Úgy van, ez egy négy kocsis ingavonat a híd újjáépítése alatt. De az azért furcsa számomra, hogy az eddigi legtöbb képen (persze nem innen fotózva) M+P+P+M összeállítás látszik, ez pedig M+M+P+M szerelvény...
Jászai Mari tér, Margít hid lejáró. A szemben lévő épület a fehér ház elődje épízés bontás, vagy a fehér ház építése. Ezekre találsz fortepan képet, abból tovább mehetsz.
Valamikor letöltöttem a mellékelt képet a https://archivum.mtva.hu/photobank oldalról. A képhez mellékelt szöveg eltűnt az emlékezet homályában. Azóta is gondolkozom, amikor ránézek (mert egy blikkfangos kép:), hogy mikor (talán a 40-es évek végén, vagy az 50-es évek elején) készülhetett. A két középbejáratú villamos motorkocsi egy pótkocsit vontat, miért? A kép baloldalán látható furgon/dzsip egy vég nélküli villamos vágányon áll, mi lesz a vágány sorsa? Egyáltalán hol készült ez a kép? A képen látható vágányhálózat elég kaotikus formációt mutat. Talán a Margit-híd építése során, amikor talán egyvágányos villamosközlekedés volt/lehetett a hídon, készült a kép? Megannyi kínzó kérdés.
Várom a nálam okosabbak észrevételeit. (A Google képkeresővel nem mentem semmire)
A múltkutatáshoz kis segítség, akinek nincs előfizetése az Arcanumhoz:
Könyvfesztivál ideje alatt ingyen elérhető sajtóadatbázisunk. Szeptember 28. és október 1. között nemcsak adatbázisunkat próbálhatja ki ingyen, hanem személyesen találkozhat az Arcanum munkatársaival a Millenárison
Újabb kérdés foglalkoztat: hol voltak, hol lehettek az óbudai trolibusznak megállói? A két végállomás ugyebár megvan, "Vörösvári út, villamos végállomás" és "Óbudai Temető" (ez tulajdonképpen a zsidótemető volt), előtte biztosan kellett lenni megállónak az "Óbudai Temető, Pomázi út"-nál. Esetleg a kettő között a "Demjan Téglagyár" (a mai ATI buszmegálló)* környékén? Beljebb az "Óbudai Mészégető- és Gőztéglagyár" jöhet számításba, aztán "Bojtár utca" valahol? Távolságok alapján "érkezése lehet" még a mai benzinkút külső felénél**, a "Csillagvölgyi út"-nál esetleg...
Nemigen lehetett ez akkoriban sem egy sűrűn lakott terület, ezért gondolom, hogy inkább az akkori ipari üzemek környékén volt indokolt megállóhelyet létesíteni...
* Ez elég közel lenne a végállomáshoz, de ki tudja...
** Itt az útpálya a mai benzinkutat kiszolgáló be- és kihajtó út volt akkoriban, magát a mostani útpályát valamikor a hatvanas évek legvégén építhették, amikor a benzinkutat is. Legalábbis így gondolom...
Volt olyan, hogy "falézolás". Ez is valami építőipari dolog volt.
Meg bánya, Vorlesen. Felolvasták, melyik csapat/brigád hova fog menni dolgozni. Később már magát a helyiséget is faléznak hívták, ahol ezt szokták megtartani.
Igen, ilyesmire gondoltam azóta én is. A kerékpárversenyeknél a követő motorok a helikopterekre adják fel a jelet, azok pedig - nagy magasságból - jól "rálátnak" kábé mindenre. Meg ott a teljes táv- és időtartamhoz képest rövid időre szakad meg az adás az alagutakban. Itt valószínűleg a kinti fix kamerákkal kapcsolatban lehettek a relék, hogy folyamatos legyen a közvetítés. Mindenesetre jó volt látni ezt a műszaki megoldást! :-)
Itt egy alagút van, a kerékpárversenyeknél meg kismillió. Ennek az egynek a végére, jobb esetben mindkét végére tettek egy relé állomást, amin továbbítja a hozzá eljutó jelet a központba.
Monacóban is képesek az F1-es autók fedélezti kamerájával adni a teljes kört alagutastól mindenestől, szerintem az Alagút egyszerűen nincs olyan mélyen hogy a jelek ne jussanak ki onnan/be oda.
Talán nem vagyok normális, hogy szombat reggel ilyen korán kelek - meg nem is igazán érdekel az atlétika -, de nézem a maratont. És nem értem, hogy hogyan tudunk az Alagútból élőben közvetíteni. Nem, nem fix, "drótozott" kamerákkal, hanem motorról, haladás közben. Ez még a nagy háromhetes kerékpárversenyeken sem szokott sikerülni, az alagutas, aluljárós helyeken összeesik a kép, inkább átváltanak valami külsőre; itt viszont rezzenéstelenül megy a kép tovább. Mit tudunk, amit ott nem?
Minden (volt) bányásztelepülésen ismerték és használták. Talán a bányászat volt a legnagyobb mértékben tele német kifejezésekkel. Van is német-magyar bányászati szakszótár a Neten.
Srácok, mit jelent pontosan a "sihna" (régi magyar) szó? Miért nem találok erre semmit a neten? Nagy vonalakban érteni vélem, valami "bányászműszak" lehet - Jókainál is előfordul a Fekete gyémántokban (a filmben legalább egyszer elhangzik), de ilyen szót nem ismer a web...
Jól látom én itt, ezen a képen (rendszámos topic), hogy a Rákóczi úti villamosoknak a Huszár/Berzsenyi utcánál IS, és a Szövetség utcánál IS volt megállójuk? Az megvan, hogy ebben az időszakban a Baross téren a körforgalomhoz viszonylag közel, a Rottenbiller utca és a Bethlen Gábor utca között volt a következő, aztán még a Verseny utca előtt is egy, a Thököly úton, a Keleti indulási oldalában (vagy itt csak végállomási forduló volt?). Ez így összesen négy, elég közel levő megálló... :-o
A másikra, a kisföldalattis felvetésemre tud valaki választ? Napok óta kutatom az "irodalmat", de az arcanum archívumában sem találtam eddig cikket a napilapok híreiben erről. Pedig annyira élénken él az emlékeimben, hogy ennek a három állomásoknak a (Hősök tere felőli) végében az átépítésekor ki lehet látni a felszínre. És ha ez valóban 4-5 évvel a vonal meghosszabbítása előtt történt, ekkor már tudni kellett, hogy az új szerelvények milyen hosszúak lesznek. Holott arra találtam információt, hogy a Ganz-szerelvényeket 1971-72 körül kezdték tervezni/építeni...