A probléma nem is a lakóhajók közlekedése, hanem az azokat vezetők viselkedése. Erre próbált meg utalni Una, és erről beszélt Smith kolléga is. A videóban a "pont leszarom, hogy jössz " hozzáállás pontosan leképezi azt a mentalitást, amivel nem egyszer találkoztatok ti is, és amit közülünk sokan megtapasztaltunk a néhai TATABÁNYA Al-dunai útján, vagy akár Neszmélyben, és még sok helyen Ez a mentalitás száguld végig jetskivel az amúgy sebességkorlátozással védett Sugovicán éppúgy, mint a nagy Dunán, nagy teljesítményű hajókkal. Olyan jó lenne, ha most az egyszer megérnénk, hogy a jó ötlet jó kivitelezés is lesz. Hogy tényleg ne legyen probléma a lakóhajók közlekedése.
Igen, a közutas példával azt lehetne mondani, személyautónál nagyobb járművekkel szinte csak a közútkezelők járnak ezen a területen.
Szerintem itt a szabályozási nehézség inkább abban jelentkezik, miként választják el a nyaralóhajó fogalmát a kedvtelési célú kisgéphajóktól. Lehet az elérhető sebességgel meg a gépteljesítménnyel variálni, de elég vicces volna azt mondani, egy 40 km-es sebességre is képes 3 m hosszú motorcsónakhoz kell vezetői engedély, egy 15 km-es sebességre képes, 13 m hosszú nyaralóhajóhoz viszont nem kell.
Ha meg ezen a vízterületen senkinek sem kell, akkor miért kell pl. a Mosoni-Dunán? Vagy a Körösön? stb.
Kíváncsian várom, mit találnak ki.
Amúgy jó ötlet a térség víziturizmusának fellendítéséhez, a kihasználatlan vizek hasznosításához.
Én meg azt próbálom ecsetelni, hogy az Una jelenségre a nagyhajó vezetők eleve számítanak, a tokaji vízibusz is először megpróbálta érvényesíteni a szabályokat, de amikor nem ment, inkább szépen kikerülte a csónakokat. Pont ezért nem gondolom, hogy bármilyen problémát okozna néhány lakóhajó közlekedése, pláne nem azon a szakaszon, ahol gyakorlatilag zéró hajóforgalom van. Persze, lehet támadni a tervet, csak ezen az alapon szerintem hülyeség...
Tegnap Óbudán vízre helyezték a legújabb magyar személyhajót a MOHÁCS I-et. A Wiking Yacht Club gyártotta Mohács városának. Ma reggel sikerült lefényképeznem:
Hajaj, eszemben sincs kétségbe vonni azt, amit írsz. Természetesen itt és ott egyaránt előfordulnak ilyen ügyek. Volt szerencsém nekem is bénáznom (azaz: én voltam a figyelmetlen hülye) a La Manche átellenes oldalán: nem voltam szokva a "balra kis ívben kanyarodunk"-hoz, stb. De soha sehol senki nem villogott, nem dudált, nem mutogatott, nem üvöltött.
Ne hidd, hogy a "civilizált nyugaton" nincsenek hülyék, bénák és öntudatos majmok. Csak az elmúlt szezonban két incidensünk is volt a Felső-Dunán. A Hössgang felső bejárata előtt nekünk kellett kitérnünk völgymenetben, mert az evezős úgy gondolta, hogy neki sürgősen át kell vágnia előttünk a hegymenő ágba, aztán meg a Bécsi-Dunán szintén völgymenetben extrém kisvíznél a zátonyok között nekünk kellett kerülgetni a vitorlás kishajót, mert ő a tőkesúlya miatt nem tudott/akart kihúzódni...
Ez igaz, de elsőbbsége mindig annak van, akinek megadják, szokta volt mondani apósom...
Ha foggal körömmel ragaszkodsz a jogaidhoz, adott esetben elkerülhetetlen a baleset. Ha így járnánk el, akkor pl. az Újpesti-öbölbe ki- be hajózva már rég megtizedeltük volna a kajakos-, horgász, és egyéb kishajós állományt, az RSD-ről ne is beszéljünk. Egyébként meg, ha már jogszabálynál tartunk ajánlom figyelmedbe a HSZ 1.04 cikkét (Kötelező gondosság), valamint az 1.05 cikket (A hajó vezetése rendkívüli körülmények között), ami felülírja a hivatkozott részt is.
Ez sztorinak jópofa, a valóság azért más. Aki a tengeren jár kishajóval pontosan tudja, hogy minden, menetben lévő nagyhajót messzire el kell kerülni! Akkor is, ha útjogod van. Még európai vizeken is. Mert jó eséllyel nem fog kikerülni. Ha egyáltalán észrevesz. Aztán utólag mehetsz keresni az igazadat. Ha túlélted.
Jaj de unalmas ez az ott minden jó, itt minden szar mentalitás. Ráadásul semennyire sem igaz. De el lehet menni... Sokan megtették, sokszor nagy pofával, aztán szép csendben jöttek haza.
Ugye attól, hogy valaki nem ismeri a rá vonatkozó szabályt, még nem mentesül annak betartása alól?
"kishajónak más hajók részére - beleértve a gyorsjáratú hajókat - biztosítania kell a menetirányuk megtartásához és műveleteik végzéséhez szükséges teret, továbbá nem követelhetik, hogy azok neki kitérjenek."
Nekem ez a vízi jogsi nélküli ............menjen mindenki amerre lát...........akció olyan mint amikor Angliában végre elhatározzák, hogy ők is áttérnek az európai általános jobbra hajts rendre a közutakon.
De mivel ez nagy munka, az első hónapban csak a teherautóknak kell a jobb oldalon menniük a személyautók még járhatnak a baloldalon.
Te jó ég, mi lesz itt, ha Kiskörétől Vásárosnaményig, Tokajtól Sárospatakig és Tiszalöktől Hajdúszoboszlóig még 20 db kishajó is foglalja majd a vízterületet! El sem tudom képzelni hogy fognak elférni azon a túlzsúfolt vízi úton, nagyon, nagyon balesetveszélyes lesz kikerülni őket...-:)
Erről a Te sztoridról, meg nekem egy személyes élmény jut eszembe.
Tavaly június elején, Balatonföldvárról Tihany fele utaztam L járaton valamelyik orosz (nem emlékszem melyik, de tuti nem Regatta) fedélzetén (hétköznap lévén egyedüli utasként).
A hajó (mivel csak én voltam rajta, rólam meg tudták hogy Tihanyig megyek, a rév személykikötőben meg senki nem várakozott) nem kötött ki Tihanyrévben, csak "lefékezett" és várakozott az esetleges felszálló utasokra a menetrendi indulási időig, kb 5 méterre állt párhuzamosan a kikötőpartfallal.
Eközben feltűnt nekem, hogy egy Sup-os hölgy próbál meglehetősen bizonytalanul kijutni a partra. Látszólag száraz volt, tehát addig megúszta vízbeesés nélkül, de nagyon óvatosan/bizonytalanul mozgott. Már majdnem elérte a Tihanyrévi kikötő partfalát a hajónk mögött (amúgy Suppal ki lehet oda kötni?:-) mikor a mi hajónk kapitánya rájött, hogy itt az indulás ideje. A hajó megindult, a hölgy kb 5 méterre a parttól esett vízbe...
Nemrég olvastam újra a Svejket, akinek mindenről egy-egy régi sztori jut az eszébe.
Valamikor láttam egy francia filmet. A címére már nem emlékszem. Abban a főszereplő egy vitorlással keresztezte egy nagy hadihajó útját és azt kiabálta, hogy neki van elsőbbsége. A hadihajó erős hátrázással lelassított, majd a vitorlás elhaladása után egész erővel gyorsított. A vitorlást pedig betakarták a hullámok.
Tudom, hogy ez filmen volt, de nekem most ez jutott az eszembe.
Hát itt pont hogy NEM akartak menni a csónakkal se jobbra se balra..:-)
Ha lett volna csatt, szegény vizibusz orrán csak egy újabb horpadás lett volna az a ladik... De majd ha már 15 méteres lakóhajók jönnek szembe, akkor le lehet zúzni komolyabban is.
"Mennek jobbra-balra, a múltkor láttam, amint szembejött egy ilyennel egy szabályosan közlekedő, emberkekel teli, nagy méretű sétálóhajó és hiába jelzett előbb fényjelekkel, aztán a kürttel is, hogy térjenek ki az útjából, a végén majdnem nekiütköztek."