Hát, pedig nézd meg, mert pont arról van szó, hogy a szárnyakat megfelelő szögben behajtva távol tartják a sokkhullámtól. SS esetén ez nem volt lehetséges, ugye az egy merevszárnyú repülőgép, és a viszonylag hegyesebb orra meg a szárnyak belépőéle érintkezett vele.
Csuklók kérdés, bár pont a Shuttle esetén is voltak ilyen csuklók dögivel, és ott is megoldották valahogy.
Ezt most nem tudom megnézni, de a szárnyak belelógnak a sokkhullámba. Ott olyan hőmérsékletek lesznek, hogy jó eséllyel még az RCC is kevés oda. Ablatív kell, ami ugye nem újrahasznosítható és vastag. Vagy egy durva motoros fékezés kell a belépési fázisban.
Tegyük hozzá, hogy csupán Musk piszok szerencséjének köszönheti, hogy egyáltalán sikerül a mindenféle e2e teszt nélkül fellőt barkácsrakétákkal pályára állítania néha egy-két műholdat. :-)
Amúgy nem tudok róla, hogy az IAU megtámadta volna a végzést, viszont folyamatosan aggodalmukat fejezik ki az összes megakonstelláció okozta fényszennyezési problémák miatt.... tegyük hozzá, teljes joggal.
Ott lóg ki a Viasat nagy környezetvégő köpönyege alól a lóláb, hogy csak az üzletileg számára fenyegetést jelentő Starlinket próbálja eltenni az útból, a többi összesen több tízezer fellövendő műhold miatt nem aggódik.
Furcsa mód az Amazon több ezer műholdja sem bántja a szemüket, pedig az elvárt környezetevédelmi hatástanulmányok nélkül lődözik fel azokat.
Érdekes, hogy az Amazon ami benne van a 10 legnagyobb adóelkerülő és tíz legnagyobb állami támogatást kihasító vállalatok között nyugodtan lövöldözheti föl ezerszámra a műholdakat....
Várjunk csal Amazon... olyan ismerős ez a vállalat... Bezos? Oh Jeff Bezos.. nem most nyomnak a zsebébe újabb 10 milliárd dollárt éppen takarékossági okokból? Kezd kerekedni a történet. :-)
Ez meg arról szól hogy amíg nincs döntés, addig az FCC álljon el a törvénysértő gyakorlattól és ne engedélyezzen korrupt módon újabb pár ezer műholdat környezetvédelmi hatástanulmány nélkül.
Ja, véletlenül se az, hogy a meglévő technológiába belecsontosodott (abban hatalmas pénzeket tartó, elkényelmesedett) versenytárs úgy érzi, záros határidőn belül vége a dalnak, a piac jelentős részét elhappolja előle az új rendszer...
Mivel felzárkózni esélye sincs, ezért inkább perrel próbálkozik.
Persze nem ez történt, hanem az, hogy a törvényben előírt - és a versenytársaktól eddig is elvárt - környezeti hatástanulmány nélkül kapott engedélyt az SpX a starlink műholdakra, emiatt többen többek között a Nemzetközi Csillagászati Unió, meg Viasat is megtámadta a végzést. A viasat beadványa arra vonatkozik hogy az eddigieken felül új engedélyt ne adjon ki az FCC amíg az eljárás lezárultáig - amiben szinte biztosan kötelezik az FCC-t és az SpX-et az elmaradt hatástanulmány elkészítésére, és az engedély felülvizsgálatára.
Itt is az van, ami mindenhol az SpX kapcsán, hogy Elon Musk politikai kapcsolatai felülírják a törvényeket, környezetvédelmet, biztonsági előírásokat.
Viasat beadványt intézett az FCC-hez, hogy állítsa már meg a SpaceX Starlink fellövéseit, mert versenyhátrányt szenved miatta. :-)
Third, Viasat will suffer competitive injury from the agency’s Order. SpaceX intends to use its environmentally irresponsible constellation to compete directly with Viasat in the market for satellite broadband services. SpaceX’s current network is insufficient for widespread commercial availability, but it has explained that once it has enough Starlink satellites in LEO— and it is launching them at a rapid clip—it will be able to move out of “beta” mode, extend its reach geographically, and compete with Viasat for customers directly.
"Braun put a lot of thought into space travel and its implications that went well beyond merely how to get there. In 1952, he wrote a non-fiction book, The Mars Project, outlining how he believed an expedition to Mars would go. He optimistically thought that a mission could take place in 1965 (spoilers for anyone who hasn't read it, it didn't) and that the best option for the mission would be to launch a crew of 70 to the surface using craft assembled in low Earth orbit.
However, the part that's caught people's attention of late, featuring in the second half of the book which strays more into science fiction, is the bit that talks about an "Elon" ruling over Mars."
Itt már csak az a kérdés, hogy a holdi 1/6 gravitáció hosszabb távon mennyivel elviselhetőbb, mint a súlytalanság. Illetve sikerül-e olyan barlangokat találni, amelyek lakhatóvá tehetőek (sugárvádelem).
Illetve esetleg kitermelhető vízjég...
Ha ezek közül egyik se igaz, akkor nincs miért lerakni a cuccokat a gravitációs kútba.
Bár - amilyen bénán is nyomják a Roscosmos-nál - vannak azért elkészült dolgaik is, még ha sok csúszással is, és még ha kisebb százalékban is a tervekhez képest.
Inkább drágább lenne mint olcsóbb. Az ellátmányt eljuttatni sokkal drágább, és a holdi környezet is jobban igénybe veszi a technikát mint a világűr. A borotva éles holdpor mindent kicsinál.