Tudom, hogy nincs szerződés aláírva, de megegyeztek, hogy kelleni fog a fennálló maradék 21.
Igazatok van, hogy semmi se biztos, csak ami már megtörtént, de a vasútra eddig is költöttek, az nem a "főváros". A Stadler legyártja előre, szimplán bizalomból, előleg nélkül, azért ez is valami. Nem sok, de bizakodni azért szabad nekünk is.
Amíg nincs aláírva a szerződés, addig nem veszem biztosra, mert bármi közbejöhet. A Stadlert megbízható cégnek tartom, így már akkor biztosra veszem tőlük, hogy megépítik a továbbiakat. Azért tavaly volt eset rá, hogy az aláírt szerződés ellenére nincs jármű.
Az a megállapodás nem arról szólt, hanem a keretszerződés határidejének kitolásáról, így a következő uniós finanszírozási ciklusban lehessen erre forrást keresni. Szó sincs jelenleg folyamatos gyártásról, 19 db. fix, a többi talán.
Azért le lehet osztani, mert ha a 70-80a-100a-120a-t nézzük, akkor mindegyikre rakhatunk 4-et, 3 meg tartalék, így a legkritikusabb vonatokra már jutna belőlük.
Nagyjából... A valóságban (Moldova) azt írta, hogy rendes menetrend szerinti vonat volt, csak a gyakorlatban mindenki vasutas volt rajta, aki utazott, ezért egy idő után már kalauz nélkül közlekedett.
Az igazán érdekes az a történet, amit Moldova írt meg, hogy Ferencváros rendezőben akkora munkaerő hiány volt, hogy Vámosgyörk-Adács környékéről külön kis motorvonatokal hozták a vasutasokat Fradiba... (Végülis a sokáig létező Rákos-Fradi "proli" ennek az utóda volt)
Igen persze, 9/9gy, 17/117, 32/32gy, 51, 62, 62gy, 185. Nyilván más volt a funkciója és sokkal nagyobb a forgalma. Bár azt azért nem hiszem, hogy átadásakor ne kellett volna arra gondolni, hogy változni fog a forgalom és a modal-split. És hogy azt sem látták előre, hogy nem fog odaérni a metró. Hiszen 1983-ban helyezték csak végleg forgalomba a komplexumot.
Még a végállomás tároló funkcióját is megérteném, ha nem lenne ott kb. egy kilométerre a troligarázs. És ugye az átszállási kapcsolatokat sem látja el igazán jól. Vegyünk egy 151-es 9-es átszállást. 10 méter a végállomáson. De amíg a Liget téri megállóból a 151-es átvergődik a kereszteződésen, addig elmegy egy 9-es. Átszállsz és amíg megjárod a Szent László teret, addig biztos lehetsz abban, hogy buktál még egy 9-est. Ehelyett a többség átsétál (fut) a Mázsa utcai megállóba. Vagy a 9-es Kőbánya felé. Oké, hogy a Szent Lászlónál viszonylag közel van a 3-as villamos megállója, de amíg oda behalad a busz, addig elmegy egy villamos.
Holnapig lehetne sorolni. És ugye ott a vasút, amire a ráhordás lenne a lényege a csomópontnak, ugye. Lehet jobb volt a körforgalommal...
Ma volt Köln-Bonn térségében az autómentes nap. Kölnben a Nord-Süd-Fahrtot zárták le, és az egész régióban minden helyi és helyközi tömegközlekedési eszközt bármiféle megkötés nélkül ingyenesen lehetett használni egész nap. Kár, hogy nem egyeztettek, mert Köln Hauptbahnhofon négy vágány felújítás miatt le van zárva, emiatt egy csomó vonatot töröltek, mások más vágányról indulnak, mint ami a menetrendben van. A hangos folyamatosan azt harsogta, hogy a (példa) RE5 vonat, aminek elvileg 17:25-kor kellene mennie, ma törölve, stb. Töröltek egy csomó IC, ICE, Thalys járatot is, de akiknek azokra volt jegye, azok leginkább azért tudták, mi a helyzet, másrészt azokra úgysem vonatkozott az ingyenes utazás. Az S-Bahn zavartalanul járt. De aki valamilyen személy- vagy gyorsvonatot (RB ill. RE) akart igénybe venni, mondjuk az autómentes napon felbuzdulva, aztán a járatát törölték, az nem holnap fog legközelebb vonattal utazni.
Az viszont tetszett, hogy a Hbf-on, ahol a sok törölt járat ellenére is elég feszes lett a menetrend, egész nap gond nélkül fogadták a vonatokat párosával a peronok mellé. A négyszáz méteres peronra egymás mögé bejárattak két vonatot, aztán két perc különbséggel ki, hadd szóljon. És ezt nem egyszer, egy kritikus helyzet feloldásaként, hanem egész nap, tervezetten. A peronon az utastájékoztatásban teljesen korrekten megjelent, hogy melyik vonat melyik peronrésznél áll meg, szóval aki figyelt, annak nem kellett az utolsó pillanatban rohannia százötven métert a tömött peronon. Mert ugye így, hogy nem kettő, hanem négy vonat jött egyszerre egy peronhoz, és ráadásul azokra várnak olyan utasok is, akiknek egy másik járatát törölték, azért elég sok utas össze tudott jönni.
Korábban egy másik vágányzár idején Bonnban láttam hasonlót, ott még komolyabban tolták, de azért ez se volt rossz.