A BD GEMER üzemképes és dolgozik is. Idén volt sólyán.
ez pedig az építési táblája, 1981 a gyártási és 2363 a sorozatszám (valaki jól lefestette, ráadásul ciril betűkkel írták a táblát...) :
A másik meglévő a BD ORAVA. Ő már nagyon régen félreállítva várja a sorsát a pozsonyi hajójavítóban, 10 év alatt egyszer mozdítoták el a helyéről 2013-ban, mikor a bősi felvízcsatornán le kellett engedni a vizet a minimális üzemszint alá. Ekkor kihozták a sarokból, hogy ne fenekeljen meg.
Az ígért beszámolóm a WALLSEE mentésének műveleteiről:
Az előkészítés már csütörtökön kezdődött, péntek délutánra sikerült beállítani a darut és a köteleket is elhelyezték az emeléshez. Péntek délelőtt még azt mondták, emelni is fognak aznap, de erre nem került sor. A helyszínen segédkezett a CARESS tűzoltóhajó és a KATKA kitűzőhajó is:
A SLAVÍN az öböl bejáratánál kikötve, itt még egyedül, később mellé állt a TEKOV toló is.
Próbálták megfékezni, hogy a vízbe került olaj és gázolaj ne juthasson a főágba is, de ez nem nagyon sikerült a mai (december 1.) napig sem. A tűzoltók nem voltak a helyzet magaslatán sajnos. A WALLSEE tulajdonosa kisgéphajóról próbálta semlegesíteni a vízen úszó olajat, végig permetezték valamivel a vízfelszínt.
Kb 4 órára végeztek az előkészületekkel és be is fejezték a munkát.
Ma délelőtt 10kor érkeztem a helyszínre. Tegnap már sikerült megemelni és pár méterrel az öböl belseje felé húzni a roncsot. Állítólag tegnap egyszer el is szakadt a kötél. Ma ennyire volt kint a vízből a test:
Sajnos csak innen lehetett közelebb menni a műveletkhez, nem a legjobb fényviszonyok voltak, a rendőrök ma is és pénteken is lezárták az öböl másik oldalát balesetveszélyre hivatkozva. Itt sem voltunk nagyobb biztonságban, de ez nem érdekelt senkit. A daruval megemelték a tolót, mindkét emelőhorgot használva, itt a toló teste párhuzamosan van a daruéval. Miután megemelték, még beljebb vitték az öbölbe. Azért volt erre szükség, hogy a daru oldalról rá tudjon állni a testre, merőlegesen rá és a 100tonnás horoggal tudja megemelni az egész testet.
Valamiért megemelték külön az oldalra fordult kerékállát, majd vissza is engedték
Ezután átrendezték a daru parti köteleit és átállították őt merőlegesen a tolóhoz.
Miután megkötötték a drótköteleket és félig kiemelték a vízből, részben a TEKOV segítségével, részben a horgonykötelekkel megindultak az öböl egyik sarka felé. Mivel eddigre lement a nap, már nem is folytatták a munkát. El volt készítve a sólyakocsi a partrahúzáshoz, de csak holnap fogják teljesen kiemelni. Egyikük azt mondta, holnap a köteleket is átkötik és csak úgy fogják tovább emelni. Eddigre a rendőrök elmentek a túloldalról, így onnan is sikerült pár képet készíteni:
Épült három 16-tonnás úszó-forgódaru a csehkenk, ebből egy biztosan megvan Pozsonyban BD GEMER néven az SVP-nél. Ha esetleg kiderül mikor építették, akkor be tudom azonosítani.
Kicsit keresgéltem, ezt az egy cikket találtam eddig, van videó is - jobbára az van leírva, ami elhangzik, google fordító talán le tudja fordítani. Röviden: nem fejtegetik az okokat. Van egy szemtanú, akit meg is szólaltatnak, én is találkoztam vele pénteken, tud magyarul is. Nagy hajóbarát, nagyon sok képe van hajókról, amiket szívesen nyilvánosságra hozna, de elmondása szerint már nyugdíjas és nem nagyon ért a számítógépekhez, ezért elég nehéz dolga van a képek megosztásával
A pozsonyi kikötő 4 öbölből áll, a hajójavító, hol a WALLSEE is elsüllyedt, a harmadik völgymenetben. A szematnú elmondása szerint (ezt nem mondja a videón, csak személyesen beszéltük) már várták a hajót, hogy partra húzhassák, de az véletlenül - kb a nagy kapkodásban és stresszben - nem a harmadik öbölbe tért be, hanem a másodikba. Erről képek is vannak. Mire észrevették a hibát és megfordultak, addigra késő volt, mire beértek volna a harmadik öbölbe, megtelt a test vízzel és elsüllyedt.
Ezek jelenleg csak találgatások, konkrét információ nincs. Kérem én is a jelenlévőket eszerint kezelni, amit leírok a továbbiakban:
Pénteken elbeszélgetve pár jelenlévővel annyit hallottam, hogy több verziója is van a balesetnek:
1.: Valamit elrontottak a hajógyárban a javítás alatt, amitől a toló irányíthatatlanná vált és nekifutott a keresztkövezésnek a Lafranconi híd alatt, a hajótest felszakadt, víz tört be.
2.: A konkrét elrontott "valami" összefügg a hajócsavarokkal, állítólag pont ezeket cserélték. Lehet rosszul raktak valamit össze és vagy kiesett a hajócsavar, vagy valamelyik tömítés adta meg magát és attól kezdett megtelni vízzel a test.
3.: A hajóvezető nem figyelt, eltévesztette, hol is jár valójában és azért futott rá a keresztgátra.
Mindenesetre, ha nem a második öbölbe fordul be véletlenül, hanem rögtön ment volna a hajójavító öbölbe, akkor talán nem süllyedt volna el.
Ma sikerült kicsit megemelni a WALLSEE-t és 30m-t beljebb vinni az öbölbe. Sajnos csak facebook-os videóm van, nem saját - bocsi azoktól, akik ott nincsenek fent. Pénteken voltam a helyszínen, akkor még csak a horgonykötelekkel dolgoztak. Beszéltem más nézelődőkkel, délelőtt még úgy volt, hogy délután 3-kor kiemelik, de végül elhalasztották. Ha minden igaz, holnap eljutok megint Pozsonyba és sikerül pár képet készíteni. (egyben teszek majd ide képeket, lett pár közeli a SLAVÍN-ról is, akár regiszterbe valók is)
Ballagni még csak lehet vele, de egy komp ugye állandóan partot fog, így abból könnyen kocc lehet, azt meg a VSP nem bírja. Ha csak teljesen át nem építik az adott rámpa környékét, hogy semmilyen vízállás esetén ne lehessen baj.
Mondjuk ott az eredeti lapátkerekes kihajtás modernizálása volt az egyik cél, amihez nem kellett így teljes hajófeneket átépíteni hajtótengelyekhez, tönkcsövekhez, kort gyűrűhöz, kormányzáshoz, stb... Szerintem jól sikerült.
Ez így igaz. De ahogy értettem, a Theodor Körner valójában egy technológiai demonstráció volt. Vele akarták az osztrákok (a Voith) megmutatni, hogy a VSP egy használható, versenyképes műszaki megoldás. Azért az a tény, hogy más "közönséges" hajókban nem használják nekem azt mondja, hogy általános felhasználásra mégsem versenyképes. Talán a hatásfoka gyengébb egy hagyományos hajócsavarénál, az ára pedig biztos jóval magasabb. Kompokban, tengeri kikötői boxerekben használják. Vagyis ott, ahol tényleg nagy előnyt jelent a mindenirányú tolóerő.
A kérdés jó, például a Nagymaros-Visegrád járat hatalmas kiránduló forgalommal bír, de hálózati szerepe is van, mert híd a környéken nincs.
Nekem speciel nagyon tetszik, ahogy a kishajó romantikusan átfordítja a "tutajt", de 2020-ban ekkora forgalomnak ez már igencsak "nem illendő".
(Aztán néha jön egy kamion, ami elfoglalja az egész kompot, addig meg mindenki vár...)
A válasz is kézenfekvő: amíg a balatoni kompot az elit használja, addig a dunakanyarit a pórnép. Előbbi igényel ("megérdemel"...) közpénzből modern kompokat, utóbbi nem. Érdemes megnézni a szállított autókat (illetve azok értékét).
(Vajon a selejtezendő balatoni kompok jók lennének még valahova a Dunára egy sokkal hosszabb rámpával...? Kétlem...)
Duna kompokat mikor fejlesztik? Vagy a Tiszai kompokat ott örülnek az emberek hogy jár, egyáltalán. Öreg hajók öreg kompok. Szeged-Tápé sok éve le állt.