Dráma a Dráván, nem indul több sétahajó a barcsi kikötőből
2015. szeptember 1. 09:05 ,
Nagy László Leállt a barcsi központú drávai sétahajózás, felszámolás alá került a hajózást működtető vállalkozás. Az évekig népszerű hajós kirándulásokat idén nyáron már hiába keresték a látogatók. Úgy tudjuk, devizahitele, a támogatás hiánya és a fizetőképes kereslet csökkenése együttesen vezetett a barcsi sétahajós cég bedőléséhez.
Torma József, a sétahajót üzemeltető vállalkozás ügyvezetője lapunknak elmondta: a hajót már elárverezték, új gazdája szándékairól egyelőre még semmit nem tudni. A vízijármű jelenleg még a barcsi kikötőben pihen, az új tulajdonos dönt majd arról, hogy itt vagy másutt hasznosítja a továbbiakban. A barcsi kikötőben álló lakóhajóra is árverés vár.
Amennyi befolyásom volt a folyamatra, azt igyekeztem felhasználni arra, hogy Barcson maradjon a sétahajó mondta az ügyvezető. Százmilliós értéket, emblematikus idegenforgalmi szolgáltatást építettünk itt fel a várossal együttműködve.
Nehéz megélni, hogy tönkre megy, s ami eddig elkelt, töredék áron talált vevőre. Sajnos tudomásul kellett vennünk: egy elszegényedett régióban, elszegényedett családoknak nincs pénzük arra, hogy hajókázzanak. Évek óta jeleztük az önkormányzatnak, hogy baj van, a vállalkozás nem lehet rentábilis, hiába.
Másfél évtizede nagy reményekkel indították be a sétahajózást Barcson, s hosszú időn át minden év hozott valamilyen előrelépést.
A város akkori önkormányzata kikötőt, folyóparti sétányt és kerékpárutat építtetett, a Duna-Dráva Nemzeti Park kezelője bemutatóhellyé fejlesztette a közeli Csomoros szigetet, a hajós vállalkozó lovas- és kerékpáros túrákkal ötvözte a hajókirándulásokat, a korszerűsítette az egykori sóraktár-épületet.
Az idegenforgalom remélt fellendülése azonban elmaradt, a gazdasági válságot követően a turizmus végképp visszaesett a térségben.
A kiállítás képanyaga - köztük Eilingsfeld János DDSG hajóskapitánynak a század első harmadában készült képeiből való válogatás - a falu közösségi házában, meg egyes épületeke kerítésén lévő molinókon tekinthető meg Kisorosziban; számomra pontosan nem ismert időpontig.
Közben picit utánaolvastam a dolgoknak. 2 fajta igazolványt lehet szerezni (Szlovákiában biztos, Magyarországon nemtudom), kisgéphajós ami A,B, C, D kategóriás és használhazó folyókon, víztározókon, tavakon(ahol megengedett), a kurzus már elvégezhetö 230€-tól is, 30 + 6 x 45 perc tanfolyam amit lezavarnak egy hétvégén és max 2héten belül vizsgázni kell. Valamint van a tengeri úszómü vezetöi engedélye (gyenge fordításban vmi hasonló, kisgéphajókra vitorlásokra értendö), ehez több mindent kell elvégezni de a beltengereken jogosít hajózni. Ehez árakat még nem találtam, de amiket írnak követelménynek, biztos 1000€ környéke lehet
A szlovák vizsgához szlovák nyelvtudás is szükséges mivel tudtommal más nyelven nem lehet vizsgát tenni. Én annak idején,2008-ban egy 2 hónapos kurzuson vettem részt ami után Révkomáromban vizsgáztunk. A közlekedési hatósǎg adja ki a fix vizsgaidöpontokat, a tanulmányokat mindenki magának intézi, a hatóság nem rendez semmilyen tanfolyamokat.
Vizsgázni a kapitányságokon lehet, Pozsonyban, Révkomáromban, Zsolnán, Kassán.
Szerintem a szlovákiai vizsgával ezen esetben nemnagyon érdemes számolni.
Örültem, hogy ilyen hajókat kaphattam lencsevégre! Két nagy Öreg :) Ha úgy tetszik, túlélő. Gyerekkoromban rendszeresen csattogott-csühögött végig a gemenci kis tanya előtt egy-egy román vontató. TECUCI vagy a FOCSANI. Még mentek a Szürkék is az öreg "ezresekkel" és ciripeltek az MAN-ek a hegyes orrú önjárókban- ERKEL, LEHÁR, BARTÓK... stb. Szép volt és az emléke is szép. Ezt idézi a MISKOLC is, de az öreg "kétezres" óbudaiak is... Hiányzik is rendesen. Pedig én még hátul gombolós vagyok azokhoz a kollégákhoz képest, akik az életüket élhették le ezeken a Csodaszamarakon...
Szép hangjuk van ezeknek az SKL-eknek! Én is hallgattam hétvégén a Zadonsk-kal együtt. Sokkal szebbek, mint az újabb erőgépek. Gondolom lassabb fordulaton mennek?
A Tisza m/s lehozta Komáromból Csepelre az Ipoly m/s-t. Német lobogó, de megmaradt a név!! És a hajó is! Új fekete festéssel.
Ma este szép csendben el is osont Vácnál, képet már nem lehetett készíteni róla, nem volt fény. Úgy látszik, a valahogy még kinéző kabinosokat felváltják a kabinosfanokat is felbosszantó formák :(
Sógoréknál is felkapta fejét a tolósítási láz. Tolóbakot kap a CLASSICA kabinos, az orrát már szépen le is nyisszantották.
(nem, nem ezért, hanem mert a 111,2 méterből így volt a legegyszerűbb 110 métert gyártani - elviszik ugyanis a rövid zsilipkamrák földjére, a Dunán számára se maradt esély)
Javasoltam neki, hogy keresse meg a San Antoni kikötő parancsnokát. Az majd ad neki olyan embert, aki hiteles infót ad a helyi viszonyokról. Ezt itthon megcsinálni egy hét alatt biztos nem megy. És abban sem vagyok biztos, hogy a spanyoloknál drágább lesz.