Megmértem még1×, sőt azt is figyelembe vettem, hogy túl közel tényleg nem mehet a déli parthoz.
15,9 km lett.
Megtartsuk?
:-)
Ha már itt tartunk, az egyesületet is érintő nyitóhajózásban ezt témaként nem akarjuk felhozni?
Nem is azért, hogy döntést hozzunk, hanem azért, hogy egy kiadósat beszélgessünk róla, sőt mi több, akár még egy értelmes koncepció vázát is megalkothatnánk.
(Pl. én elmerengtem rajta, hogy csak saját (egyesületi) mérésekkel, megfigyelésekkel a kikötötől 100 m távolság - manőver - kikötés - utasok ki/be (hánydb + bringa) - elkötés - manőver - kikötőtől 100 m távolság idejét különböző napszakokban hajókon, járaton, stb. megmérhetnénk, amiből azért egy egyészt jó statisztikai adatokat kaphatnánk, másrészt ez akár pro, akár kontra hasznos infó lenne. - de ez csak egy dolog)
Mert egyelőre a sima hajók ára is nagyon magas egy családnak hosszú útra, tehát ha tömegeket akarunk utaztatni olcsóért, akkor az államnak kvázi dotálnia kell, ha meg az elitnek akarunk szórakozást, akkor sokkal kisebb jószágok kellenek...
Ha a balatoni személyhajózást átemeled közszolgáltatásba, ma nem az, de lehet ilyet csinálni, akkor a többi közlekedési alágazat szabadidős utaztatásait (például a budapesti városnéző buszokat) is át kell emelned, és államilag támogatni jegy áraikat.
Nem hozhatsz csak egy piaci szereplőre kivételezett törvényt.
Megoldható, de tudtommal ez a mostani rendszer a közszolgáltatásokból (egészségügy, oktatás, közlekedés)-ból való fokozatos kivonulásra esküdött fel, nem a közszolgáltatások bővítésére.
Tehát igen iciri az esélye, hogy a balatoni hajózás (kivéve a kompközlekedést) a belátható időben közszolgáltatássá, azaz államilag támogatott jegyet árúsítóvá váljék.
Másfél óra alatt Keszthelyről Füredre max kocsival érkezem meg, de az sem biztos.
Khmmm...
Keszthely és Füred közt ma is van 1:25 menettartamú vonat, tehát az elvi lehetőség adott rá, Keszthely Siófok közt pedig az átépítés óta a sztenderd ütemes gyors menettartama 1:27. Mindezt teljes áron 1640 Ft-ért. Ezzel kellene versenyezni. Főleg az utóbbival lesz probléma...
Szerintem a költségeket kell először tisztázni. Az egyszerűség okán jelenértéken*. Harminc évre
- naturáliák
- bérköltségek
- üzemeltetés (ehhez menetidő + fuvarszám alapján kell éves tervezett futást tervezni), üzemanyagtól a büféig mindent.
S csak ezután jön a kiértékesítés, piacra juttatás. Azaz jegyár.
_______
* Aki harminc évre kamatos kamattal számol beruházás marhaságot csinàl. Tudok erre egy nagyon tanulságos doktori értekezést.
Persze, számolgathatunk, de akkor kéne valami jegyár számítás is...
Mert egyelőre a sima hajók ára is nagyon magas egy családnak hosszú útra, tehát ha tömegeket akarunk utaztatni olcsóért, akkor az államnak kvázi dotálnia kell, ha meg az elitnek akarunk szórakozást, akkor sokkal kisebb jószágok kellenek...
Szerintem kb fele annyit sem, mint amennyi vizitúrázót elcsapott az elmúlt 50 évben a szárnyas a Dunán.
Egyébiránt úszók a Balatonra is kirakhatók, onnan meg nuku mellébeszélés.
A HUNNIA iskolahajót gyönyörű időben sikerült ma délután lefényképeznem. Egy fotón testvérével A BOSS motorossal is szerepel. Épp spontán mini topictalálkozót tartottunk Zoltikával, amikor felbukkant fedélzetén rendkívül vidám fiatalokkal:
Mekkora tömegekben merül fel egyáltalán, hogy Siófokról Badacsonyba, Keszthelyről Tihanyba, stb. utazzanak
Hát, ha megnézik, hogy ez mennyi időt venne igénybe per ma, akkor senkiben sem, az biztos. Éppen az lenne a lényeg, hogy legyen egy alternatíva a szárazföldi utazással szemben, ami különlegessége folytán vonzó lehet, és nem vesz sokkal több időt igénybe. Ha a „tömegek” megindulnának a Balaton egyes régiói /városai között, az úgy vélem turisztikai szempontból jó és kívánatos lenne, s talán a beruházásnak olyan hozadéka is lenne, amit nem feltétlenül a hajó közvetlen megtérülésén lehetne mérni. Mivel állam bácsi a tulajdonos, nyilván egy tágabb keretben gondolkodik, biztos más szempontok is játszanak, nemcsak az üzemeltetés határköltsége. Apropó, tudjuk, mibe kerül egy ilyen hajó? Ellenkező esetben egyelőre a semmiről beszélgetünk.
Hány tihanyi kútban horgászó csónakost, elsodródott gumimatracost, maga se tudja hova tekergő vitorlást, stb. darálna be egy ilyen?
Jaj, ezt ne! Miért nem darálja be őket Ausztriában a szűk csatornában, vagy mondjuk az aucklandi öbölben, ahol nagyságrendekkel több vitorlás, kishajó, csónak, jetski, stb. mozog, mint a Balatonon? Sok jó érvet lehet felhozni pro és kontra, de ez egy álérv, nem tudom elfogadni. A víziközlekedésnek megvannak a szabályai, a nagyhajó vezető pedig fel van készülve a balfék kishajósokra. Mellesleg megjegyzem, egy ilyen cat messze jobban manőverezhető, mint egy tehetetlen vízkiszorításos test. A Kelén hamarabb elcsapja a vitorlást, alacsonyabb sebességével is.
Nézd, én a Csobáncon szerelmesedtem bele a hajózásba hét éves koromban, úgyhogy nem valószínű, hogy valaha is a gyorshajó lesz a kedvencem, nem ezért írtam a fentieket. Ha viszont azt szeretnénk, hogy a hajózás népszerűbb legyen, akkor a „tömegek” kedvére kell fejleszteni, nem pedig nekünk a maroknyi kisebbségnek. Ehhez pedig szerintem valami új, innovatív elemre lenne szükség a tavon is.
Ja, és kérlek, ne használd a desztináció szót, mert azért itt ölnek…-J
Jó a felvetés, érdemes végigszámolni a Keszthely-Siófok/Füred viszonylatban.
Sejtésem szerint hamar kiderül, hogy üti a vasutat és a volánt is.
De lássuk a matek (első) megalapozó elvét:
A távolságokat úgy vettem le, hogy a hajók nem érkeznek be egy heves kézifékes fordulóval, kilinccsel előre, majd blokkolás, hanem némi ív is tartozik hozzájuk.
De szerencsére a openstreetmap mutatja a legtöbb hajóútvonalat is, tehát nem volt nehéz mérnem.
Előrebocsátom, nem ismerem egy TCL felgyorsulását és lelassulását, de szerintem a kikötőtől 100 méterre már jöhet a kakaó és onnan számítva 1 km alatt felgyorsul, és ez egyszerűség kedvéért vegyünk ugyanennyit lelassulásra is, tehát az általam megadott távolságokból nagy sebességű szakasznak adjunk meg 2,5 km-rel kevesebbet, a többit vegyük átlag 15 km/h-nak, mert a manővertől a felgyorsulásig és vissza ez kb ki is teszi ezt az átlagsebességet.
Állásonként vegyünk 5 percet (nyáron ennyi idő alatt szálltunk be Szigligeten és ugyanennyi idő alatt szálltunk ki jó sokan Márián bringástul a Hévíz m/s-ról
Gyorsmenetre számoljunk 50 km/h sebességgel
Keszthely - Balatongyörök: 8,4 km => 5,9 km
Balatongyörök - Badacsony: 13,0 km => 10,5 km
Badacsony - Balatonboglár: 10,3 km => 7,8 km
Balatonboglár - Balatonföldvár: 20,4 km => 17,9 km