A dorogi homokvasút kapcsán szeretnék érdeklődni - a linkelt cikkben felül található képen bemutatott mozdonyról vajon létezik bárhol, bármilyen (jelleg)rajz?
Hol lenne érdemes keresni? Online nem sokra jutottam.
"Valahol a közepesen használható menetrenddel, és a meglévő állapottal is volt értelmezhető forgalom, lehetett volna még jobb színvonallal több utas."
Volt olyan, ahol a Bzmothoz kellett pót is. Szerintem is színvonal javítással, jobb menetrenddel (nemcsak a menetidők terén, hanem a viszonylatok és csatlakozások terén - pl. nem kellett volna a fővonali csatlakozási ponton letenni az utast, hanem érdemes lett volna elvinni a közeli jelentősebb úticélt jelentő városig, stb...) növelhető lett volna az utasszám. Külön érdekesség, hogy ment a lakat egy Tiszafüred - Karcag, ill. egy Dombóvár - Komló vonalra, amelyből az előbbin még sokszor pót is elkélt, miközben egy Pápa - Csorna vonal továbbra is megy a napi pár vonatos formában, szinte utas nélkül. szvsz érdekes volt az a lista...
Szokolya és Kismaros között munkanap reggel van 1-2 teltházas vagy közel teltházas járat, azután 1-5 fő. Ezeknek a zöme Kismarosról vonattal utazik tovább Budapest felé. Tkp. délután csak azért megy le a busz, hogy legyen minek visszajönnie, ami a menetrend is látszik: óra.42-re ér le Kismarosra, úgy hogy a fő csapásirányba Budapest felé több mint fél órát kell várni.
Visszafelé fordítva: reggel/délelőtt kevesen, délután 10-15 fő/busz. Erősebb ennél a 14:50-es és a 15:30-as kismarosi indulási (utóbbi Vácról jön).
Volt egy korábbi buszos-vonatos menetrendi struktúra, amikor a busz Kismaroson pihenőzött. Bejött a pesti zónázó, 5 percre rá indult Szokolyára, ahonnan rögtön jött vissza, majd 5-6 perc volt átszállni a Pest felé tartó zónázóra. Ezzel olyan bibi volt, hogy nem nagyon tudott csatlakozásra várni, és ekkor még hírben sem voltak a KISS-ek. Sok volt a csatlakozás mulasztás, és egy órát szívni Kismaroson 5 naponta, nem volt túl kellemes.
10 éve ezt váltották le egy olyan struktúrára, miszerint csak a fő áramlási iránynak megfelelően nyújtanak jó csatlakozási időket, míg ellentétes irányban meg sokat kell várni: reggel a váci sűrítő járatok lehetővé teszik, hogy a Pest felé menő zónázóhoz legyen jó csatlakozás, úgy, hogy az érkező vonathoz is van jó csatlakozás, viszont déltől Szokolyán pihen, lemegy Kismarosra a Pesti zónázó érkezése előtt, majd utána óra.50-kor vagy egészkor jön vissza. Hátránya, hogy délután így több mint 30 perc van a vonat és a busz között, de cserébe előny, hogy a busz a szokolyai állásidő rovására huzamosabb ideig is tud várakozni a késő vonatra.
Ma már kevesebb a csatlakozás mulasztás, de Budapest felől csak Z70-esekhez van busz, a G70-eshez nincsen, így versenyképesebb opcióként kocsival járnak sokan Szokolyáról Kismarosra.
A most bezárt mellékvonalakon nem csak a kevésbé versenyképes menetidő volt a gond, meg nem csak az idős és korszerűtlen járművek. - Igazából rézben de, illetve vonalaként változott. Valahol a közepesen használható menetrenddel, és a meglévő állapottal is volt értelmezhető forgalom, lehetett volna még jobb színvonallal több utas. Máshol meg a nyomvonal miatt esélytelen. Természetesen nem függött ettől semmi, ahogy már korábban sem a kihasználtág volt a döntő.
A szokolyaiak úticélja zömében nem Kismaroson van, ezért a buszt sem nagyon használják tömegesen - Mennyien használják a buszt?
Lehetne gyorsítani, és jó is lenne, de másutt sem igazán történik ilyesmi mellékvonalon. Imremajor ellátása meg nem helyközi közlekedési feladat, egy divatos szóval élve közlekedésmódváltás esetén nem nyomna sokat a latban.
25 helyett 50-re gyorsítva, ami nem lenne nagy truváj, kb. felezni lehetne a menetidőt akkor mindenben a vonat nyerne. Ottvan Imremajor, ottaniaknak a vonat a leggyorsabb minden téren. 10 perc alatt beér Fenyvesre, még most is, sebességet emelve 5-6 perc alatt megvan.
Hónig Péter felszólalása 2009. December 14-én, parlamenti jk.
A balatonfenyvesi kisvasút esetében pedig megpróbáltuk elintézni, hogy magánterületen átmenő úton is haladhasson a busz, megpróbáltuk a lehető legutolsó ideig, sajnos nem sikerült, ezért kellett visszaállítani a vasútvonalat.
Akár jó is lehetne, de azért hétvégén is közlekednének páran. Szombaton 2 darab egy átszállásos és 2 darab 2 átszállásos menet van Szentpálról Fenyvesre. Vasárnap 1 darab 2 átszállásos busz közlekedik. A menetidő ne is nézzük. + ki szeret átszállni:)
Ehhez képest a kisvasút jobb szolgáltatást nyújt.
Az már egy másik kérdés, hogy hányan veszik igénybe ezt a szolgáltatást a két település között? A kisebbségiek, vagy a bevándorolt németek?
Jó lenne Szokolya, jó lenne Nyírvidék, meg jó lenne még sok más helyen is hivatásforgalom. Viszont egy valamit ne feledjünk, mekkora keresletet kellene kiszolgálni. A most bezárt mellékvonalakon nem csak a kevésbé versenyképes menetidő volt a gond, meg nem csak az idős és korszerűtlen járművek.
Ma már nagyon könnyen hozzá lehet jutni autóhoz, a fenntartás sem nehézkes. Innentől kezdve vélhetően bevonzana még néhány embert a modern infra és jármű, de az emberek kényelmesek, és az emberek döntő többsége akkor kezdene el gondolkodni az autót vonatra leváltani, ha az az otthona és a célpontja között közvetlen és gyors eljutást tud biztosítani. A szokolyaiak úticélja zömében nem Kismaroson van, ezért a buszt sem nagyon használják tömegesen, inkább kocsival járnak. A nyíri vonatok viszont pont két olyan városba futnak be, amelyek döntő mértékben úti célpontok.
Somogyszentpál - Balatonfenyves vonattal 40 perc, Somogyszentpál - Balatonmáriafürdő busszal 21 perc lenne (a jelenlegi 6161-es és 6162-es buszok menetrendje alapján), onnan még 13 perc lenne Balatonfenyves (a 6042-es buszokat alapul véve), márha feltétlenül ragaszkodni kell Balatonfenyveshez, de még akkor is teljesíthető közúton busszal 31 perc alatt az, amit most a vonat 40 perc alatt tud. Mindezeket figyelembe véve ha lenne közvetlen buszjárat, akkor a Fenyvesre kerülővel is gyorsabban eljutna (márha nem lenne elgendő Balatonmáriafürdőig vinni a buszt, és a vasútra ott ráhordani), így meglátásom szerint nem ez az oka, hogy megmaradhatott még itt a hivatásforgalom a vasúton, ellenben sajnos nem túl fényes jövőt ígérnek azok a mellékvonal bezárások amik most történtek és amik esetleg decemberben történni fognak, ahol olyan vonalak csuktak eddig be, ahol hasonló szintű utasmennyiséggel telt meg a Bzmot, mint Somogyszentpálon a hivatásforgalmi utasmennyiség.
Félre értés ne essék, a legjobban azt szeretném, ha modern motorkocsikkal, gyorsabb pályán lenne kiszolgálva vonattal a település, csak sajnos erre semennyi reális esélyt nem látok, és csak a zárástól vagy a pusztán turisztikai igényeket kiszolgáló vonatok közlekedtetésétől az menti meg szerintem a vonalat, hogy most figyelemközpontban van, és egy ilyen közlekedésmódváltás itt túlzottan kedvezőtlen hatást váltani ki a jelenlegi politikai vezetés számára.
Pálya kb. nulláról, jármű nulláról, és személyzet nulláról kéne hozzá, ki kell találni milyen jellegű üzem, le kell nyomni a városon, hogy engedjen a városban új vonalvezetést stb.
Na, egy ilyet a semmiből felépíteni jó irány a bukáshoz. Párhuzam: tramtrain. Hiába van pár gazdag ország tucatnyi üzemében példa rá, ki kellett próbálni, hogy a ebben az országban, az itteni hozzáállás, feltételek, szabályozási környezet mellett hogy tud működni. És bár az irány nyilván jó, az eredmények változatosak.
Na, ezért kéne egy kisebb vasútüzemen, kikísérletezni - kis üzem, kis buktatók. Erre lett volna jó Balatonfenyves, vagy Szokolya.
Bizony ott adott lenne rá minden. A kisvárdai hosszabbítás már 100 éve is napirenden volt, sajnos nem valósult meg.
Az már utpisztikusnak tűnik manapság, de lenne benne ráció, hogy Balsánál a Tisza hidat visszaépítve Sátoraljaújhelyig is bőven ki lenne használva. Persze nem mk48, nem fapados kocsikkal.
Még a 40-es tempónál is versenyképes volt a busszal és akkor még használták is. Dombrád-Nyíregy között a busz most 40 km-en 01:20 körüli menetidőt produkál. Ezt vonaton sem lenne nagy kunszt hozni. 20-as tempónál volt 100 perc körül, még 50-es tempóval is lazán lehagyná a buszt a kisvonat.
Hivatásforgalomra a vonalvezetése alapján a nyírvidéki lenne király! A dombrádi ágat továbbvinni Kisvárdára, csinálni hozzá menetrendet, ahhoz meg infrát, járművet. A két nyugati "bezzegországban" biztos elárulják, hogy lehet a 760-as pálya sebességét 100km/h-ra emelni, meg melyik boltban kaphatóak a hozzá való járművek.
Ottvan példának Tiszakécske, ahol vmax. 10 km/h és az elég is, bő 10 perces menetidő a vonal másfél km hosszú, nem érné meg gyorsabban menni, akkor túl hamar érne véget az utazás. Zsuzsi erdei vasúton viszont lehetne gyorsítani a tempón, pláne ha Nyírmártonfalvára visszaépítenék, ami régóta tervben van, elég mostoha arrafelé a tömegközlekedés.
Somogyszentpálnál épp ezért is tudott megmaradni a hivatásforgalom, mert még most is gyorsabban el lehet érni a Balatont vonattal mint közúton, ami hatalmas kerülővel képes csak erre. Fenyvesről Csiszta közúton is csak kanyargós földutakon érhető el, nagy kerülővel. Ha duplájára emelnék a sebességet Somogyszentpál felé abszolút nyerő lenne a vonat, nemhogy busszal, de még egyéni közlekedéssel szemben is. Pláne, hogy pont az autósok hülyesége miatt az egyetlen hidat is lezárták, amin át elérhető volt Pálmajoron át Imremajor. Arra nem voltak egyesek képesek, hogy annak a pár vonatnak, ami nem is megy gyorsan ne menjenek neki, hogy kaphat az ilyen jogosítványt.
Itt pont arról van szó, hogy nagyságrendileg költöttek annyit pályára, amivel már lehetett volna sebességemelés.
Jármű jó kérdés, ebben a hozzáértőkre bízom, jobb-e 50+os mozdonyt járatni egy kocsival és pár utassal az év 365 napján, amiről a körbejárás miatt a jegyvizsgáló egy szakaszon sem hagyható el*, mint egy egyszer nagy összegből beszerezhető motorkocsi.
És azért azt ne felejtsük el, hogy ez a vonalcsoport azért tudott megmaradni, mert volt, és némileg van egy rétegigény a rendszeres közlekedtetésére. Most friss pályával, és a két 2009-ben megszűnt vonalról összekukázott járművekkel biztosnak tűnik a jövő, de ez sem lesz mindig így.
(*Nem munkahelyet szeretnék elvenni valakitől, de azért ebben is lehetne reform - akár valami olyasmi, hogy kisebb/hivatásforgalmú időszakban a két vonal két szerelvényére elég összesen egy jegyvizsgáló).
A másik, hogy az ideális kisvasutazási idő az 30-45 perc között van. Nagyon különleges táj vagy vonat ezt még fel tudja tornázni egy órára is (ez pl. Lillafüred mázlija, de Debrecenben már rezeg a léc). Ennyit még minden gyerek (és felnőtt :-) ) kibír türelemmel, víz és WC nélkül is.
Van viszont egy ellenkező irányú toleranciaküszöb is, az szerintem 20 percnél van - Szilvásváradot a különleges környezete menti meg - mert kb. onnantól jön át az élmény, meg nem érzik úgy az emberek, hogy nem kaptak eleget a pénzükért.
Romantikus ötlet, hogy a kisvasút fejlesztésével Somogyszentpálon szépen fent lehetne tartani egy hivatásforgalmi rendszert, de amíg az utat mindenképpen fent kell tartani, amíg buszt olcsóbb venni és fenntartani, és tkp. amíg egy buszos rendszerrel a jelenleg Balaton felé tartó utazási igényeket jól ki lehetne szolgálni, addig előbb van arra esély, hogy a hivatásforgalmat átadják a Volánbusznak, mint arra, hogy a pálya sebességének megemelésébe és motorvonatbeszerzésbe fektessenek.