Ez már az utolsó évi 966-os lehet (1971-es vagy 72-es), mert már ott a kifli index és a hátfalon előkészültek a tolatólámpának. Az enyém is ez az évjárat, ez a szín, de az üléskárpit fekete.
Ez egy univezális motor. (Lombardini néven talán ismerős lehet)Valóban számos alkamazási területe van. Ezeknek a motorok számos előnnyel rendelkeznek a kisseb benzinmotorokkal szemben.Erősek,nyomatékosak, megbízhatók,környezetbarátok, keveset fogyasztanak,Könnyen szerelhetők, egyszerűen karbantarthatók akár házilag is javíthatók, mivel csak egyhengeres erőforrásról beszélünk igy nyilván kevesebb alkatrész is kell bele illetve az alkatrész ellátásuk is biztositott.Alacsonyabb fordulatszámon pörögnek ezáltal az élettartamuk is hosszabb.Sztem nagyobb gond nélkül elfutnak fél vagy akár egymillió km-t is .Mindenesetre az én véleményem az hogy nagy találmány volt az olaszoktol , ötven évvel ezelőtt ez a mára egységes szabványok alapján gyártott faék egyszerűségű egyhengeres léghűtéses dízelmotor .Nem volt egy hülye gyerek aki kitalálta,Igen nagyjából úgy ötven éve kezdték el gyártani az olaszok és azóta is folyamatosan gyártják a világ számos országaiban
Amúgy például indiában a mai napig épitik autókba motorokba ezeket egyhengeres léghűtéses dízel OHV erőforrásokat,de mostmár németek is rájöttek hogy ez valóban jó konstrukció ugyhogy ők is elkezdték az ugyanilyen erőforrással szerelt dízelmotorkerékpárjaikat gyártani.
Azt hogy ma már az európai autógyártók miért nem gyártanak ilyen autókat fogalmam sincs.
Az egekben lévő üzemanyagárak nyomos érv lehet ezek mellet motorok mellett mivel egy zaporozsecben semfogyasztanak többet 2.5/3L -nél
A Lentebb belinkelt piros motor az egy grecav amica luna mopedautó hajtóműve de szerelték a JDM simpa nevű tipusba is vagyis anno készültek ilyen motorokkal hajtott autók európában . De ha mindez nem lett volna elég meggyöző akkor itt van még egy ugyanilyen dízel zaporozsecről készült videó:
Ez valami motorcsónak vagy kapálógép motorja lehet. A műszaki adataiból látszik, hogy legfeljebb 10 lóerős motor, a forgatónyomatékot nem is írják. Az alkalmazási területek között nem szerepel gépjármű, tehát olyan túl nagy nyomatékot ne várjon tőle senki. Lehet, hogy hosszú életű és igénytelen, ha a tervezésének megfelelő üzemi körülmények között használják (kapálnak vele), de szerintem egy autóban már nem lenne ilyen hosszú életű, vagy ha igen, egy nyomorult emelkedőn nem bírná felvonszolni az utasokkal és csomagokkal terhelt kasznit.
Azt hiszem, nem kell nagy tudósnak lenni ahhoz, hogy bárki belássa: csúf vereséget szenvednél egy olyan viadalban, ahol ezzel az átépített példánnyal kellene egy hosszú útra indulnod, egy eredeti motorral üzemeltet Zaporozseccel szemben.
Ha nem így lenne, az autógyárak már rég áttértek volna az ilyen kis motorokkal szerelt autók gyártására és a videón szereplő barkácsoló, dúsgazdag ember lenne a találmányából.
Az a benyomásom, hogy te semmibe veszed azoknak a mérnököknek és technológusoknak a tudását, akik a Zaporozsec tervezésében és gyártásában részt vettek. Azért, mert a Szovjetunióban készült, az akkori tervutasításos rendszerben, ahol a mérnöki alkotó munkát a gazdaságossági megkötéseken túl sok minden más körülmény is nehezítette, nem kell azt hinni, hogy minden porcikájában használhatatlan. Sőt az elmúlt évtizedek ennek éppen az ellenkezőjét bizonyították. És biztos, hogy nem azért mellőzték a tárcsaféket, mert a mérnökök nem ismerték, hanem azért mert dobféket kellett rá tervezni. Ezt diktálták a főnökeik, akik pedig nyilván a gazdaságossági kényszer miatt döntöttek így. És lehetett volna nagyobb teljesítményű motort tenni bele? Hogyne. De akkor ennyiből nem tudták volna kihozni a gyártást és a kutya nem vette volna meg.
Lényeg, hogy megtalálták azt a középutat, hogy egy működőképes, olcsó autót tudtak a kispénzű vásárlók számára gyártani, ami a megfelelő karbantartással évtizedekig üzemel. És erre elég jó bizonyíték a 3 milliós példányszámban eladott autó.
Hát ja mondjuk én úgy általába nem tartom megbizhatónak a benzines technikát.Ha lehet választani inkább a dízel.Tény hogy léghűtés valóban egy egyszerű és jó konstrukció . Nem áll fenn a veszélye annak hogy a blokkba belefagyott fagyálló szétrepeszti a blokkot meg nem kell fagyállót cserélgetni amivel szintén lehet szopni.
Szerintem ez egy "brilliáns" ötlet.Na egy ilyen egyhengeres léhűtéses ohv dízelmotorral szerelt faék egyszerőségű motorral szerelt zaporozseccel lehet neki mernék már vágni én is akár egy hosszabb európai körútnak is.
Elterjedt tévhit, hogy csak a mai autókkal lehet biztonságosan, hosszú távra is elindulni. Ez talán a reklámok sugallata, de 40-50 évvel ezelőtt is autóztak az emberek, és ebben voltak több ezer km-es túrák is. Igen; a hagyományos szívómotorok, megszakítós gyújtások, elektromechanikus feszültségszabályzók világában. És ha akkor lehetett, mi akadálya ezt ma is megismételni? És ukrán barátaink nem tojnak bele a gatyájukba, ha az eredeti régi technikát kell használni 2018-ban. Na, de ismerek a magyarok között is olyanokat, akik ugyanígy, bármikor neki mernek vágni. Meg hát persze vannak gyáva kukacok is.
A Zaporozsecnek nagy előnye, hogy a léghűtéses motornak köszönhetően viszonylag egyszerű, és legalább a vízhűtéssel kapcsolatos hibalehetőségek nem fordulhatnak elő. Nem szakad szét a hűtőcső, nem forr a víz, nem megy tönkre a vízpumpa, nem lyukad ki a hűtő és persze az elektronika sem döglik meg. Úgy gondolom, hogy minél egyszerűbb egy gép (adott esetben egy autó), annál megbízhatóbb, annál kevesebb a hibalehetőség, annál egyszerűbb a kisebb-nagyobb hibákat út közben is elhárítani.
Esetleg valamilyen ipari hajtóműzsírral külön bezsírozni nemszoktátok a sebességváltó mozgó alkatrészeit nem tudom zsirzógombon keresztül v bárhogy ? Például ; a csoportkerekeket csapágyakat stb-t .Én láttam már kissebecske/nagyobbacska méretű orosz ipari hajtóműveket és igencsak igényelték azt a jómassziv ipari kenőzsirt ami lyen jó sötét pirosas v aranybarna átlátszó és ha belenyúl érte az ember zsíros hordóba benne marad a markába olyan jó massziv cucc .Ilyesmit nem szoktak használni заз 968 hajtómű kenéséhez.? Szerintem ártani nem árt neki ez sem.
......alapvetően a kúp és tányérkerék foghézagától és a fogak kapcsolódási képétől függ. Nagy szakmai tapasztalattal, és megfelelő célszerszámmal (javítási kézikönyv) jól beállítható Függ még a megfelelő viszkozítású, adalékolású hajtóműolajtól is, referencia olaj :Hykomol K 85 W-140, mi is ezt használjuk és semmi panasz.
Az Ő kocsija is csak egy egyszerű,normál állapotban megmaradt példány,semmi cicoma,semmi extra felkészülés vagy felujitás.Kicsit szorja az olajat jo orosz szokás szerint meg a difi is zug,de ez nem szegi kedvét .Ja,és informatikus :)
Az elég komoly most néztem csak a képet.Eljött magyarországra Szentpétervárról zaporozseccel ? ? Húú apukám :-O :-O Az nem semmi. Bátor ember. Bár gondolom az ő autójában nem a gyári v4 es léghűtéses motor van hanem vmi komolyabb ami azért birja az ekkora távolságokat.
Az elmult hetekben sokat művelődtem a témában.Volt nálam vendégségben egy szentpétervári srác és mondta,hogy náluk bármilyen átalakitás megengedett,sőt találtam olyan weboldalt ahol hirdetnek Zapi váltó és Zsiguli motor házasitásához közdarabot.
De azért a te kocsid tárcsafékre átszerelését megcsinálnám ;)
Ezek szerint akkor ez is csak "kisérleti jármű" szerinted igaz ? :-) Még rendszáma se igazi az is csak kisérleti ugye ? ;-)
Zsigulizöld kaszni barna zsiguli bőrüléssel és zsiguli kárpittal Extraként pedig ott vannak rajta a zsiguli kerekek.Szerintem ez már annyira modern hogy még azt is meg merem kockáztatni hogy ennek már a motorja is zsiguli de minimum egy vaz 2101-es
Azért ez igy nekem ebben formában akkor is határozottan tetszik .Sőt kimondottan szép.
Persze, ennek semmi akadálya. De mivel Ukrajna nem EU-tag, a regisztrációs adón túl még vámot is kell fizetni. A regisztrációs adó fizetése alól egy felmentés van: a veterán előminősítés (ez nem azonos veterán minősítéssel!!!). Ahogy én tudom, ennek a legalább 25 éves járművek felelnek meg és feltétel, hogy 5 éven belül OT minősítést kell rá szerezni. Ha ez nincs meg, akkor pótlólagosan meg kell fizetni az adót, hogy forgalomba lehessen helyezni.
De OT minősítésnél nincs fúrás-faragás, Lada futómű, VW ülés, sportkormány és hasonlók. Az autónak gyári alkatrészekből kell állnia és még a színnek is olyannak kell lennie, ami gyártásban volt.
Mindenesetre nagy kár hogy ez nem jött össze. Lehetett volna egy egyszerű olcsó könnyen javitható népautónk, és nem ott tartanánk ahol ma is tartunk hogy a magyar háztartások túlnyomó részében gyakorlatilag még mindig luxusnak számit az autó .Igy talán olcsón juthatott volna bárki autóhoz akinek szüksége lett volna saját gépjárműre . Komoly hiba volt kitáncolnia magyarországnak ebből a bizniszből.
....a felni szélesítés és ezzel a nyomtávnövelés egy pár negatívummal azért jár , kormánylegördülési sugár nő , a kormányzási erő is nő, a futómű elemek "Z" kar-gömbfejek, kormány gömbfejek többletterhelést kapnak.
Ezen felül mérhetően növekszik a lég és a gördülési ellenállás és persze a végsebesség csökken. Vigyázni kell közúti ellenőrzésnél, mert komoly büntetetésre lehet számítani. Volt olyan ismerősöm, akinek a rendszámát
levették, mert nem volt a forgalmiba bejegyezve az átalakítás, és műszaki vizsgára rendelték be, költséges eljárás volt!
Tetszetős darab, de korántsem praktikus. Illetve a súlyemelőknek jó edzőjármű, mert a platómagasság inkább csak nekik kedvez. Az a fránya motor ugyanis jóval a tengelyek fölött van, a platót csak e fölé lehet építeni. Ezért sem gyártottak kombi változatot.
Persze, mindenkinek szíve joga eldönteni mit hisz el, és mit nem. Akárcsak a vallás. Nem teszek kísérletet arra, hogy meggyőzzelek, hogy az a sárga autó egy prototípus volt, és ilyet nem gyártottak. Ha te ebben hiszel, az a te dolgod.
A 965-ös KERMI bukásáról már évek óta szeretnék bővebbet megtudni. Ezt valaki egyszer elhintette, és azóta mindenhonnan ezt hallani. Tervezem, hogy egyszer átnézem a levéltári adatokat, hátha kiderül az igazság. Ami az ajtónyitást illeti, nem hiszem, hogy ez lett volna a bukás oka, hiszen a Zastava 750 (Fait 600) is ilyen volt kezdetben, de az mégis kapható volt. A 965-ös esetében állítólag a világítással volt valami gond. Nem tudom, hogy ez igaz-e, azért szeretnék egyszer utánajárni.
A 965-öt a budapesti ipari vásáron is bemutatták (a BNV korábbi neve), erről az Autó-Motor is tudósított. A vásár után, ahogy az a bemutatott autókkal lenni szokott, a járműveket nem vitték haza, hanem idehaza értékesítették, mégpedig az OTP-nek. Az OTP pedig a gépkocsi nyereménybetétkönyv sorsolásokon adott túl rajtuk. Így lehetett olyan különlegességeket nyerni, mint Alfa Romeo, Chrysler, Hillman, Honda, Triumph stb. Elképzelhető, hogy a magyarországi export ezt, és a néhány másik, kísérleti célokra használt példányt jelentheti. Az azonban bizonyos, hogy 965-öt nem lehetett nyerni. A többi modell viszont bőséggel szerepelt a kínálatban, összesen 2355 darab Zapit sorsoltak ki 1970. májusa és 1981 novembere között. Azt azonban ne felejtsük el, hogy a nyertes az autó árát is kérhette (a sorsolás után, egy bizonyos idő elteltével csak azt), tehát biztos nem volt ennyi boldog tulajdonos. Arról nem találtam kimutatást, hogy mennyien kérték az autót és mennyien a pénzt.
"Az egy prototípus volt, ami a típustörténetben is benne van. Ez csak egy tervezet volt, de nem valósult meg. "
Az hogy valóban prototipus volt-e a módositott változat erre vonatkozólag egy magyar nyelvű tipustörténeti leirás nem elegendő bizonyiték.Nem lehet hinni nekik. Mint ahogy ennek az idézetnek sem:
'"" Экспортером советских автомобилей было внешнеторговое объединение "Автоэкспорт". ЗАЗ-965АЭ стал первым "Запорожцем" который стал покорять закордонный рынок, автомобили экспортировались в ГДР, Венгрию, Финляндию, Югославию, Болгарию, Румынию, Польшу, Чехословакию а некоторые попадали в Италию и Испанию и пользовались большим успехом за счет своего сходства с "ФИАТ-500""".
Mint például ez a szintén egy hasonló leirás ből vett idézet sem fedi a valóságot ugyanis azt állítja hogy ЗаЗ 965 ből többek között magyarországra is exportáltak .Ez ugyebár nem igaz mivel a kermi nem engedélyezte a forgalombahelyezést. Véleményem szerint magyar részről ez is csak egy baszakodás volt a tipussal nevetséges hogy azért bukik el egy autó a forgalombahelyezésen mert fordítva nyilik az ajtaja :-) Meddig tartott volna megfordítani nem igaz? :-)
Egyébként az általam lentebb bemásolt sárga vaz futóműves zaz 968 fényképe is az V/O Avtoexport USSR Moscov képei között volt ,szóval nyugati exportba gyárthatták akár egyéni megrendelés alapján is .Az már megint más tészta hogy az elmúlt negyven év alatt valószinüleg az összes ilyen verzió bontásba került.