Az „Excel” fórum célja, hogy keretet adjon az Excel felhasználók széles táborának tapasztalataik megosztására, és lehetőséget a segítséget kérőknek. Az alábbi összefoglaló azért készült, hogy segítse a helyes kérdésfeltevést.
– Írd le szabatosan a problémát. Úgy fogalmazz, hogy ne csak te magad, de a szakértő is megértse, mire szeretnél választ kapni.
– Írd le, hogy milyen verziójú Excellel dolgozol. (Vagy ha nem – ill. nem csak – Excel, akkor micsoda?)
– Írd le, hogy milyen úton indultál el, és hol akadtál el rajta.
– A kérdés megértése szempontjából sokat segíthet, ha feltölteszt egy képet, amin látszik, hogy mit szeretnél, vagy illusztrálja azt.
– Még jobb, ha feltöltesz egy minta munkafüzetet valahová (pl. data.hu). Feltöltés előtt távolítsd el belőle a nem publikus adatokat.
– Ha a feladat jellege olyan, célszerű az "előtte" és "utána" állapotokat bemutatni. (Miből kellene csinálni mit?)
– Ha VBA kódon kell javítani, másold be a releváns kódrészt. Rövid kód mehet hozzászólásba, hosszú kód inkább ide: http://pastebin.com/
– Ha valami nem úgy működik, ahogy kellene, add meg a rendellenes viselkedés jellemzőit, a hibaüzenetet, és a hibát okozó programsort.
"...ilyen hosszú képletet nehéz ... módosítani..." Ezt nem értem. Miért kellene módosítani?
"...mindig érvényesíteni kell a szabályt, aztán elölről kezdeni a kijelölés-feltételes formázás ciklust." Ezt miért kellene? Hiszen az oszlopokat kijelölve a teljes tartományon elvégzi a feltételes formázást az Excel a képlet segítségével.
Valóban elegánsabb közvetlenül a feltételes formázásba írni a képletet, csak abban a kis dobozban ilyen hosszú képletet nehéz elolvasni, később megérteni, módosítani, illetve nagyon macerás a tesztelése, mert mindig érvényesíteni kell a szabályt, aztán elölről kezdeni a kijelölés-feltételes formázás ciklust.
De talán az sem ördögtől való, hogy az Excel-táblázatnak is lehet egy tesztverziója, ahol segédoszlopban van, meg egy éles, ahol már úgy, ahogy írod. Habár ez nem szokás, de ha van tesztadatbázis a programfejlesztéshez, miért ne lehetne teszttáblázat is?
Sánta kutya alapgondolatával egyetértve, de segédoszlop nélkül feltételes formázással a következő matematikai elvet kell alkalmazni.
1. Ha az aktuális sor számából kettőt levonunk, és az eredmény osztható 12-vel, akkor a sor celláiban az alsó szegély behúzandó (2, 14, 26,, 38 stb)
2. Ha az aktuális sor számához hozzáadunk 5-öt, és az eredmény osztható 12-vel, akkor a sor celláiban az alsó szegély behúzandó (7,19, 31, 43 stb)
3. Ha az aktuális sor osztható 12-vel, akkor a sor celláiban az alsó szegély behúzandó (12, 24, 36, 48 stb)
Ez képletben a következőképp néz ki: =VAGY(MARADÉK(SOR($A1)-2;12)=0;MARADÉK(SOR($A1)+5;12)=0;MARADÉK(SOR($A1);12)=0)
A teendő: Kijelölöd az aláhúzandó adatokat tartalmazó oszlopokat. Meghívod a feltételes formázást: Új szabály-> A formázandó cellák kijelölése képlettel->Ide bemásolod a képletet, majd formázásnak az alsó szegély vonalat adod meg. És az ENTER után be lesz vonalazva a táblázat.
A táblázatok felépítésének állandósága esetén az is működhet, hogy 1 munkalapon megcsinálod a formázást manuálisan, aztán ctrl+c, irányított beillesztés, formátum.
Darab(A10:Ax), ahol x a legnagyobb megengedett sorszám a te verziódban (ebből újabb verzióban baj lehet pár millió soros táblázatnál, ha nő a max. méret).
Vagy nagyon trükkös módon Darab(A:A) - Darab(A1:A9).
Készíts egy rejtett oszlopot, ami a sor számából a maradék függvénnyel kiszámolja a típust. Vagy ha nem zsenánt, akkor gépelj be egy ilyen sorozatot, aztán másold, így exponenciálisan elég hamar megtelik az oszlop (bemásolsz párat egymás alá, és aztán az egészet másolod újra). 1, ha felül szegély, 2, ha csak oldalt. Ehhez rendelj feltételes formázást.
Formázási kérdésem volna, miszerint hogyan lehet az alábbi 2-5-5-2-3-3 struktúrát keretezésben úgy megoldani, hogy nem manuálisan keretezgetem végig a teljes munkalapot, ami csak az adatokkal érkezik és szeretnék egy fromázási sablont neki?
(A kiragadott minta adatok százain ismétlődik ugyanis tovább...)
Ez kicsit kevés információ arról, hogy mit szeretnél. Mit jelentenek a számok, amit beírsz? (A Kontó szónak több értelme is lehet, leginkább számla,vagy egyenleg, de lehet tartozás is)
Miből derül ki, hogy ki kinek tartozik?
Mit jelent a 'Kiadás' amit meg kell csinálni?
stb.
De inkább ne írd meg, hanem küldj egy mintát, hátha az érthetőbb lesz, mint a leírásod.
Lenne egy excel kerdesem bocsi elöre is az ekezetek miatt.
Logikailag sajnos nem tudok rajönni a problemara pedig nagyon egyszerü lenne a megoldas biztos.
Adott az excelben 3 Ember legyen Jancsi, Juliska, Jonas, Azt szeretnem elerni hogy mindegyik nev ala egy szamerteked megadok penzben. (mondjuk Kontonak)
Amit el szeretnek erni hogy ezeket a szamokat csak beirom es ezutan csinal nekem az excel egy kiadast ki kinek mennyivel tartozik kiirja,
hogy ki kinek mennyit ad illetve ha nem ad az adott szemely a masiknak penzt azt is.
Ebben az esetben arra gondoltam hogy az összeget elosztom harom reszre es ahhoz hasonlitva kellene a többi összeget kiegyenliteni de sajnos ezt nem tudtam megoldani függvenyekkel. Index, Hol.van, Max, ilyesmi függvenyekkel probalkoztam.
Gondolom, a webáruház adatbázisából exportálod. Van hozzáférés az eredeti adatbázishoz is?
Ha igen, akkor jön a gondolkodás, hogy melyikben egyszerűbb megoldani. Könnyen lehet, hogy SQL-ben.
Ha nekem kellene megoldanom, valószínűleg a vevők tábláját egészíteném ki egy mezővel, ahol jelezzük, hogy ők érdekesek, vagy felsorolnám az azonosítójukat külön táblában. De ezt megelőzően megérteném az üzleti folyamatokat, hogy vajon lesz-e másféle csoportosítás is, mert ha többféle ilyen "érdekes vevők" lista lesz más-más szempontok alapján, akkor érdemes átfogóbban hozzáállni a kérdéshez, és egyszeri beruházással megteremteni azt az infrastruktúrát, ami a továbbiakban kényelmessé teszi a listázást. Az is kiderülhetne, hogy erre nincs szükség, mert a vevők kiválasztásának a szempontja is levezethető az adatbázisból.
Azt is megkérdezném, mi alapján választjátok ki az 5 és a 10%-os termékeket, ezt is jelölni lehetne.
(Részletes megoldásban szívesen segítek, de az már túl van az ingyenes felebaráti segítségen, és több információt is igényel.)
Amennyiben a vevők között magánszemély is van, akkor meg kell vizsgálni, hogy az adatkezelési tájékoztató tartalmazza-e ennek a lekérdezésnek a lehetőségét, szükség esetén hozzáigazítani.
Ha nem akarsz makrót írni, akkor én ezzel próbálkoznék:
1. átmásolnám a régi táblázatot az újba egy ideiglenes munkalapra.
2. fkeres/vkeres/hol.van/index/ha/hahiba függvények használatával megkeresném, hogy az első új fejlécelem (A1) megvan-e az ideiglenes munkalap első sorában, és ha igen, akkor A2-be mehet abból az oszlopból a 2. Ez másolható lefelé és jobbra is. Azért írok ilyen sok függvényt, mert ezek ötletek, nem csináltam kész képletet, de ezeket lehet használni.
3. Törölném az üresen maradt oszlopokból a képletet (akár a fejléc mentésével egy ideiglenes lapra, hogy egész oszlopokat lehessen törölni, és utána a fejlécet vissza), aztán törölném az ideiglenes munkalapot.
Az új táblázatban a régi oszlopok között össze-vissza vannak beszúrva új oszlopok, így a másolás nem működik, mert az brutálisan hosszú idő lenne, és tele lehetne hibával. A kép csak illusztráció, két teljesen független táblázatról van szó.
Mennyire van megszakítva? Ha úgy néz ki, hogy a régi táblázat minden második oszlopa után van egy új, akkor ez probléma. Ha úgy helyezkednek el az új mezők, hogy mondjuk 4 helyen szakítják meg a régiek folytonosságát, akkor ctrl c, ctrl v ötször egymás után.
Abban szeretnék segítséget kérni, hogy egy táblázatból hogyan lehet az adatokat a másikba importálni. A táblázatok külön fájlban vannak. Azaz van egy régi táblázat, amely 100 oszlopból áll, és van az új mely 150-ből. A táblázat fejléceiben van az oszlopazonosító ami a meghatározó. A régi táblázat „XY” elnevezésű oszlopaiból kel minden adatot átmásolni az új táblázat azonos nevű „XY” oszlopába, természetesen ugyanabba a sorba. Ha nincs adat a régi táblázatban, tehát az új táblázat oszlopazonosítója nem szerepel a régiben, akkor az a cella maradjon üres. Tehát a példa szerint mindet másoljon át a „Súly” és „Méret” adatokból, a „Szín” maradjon üres.