A helyrajzi számok alapján fejenként 2-2 tulajdoni lap kérhető le díjmentesen, ha elég nagy a család, akkor meg lehet nézni legalább a fejpályaudvarokat.:-)
Vagy ha valaki ráér a családból, akkor a földhivatalban személyesen akárhányba betekinthet szintén díjmentesen. ;-)
"A bemásolt mondatból az következik, hogy a Keleti pu. 9. vágányára beérkező vonatot a MÁV-Start ingyen érkeztetheti és indíthatja az állomásra "
Az jó lenne a Startnak, pontosabban az utódjának (hoigy fogjuk majd becézni, Szesza, mint a "régi szép "időkben?), mert jelenleg fizet az állomás használatáért.:-) A csarnok, meg a benne lévő vágányok, peronok, állami tulajdonban vannak.
Szerintem sem hiszem, hogy hasznos lesz, de ha minden igaz, a csarnok állami tulajdon, azt pont nem kapják meg. Azt látom a Google légifotóján, hogy a Nyugati vágányai és a Podmaniczky utca között az Eötvös utca és az Izabella utca magasságában van egy nagyobb üres placc meg néhány romos épület, azt elhiszem, hogy oda valakik szeretnének kedvezményesen ingatlanfejleszteni. Illetve a Ferdinánd híd - Lehet utca - Bulcsú utca - sínek közötti terület is csábító.
A bemásolt mondatból az következik, hogy a Keleti pu. 9. vágányára beérkező vonatot a MÁV-Start ingyen érkeztetheti és indíthatja az állomásra /-ról. (Vagy az már nem is MÁV-Start-feladat?) De az, hogy a Keleti pályaudvar csarnokában várakozó utasok, kiszolgáló személyzet stb. erejéig a peronhasználat, s pláne a további helyiség- és egyéb infrastruktúrahasználat is ingyenes lenne, az már ebből a mondatból nem következik.
(Őszintén szólva nem olvastam egy sort sem ebből a csodálatos tervezetből, csak hát ezekből a kiszervezésekből mifelénk nemigen következnek értékteremtő beruházások, ellenben a működő dolgokba szívesen beleülnek, nyilván nem ingyér'.)
Ezt elvileg pont nem, lásd "A Projektcég [...] a pályahálózat üzemeltetését és annak hasznosítási jogát a pályahálózat-működtetőnek – [...] – ingyenesen köteles átengedi". Viszont azt megállapíthatjuk, hogy egy alaposabb átolvasás és helyesírás-ellenőrzés nem ártott volna...
Ne tekintsd ezt ingatlanfejlesztési projektnek. Ez egy pénzszivattyúzó projekt: a MÁV kiadja tartós bérletbe az építményeket, utána pedig évente fizet egy csekélyke összeget a használatáért. A csekélyke összeget bekasszírozó emberke (nah, vajon ki lesz az?) strómanja pedig egyfelől a 0 munkáért kap egy komolyabb (bár persze csekélyke) bevételt, plusz a kezében marad a kritikus infrastruktúra egyik kulcseleme.
Nekem az a furcsa, hogy ha jól értem, ezek az épületek ingatlanfejlesztési szempontból viszonylag értéktelenek, mert meg kell őrizni őket ("vasúti pályahálózat működtetéséhez szükséges vagyonelemek is találhatók, melyek zavartalan működését a fejlesztés során folyamatosan biztosítani szükséges."). Hacsak a MÁV ki nem találja, hogy nincs szüksége arra az öltözőre/irányítótoronyra/kocsimosóra és akkor lehet lakóparkot/plázát építeni a helyére...
Nagyjából jó helyen tapogatsz, de nem ilyen egyszerű a helyzet, helye válogatja (pl. ha az az öltöző a felvételi épületben van, akkor valszeg állami tulajdonú az ingatlan, ha a szomszéd utcában, akkor lehet, - de nem biztos - hogy MÁV). A vasúti területek tulajdonjogának tisztázása sok-sok évvel ezelőtt kezdődött, és nagyjából még ma is tartó folyamat, de döntően már rendben vannak a tulajdoni lapok.
A helyzet azért nem egyszerű, mert nagyon sok olyan vasútvonal van, - vagy már éppen nincs - ami korábban nem állami tulajdon volt, hanem magántársaságok (pl. DGT, Déli Vasút, rengeteg HÉV) építették, és az államosítás során vagy rendezték a tulajdonjogot vagy nem, és ha rendezték, akkor vagy állami tulajdon lett, vagy M.kir. Államvasutak tulajdon. Egy ideje meg már az törekvés, hogy azoknál az ingatlanoknál, amelyek nem kapcsolódnak a vasútüzem működéséhez, szabaduljon a MÁV a tulajdonjogtól, illetve a kezelői jogtól, és adja át azt az MNV Zrt.-nek.
Az, hogy pontosan hol milyen ingatlannál tulajdonos, vagy kezelő a MÁV Zrt. (illetve januártól még bejön a képbe kezelőként a MÁV Pályaműködtetési Zrt. is) azt az adott helyen kell megnézni a földhivatali nyilvántartásban. A helyrajzi számok alapján fejenként 2-2 tulajdoni lap kérhető le díjmentesen, ha elég nagy a család, akkor meg lehet nézni legalább a fejpályaudvarokat.:-) Pl. érdekességképpen a Keletiből kettő: 32951/2, 32951/8.
Elnézést az értetlenkedésért: mit takar a "kiszolgáló épületek, területek" kifejezés? Áramátalakítót (ha van ilyen)? A mozdonyvezetők öltözőjét? A váltóállító szakember irányítótornyát (létezik ilyen)? Vonatkocsi-mosót? Tárolóvágányokat?
Ezt nincs így megosztva, a felvételi épületek, a csarnokok állami tulajdonban vannak. A vasúti infrastruktúra állami tulajdonú elemei esetében a MÁV a kezelői jogot gyakorolja. Általában a kiszolgáló épületek, területek vannak MÁV tulajdonban.
Milyen ügyes megfogalmazás: "A Fejlesztési Terület állami tulajdonban lévő ingatlanai állami tulajdonban maradnak [...] A MÁV Zrt. tulajdonában lévő ingatlanok tervezetten apportálásra kerülnek a Projektcégbe." Vajon a pályaudvarok területén milyen állami, de nem MÁV-tulajdonú ingatlanok vannak? Metróaluljáró?
Kb. 5 éve voltunk ott. Kimetíthetetlen téma... Ha valamennyire kiismered a rendszert, úgy már egészen gyors és hatékony az ottani közlekedés.
A beszámolódhoz annyit tennék hozzá, hogy az 1-es metrón (ami a történelmi Pireusz-Athén vasút nyomdokain jött létre) minden egyes alkalommal megpróbáltak kizsebelni minket. Egyszer sikerült ellopniuk a metrójegyemet, úgyhogy ki kellett másznom a kapun... A helyiek is félnek, amikor felszálltunk és hallották a magyar szót, néhányan láthatóan jobban kezdték szorongatni a táskájukat.
Athén - kihasználva maradék szabadságomat, 5 napra leruccantam"görögbe" is :)
Jegyvásárlás, díjszabás
A reptérre kijár a 3-as metró (36-42 percenként és kb 45 perc alatt van a Belvárosban) és az elővárosi vasút is. Az állomáson a klasszikus jegypénztárak során túl számos automata is megtalálható. Nem túl bonyolult a dolog, többnyelvűek, egyszerűen használhatóak. Ha 3 napnál többet maradsz, de 5-nél nem többet, akkor érdemes a 30 napig felhasználható 90 perces retrúr jegyet (16 euró, ha irányonként veszed akkor 9 euró a reptéri felár) venni a metróra és ez mellé mondjuk egy 5 napos napijegyet (nem naptári napos, szerenécsre), vagy 5 euróért van irányonként busz a városba.
Papírjegyet kapsz, mágnescsíkkal, ezt buszra, villamosra felszálláskor érinteni kell a kék validátorhoz, metróban a kapunál. Ha már nincs szükséged a jegyre, de még érvéyes, hagyd a kapunál, ahogy az athéniak is teszik :) Másnak jó lesz... :)
Buszoknál az átmérős, nagyon hosszú viszonylatok (pl. B9-es busz 110+ megálló, közel 36km hosszú) alkotják a hálózat gericét. Troliknál is 40-50 megállós, 15-20 km hosszú visszonylatok vannak. 2011 után elég brutális járatritkítás volt, 5-10, 10-15 percező viszonylatok jellemzték a várost, ennek mára nyoma sincs. "Papíron" vannak olyan csúcsórák, ahol előfordul 10 perces járatkövetés (mondjuk 16 és 17 óra között), de előtte és utána 15-25, 35-55 a jellemzőbb. Egészen extrém esetek is előfordulnak, amikor egyik irányban hétköznap délutáni csúcsban pl. az 1-es trolin akad egy 90 perces lyukacska. Napközben is a 20-30 percezés a jellemző a troliknál. Csuklós a 10-es, 14-es, többire nem jutott. Egyik délután végigpötyögve a viszonylatokat az utazástervezőben, kb. a 350db állományi kocsiból 142 volt kiadva, vagy egyszerre bejelentkezve. Erős. Reggel sem lehet több, mert akkor sem járnak sűrűbben.
Az állandó dugók miatt folyamatosak a késések, lassú és kiszámíthatatlan az egész felszíni közlekedés. A ritka és egyenetlen követéshez jön még a zsúfoltság is, természetesen. Összajtózás van, ami azt jelenti, hogy zsófoltságtól függően az első ajtót kivéve hátul kell fel- és leszállni. Ha már nagy a tömeg, lehet használni az első ajtót is! :)
A buszok állapota nehezen minősíthető, főleg a bőven 25+ éves csuklós és szóló ELVO-Merciké, amik a járműállomány jó részét adják a mai napig (elvileg 2025-ben vonják ki ezt a közel 140db kocsit), de a Solarisok és a CNG-s Irisbusok is levannak pusztulva. Üde színfolt a 140db Yutong delejes szóló. Sokat elmondd az állapotokról és a felelős járműgazdálkodásról, hogy a 140db új busz érkezésével ~250db régi buszt selejteztek. Sok a használt, leginkább ex-müncheni MAN, Merci is. Ha nincs dugó és a forgalom engedi, akkor 60-as a tempó leginkább.
A trolik szintén áldatlan állapotban vannak. Mind-mind esik szét, végletekig lelakottak. Viszont a felsővezetékrendszer sok helyen lett cserélve, 50-60-as temót diktálnak.
Peron mellé nem állnak akor sem, ha van erre lehetőség. Baromi kényelmetlen... de úgy láttam ehhez szoktak hozzá. Inkább hárman húzzák fel a nénit, meg öten a dupla babakocsit, kerekesszékest. Ja, itt is leintős a rendszer. Hiába van tömeg a megállóban, ha nincs leszálló, nem fog megállni.
Villamos
Madridtól eltérően itt az új üzem haladós, de ritka. A korábbi fonódó viszonylatrendszer (lényegében egy T alakú hálózat van), ahol mind a három végpont elérhető volt átszállás nélkül, leegyszerűsödött két vonalra. A 7-es vonal pireuszi végén van egy fejvégállomás, ami megépült, de sosem használták. Ma hajéktalanok lakják be. A tengerparti villamosvonal látványos, de sok értelmét nem láttam. Ez amolyan kirakatberuházás lehetett. Volt pénz lóvére. A T6-nak van értelme, hiszen bemegy a Szintagmáig. Onnan beljebb is mehetne, mert hely az van.
Metró
6 kocsis szerelvények közlekednek, gyorsan, haladósan, de zsúfoltak. Csúcsidőben 3-5, napközben 5, illetve 7-8 perc a jellemző. Gyors, Athénon belül minden elérhető vele, az állomástávok is "igazi" metrósak, de ez a 3 vonal egy ekkora városra édeskevés. A járművek belül tiszták, az 1-es vonalon telibe vannak fújva, fényes nappal a tárolón pl. én is láttam, ahogy többen ezt csinálják. Az őr meg valahol... az állomásokat napközben is takarítják, itt sincs panasz a tisztaságra.
Utastájékoztatás
Kezdjük azzal, ami rendben van: a hangos. Ez a felszínen és a metróban is érthető, angolul is elmondja, rendben van. Kijelzők: a járművek fedélzetén ez is rendben, váltogatja a görög ABC-t a latinnal, buszon és trolin egyforma monitorok, villamoson pontmátrixos kijelzők. A külsők már nem ismerik a latin betűket... :)))
Sok megállóhelyi kijelző van, ezek is mutatnak mindent, még a forgalmi változásokat is, de latinul-angolul nem tudnak.
A statikus tájékoztatás minimális. Egy oszlop, kis szerencsével megtudod mi áll meg ott, de többnyire annyira régiek ezek, hogy már le vannak kopva a matricák. Néhol még fellelhetők menetrendtartók, 10-ből 1-ben valami ezeréves menetrend is kint van... mondjuk olvasni nem fogod tudni, mert vagy össze van firkálva a plexi, vagy matricázva.
App
Buszok és a trolik üzemeltetőjének (probóáltam betúrni magam ebbe, de felesleges ki, kinek, miért, hogyan) van appja, de utazást a guglival tervez (itt nincs élő adat), megállóhelyi indulásokat mutatja (tehát van élő adat, mert járműfedélzeti egység is akad), de végállomáson csak az érkezést, így nem tudod mikor fog indulni az a jármű, ami beérkezik! :D Erre amúgy az appban is felhívják a figyelmedet. Ami pozitív: látod a megállókat és az útvonalat, vonalon lévő járműveket.
Egyéb
A gyalogos infra borzalmas állapotban van. A belvárosi széles főutak mellett még szódával elmegy, de azon kívül szűkek. Vagy narancs fák, oszlopok, vagy minden létező tereptárgy is beszűkíti. Így marad az úttest. Senki nem fog ledudálni, ahogy akkor sem, ha pirosban sétálsz át. Teljesen normális. Viszont volt koncepció itt is, meg egyszer sok pénz, idő, munka. Az egész városban törekedtek az egységes burkolatokra. Az utak állapota egész jó amúgy, szélesek is a főutak, de ettől még betud állni minden. Nem araszolgat a sor, ha nem áll. 10-15 percig egy helyben.
Az 5 nap alatt kettő darab kerékpárost is láttam... :D De kerékpáros infrát is mindössze egyszer az egyik új külvárosi részen, itt:
Van viszont robogós és motoros helyettük és lehetetlen állapotú autók. Én azt hittem ez csak a görög szigetvilágra jellemző... egyszer belefulladnak a sok roncsba is, mert 10 parkoló autóból jó eséllyel 4-5 évek óta nem mozdult, így ott parkolnak ahol tudnak, ez sem nagyon érdekel senkit. A gyalogátkelőre parkolni mint, ha kötelező lenne.
A Taxik egységesen sárgák itt is. Meg annak a létező összes árnyalata :) Általában a busz- és trolimegállók körül vadásznak utasokara, akik közül jó sokan megunják a hosszú várakozást, mert mindig akad, aki leinti őket.
Nem értem, elvileg, aki Pozsonyban dolgozik, ott is adózik és abból jut a buszra, nem a mágikus láthatatlan nagy piros vonal finanszírozza. Elméletben...
Genf egyike lehet ezen kivételes helyeknek. Egyébként tényleg teljes hülyeség ilyen helyeken, ahol a nagyváros határon (vagy közelében) van, hogy nem megy át a busz. Esztergom - Párkány, Komárom - Révkomárom jut eszembe, ahol érzésre lenne értelme átvinni járatot.
Nyilván nem fognak a szlovákok magyarországi buszjáratot finanszírozni.
Nyugat-Európában is sok ilyen, a határ előtt tíz méterrel visszaforduló járat van. Olyan helyeken, ahol a határ csak szimbolikus jelentőségű amúgy. És persze van pár ritka kivétel is.
Közben azért ránéztem a vasúti menetrendre is, és úgy tűnik, ha nem is tökéletes, de napi ingázásra alapszinten használható vasúti közlekedés azért van Hegyeshalom/Rajka és Pozsony között, még ha ezek a vonatok nem is mennek el a főpályaudvarig (gondolom kapacitáshiány miatt?).
>Jól gondolom, hogy a magyar megyei önkormányzatoknak nincs semmilyen közlekedésfinanszírozási feladata/kerete/jogköre sem?
Igen.
Ha lenne ilyen, akkor sem biztos, hogy ők pont kishatárforgalmi járatot indítanának, hanem elkezdenének azon veszekedni, hogy mondjuk egy Szentes-Szarvas, vagy Szentes-Orosháza járatot melyik vármegye milyen arányban finanszírozzon :)
>Ha igen, akkor magyar oldalról a központi költségvetés jöhet szóba finanszírozóként
Igen, ahogy az a Vértes Volántól megörökölt nemzetközi járatoknál és a Volánbusz által indított ipolysági járatnál most is van.
Biztosan kibírná az államkassza/Volánbusz, ha egy Credot Rajka és Pozsony között pörgetnénk, de közben van a piros vonal, ilyenkor hirtelen nagyon fontos tud ám lenni a gazdaságosság. Évek óta a nemzetközi kishatárforgalmi buszjáratok megszűntetése a trend, nem újak indítása.
Persze ettől ezt a problémát a két államigazgatásnak meg kellene tudnia oldania közösen, a finanszírozás kérdését le kell tudniuk sakkozni egymás között.
Jól gondolom, hogy a magyar megyei önkormányzatoknak nincs semmilyen közlekedésfinanszírozási feladata/kerete/jogköre sem?
Ha igen, akkor magyar oldalról a központi költségvetés jöhet szóba finanszírozóként (hiszen az a sok szlovák állandó lakosként Magyarországon adózik, nem?), esetleg a helyi önkormányzat, aminek persze megintcsak nincs rá pénze.
Gondolom az nem jön szóba, hogy a Pozsonyba ingázó rajkaiak összedobják az őket kiszolgáló buszjárat költségét.
Ja hát igen, ez a GYEREK kártya mindig mindent visz, őket mindenre fel lehet használni. :D
Valójában pont a gyerek a legerősebb emberi élőlény a Földön, fiatal gyártmányok, nem fáj semmijük, nincsenek elkopva a szerveik, ha elesnek, 2 mp alatt felállnak, mintha mi sem történt volna, az állami cégek bénázásaiból adódó késést meg elnézi nekik a szintén állami iskola, szemben a munkáltatókkal. Nem kell őket félteni annyira, mint ahogy az elő van adva. Főleg azokat nem, akik annyira gyerekek, hogy a Hell meg a cigi egész nap a kezükben lóg...