Jó a felvetés, érdemes végigszámolni a Keszthely-Siófok/Füred viszonylatban.
Sejtésem szerint hamar kiderül, hogy üti a vasutat és a volánt is.
De lássuk a matek (első) megalapozó elvét:
A távolságokat úgy vettem le, hogy a hajók nem érkeznek be egy heves kézifékes fordulóval, kilinccsel előre, majd blokkolás, hanem némi ív is tartozik hozzájuk.
De szerencsére a openstreetmap mutatja a legtöbb hajóútvonalat is, tehát nem volt nehéz mérnem.
Előrebocsátom, nem ismerem egy TCL felgyorsulását és lelassulását, de szerintem a kikötőtől 100 méterre már jöhet a kakaó és onnan számítva 1 km alatt felgyorsul, és ez egyszerűség kedvéért vegyünk ugyanennyit lelassulásra is, tehát az általam megadott távolságokból nagy sebességű szakasznak adjunk meg 2,5 km-rel kevesebbet, a többit vegyük átlag 15 km/h-nak, mert a manővertől a felgyorsulásig és vissza ez kb ki is teszi ezt az átlagsebességet.
Állásonként vegyünk 5 percet (nyáron ennyi idő alatt szálltunk be Szigligeten és ugyanennyi idő alatt szálltunk ki jó sokan Márián bringástul a Hévíz m/s-ról
Gyorsmenetre számoljunk 50 km/h sebességgel
Keszthely - Balatongyörök: 8,4 km => 5,9 km
Balatongyörök - Badacsony: 13,0 km => 10,5 km
Badacsony - Balatonboglár: 10,3 km => 7,8 km
Balatonboglár - Balatonföldvár: 20,4 km => 17,9 km
Bocs, hogy a szárazföldről belevauzok! De! Szakképzetteket keresnek! És a szakképesítést hol és hogyan lehet megszerezni? (Azt hallottam, hogy egy szezon alatt nem lehet megszerezni az előírt gyakorlatot.) Most isszuk annak a levét (de nem csak a hajózás terén) hogy megszüntek a szakképzést adó középiskolák. Na meg aztán ha le is vizsgázik, elhajózik más vizekre, ahol anyagilag jobban megéri. Nem?
Nem nagyon, és szerintem elsősorban pont ezért nem reális ez a "TCL-féle gyorskatamaránok a Balatonra" elképzelés.
Annyi pénzből, amibe egy (EGY) ilyen csúcstechnológiás hajó belekerülne, annyi pénzből a TELJES balatoni flottán lehetne komoly beruházásokat eszközölni...
Az viszont igaz, hogy valóban gyorsítani kell a hosszú vonaljáratokon (ilyen ugye elsősorban J, H, K, N(G, ha újra lenne..)).
Tehát szerintem a reális fejlesztési elképzelés az, hogy azt a bizonyos 3 új hajót, amit venni akarnak a nagy fejlesztési pénzből, azt úgy válasszák ki/terveztessék meg, hogy:
-legyen legalább 25 km/h utazósebessége (tehát mondjuk 29-30 km/h végsebessége).
-legyen több nagy beszállító ajtaja, és normális ajtó előtti tere, hogy gyorsítható legyen a beszállítás.
Ha ilyen hajókkal állítanák ki a J/H/K/egyéb vonaljáratokat, akkor minden viszonylaton lenne legalább 30, de akár 45-60 perc időnyereség is a mostanihoz képest, és nem kerül horror pénzbe.
de osztom a véleményed abban, hogy a gyorshajózásé lesz a jövő itt a magyar belvizeken is.
én meg nagyon remélem, hogy nem
1. A Balaton keskeny és hosszú, ergo az átkelő járatok teljesen mindegy, hogy 20-30-40 perc alatt érnek-e át, nem ettől lesz több utas, és a meglévőknek sem lesz jobb.
Főleg nem annyival több, ami az egésznek a milliárdos költségét kitermelné.
2. a) Mekkora tömegekben merül fel egyáltalán, hogy Siófokról Badacsonyba, Keszthelyről Tihanyba, stb. utazzanak abban a pár napban, míg ott nyaralnak? (mert jelen relációkban lehetne komoly menetidőt faragni)
b) mekkora tömegekben merül fel egyáltalán, hogy ehhez lerakják az autóikat?
c) a nemautósok közül mekkora arány választaná ehhez a hosszú túrákhoz a vonathoz képest sokszoros árú hajót?
d) akarjuk-e (mi itt), hogy egy állami cég soha meg nem térülő presztizsberuházásra szórjon el milliárdokat? (Még ha ennek mostanában divatja is van...) Főleg, hogy ugyanabból a pénzből értelmes fejlesztéseket is lehetne csinálni.
3. Hány tihanyi kútban horgászó csónakost, elsodródott gumimatracost, maga se tudja hova tekergő vitorlást, stb. darálna be egy ilyen? vagy tessék mindenkinek hozzászokni ehhez, mert az "úri közönség táncol"?
Halvány emlékeimben él valami ilyen sebességkorlátozási szám, de a Balatonon vmax 25-tel minden reális, és piaci alapon keresett desztináció tűréshatáron belül elérhető, ennyit meg egy megfelelő testkiképzésű + motorizáltságú + meghajtású hagyományos hajó is el tudna érni, és akkor béke és csend van.
Ebből van egy tényleg rövid szakasz, kettő nem túl hosszú, de a többi mind 10 km feletti szakasz.
Persze ez magában hordozza azt is, hogy szerintem ezek a legfontosabb kikötési csomópontok.
Ha egy TLC páros itt adná a reggeli és késő délutáni menetet, akkor ehhez már szerintem érdemes igazítani a köztes hosszanti és keresztirányú menetrendet.
Igen, de azt továbbra sem tudom, hogy mennyivel tudna gyorsítani a jelenlegihez képest a vonaljáratokon egy ilyen konstrukció. Több vonaljárat van (J, H) ahol 4-6 km-enként ki kell kötni, és nem tudom hogy ilyen szakaszokon mennyit tudna fogni ez a hajó a menetidőből ilyen viszonylatban.
Egyébként, ha nem 70-nrl menne, hanem momdjuk csak kb 40-nel(Balatonon alapból ez hangzik inkàbb reálisnak...) akkor még elviselhető lenne a menetszél egy nyitott felső fedélzeten, ha valamennyit úgy is kitakar belőle a kormányállás.
A cat tud lassabban is menni, és lehet más, a helyi igényeknek esetleg jobban megfelelő hajtással is szerelni. Óriási előnye viszont, az állandó alacsony merülés (nem utolsó szempont a Dunán, vagy a Balatonon), tartós vízszintes trimmen úszik, a széles fedélzeten pedig tetszés szerint lehet variálni a külső-belső tereket. Az is biztos, hogy két nagyjából azonos paraméterekkel rendelkező, azonos sebességgel haladó egytestű és katamarán hajó közül az utóbbi kelt kisebb hullámokat. Nem hiába terjedtek el Nyugat-Európa, Amerika, Ausztrália nagyobb városaiban a helyi és turista igények kielégítésére. Utaztam ilyenekkel, a külső terek általában mindig jóval kisebbek a belsőknél az általad elmondottak miatt, az utas pedig előbb-utóbb úgyis bemegy, de a partok megközelítésekkor, kikötésnél, ki tudsz menni, nincs az az érzésed, hogy be vagy zárva, mint a szárnyason. A sebesség viszont egy átlag turista számára ma már a leglényegesebb szempont egy vonaljáraton.
Hát azt én is. A nosztalgia flottának nagyon is van létjogosultsága a séta-, rendezvény- és élményhajózás, valamint egyes speciális járatok esetében. Az ARÁCS-nak is ott a helye, mint az utolsó még nem átszabott vb-nak! A frekventált, nagy tömegeket mozgató, egyik partról a másikra irányuló járatokon viszont szerintem sokkal fontosabb szempont, hogy a turista hamar átjusson és a túlsó part kínálta élményekhez is hozzáférjen. Mi hajómániások máshogy viszonyulunk a hajózáshoz, mint egy átlagos turista, ezt ne felejtsd el!
Az ilyen típusú szájkaraténak nem sok értelmét látom.:-P
Riversea is előnyként említette a nyitott decket, én is annak tartom, csupán arra világítottam rá, hogy a vágyott tempónál ez nem valószínű hogy utast vonzó hely lenne.
Vagy te ülnél 60 km/h mellett egy elhúzott ablak mögött, vagy nyílt fedélzeten? Mert a tavon 4-5-ös szélben nyitott decken legfeljebb hajófanokat látsz... :-)
Ok. Azt értem, hogy ezzel a vonaljáratokat lehetne gyorsítani. De a TCL jelenleg kb 60-70 km-es útvonalon jár, és azt végigsprinteli megállás nélkül. A Balatoni vonaljáratonál meg kb 4-6 km-enként be kell állni valahova. Ilyen rövid távon egyáltalán tudna érdemben gyorsulni? Tudna beállni mondjuk a déli kis kikötőkbe? Az alkalmazott nagy vízsugaras géperőnél nem küldené meg a kikötőben álló vitorlásokat (manőverben)?
Egy dolgot ne felejtsünk el a technológia fejlesztése közben: az utas továbbra is a nyitott (és fedett) tereket fogja preferálni. Ez 20km/h mellett kellemes menetszél. 40km/h mellett már kevéssé az és akár folyamatos vízpermet is társulhat hozzá, ld. gyorshajók. 40km/h felett pedig a nyitott fedélzeten tartózkodás már nem lesz kellemes, ezt pont egy TCL út tapasztalata alapján mondom.
1.) különböző szempontok és értékrendszer alapján itt mindenki a BHRT és a balatoni hajózás javát akarja, vágyja.
2.) vannak kérdések, ahol nincs egyetértés (de azért ez még nem tragédia)
A fentiekkel nagyon egyet értek, jó lenne, ha a témához itt hozzászólók és a BHRT illetékesei (hátha mégis olvassák a topikot) is így látnák!
Bár én magam szívesen töltök bármennyi időt lassú hajókon, de osztom a véleményed abban, hogy a gyorshajózásé lesz a jövő itt a magyar belvizeken is. A trendekkel nemigen lehet szembe menni. És valljuk be, a TCL cat-ek azért nagyon ott vannak a topon, főleg ez az új:
Számítógépes folyadékdinamikával optimalizált könnyűszerkezetes hajótest (uszadéknak ellenáll), 0,8 m merülés, 74 km/h csúcssebesség, 60 km/h utazósebesség, minimális hullám és farvíz keltés, alacsony fixpont magasság, 4 db egyenként 809 kW-os Scania főgép és 2 db Rolls Royce vízsugárhajtómű alacsony tartós terhelésen üzemelő hajtáslánca, ami jobb megbízhatóságot és kevesebb karbantartást eredményez.
Szennyeződés mentesítő rendszerrel ellátott panorámaablakok, a fő utastérben 184, a felső fedélzeten 35 belső és 29 külső ülés, valamint 12 kerékpárnak hely a hátsó fedélzeten, büfé, rokkant WC, stb. Nyitott fedélzetek!!!
Ja, és tavaly saját szemünkkel láttuk a dévényi kőrakodónál, hogy milyen manőverekre képes egy ilyen hajó…
Ami pedig a motorhangot illeti, most már elektromos hajtással is vannak egész nagy cat-ek pl. Norvégiában.
Erősebb szélben nem gond más hajó hulláma, mert van sebesség. Ellenben gyenge szélben hajlamos a motorosok hulláma megrázni a hajót, és a billegéstől megszakad az kis hajtóerő is. Ez egy szűk helyen, mint kikötő szája, forgalmas Tihany-Szántódi rév nagyon zavaró. Nem véletlenül engedték meg a segéd motor használatát a keresztezésre.