Keresés

Részletes keresés

jakyg Creative Commons License 2016.07.14 0 3 120802

Nálam van valahol a rengeteg papír között ott van a jóvátételi egyezmény egyik aláírás előtti utolsó változata id. Antall József kézírásos megjegyzéseivel ellátott változata. Id. Antall volt ugyanis a tárgyalások egyik lefolytatója. Abban emlékeim szerint óriási darabszámok szerepeltek.

A jóvátételi témakört egyébként tudtommal professzionális módon dolgozta fel a később (az általam roppantul nem szívlelt) SZDSZ vezetőjévé vált Pető Iván.

Emlékeim szerint akkori értéken 200 millió dollár kártérítésre köteleztek minket a Szovjetunióval szemben. Ez mai áron közel 3 milliárd lehet. Ezt persze nem csak hajókkal kellett teljesítenünk, az egyezmény nagyon pontosan meghatároz mindent az utolsó esztergapadig.

Előzmény: trizs77 (120792)
gepesz Creative Commons License 2016.07.14 0 1 120801

viking star Creative Commons License 2016.07.14 0 3 120800

- Anya, ezt a hajót hogy hívják?

- Mastercardnak. Ez egy ilyen bankkártyás jacht.

 

A fenti párbeszéd volt hallható az alábbi látvány alatt. :)

 

kisszínes Creative Commons License 2016.07.14 0 0 120799

Ha már fejlesztés.

A Ganz portál- és úszódarukra annyira jellemző forma saját ötlet vagy licence?

1966-ból van talán az első darab: http://hajoregiszter.hu/hajoadatlap/belfregor_/3266

Liebherr, Kone darukat látok ilyen formával.

guberavera Creative Commons License 2016.07.14 0 1 120798

1. te azt írsz amit akarsz.

2. én is.

3. a csehszlovák hajógyártásnak meg nézz utána, mert nagyon el vagy tévedve.

Előzmény: trizs77 (120797)
trizs77 Creative Commons License 2016.07.14 -3 0 120797

Nem keverném bele a politikát.

Pláne úgy nem, hogy csak kicsi részben igaz, felvetésed.

A magyar gazdaságban 1968 és 1989 között már alig számított a politikai hovatartozás.

Az igaz, ezt nem vitatom, hogy 1956-1966(68)?? között valóban első számú kinevezési szempont volt a politikai megbízhatóság.

Ami viszont nem egyenlő se a párttagsággal, se a párthűséggel.

 

Visszatérve a hajó gyártásra, mert az itt az ON téma.

Nekünk se világhírű a hajógyártásunk, érthető földrajzi okokból.

De Csehszlovákiáé, még a miénknél is haloványabb.

 

Lásd Shakespeare : cseh tenger..............................:-)))

 

Előzmény: guberavera (120795)
trizs77 Creative Commons License 2016.07.14 0 0 120796

Stimmel.

Előzmény: Enzo (120794)
guberavera Creative Commons License 2016.07.14 0 1 120795

Trizsnek csak részben van igaza. A csehektől hozzánk hasonlóan megvette évekre előre a gyártási kapacitásokat Szovjetunió, ők mégsem hagytak fel az innovációval. 

Az 56-os forradalom miatt eltávolították azokat a vezetőket, akik nem voltak megbízhatóak. Maradtak a faék egyszerűségű káderek, velük meg marha nehéz volt innoválni. Ezt a Videotonban még én is megtapasztaltam a 80-as évek végén. 

Előzmény: gigabursch (120793)
Enzo Creative Commons License 2016.07.14 0 1 120794

"1975 után ezeket a szerződéseket meghosszabbítgatták, már más feltételekkel, sokkal kisebb db számokkal."

 

Ott volt egy olyan probléma is, hogy a szovjetek hordképesség alapján voltak hajlandóak fizetni a hajókért a KGST hajógyáraknak (1000 DWT = X$, 2000 DWT = 2X$; 5000 DWT = 5X$...stb.).

Mivel az angyalföldi gyár földrajzi elhelyezkedése miatt korlátozott méretű tengeri hajókat tudott csak kibocsátani, és a kisebb hajó megépítése fajlagosan mindig drágább, így egy idő után már veszteséges is kezdett lenni a nagy testvérrel való üzletelés.

Előzmény: trizs77 (120792)
gigabursch Creative Commons License 2016.07.14 0 2 120793

Na ezt még így soha senki nem vezette még le nekem.

 

Köszönöm.

Előzmény: trizs77 (120792)
trizs77 Creative Commons License 2016.07.14 0 3 120792

Kicsit ipartörténet inkább, de mivel hajózás, ide is tartozik.

 

1958 után a magyar-szovjet kapcsolatok kiválóak voltak. Az 1945-1990 közötti időszak magyar-szovjet kapcsolatainak 45 éve alatt talán 1958-1964 között volt a legjobb viszony.

Ez bizony csak 6 év.

Nem nagy dicsőség, hogy a másik 39 évben nem mi voltunk a kedvencek.

 

Hogy tartozik ez ide ?

1958 után, a második 5 éves terv előkészítésekor (1960-1965) a Tervhivatal rendkívül előnyös, igen hosszú távú szerződéseket kötött a szovjet tervhivatallal Ny.Sz.Hruscsov személyes közben járására.

 

Ez érintette a Ganz-Mávagot és érintette mindkét budapesti hajógyárat.

 

A szovjetek, kicsi költői túlzással, megvették, előre, a kb. 10-15 éves hajó és úszódaru  kapacitásunkat.

Ilyen üzlet nem szokásos, akkoriban is ritka volt.

Képzeld el, hogy valaki bemenne holnap , mondjuk a Subaru gyárba, megkérdezné mennyi autót gyártanak egy év alatt, majd a meglepett tulajdonosnak azt válaszolná : Rendben. Megveszem most előre a 15 évi termelésüket.

 

Később a lejárat, 1975 után ezeket a szerződéseket meghosszabbítgatták, már más feltételekkel, sokkal kisebb db számokkal.

Kb. 1982-1984 között ért véget a történet.

 

 

Az 1956 utáni politikai/gazdasági konszolidáció  időszakában ez nagyon jó húzás volt.

Fix munka, biztos piac, korrekt fizetés.

 

De visszaütött.

Nagyon visszaütött.

 

Ugyanis a szovjetek nagyon merevek.

Pláne a tervhivataluk.

 

Kikötötték, hogy üzemeltetési, alkatrész ellátási biztonság miatt (ebben speciel igazuk volt) a megrendelt járművek, hajók, úszódaruk, stb. szállítása során, változtatás, korszerűsítés nem lehetséges, illetve csak az Ők, előzetes írásbeli engedélye alapján.

 

Öngól.

Nekünk.

 

Fix a munkánk, de nincs mit fejleszteni.

Van például egy úszódaru típusod.

Olyan amilyen de van.

Évente tudsz gyártani mondjuk 30 db-t.

Ekkora a gyárad éves kapacitása.

Erre jön egy megrendelő és rendel belőle 400 db-t.

 

Ilyenkor örülj, vagy keseredj el?

 

Nyilván örülsz annak, hogy tizen évre előre eladtad a gyár termelését, fix a munka, hátra lehet dőlni.

De mit csinálsz például a műszaki fejlesztési osztály mérnökeivel?

Ők bármit kitalálhatnak, jót is, csak a fióknak, papírkosárnak dolgoznak, hisz előre eladtál 400 db úszódarut - egyformát - azon változtatni nem tudsz.

 

Az Óbudai Hajógyár és az angyalföldi Hajó és Daru Gyár, a két legnagyobb magyar hajógyár befulladt.

Munka volt.

Fejlesztés meg felesleges.

 

Ha néha eladtak 3-6 úszódarut Argentinába vagy Egyiptomba akkor arról cikkeztek évekig.

Arról, hogy közben évente a termelésük 90-95%-a megy a Szovjetunióba, alig cikkeztek.

Egy előnye volt a dolognak.

A szovjetek kínosan akkurátusan pontosan fizettek.

 

A két cég + a Ganz-Mávag ami itt OFF topik téma, a hatalmas megrendelések és biztos piac árnyékában gyakorlatilag saját innovációját építette le.

Felesleges volt.

 

Róka fogta csuka.

 

------------------------------------------------------------------

 

Szomszéd bácsid ezeket a megrendeléseket keverhette össze az 1956-ig tartó, valóban létező jóvátételi szállításokkal.

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: szőrmók (120790)
KZX003 Creative Commons License 2016.07.14 0 0 120791

Új fotókkal frissült a Balatoni Hajók Képtára!

szőrmók Creative Commons License 2016.07.13 0 0 120790

Köszönöm ! Átrágom magam a cikken.

Előzmény: trizs77 (120789)
trizs77 Creative Commons License 2016.07.13 0 0 120789

Én meg azt kérdezném olyantól aki ebben otthon van ,hogy igaz -e egy utcabeli öreg bácsi állitása, hogy a háboru után még 20 évvel is jóvátételre gyártották a hajókat a szovjeteknek? A bácsi lakatos volt a váci uti Darugyárban.

 

 

---------------------

 

Nem igaz.

Mint minden tévhitnek, ennek is van alapja.

 

1946 és 1956 között Magyarországot:

 - Szovjetunióval,

 - Csehszlovákiával,

 - Jugoszláviával

szemben háborús jóvátételi kötelezettség terhelte.

 

Legtovább a Jugoszláv ügy húzódott, azt csak 1961-ben zárták le.

 

1956 után, jóvátételi szállításokról/gyártásokról már nem tud a szakirodalom.

De addig valóban sok terméket szállítottunk ki az említett országokba, bár majd mindegyik ország elengedett számunkra sokat vagy keveset az 1947-es párizsi békében megállapított jóvátételi szállítási kötelezettségből.

 

http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/magyar_jovatetel_a_2_vilaghaboru_utan/

 

Előzmény: szőrmók (120786)
gumidani Creative Commons License 2016.07.13 -1 0 120788

Kb. 15 éve javasoltam a tulajdonosnak, hogy az ablakokra olyan fóliát tegyenek, amik a villamosok, buszok ablakán használatosak és azokon a köralakú testablakok képe látszódjon. Így a kecske is megmaradna és a káposzta is jóllakna. De egyéb világmegváltó ötleteimhez hasonóan ezt is hülyeségnek tartották.

Előzmény: glbtech (120783)
HG. Creative Commons License 2016.07.13 0 0 120787

HA nincs ablaka, akkor nem tudják használni semmire...

Így legalább használható rendezvénytér.

Előzmény: glbtech (120785)
szőrmók Creative Commons License 2016.07.13 -1 0 120786

Én meg azt kérdezném olyantól aki ebben otthon van ,hogy igaz -e egy utcabeli öreg bácsi állitása, hogy a háboru után még 20 évvel is jóvátételre gyártották a hajókat a szovjeteknek? A bácsi lakatos volt a váci uti Darugyárban.Onnan ment nyugdijba a 80 as években .Sajna már fentről néz. pontositani már nem tudom ,30 évvel ezelőtt meg nem érdekelt a téma.

Előzmény: viking star (120766)
glbtech Creative Commons License 2016.07.13 0 0 120785

Persze értem, még mindig jobb hogy így történt mintha nem maradt volna meg, de nincs szándék a helyreállításra ?

Előzmény: smith (120784)
smith Creative Commons License 2016.07.13 0 1 120784

Szerinted '65-ben, amikor műhelyhajót faragtak belőle, kit érdekelt az esztétikája?

Előzmény: glbtech (120783)
glbtech Creative Commons License 2016.07.13 -1 0 120783

Én teljesen laikus vagyok, csak szeretem a hajókat, de ezek az ablakok a Debrecen oldalán borzalmasak. Én biztosan nem engedtem volna hogy ilyet tegyenek vele.

Előzmény: PJ69 (120779)
zjakabfi Creative Commons License 2016.07.13 0 0 120782

elvileg nincs rotáció.

 

 

Előzmény: gabor144 (120780)
Ep128 Creative Commons License 2016.07.13 0 0 120781

Ehh, legalább az az 1 megmaradt gépe dolgozna... (Ellenben örülök, hogy mocorogni látom a SOPRON -t! :-) )

Előzmény: PJ69 (120779)
gabor144 Creative Commons License 2016.07.12 0 0 120780

Köszönöm!

 

Ez várhatóan így lesz egész főszezonban (operatív módosításoktól eltekintve), vagy van valami tervezett, pl. heti rotáció? 

Előzmény: HG. (120778)
PJ69 Creative Commons License 2016.07.12 0 0 120779

Debrecen ex-KASSA ma Vácnál.

HG. Creative Commons License 2016.07.12 0 0 120778

Füredről indul 9-kor.

 

ezt is kukkolhatod, nincs-e cserebere (esti és reggeli járatoknál különösen lehet)

 

http://www.idokep.hu/webkamera/smartwifi

Előzmény: gabor144 (120777)
gabor144 Creative Commons License 2016.07.12 0 0 120777

Sziasztok!

 

Szeretném kipróbálni az "új" Siófokot, de mivel egyelőre nincs lehetőségem hosszabb balatoni tartózkodásra, szeretnék biztosra (vagy legalább "nagy valószínűséggel"-re menni. Szóval melyik járatokat csinálja most a Siófok? Gondolom a Siófok-Füred-Tihany útvonalat járja a Szent Miklóssal együtt, de a Siófokról 9 órakor, vagy Füredről 9 órakor induló fordát járja? (Vagy Badacsonyba megy?)

 

Köszönöm előre is!

KZX003 Creative Commons License 2016.07.11 -1 0 120776

Muszáj volt, mert még volt egy bulihajó is Siófokon. 

Előzmény: HG. (120775)
HG. Creative Commons License 2016.07.10 0 1 120775

Valóban.

Én viszont nem gondoltam volna, hogy J oroszát rángatják át T-be.

 

Előzmény: KZX003 (120774)
KZX003 Creative Commons License 2016.07.10 0 0 120774

zjakabfi is az E6-ot kérdezte, én pedig arra írtam az ALMÁDIT.

Előzmény: HG. (120772)
zjakabfi Creative Commons License 2016.07.10 0 0 120773

Ugyanezt kérdeztem én is...

:)

 

 

Előzmény: HG. (120772)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!