Mindeközben, immáron a teljes 2019-es BAHART menetrend elérhető a menetrendi keresőben.
Az általam kisilabizált változások:
-Tavaszi-Őszi:
Nincs komoly változás, de picit az indulási időket átírták
-Előszezon:
U járat megszűnik, K-nak lesz csatlakozása Máriáról
-Főszezon:
R járat megszűnik, a B hajó fog mindennap 1x sétálni Boglárról,
Heti 6 nap lesz séta Szemesről, 7. nap (péntek) W megy
U járat új útvonala: Mária-Badacsony-Szigliget-Györök-Kesztehly majd vissza (mindez minden nap(sic))
O járat napi 4x fordul, csatlakozással Györökön mindkét keszthelyi és badacsonyi hajóhoz
Ezenkívül van sok kisebb, kevéssé jelentős változtatás.
A sétákat és programokat még nem néztem.
Ez a menetrend szerintem egyértelmű pozitív változás az elmúlt évekhez (főleg tavalyhoz) és az eddigi tendenciához képest. Lehet még hova fejlődni, de az irány már (most) szerintem jó. Grat az illetékesnek.
OFF Abban a számításban a kopás és üzemanyag költség is finoman szólva alulbecsült. Fogyasztásban a 7-7,5l életszerűbb, pláne, ha belefut a pajtás valamelyik masszív dugóba, és ezekből szezonban van gazdagon. Kopásnál még a NAV is a 15ft/km-t tekinti normaköltségnek, szóval az a 32 Ft inkább 45-50...
JESS barátunkat a MERCUR 201 tolóhajó pár napja megszabadította zátonyfogságából. Elkísérte Nagymarosra, ott várt kicsit, majd lejött egészen Újpestig. Onnan pedig tegnap délelőtt Adonyra távozott. A Szabadság híd alatt elhaladva örömmel tapasztaltam, hogy nem akadt fenn az Ínség-sziklán:
De iure egész biztosan nem közszolgáltatás, tehát direkt dotációt nem kap, kérdés, hogy a közjó részeként, vagy úri huncutságnak tekintjük... Azaz tekintik.
Mondom, hogy elképzelésem sincs az alagút êpítési, fenntartási költségeiről és a valóban tervezhető forgalomról.
Alsó hangon egy ilyen beruházás megtérülése 30 év, S kérdés hogy a felszabaduló terhelés mennyire fékezné a többi út leromlását.
S azt is írtam múltkor, hogy az M86-M9-M76 ezt a forgalmat eltereli, tehát szükségtelen beruházás.
Viszont a lênyeg: a nyugati medencében a komp garantáltan veszteség.
A Balatoni Hajózási Zrt., valamint a Mahart - PassNave Személyhajózási Kft. felett a tulajdonosi jogokat a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. gyakorolja a szerda késő esti Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint.
A jogszabály csütörtökön lépett hatályba.
A tulajdonosi jogokat a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. 2022. december 31-iggyakorolhatja.
A Balatoni Hajózási Zrt. nemrég került állami tulajdonba, így annak most lett állami joggyakorlója.
A Mahart - PassNave Személyhajózási Kft. felett viszont eddig a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter gyakorolta a tulajdonosi jogokat.
A km költségéhez azért számold hozzá az egyéb, egy km-re eső futás költségét (olajcsere, gumi, szerviz, biztosítás, stb) Ez kb 20ft/km, a 128km tehát alapból 2560ft, de lehet, hogy több.
Ezek után szeretném megkérdezni, hogy mi a gazdasági/időbeli/stb realitása bármilyen kompnak a Balaton nyugati medencéjében.
A válasz: SEMMI.
Ellenben egy fizetős alagút - ami csak egy poros elképzelésben létezik - gyors, biztonságos és érdemben hajingálja le a forgalmat a 71-M7 - 67/68 ezen viszonylataiban
Mindez nem azt jelenti, hogy vágyom arra az alagútra, csak azt, hogy elgondolkodtató, hogy egy fizetős alagútnak (pont úgy, mint az az osztrák-német-svájci-olasz-francia alpesi alagutaknál van) lehet gazdasági megtérülése - de a kompnak az égvilágon semmi.
Hozzá kell tegyem megbecsülni sem merem egy ilyen 2×1 sávos alagút árát és azt sem, hogy mekkora forgalom érintené, bár a minap hallottam, hogy a 71-es úton napi gépjárműforgalom szezonon kívül a vonyarci akasztófa alatt 6000 gépjármű, szezonban 14-22000 (ez elég durva szám!). Persze a mérvadó itt talán a Répa Rozinál lévő akasztófa adata lehetne.