy más dolog, hogy a nagyformátumú MTSZ szakbizottság szerintem átgondolatlanul erre a részre (Abaújdevecser-Méra-Hernád-híd-Hernádcéce) javasolt egy K+ jelet.
E csábítás ellenében viszont pecsételőhelyet tenne Encs vá.-ra. Hoztam is ajándékot, meg nem is!
Néhány hét és minden tisztázódik, remélem végleg. Időjárás függvényében felújul itt is a túraút, természetesen a Gibárti hídon át. A K+ jelzés felfestésére nincs szerződésünk.
Az a fahíd most nem volt szerencsés képválasztás, mert felkavarja a hibás beidegződést.
Régen volt ott egy gyalogos híd, a kék is arra vezetett. Pár ève újjáépítették a hidat, de az Mtsz-el nem egyeztettek (állítólag a tudtuk nélkül festették fel a régi nyomvonalon újra a jelzéseket), így a kék ma is Gibárt felè megy hivatalosan, nem a híd irányába.
Tudtommal nincs. Külön kérte a bérlő, hogy ne legyen, mert így is elég sok randalírozás van arrafelé, és ő sajnos összemossa a hétvégieket és a rendes turistákat egybe.