Egy nagyon jó testű jelent meg az alvégen (956 fkm).
(Rettenetesen rühellem a moderálósdit, egyszer két évig nem néztem errefelé emiatt. Ha ez a szellemesnevű szórakozik még egy kicsit, akkor sajnos ennek a fórumnak is vége lesz számomra.)
A második képen a hidak előtt lebillenthető hajókémény.
Gyerekkoromban apám elvitt Budapesten a Dunára, gőzhajózni. Szegény magyarázott: az ott a Vár, ... Érdekelte a francot. A kémény billentést néztem, meg az ablakon keresztül a hosszú löketű dugattyúk rúdjának a járását.
anélkül, hogy nagyon vadvizekre eveznek, sajnos tény, hogy az átlagember a hajozasrol csak negativ híreket lat - olvas es fogad be. Hiszen mi is történhet a Dunán ? hídláb talalat, havaria, süllyed, felakadt, vagy épp tegnap leszabadult, de a napi realfolyamatokrol mar senki sem ir, hiszen ez mar általában céges belügy.
Pontosan ez az a Forum az, ami minimum 10 - 15 eves háttérrel egyfajta Dunai könyvkent is funkcionál, es közben Kepes ezt a világot is több szempontból bemutatni...
En sem vagyok dr. Bubo, en sem írtam eddig sem megdönthetetlen tényeket, csupán azt próbáltam meg érzékeltetni, hogy a világ, plane a hajózás egy cseppet színesebb, es sokoldalúbb annál, mint amit a napi media láttatni akar.
Es sajnos mindent, amit egyszer mar kidobtunk az hetköznapokbol, a napi realgazdaságból, sokkal nehezebb pótolni es ujra felépíteni..
De mint tudjuk, vannak itten nagytudású szakertök, csak meg nem tudjak, hogy mihez is akarnak szakerteni...
A nemzeti mosogepszereles kimagasló kepessege sajnos ebben az érvrendszerben sajnos lehet, hogy keves lesz.
Semmi humorerzek ? Mitöl vannak meglepodve ? Ez nem egy vilker hajos Forum ?
Több realgazdasagi kerdest emlitettem, de sajnos egyikre dem reagaltak erdemben...
Az EU a Feher konyvben a kozlekedesi ágazat liberalizalasat irta elo. A folyamhajozas a 1992es DMR csatorna nyitassal 10 ev alatt lezavarta Ezt a piacnyitasi folyamatot. A jobb muszaki allapotban levo gyorsabb es olcsobb Holland nemet hajok taroltak a 90es evekben a Dunai flottakkal szemben..
A Cargo vasutnal ugyanez a folyamat kozel 20 ev alatt ment vegbe, es mivel az EU ipari termelese generell csokkent az elmult evekben, igy a Cargo vasut sem tudott ujat dobni, csak lenyulni a Dunai ipar nyersanyag mennyisegeit
A DMR csatorna 2006os 8 mios forgalma utan mar alig bir 3 millios forgalommal...a tobbi Aru Mär mind ott robog Onok elott az autopalyan es a sineken...es ennek megfeleloen a Dunai hajok tobbsegnek eselye pontosabban aruja sincs kimenni ARA / rajnai kikotoi fele...
A hvg cikkéből úgy emlékszem, hogy az két, lengyel gyártmányú tengerjáró volt, az egyiket talán Rákóczinak hívták. Eladták őket, az új tulajdonos pedig nagyon gyorsan tízszeres áron adta tovább. A vételárat pedig a hvg cikke szerint az eladó csoport felélte.
Ez a két hajó még Mahartként járta a világtengereket, a 80-as években a Magyar Hírlapnak volt egy 'Merre járnak a magyar hajók?' rovata, ebben benne volt minden magyar, rádióval rendelkező hajó helyzete.
Akkoriban a Távközlési Kutató Intézetben dolgoztam, és amikor egy magyar óceánjáró kikötött a Kiribati Köztársaság szigeten, örültünk, mert ezután néhány hónappal Cocom-listás műszerek érkeztek a TKI-ba. A magyar titkosszolgálat kamu céget gründolt Japánban vagy Ausztráliában, felvásárolt sok modern műszert, a cég hamar tönkrement, és a cuccai már leértékelt használt dolgok lettek, elküldték őket a Kiribati Köztársaságba. Ott meg fölvette a magyar hajó és egy európai kikötőn keresztül eljutott Magyarországra.
Az utolsó MAHART-tengerjárót a komcsik kótyavetyélték el 14.000 dolláráért, amennyiért egy rendes kis yacht-ot sem lehetett akkoriban venni! A hajó (nem emlékszem a nevére) még sok évig hozott hasznot az új tulajdonosnak!
A vasúti példánál csak beledobtam az adatokat az egyensúlyi terhelés számításához szükséges alapellenállás-képletbe és kész. Járulékos ellenállásokkal (emelkedés, kanyarulat, szél) nem számoltam. A hajós példáknál is kihagytam a hajtás hatásfokát, de az oda-vissza számításnál (azonos hatásfokkal számolva) nem numerál.
Ez egy szép feladat. A tegnapi excel-táblát még nem dobtam ki, behelyettesíthetném az adatokat, csak itt már messzire szakadnának a számított értékek a valóságtól.
Mint írtam, a tegnapi számítás alapvetően kinetikai számításokon alapult, egy becsült menetellenállás-érték/képlet alapján. Ezt az általad adott esetre végképp nem merném használni. Találtam szép ellenállásképleteket a Marks-kézikönyvben, de kifejezetten tengeri hajókhoz. Ezekhez viszont lényegesen több hajóadatra (főként geometriai) lenne szükség (ráadásul külön-külön minden úszóműre).
Másrészről, az adott folyami példánál a mozgási energia létrehozásán, a menetellenállások leküzdésén kívül ekkora távolságon már helyzetienergia-növelést is kellene számolni. Átlagértékben ez sem lenne probléma, csakhogy a leírt viszonylaton a folyó esése nem egyenletes, a teljesítménykapacitást a legnagyobb esésű szakaszra kéne kiszámítani. Nem lehetetlen dolgok ezek, csakhogy - mint írtam - ez nem szakterületem, tehát adott esetben elnézhetek valamit (mint pl. tegnap az Ever Given légellenállását) és gyakorlat hiányában a nagyságrendi eltéréseket nem biztos hogy észrevenném. (Harmadrészt és sok zárójel közé téve: végignézve az elvégzendő számítási sorozatot, nem feltétlen ilyen formában képzelem a könnyű nyáresti szórakozást).
Szóval bocsánat, ezt most nem csinálom meg. Ha esetleg a hétvégébe belefér, akkor jelentkezek az eredményekkel.
Ön bizonyara sokkal jobban tudja mint en, ha mégsem, akkor kérdezze meg az APV Rt cimzetes meltosagos urait..Az imádott MDF az élelmiszer es vendeglatoipar felvasarlasaban jeleskedett, a balos legények pedig gyomláltak kifele, amit lehetett es maradt...2010 után pedig a rendkívüli képességekkel megáldott gázszerelők bontakoztak ki, es van aki ezzel nem értett egyet ?
2006ban egy nemet újság megírta, ahol az energia a legolcsóbb lesz, ott lesz nehézipar es autogyartas....es ez ma mar messze nem Europa.
Kérem nyugodtan írja meg, mi miben vagyunk a legjobbak es legolcsóbbak ?
+van végtelen mennyiségű kohászati nyersanyagunk ?
+van gigantikus méretű dunai es tengeri flottánk ?
+netan hiperolcso munkaerőnk, aki fizetés nélkül hajlandó napi 24 órában melozni ?
+van egy exponenciálisan kirobbanó nepesseggyarapodasunk, amivel a fogyasztást / ipart perspektivikusan fenn lehet tartani ?
+ es ha megis mindenhez ennyire kiválóan értünk ? akkor pedig miért tartunk mar megint a Horthy korszakban ?