Régen kihalt igen. Viszont megtudtam amit akartam. A Dual-Stereo nem csak, hogy külön kezeli de szinte el is különíti szóval teljesen más stereo hatást fog adni. kipróbáltam. A Strereo a legjobb választás hanghűség szempontjából.
Bár ez a fórum már rég kihalt, azért még reagálnék.
A joint stereo mindenképp mellékterméket is generál az eredeti zene mellé. Ez, ha gépen vagy ahhoz kapcsolt kicsiny hangszórókon hallgatod az eredményt, még nem baj, de ha kivezeted valami igényesebb cuccra, piszokul zavaró.
A másik baj vele, hogy ha utólag akarsz bármit alakítani a hangfájlodon, a joint stereo kifejezett átok. Nagyon leegyszerűsítve, sosem tudhatod előre, melyik műveletnél bújik elő az említett "melléktermék" az "értékes" hangok mögül. Ráadásul, sok esetben még a monóvá konvertált fájl is furcsán fog megszólalni...
(Ha valaki nem tudja, milyen melléktermékről beszélek, vegyen egy olyan hangszerkesztőt, ami képezni tudja a két oldal különbségét, és figyelje meg, mit hall. Na, az az.)
Ha valaki annyira spórolni akar, vegye le a bitrate-et. Vagy még jobb egyszerűen monóban elmenteni a zenét, na pláne ha internetre szánod. Ha nem, tessék rendes sztereón hagyni a műsort!
Ha a kérdésed arra vonatkozott, hogy melyik encoder tud rendes stereo MP3-at gyártani, akkor szinte bármelyik. Független csatornás sztereo kódolásra bármelyik képes. A joint stereot nem mindegyik támogatja.
Ez utóbbi tekintetében kicsit jobban utánanéztem. Nem csak a lentebb leírtakat jelentheti. Egyes esetekben Joint-stereo módban encoder megvizsgálja, hogy melyik módban jobb a tömörítés: a két csatorna független kódolásával, vagy pedig az ún. ms-stereo módban (alacsony bitrate-en esetleg a korábban már leírt ún. intensity stereo). Itt most véletlenül az ms nem microsoftot, hanem Mid/side kódolást jelent. Ezt akkor alkalmazza, ha nem tér el nagyon a két csatorna. Ekkor átlagolja (Mid) és az oldalak közötti eltérés (side) is tárolja, csak éppen ennek kevesebb sávszélességet ad, mivel kevesebb információt tartalmaz. Cserébe a Mid-nek több hely marad.
Ezeket a módszerek dinamikusan, framenként váltogatja, ha szükséges.
A joint stereo 2 kHz felett már csak mono-t tárol, mivel kísérletek szerint itt a fül már nem képes jól érzékelni a sztereo hangzást. Ezenkívül kihasználja a frekvencia-korrelációt, vagyis azt, hogy a két csatornán általában nagyon hasonló szokott szólni. Ezzel növeli a tömörítés hatékonyságát, persze kompromisszumokkal (de hát erről szól az egész MP3).
Ha valaki fix bitrate-ben tömörít, akkor természetesen nem lát méretkülönbséget, csak éppen a sztereo információ egy része helyett pontosabb (jobb minőségű) tömörítést kap cserébe. Mindenki döntse el, hogy melyik a fontosabb számára.
Dual channel - a két csatornát tömörités szempontjából is külön kezeli
Sztereo - két független csatornád van, de az össz. sávszélességen állandóan birkóznak.
Join sztereó - a magas hangokat monósitja, hogy kevesebb adatot kelljen tömöritenie ( azt nem tudom, hogy hány Hz-től vonja össze a két cstornát)