Kicsit ipartörténet inkább, de mivel hajózás, ide is tartozik.
1958 után a magyar-szovjet kapcsolatok kiválóak voltak. Az 1945-1990 közötti időszak magyar-szovjet kapcsolatainak 45 éve alatt talán 1958-1964 között volt a legjobb viszony.
Ez bizony csak 6 év.
Nem nagy dicsőség, hogy a másik 39 évben nem mi voltunk a kedvencek.
Hogy tartozik ez ide ?
1958 után, a második 5 éves terv előkészítésekor (1960-1965) a Tervhivatal rendkívül előnyös, igen hosszú távú szerződéseket kötött a szovjet tervhivatallal Ny.Sz.Hruscsov személyes közben járására.
Ez érintette a Ganz-Mávagot és érintette mindkét budapesti hajógyárat.
A szovjetek, kicsi költői túlzással, megvették, előre, a kb. 10-15 éves hajó és úszódaru kapacitásunkat.
Ilyen üzlet nem szokásos, akkoriban is ritka volt.
Képzeld el, hogy valaki bemenne holnap , mondjuk a Subaru gyárba, megkérdezné mennyi autót gyártanak egy év alatt, majd a meglepett tulajdonosnak azt válaszolná : Rendben. Megveszem most előre a 15 évi termelésüket.
Később a lejárat, 1975 után ezeket a szerződéseket meghosszabbítgatták, már más feltételekkel, sokkal kisebb db számokkal.
Kb. 1982-1984 között ért véget a történet.
Az 1956 utáni politikai/gazdasági konszolidáció időszakában ez nagyon jó húzás volt.
Fix munka, biztos piac, korrekt fizetés.
De visszaütött.
Nagyon visszaütött.
Ugyanis a szovjetek nagyon merevek.
Pláne a tervhivataluk.
Kikötötték, hogy üzemeltetési, alkatrész ellátási biztonság miatt (ebben speciel igazuk volt) a megrendelt járművek, hajók, úszódaruk, stb. szállítása során, változtatás, korszerűsítés nem lehetséges, illetve csak az Ők, előzetes írásbeli engedélye alapján.
Öngól.
Nekünk.
Fix a munkánk, de nincs mit fejleszteni.
Van például egy úszódaru típusod.
Olyan amilyen de van.
Évente tudsz gyártani mondjuk 30 db-t.
Ekkora a gyárad éves kapacitása.
Erre jön egy megrendelő és rendel belőle 400 db-t.
Ilyenkor örülj, vagy keseredj el?
Nyilván örülsz annak, hogy tizen évre előre eladtad a gyár termelését, fix a munka, hátra lehet dőlni.
De mit csinálsz például a műszaki fejlesztési osztály mérnökeivel?
Ők bármit kitalálhatnak, jót is, csak a fióknak, papírkosárnak dolgoznak, hisz előre eladtál 400 db úszódarut - egyformát - azon változtatni nem tudsz.
Az Óbudai Hajógyár és az angyalföldi Hajó és Daru Gyár, a két legnagyobb magyar hajógyár befulladt.
Munka volt.
Fejlesztés meg felesleges.
Ha néha eladtak 3-6 úszódarut Argentinába vagy Egyiptomba akkor arról cikkeztek évekig.
Arról, hogy közben évente a termelésük 90-95%-a megy a Szovjetunióba, alig cikkeztek.
Egy előnye volt a dolognak.
A szovjetek kínosan akkurátusan pontosan fizettek.
A két cég + a Ganz-Mávag ami itt OFF topik téma, a hatalmas megrendelések és biztos piac árnyékában gyakorlatilag saját innovációját építette le.
Felesleges volt.
Róka fogta csuka.
------------------------------------------------------------------
Szomszéd bácsid ezeket a megrendeléseket keverhette össze az 1956-ig tartó, valóban létező jóvátételi szállításokkal.