Hát én csak az utolsó pillanatban láttam meg elmenőben, akkor teljesen úgy nézett ki, mintha magára a hajóra szerelték volna fel... De nyilván neked van igazad.
A MAHART úszódarú önmagában mozgásképtelen. Ami gép van rajta az hajtáshoz kötve nincs, csak a daruszerkezet mozgatására, forgatására és a csörlők, gugorák állítására szolgál. Ezért minden alkalommal géphajó kell a mozgatásához.
Mivel a test elég tepsi, és formátlan, nagy vízellenállása miatt komoly erő kell a mozgatásához. Ezért használják a Rákóczi, Táncsics, Hunyadi tipusok közül mindig az egyiket a tolásához.
Miután lekötötték a kívánt helyre hosszú előre és hátratartó kötélen hagyva csörlőivel szabadon tudja magát ide oda mozgatni kihasználva a sodrást. Nem mai darab, de kiválóan lehet vele dolgozni.
A Clark Ádám motoros egyébként a Duna Magyar szakaszának egyetlen és legnagyobb méretű és teherbírású úszódarúja. Ő önálló mozgásra képes két darab sotterhajtásával. Ha emlékeim nem csalnak 150 T a teherbírása. Ezzel sok szárazföldi tesóját is veri. Jelenleg a Csepeli szabadkikötőbe áll.
Remélem mindent leírtam.
üdv
Összeállítottam egy tengerész, hajós, vitorlás és búvároknak szóló honlapot a startlap.hu aloldalaként. címe:
http://www.hajo.lap.hu
Itt az Ulicska Ferenc lapja linken megtalálhatod a Mahert tengerjáróinak fényképét, elég sokat...
A linkoldalhoz bárki véleményét, hozzászólását, javaslatát várom.
Maszek lapom: http://www.extra.hu/hajoka
böngésszetek azon is...
Tegnap este, Duna tv. Dokumentumfilm a norveg frontrol, ill. a belso ellenallasrol. (A fjordok orei) Benne az eszaki konvojok tortene, a Tirpitz es a Bismarck tortenete. Eredeti felvetelek es jatekfilm bejatszasok. Nem volt rossz, nezzetek a musort, hatha lesz ismetlese.
Kiskörén a zsilipnél van öböl. Tavaly a szegedi hajók nem mentek sehová, a MAHART-osok és a kavicsszállítók kint maradtak a folyón, a többi meg bent a helyén a kikötőben.
A Fővárosi Önkormányzat megbízásából geofizikai méréseket végeznek a Duna 1644-46-os fkm között. A Budavár m/s (vizibusz) által vontatott zsámolyos komppal. A medermorfológiát a kompon elhelyezett műszerekkel és a mögötte kb 50 m-rel vontatott (asszem ultrahangos) fejjel vizsgálják.
Szerintem a fő ok, ami miatt állnak a Mahart hajók, hogy a magyar export cégeknél a szállításnál még mindig sokkal fontosabb a szállítás ideje, mint annak költsége. Ezenkívül (és itt nem akarok abba belemenni, amihez nem értek) kis hazánknak elsősorban azokba az országokba van exportja, ami nehezen közelíthető meg a Dunán, és a hajózásban nagy költség az átrakodás. Fő exportcikkünk az élelmiszer, és ennek gyorsan romló részét nem lehet ugyebár vizi úton szállítani. Bányászati termékekből meg örülünk ha nálunk elég van, nemhogy még kivigyünk.
Az meg ugye egyértelmű, hogy nem fog idejönni egy német, vagy holland élelmiszeripari cég, hogy magyar hajó szállítsa termékeit mondjuk Regensburg és Amsterdam között.
Egy lehetőség van, amivel már pár külföldi hajós cég él is, magyar hajót bérelnek, ők üzemeltetik, ők adják rá a munkát, magyar személyzettel, magyar lobogó alatt.
Szerintem a Mahart hajók többsége nem alkalmas a Duna felso szakaszán, illetve a D-M-R csatornán való közlekedésre. Lefelé meg nem lehet hajózni.
De ezek csak az objektív okok. Biztos van más is még.
Végig olvastam a kissé hullámzó topicot. klasssz.
Az elején rögtön leszögezem semmmi vizi múltam nincsen, tehát csak "belepofázok".
Szóval szeptemberben egy rövid időt töltöttem Párizsban, s meglepődve tapasztaltam, hogy mekkora TEHER forgalom van a Szajnán. És csak akkor tünt fel, hogy ez a sokkal nagyobb Dunához képest milyen jelentős.
Lassan tényleg elhiszem, hogy a MAHART nincs a helyzet magaslatán.
Lehet, hogy venni kéne egy kisebb bárkát és elkezdeni vele dolgozni?
KH=Kisérőhajó, szerintem erre gondolsz. Az "ántivilágban" ilyenek kisérték végig a Duna magyar szakaszán közlekedő nem éppen szovjetbarát hajókat. Alumíniumtest, 8m hosszú, csepelmotoros, kb. 20 csomóval söpört. A tervrajzokat próbáld meg a hajózási felügyelettől beszerezni: Teréz Körút 62., vagy Kecelen van egy Pintér nevü fickó haditecnikai magánmúzeuma, Ő most vesz néhány hajót a kinyírt FLOTILLÁTÓL! Akarsz venni? Tudok eladót, hívj!
Nekem egy, a Magyar Hadseregben használt hajónak a rajzaira lenne szükségem. Állítólag a rövidítése KH, valami őrhajó. Honnan lehet ezeket a rajzokat megszerezni? Illetve a tervrajzokat. Előre is kösz a segítséget.
Köszi, így, Z-hajtásként már ismerősen hangzott. Az a mondatod pedig, hogy "Pl.: Princess Sissi, Boheme, Monet, Wilhelm Tell stb. ezek nálunk is gyakran megfordulnak." szó szerint igaz. Egyik kedvenc szórakozásom a Széchenyi rakparton kikötő és onnan induló (lehetőleg völgymenetben) hajókat nézni a Gellérthegyről.
Az az igazság, hogy jó hajósnak ( a mai világban ) lenni kevés, ha nincs korszeru hajó, felszerelés, gépek, stb. Pl: cseh-tipusú tolóhajóink ( Harta, Csepel, Vác, Baja ... ). Ha televételezed az ivóviztankot (kb 100.000,L.) + félig vannak a gázolajtankok akkor a merülése kb.22-24dm. A szerb szakasz 1425-1400fkm-ig szinte járhatatlan a mi hajóinknak kis viz idején. Ez sajna konstrukciós hiba, nem is vett belole egyik dunai állam, csak mi. Az óbudai épitésu hajókat ( D.földvár, Érsekcsanád, Mohács ... )az oroszok nem vették át, mert nem feleltek meg az eloirt követelményeknek, igy megvette a MAHART. Persze mélyen az ár alatt, de akkor sem ebbe kellet volna pénzt fektetni, hanem az önjárókba.
A nyugati hajós se tudna mit csinálni a mi hajóinkon, nem tudna hatékonyan dolgozni. Ezeknek a hajóknak más szerkezeti és más személyzeti struktúrája van, mint egy önjárónak. Az én megállapitásom szerint két dolog miatt nam versenyképes a MHRT.
1,A hajói miatt-az elobb emlitettek miatt.
2,A MHRT szervezeti felépitésének csökevényes multja miatt.
Üdv.
Yankees