Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

sr1 Creative Commons License 1 órája 0 0 219860

Két pd TDI motor cseréltem.

Az egyik BXE, megfogta a siklócsapágy a főtengely. 130e km-ben. 4 évesen.  Kapott egy bontott motort, de nem BXE-et.

Eltőrt a hajtókar és kitörte a blok oldalát. A motort hazavittem és szédbontottam. Az olajteknőben semmiféle lerakodás nem volt, szemre az olajszívattyű is rendbe volt. Vezműtengelyen semmiféle kopás.

   

A másik BMM- az besült (de  szerintem a motor már régóta melegedett- ez a motor híres az olajzási problémáiról egy, nagyon sok VW Turanba ezt szerelték). Ez egy felfúrt 1.9-es 8 szelepes motor, egy nagyobb túrbóval, de asszem nem cserélték ki az olajszivattyűját és szerintem nem tudott elég olajat szállítani. Igaz, hogy vagy 340e km futása volt az autónak és részecsekeszűrős volt, de 15e km cseréltem benne az olajt és a szűrőt is. Többszőr mértek olajnyomást és mindig rendbe volt. 

Vettem egy bontott motort. A besült motorba és a bontott sem az alvázszám szerinti olajszivattyű volt szerelve.

A szakszervízbe egy csomót agyaltak, hogy milyen olajszivattyűt tegyenek a bontott motorba. 

Mivel már 6 éve hozzájuk jártam szervizelni, úgy egyeztem meg velük, hogy hozok egy jó bontott motort és fix összegét megoldják a cserét, alkatrészekkel együtt.   

Sikerült nekik. Az autót eladtam a szomszédomnak 6 éve és csak a turbót cserélte ki rajta, szinte minden nap használja és néha lakokocsit is vontat vele. 

 

Most várom, hogy a V6 TDI is besüljön. 300e km a futása.

 

Előzmény: 409 (219841)
Quattroman Creative Commons License 2 órája 0 0 219859
Előzmény: kozso1 (219857)
majkel Creative Commons License 3 órája 0 0 219858

cam,

 

ezt a műhelyben is cable tie  -nak hívják, vagy csak a google: :)

kozso1 Creative Commons License 3 órája 0 0 219857

Sziasztok. Tudom félig, meddig off. Olyan ügyben szeretnék tájékozódni, hogy mennyi esélyem van  vas, esetleg valamelyik szomszédos megyében fogaskerék legyártásával foglalkozó helyet, embert, céget találni? Traktor differenciálmű rózsakereket szeretnék készíttetni. Köszönöm.

Paco155 Creative Commons License 4 órája 0 0 219856

Paco nem fog kiakadni, már két napja, elengedte. Siklócsapágy is sok féle van. Létezik kenés nélküli, szórt kenéses, önkenő, olajfilmes, stb.  Ha te nem tudsz különbséget tenni közöttük, és pariba veszel egy kenés nélküli csapágyat egy olajfilmessel az olajkenés szempontjából akkor nem folytattam tovább mert nincs  értelme. 

Előzmény: Capt.IQ229 (219853)
Sanyi V Creative Commons License 5 órája 0 0 219855

Előzmény: Quattroman (219849)
Sanyi V Creative Commons License 5 órája 0 0 219854

Jól van felrakva a két lánckerék ahogy leírásban is van. Két egyforma van (cikkszám is egyforma, ugyanarra az oldalra oda került vissza ahonnan levettem) csak fordítva állnak egymáshoz képest.

Előzmény: Quattroman (219849)
Capt.IQ229 Creative Commons License 5 órája 0 0 219853

Nekem ezt nem kell magyarázni. Pont ezért, pont csak neked írtam csak a 2T motorok sikló csapszagét. Ott sincs olajnyomás (olajpumpa általi) sem olajmennyiség dögivel.

Mégis működik.

De ez megint olyan dolog amire Paco ki fog akadni, hogy nem tartozik ide, mond meg hol kap nagyobb terhelést, mint a csapágynál. Pf....

És fenntartom, hogy felesleges is elmagyarázni, mert megfelelő alapok (itt már hidrodinamikai) nélkül nem fogja megérteni.

Úgy ahogy lafanc tengerjárós hajója is a LEGJOBB példák egyike volt. Hiszen tudjuk egy vizes vágó átvág több centi acélt is míg ugyanazon a folyadékon évtizedekig dörzsölődik egy hajó hasa. Hogylehetezemberek?

 

Mondjuk 409 1000bárja szerintem kicsit túlzás, de majd kisfo megmondja mi a lépték.

Előzmény: cam aro (219845)
lafanc Creative Commons License 7 órája 0 0 219852

Éppen idén 40 éve a seregben hordtuk az m zárolt zileket bontásra Budafok-Hárosra. Közben  leesett egy kompresszor. Gondoltam, jó lesz ez nekem otthonra. Mondták , kár vele kínlódni, mert olajnyomás kell neki. Mondom, nem baj, majd megoldom. Átfúrtam a hajtókarok alját, srégen, forgásiránnyal szemben. Tettem bele annyi olajat, hogy a hajtókarok forgás közben belecsapjanak. Az olajnyomás cső csonkjára gumicső, annak végére a kompresszor fölé fékolaj tartály. (Tudom nem az)

Aztán üzemelt 30 évet. Valamiről ez ugrott be, miközben olvastalak. :)

 

Rágódik a fene. Írtam egy példát az áramoltatás nélküli kenésre, ami működik állítva, fekve, axiális és radiális terhelésre egyaránt.

Előzmény: 409 (219841)
Quattroman Creative Commons License 11 órája 0 0 219851

hát ez az

Előzmény: cam aro (219850)
cam aro Creative Commons License 12 órája 0 0 219850

a 2. pontban levan irva. 

mar csak nem rontotta el. :) 

 

kerekek egyformak, de bank 1-3 (hengersor) 

a kivagas a tengely iranyaban all,

az bank 4-6 pedig elore. 

 

vagyis a ket tengelyre azonos kereket, de forditva kell fel rakni. 

 

 

Előzmény: Quattroman (219849)
Quattroman Creative Commons License 12 órája 0 0 219849

egy nagyon halk kérdés,

nem fordítható a lánckerék véletlenül a rossz oldalára?

Előzmény: Sanyi V (219843)
cam aro Creative Commons License 12 órája 0 0 219848

nem ismerem a tipust, ketto megjegyzesem lenne..

 

megkellene keresni hogy miert nem fer bele a gyari turesbe. 

ha ennek oka megvan, el lehet donteni hogy le lehet szarni a gyari ( allapotra vonatkozo ) turest, vagy javitast igenyel. 

 

rovid. 

a lanc egyenes futasa fontosabb mint a gyari tures. 

de amig nem tudod miert nem fer be a turesbe.. addig ?

 

Előzmény: Sanyi V (219843)
cam aro Creative Commons License 12 órája 0 1 219847

ugyanide meg egy megjegyzes. 

az olajnyomas meres semmi mas, mint az olajkor vesztesegnek merese. 

ha sok a veszteseg, (kopas ) akkor csokkeni fog a nyomas, mert a szallitasi mennyiseg vegere ert a pumpa. 

 

ebbol lett a vita.

============== 

 

Előzmény: cam aro (219845)
cam aro Creative Commons License 12 órája 0 0 219846

a dcikben azert mentek szet a csapagyak mert a nyomas alul, az olaj mennyiseg alul,.. az olajcsere intervallum meg tul lett meretezve. 

 

roviden. 

a keves, es tulhordott olaj miatt. 

Előzmény: bnorci71 (219839)
cam aro Creative Commons License 12 órája 0 1 219845

siklo csapagy. 

 

alapesetben barmekkora nyomasal taplalod is.. lefog ullni a terhelt oldalra. 

(bnorci felvetese * ) 

ahoz hogy kialakuljon a hidraulikus siklas, kell meg egy aprosag. 

nevezetesen sebesseg kulonbseg a csap, es a csapagy kozt. 

az olaj tapad csaphoz, csapagyhoz is. 

viszont a ketto kozti - ellentetes iranyu - sebesseg bepreseli az olajat a csap, es a csapagy koze. 

korben, mindenhol. ...mint egy orveny kamra..vagy golyos csapagy..

 

erto olvaso felfedezheti ebben azt, hogy tulkepp se nyomasra, se szallitott mennyisegre nincs szuksege a mukodeshez.  de latom, 409 kollega mar leirta. 

 

a sebesseg kulonbsegbol kialakulo olaj 'orveny ' onmagat erositve  noveli a nyomast. 

( a nagysagrendjerol meg csak elmeletem se volt, de 409 megint brilliroz. :) 

ez miatt a nyomas miatt nem tudod elnyomni a kozpontbol a forgo tengelyt. 

es meg egy ok miatt. 

nincs ra ideje.. :) 

 

 

 

Előzmény: Capt.IQ229 (219838)
cam aro Creative Commons License 12 órája 0 0 219844

a nyomas arra megy amerre akar. 

hiaba tartod nyomas alatt, HA a fenek letud urulni, akkor fenekre fog futni. 

Előzmény: lafanc (219837)
Sanyi V Creative Commons License 13 órája 0 0 219843

Üdv. mindenkinek!

1986 Porsche 911 3.2-es szívó motor, 930/21 motorkód.

 

Következő a helyzet. Vezérműtengely lánckerekét ki kell hézagolni hogy egyvonalba legyen a segédtengelyen lévő lánckerékkel (ezeken onnan hajtja nem a főtengelyről). Kihézagoltam a gyári leírás szerint de a szélén fut a lánc annyira hogy a fog szélé fel akarja kapni a láncot. Gondoltam rá hogy úgy hézagolom ki hogy középen fusson a lánc de akkor eléggé kiesnék a megadott tűrésből. Mennyire érdemes ragaszkodni a gyári értékekhez vagy inkább szemre fusson jól a lánc? Látott már valaki ilyet? 

Capt.IQ229 Creative Commons License 14 órája -2 0 219842

Köszönjük szépen, hogy leírtad. Én nem akartam csak a 2T hajtókarcsapszeggel utaltam rá.

Lapozhatunk.

Előzmény: 409 (219841)
409 Creative Commons License 14 órája 0 3 219841

"nem az olaj áramlásától, hanem a nyomásától valósul meg a folyadéksúrlódás"

 

Így van, csak itt szó sincs az oljpumpa nyomásáról. Annak a csapágyban kialakuló olajfilmhez annyi köze, hogy legyen elég olaj a csapágyban. A többit maga sikjócsapágy működési elve intézi. (szűkülő rés) Csapágyban kialakuló nyomáshoz képest (1000baros nagyságrend!)

a pumpa nyomása semmi. Valójában, ha a csapágy teljesen olajba merül és az be is tud jutni, akkor nincs szükség nyomásra sem.

 

Ergo, ezért nem fog a hirtelen megnövekvő terheléskor sem az olaj a másik oldalra vándorolni.

 

A többi meg amin rágódtok, a szokásos fingreszelés.

Előzmény: lafanc (219836)
Capt.IQ229 Creative Commons License 18 órája -2 2 219840

Nem zárt az olajkör.

Kijön az olaj. Föőleg a hajtókatnál.

A csapágynál nem kell a max nyomás, nem releváns.

A dci sem ettől lesz csapágyas.

Nem lehet elmagyarázni alapismeretek hiányában.

Meg paco sem érti, pedig látott már motort szétszedve. Ha jól gondolom.

Azt sem értik sokan, hogy a csapágynál és a motorban egyéb helyeken más-más követelménynek kell megfelelnie az olajnak.

Ez egy külön szakma, évekig tanulják emberek úgy, hogy van már alapképzettségük.

El kell engedni.

Előzmény: bnorci71 (219839)
bnorci71 Creative Commons License 24 órája 0 0 219839

bár az előző példádat sajna nem tudtam teljesen értelmezni és elképzelni, de mentségemre legyen egy rajz többet ér 3oldal írásnál néha :)

tegyük fel a példa kedvéért, de csak azért és mert csak az áramlást és a nyomást ketté akarjátok választani holott nem lehet mert magába mindkettő értelmezhetetlen.

 

Adott a főtengelyünk ahová X bar nyomással benyomjuk az olajat. DE ez az olajtér zárt tehát nem jön ki az olaj, de stabilan megvan a nyomásunk.

Majd a hajtórudat kezdjük el kalapáccsal ütni.

Le fog koppanni a csapágyhoz?

Le hisz az olaj a rendelkezésre álló teret ugyan kitölti nyomással, de semmi nem gátolja meg, hogy átvándoroljon a főtengely másik oldalára

 

Nem fog lekoppanni.

Miért nem mi, gátolja meg az olajat a másik oldalra vándorlástól? Mitől akar az olaj koncentrikusan elhelyezkedni a tengelyünk körül?

 

De én azt mondom nem lehet külön nézzni a nyomást és az áramlást a kettő szorosna összefügg és nem vizsgálható külön külön.

 

1.5dCI

2 vagy 2,5bar az elvárt max olajnyomás, nem emlékszem pontosan

Lófing.

Előzmény: lafanc (219836)
Capt.IQ229 Creative Commons License 29 órája -3 0 219838

Nyomás az odaSZÁLLÍTÁSÉRT felel.

A mennyiség a gépelem HŰTÉSÉR. Ez utóbbit az alapkérdés nem tárgyalta, ergo hagyjuk is.

Mi van egy 2T dugattyúcsapszeggel ami SIKLÓcsapágyas? Ott hol van az olajnyomás a képletben. Benne van az csak nem úgy ahogy Pacó gondolja.

 

Előzmény: cam aro (219831)
lafanc Creative Commons License 1 napja 0 0 219837

"axial csapagyra a vegen viszont valoszinu szukseg lesz, mert nem tudsz veszteseg nelkuli olajkort letrehozni.. igy meg elobb utobb fenekre fut."

 

Dehát nincs is olajkör, csak egy nyomás alá helyezett olajtartály. Amíg ez a feltétel teljesül, nincs szükség támcsapágyra sem:

 

"bármekkora erővel a hengerbe, ami kisebb, mint a szár keresztmetszeti felületének és a hengerben uralkodó nyomásnak a szorzata."

 

Bár pongyola voltam, mert ez csak akkor igaz, ha külső eszközzel tartod a nyomást a hengerben. (Esetleg változtatod is)

Ha lezárod a hengert, akkor bármekkora erővel terhelheted a tengelyt axiálisan, támcsapágy nélkül is. Határt csak a szimerig nyomástűrő képessége szab.

 

"ja.. nem kell nekem hinni."  Pedig akarok.

Előzmény: cam aro (219830)
lafanc Creative Commons License 1 napja 0 1 219836

A 219825-ből látom, hogy csak anyukám érti. Aki ebből a szemléletes példából nem jutott el a felismerésig, hogy nem az olaj áramlásától, hanem a nyomásától valósul meg a folyadéksúrlódás, azon én már többet segíteni nem tudok. :(

Előzmény: Paco155 (219824)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 0 219835

engedd el ezt a n47  bmwt. 

majd kap masik motort,  vagy felujitottat, vagy regit javitva.. 

tok mindegy ..penz kerdes egyedul. (meg az en idom ) 

de az nem szamit. 

 

ami nem mindegy... hogy franz, sigi, es josef nem tud ossze tervezni  egy jo motort. 

ennek az okat vilagitsd mar meg.. ha pla a  honda tudott 30 eve szivo 120bhp-t 1.6bol.. 

de meg a zoccseges mercik is elmentek a holdig.. 

akkor most a prince, meg az eco, meg a . ..az miert nem tud ?

Előzmény: kisfo (219826)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 0 219834

90 vs 102 loero. 

a sulya fog donteni, de en nem hinnem hogy van koztuk ket liter fogyasztas kulonbseg. 

(azonos feltetelek kozt ) 

 

off. 

azze' az beszaras hogy 20 eves romokert millat kernek.. 

elore nem hatra de kanyarbol! 

=====================

Előzmény: kozso1 (219829)
mica-r Creative Commons License 1 napja 0 1 219833

spritmonitor pont de 

Előzmény: kozso1 (219829)
cam aro Creative Commons License 1 napja -1 3 219832

30 eve mar csinaltak jo motort. 

ma mar nem. 

(kezelhetjuk tenykent ? .. tudom. mi a szempont. ? 

mondjuk fogyasztas, elettartam,, kibocsajtas ) 

 

nem hiszem azt hogy atlag autozva egy 120 loeros szivo/ bol felhasznalt 4-50 bhp/ 6L/100km nek tobb lenne az emisszioja, mint a mostani mindenfele elofutesel, turboval, meg egyeb kutyafaszaval felszerelt autoknak.. 

(tudom, de. ) 

 

az egesz egy kompenzacios folyamat. 

szopatjuk a kis autost, hogy a nagy boszmek kibocsatasaval EGYUTT  > atlagban < hozza a normat. 

ez az egesz igy faszsag.. .

 

nem kellene ezt -a gyartast - tovabb  bonyolitani. 

120 paci max, a tobbire eros tax. 

szopjanak a suv-osok..  

Előzmény: kisfo (219828)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 1 219831

figyej battya. 

 

a lentebbi peldadba  mar belemostal mindent. 

a wiszkot, a hofokot, a mindent.  (ugye, olajterhelesnel MEG ezt ne szamoljuk...kerted..  ) 

szukitsuk ezt a kort le egy motor siklo csapagyazasara. 

a te allitasod szerint a szallitott mennyiseg a lenyeg. 

az en allitasom szerint pedig a nyomas. 

tekintsunk el attol az apro tenytol, hogy a ketto ossze fug. ***  

 

nem leszek osszeszedett, faradt vagyok. 

lesz mibe belekotnod. 

 

minden motor olajkore > nyomasszabalyzott < leszarja a wiszkot, a hofokot.. a szallitott mennyiseget. 

NYOMASSZABALYZOTT. (tekintsunk el a hybrid hulyektol. ) 

oke,  igazad lehet, szallitott menyiseget nehez merni. 

egyszerubb az olaj nyomasat. ***

 

na most a tegnapi peldamban peldaztam, hogy a kopott motornal nol a szallitott mennyiseg. 

te most a peldadban fasz se tudja, de valtozik a szallitott mennyiseg. 

 

mi baja lesz ettol a motornak ? 

semmi. 

egesz addig semmi, mig a szallitott mennyiseg fedezni birja a kivant olajnyomast. 

ha felborul a bili, ott a megnovekedett szallitas, ami szart sem er, mert a vesztesegek miatt nem birja felepiteni a kivant nyomast.

ez fogja megolni a motor, es nem a tobblet szallitas. 

 

azt hogy min vitatkozunk en mar nem tudom. 

de volt egy allitasom, hogy leszarom az utangyartott csapagyakat, AMIG az olajnyomas jo.  

ezt tartom is. 

most mar csak arra vagyok kivancsi hogy mi a faszomon vitatkozunk, HA minden olajkor alapveto ellenorzese  a nyomas meres. 

 

Előzmény: Paco155 (219825)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!