Keresés

Részletes keresés

Börzsönylakó Creative Commons License 15 órája 0 2 66850

Süttőhöz

Kisgerecsei sikló (1931-es jelentés szerint)

Eng. száma: 69757/1920. XI.8.  a vonal, 55334/1920 a sikló, kő szállítására

Két vágány (760 mm), vágánytengely távolsága 2,2 m.

Hossza 102,32 m. esése 322 ‰

A pálya napi maximális teljesítőképessége: 10 tonnakilométer

csillecsapágy Creative Commons License 1 napja -1 1 66849

Ha csak bizonyos képkockák érdekesek,akkor azokból valahogy csinálhatsz fotót Print Screen-nel, vagy valami hasonló módon. Ha viszont videó részletek, akkor másold ki a linket a böngészőből, vagy töltsd fel YouTube csatornára, ha van neked. Ha egyik megoldás sem működik, akkor tedd fel Google Drive-ra. Engem kíváncsivá tettél. Csak nem valamilyen színes mozgó filmet találtál a vasútról?

Előzmény: Mumcsel (66843)
vjano Creative Commons License 2 napja 0 2 66848

Gyerekkoromban, '69-ben még utaztam rajta...

Előzmény: Mumcsel (66844)
Pályaőr Creative Commons License 3 napja -1 4 66847

Rádióban hallgattam hasonlót, melyik gyár milyen fegyvereket gyártott azelőtt. A legjobb az volt, amíg keletről vártuk az ellenséget, minden létesítmény Nyugat-Magyarországra települt. 1945 után a helyzet megfordult.

Előzmény: rezgaras (66846)
rezgaras Creative Commons License 3 napja -1 4 66846

Ja, szóval a Berva! Kösz.

 

(Végig olvastam a "Germuska: Magyar középgépipar" könyvét - mind a 600 oldalt, most eléggé benne vagyok :-)))

Előzmény: Pályaőr (66842)
Mumcsel Creative Commons License 4 napja -1 3 66845

Már említettem, hogy volt két motoros hajtány, még valamikor a 40-es években Süttőn. Helyiek elmondása szerint úgy tűnik, hogy egy klasszikus PVG motorhajtány is lehetett később, mivel "Toporczer Zoli bácsi valami Pannónia motoros csupasz kocsival járt, irdatlan hangos volt." Toporczer Zoltán volt az utolsó üzemvezető 1951-től 1971-ig. A másik két hajtány fa deszkákkal volt beborítva, gondolom erre utal a "csupasz" rész, hiszen a PVG ugye csak vas vázzal rendelkezett, ebből gondolom, hogy az lehetett Süttőn.  

Mumcsel Creative Commons License 4 napja -2 4 66844

Néhány újabb kép a süttői vasútról:

 

A 357,305 - jelenleg Lentiben van kiállítva.

 

C50-esek.

 

Így rakodták a tardosi követ a Duna-parton uszályokba.

 

A szintén Duna-parton lévő mészkemence, amihez a kisvasút vitte a meszet.

 

 

És két személykocsi a fatelepen 1974-ben, az enyészetnek átadva. 

Mumcsel Creative Commons License 4 napja -1 2 66843

Találtam színes felvételeket a Süttői Erdei Vasútról egy 1971-es filmből. Itt hogyan tudnám megosztani?

Pályaőr Creative Commons License 4 napja -1 3 66842
Előzmény: rezgaras (66841)
rezgaras Creative Commons License 4 napja -1 1 66841

Ez a Finomszerelvénygyár is hadiüzem volt?

Előzmény: f_k (66840)
f_k Creative Commons License 2024.04.12 0 4 66840

1982-es írás a felsőtárkányi kisvasútról, amivel a Finomszerelvénygyár munkásai is utaztak akkoriban:

 

never.jr Creative Commons License 2024.04.09 0 1 66839

Tisztelt Uraim! Az 1965-ben forgatott Patyolat-akció című filmben kb. a 10. percnél a bevonulók kisvasúti vágány mellett masíroznak. Miután a fiatalok Veszprémben vannak, ezért lehet-e az 1961-ben megnyitott veszprémi úttörővasút vágánya vagy valami más helyszínen vették fel a jelenetet? Ha máshol, akkor hol lehet? Van-e valakinek erről információja? Köszönöm a válaszokat!

rezgaras Creative Commons License 2024.04.08 -1 0 66838

"Minek szegecselt kazán, ha a kazánburkolattól amúgy sem látni?"

 

1./ Van, ami látszik. De nekem nyóc... Sok mozdony futkos új, hegesztett kazánnal. Ahol meg tudták fizetni plusz költségeket.

 

2./ A felvetés az volt, hogy eredeti rajzok alapján készüljön. Erre próbáltam reagálni.

Előzmény: Felek Ferenc (66827)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.04.08 -1 2 66837

Egy állókazán - hosszkazán azért csak kényesebb a hatóságnál - jogosan - mint egy füstszekrény.

Előzmény: _nyunyuka (66834)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.08 -1 0 66836

Igen, ezt a videót én is láttam. Archív képek alapján szerintem nem mindegyiknek volt ilyen pumpája, inkább csak egy szívó lövettyűt alkalmaztak, amihez nem kell a víznek gravitációs úton lefolyni, ezért nem is kívül, alul volt elhelyezve, hanem a kazánon, a vezetőfülkén belül. 

Előzmény: csillecsapágy (66832)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.08 -1 2 66835

Biztos, hogy nem. Ha attól tartanának, hogy esetleg felrobbanna, akkor embert, de utast főleg, nem engednének a közelébe. Szerintem csak azért került egy vonórúd használatra, mert a mozdonynak a vonókészüléke nincs egy szintben a kocsiéval. 

Előzmény: csillecsapágy (66831)
_nyunyuka Creative Commons License 2024.04.08 -3 1 66834

A Triglavon nagyon is látni, erre megoldás a kamu-szegecs-sor. 

Előzmény: Felek Ferenc (66827)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.04.08 -1 1 66833

Hegyi vasutakat akartam írni, nem helyi vasutakat. :-)

Előzmény: csillecsapágy (66832)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.04.08 -1 2 66832

Ez állítólag előnyös volt a helyi vasutaknál, ahol jól jött, hogy a víz (amíg volt benne) lejjebb vitte a jármű tömegközéppontját.

Ilyen gőzműködtetésű szivattyúval termelték fel a vizet a kazánba: (12:38-nál)

https://www.youtube.com/watch?v=Fv5vbvbx8CI

Ez a mozdony is asszem egy 40 lóerős O&K, mint a cseh replika, meg a vértestolnai.

Előzmény: Mumcsel (66829)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.04.08 -1 0 66831

A videókban egy volt cukorrépa vasúton száguldoznak vele. Feltűnt, hogy milyen hosszú vonórúddal csatlakozik a mozdonyhoz a szerelvény. Talán védik az utasokat egy esetleges kazánrobbanás esetére, hogy csak a masiniszta főjön meg.

Előzmény: Mumcsel (66828)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.08 -1 2 66830

Oldtimer autóknál is elfogadják a biztonsági öv, fejtámla, puha műszerfal stb. beépítését biztonsági okokból. Ha úgy vesszük, hogy van egy eredeti mozdony, ha annak új kazánt kéne építeni, mert az eredeti 100 éves, akkor is valószínűleg egy hegesztettet csináltak volna neki és ez sem ront az "eredetiségén." Tehát egy replika is tartalmazhat ráncfelvarrásokat, az eredetihez való hűség megtartása mellett. 

Előzmény: rezgaras (66824)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.08 -1 1 66829

A süttői Muki is egy hasonló példány volt.

 

  

 

Láttam máshol, hogy ezeknek a tengelyek felett volt a víztartálya. Tehát a két oldalon az csak szén tárolásra van és a víz pedig a kerekek között. Nem tudom, hogy ennek is így volt-e, de úgy fest. 

Előzmény: csillecsapágy (66819)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.08 -1 1 66828

Ez óriási. Láttam pár videót róla, de csehül volt és nem esett le, hogy ez egy replika. Tipikus kis O&K mozdony. :)

Előzmény: csillecsapágy (66818)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.04.08 -1 4 66827

Minek szegecselt kazán, ha a kazánburkolattól amúgy sem látni?

Előzmény: rezgaras (66824)
_nyunyuka Creative Commons License 2024.04.07 -3 4 66826

Kis hétvégi gőzfelhőzés:

_nyunyuka Creative Commons License 2024.04.07 -2 3 66825

Erre mondtam, műszakilag lehetséges. Áthidaló megoldás: kamu-szegecs. 

Előzmény: rezgaras (66824)
rezgaras Creative Commons License 2024.04.07 -1 4 66824

Ezt már százszor végigragoztuk a Gőzmozdony fórumon. Ma nem kaphat engedélyt egy szegecselt kazán. A régi tervekben pedig mindben az van. Tehát az üzemeltetéshez új kazán kell. Amit meg kell tervezni és jóváhagyatni. De akkor az nem az eredeti tervek alapján készül. Emellett a tervezés és jóváhagyás miatt igen drága lesz. És ez még csak a kazán. Lehetnek hasonló problémák más alkatrészekkel is.

 

Vagy megépíteni az utolsó szegecsig az eredeti tervek alapján, de akkor nem lehet üzemeltetni. Ki fog megfinanszírozni egy ilyen projektet? És mi célból?

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2024.04.07 0 2 66823

https://hu.wikipedia.org/wiki/LNER_A1_Tornado

 

Jó, tudom, ez normál nyomtáv, és Anglia, de azért nem példanélküli, még ha részben el is tértek az eredeti tervektől (de pont, hogy az üzemeltethetőség miatt). És messziről, hunyorítva tényleg olyan, mint egy Peppercorn A1-es.

Előzmény: rezgaras (66821)
_nyunyuka Creative Commons License 2024.04.07 -1 1 66822

Pont ugyanaz a történet, mint amitől az OFFtopik műsorszolgáltatók(kábel-TV és társai) marketingesei verik a fejüket a falba, ha elsütöm: műszakilag lehetséges. Még jobbat is!

 

Mi változott azóta, ami alapján nem lehetne egy M1:1 kópiát csinálni mondjuk a Triglavról? Minden alkatrész rajza megvan! Még kazánbiztos is akad. 

Előzmény: rezgaras (66821)
rezgaras Creative Commons License 2024.04.07 -1 0 66821

Attól tartok, hiába van meg egy régi gőzmozdony teljes tervdokumentációja (ha tényleg megvan), az alapján nem lehet ma replikát készíteni. Legalábbis üzemeltethetőt nem. A mai előírások nem engedik.

Előzmény: siófoki35 (66814)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!