Érdemes a Stadionokhoz is kilátogatni! Bár ott nincs nemzetközi buszforgalom, iszonyat gáz az a buszállomás is. Eleve sötét, alagsori hangulat 0-24-ben, a szürke (mocskos) látszó beton ott is szokás szerint (ó, hát a szürkén a mocsok úgy sem látszik, tehát takarítani sem kell...) Persze egy ro.adt mozgólépcsőre ott sincs affinitás legalább felfele irányban, liftről ne is álmodjanak az utasok, pedig nem kis forgalom bonyolódik ott naponta. Említettek vmi közvetlen metró átjárót is korábban, persze abból sincs semmi. Egész nap a szomszédban dübörögnek a gokartok, kb. elviselhetetlen, minden tiszteletem az ott buszra várakozóknak. A halom bezárt bolt az alagsoron, törött, feljövőben lévő olcsó gres lapok... Persze a keleti országrészben lakók eleve úgy is hozzászoktak ehhez az igénytelen szinthez, tehát itt is minden a legnagyobb rendben. A stadion közpénzen megépült de az oda vezető, pályaudvar feletti "közpark" természetesen állandóan lezárva. A fenti tér tele mindenféle szedett vetett bódéval már ne is említsük. A hideg kiráz, ha arra felé visz az utam. :-(
A Népliget úgy ahogy van egy rettenet. Igénytelen, koszos, szedett-vedett, szégyen. Oda érkezik meg a nemzetközi utas és mint egy balkáni ország közepesen rettentő városában, olyan állapotok vannak. Az aluljáróról meg ne is beszéljünk, a Volános része még úgyahogy, de a BKK-s az kritikán aluli. Elképesztő, hogy ez fentről senkit se zavar.
Kb. egy hónapja írtam pár sort arról, hogy a Népliget pályaudvaron nem működnek ajtók, nem működik a mozgólépcső és rossz a tájékoztatás (nem működnek az elektronikus táblák). Ma újra arra volt dolgom. A helyzet még rosszabb. Ki van írva a táblára, hogy hallgassuk a szóbeli tájékoztatást, de az egyáltalán nincs (legalábbis nov. elsején nem volt A külföldiek (ne feledjük Flixbus!) egymást kérdezgették, honnan indul a buszuk. Teljes káosz. Csak egy világító tábla működött, 14.55-re jelzett egy indulást 16.10 körül...Nincs ennek a buszpályaudvarnak felelős vezetője? Szégyen ez egy európai fővárosban. De talán még a Türk Tanács országainak fővárosaiban is az volna. Bergyimuhamedov elvtárs alighanem azonnal intézkedne és a pályaudvar vezetősége aznap már nem otthoni párnáira hajtaná le a fejét.
Én viszonylag sokat járok itt, mifelénk, vidéken. Még ha 99%-ban autóval megyek is, ha látok buszmegállót, rá szoktam nézni a menetrendre. Ez, amit írsz, itt azért inkább csak ötszáz fő alatt jellemző. Az ilyen egy-kétezres településeken tipikusan van az iskolabusz, hétköznap kétóránként egy busz, és hétvégén szó szerint semmi (persze, ha a falu egy fontosabb útvonalra esik, akkor simán lehet, hogy ott hétvégén is félóránként jön valami).
"Ártatlan embereket nem lehet irányítani. Az egyedüli hatalom minden kormány kezében az a hatalom, amikor bűnözőkre csap le. Nos, ha nem eléggé bűnözők, akkor bűnözőket faragunk belőlük. Annyi mindent nyilvánítunk bűnnek, hogy az ember élete lehetetlenné válik a törvények megszegése nélkül. Ki akar egy törvénytisztelő polgárokból álló nemzetet? Mi van abban bárki számára? De fogadjunk csak el olyan törvényeket, amelyeket sem betartani, sem végrehajtani, sem értelmezni nem lehet, és máris megteremtjük a törvényszegők országát, és akkor hasznot húzunk a bűnösségből."
Az egyik a nem életszerű szabályok, amit akár tetszik akár nem, de meg fognak szegni
A másik amikor olyan szabályt hoznak, aminek a betartására, betartatására nincs forrás (még akkor is, ha a szabály önmagában jó is).
Ahol az van, amit leírtál ("A szabályok azért vannak, hogy legyen mit megszegni."), szorosan együtt jár azzal, hogy a szabályozási rendszer nem megfelelő.
"Tőlünk nyugatabbra" ilyen helyeken, meg nagyobbakon is, van hétköznap másfél pár járat, egy reggel be az iskolába, kettő délután vissza. Hétvégén és iskolaszünetben lófütty se.
Azt értem nyugatabb alatt, hogy ott, ha hoznak egy szigorú szabályt, akkor jellemzően tesznek mögé forrást, hogy be lehessen tartani. Ez egyfajta, működő és legitim hozzáállás.
Az is legitim, hogy lazán vesszük a szabályokat és az első, hogy a dolgok működjenek, és csak utána a többi, több a baj, késés, baleset, de működik, tehát ez kicsi probléma.
A nagy probléma, ha komolyan vesszük magunkat, szép, szigorú rendszert építünk, de a szükséges forrásokat nem tesszük mögé, akkor az nem fog működni, ezért lesz nagy a probléma.
Itt vagyunk kelet és nyugat határán.. földrajzilag és fejben is.
(zárójel: gondolok arra az emlékre is (sajnos, konkrétumokra, hogy hol volt nem emlékszem), amikor a kis település iskolabusza nem felelt meg a fancy új szabályoknak - biztonsági öv, stb - és ezért leállították. Ezért, a házhoz menő kisbusz helyett jártak a gyerekek a főút melletti helyközi buszmegállóba. Nem vettek neki új buszt - nyugati módra - és nem vették lazán a szabályt - keleti módra - hanem megszűnt a szolgáltatás Lose-Lose, mindenki veszített)
Tőlünk nyugatabbra van rá pénz, hogy megoldják a világvégi helyek közeledését.
------------------------------------------
Hháááátt.
Mit értesz nyugatabbra alatt ?
Mert ha Felsőszölnöktől nyugatabbra akkor alig találni olyan országot ahol ne lenne közösségi közlekedéssel ellátatlan terület.
A nagyon gazdag országokban létezik, hogy a rászorulók hívhatnak taxit (amit a köz fizet) és a taxi elviszi őket a legközelebbi vonat vagy busz megállóig.
De még a gazdag országokban sem vonatkozik ez az adott ország teljes területére.
Kaszó esetében a kisvasút lenne egy lehetőség, amit lehetne fejleszteni. Valamikor menetrend szerint Szenta-Kaszó viszonylatban közlekedett, csatlakozva a fővonalon közlekedő vonathoz, de a pálya elhanyagoltsága miatt visszavágták.
Aztán valamikor 2011-12 táján volt egy vonatpótlózós vágányfelújítós buli Somogyszob és Gyékényes között. Akkor a vonatpótlóval keresztülmentünk Kaszón.
Közvetlen nagyatádi vonalat pedig úgy lehetne megoldani, hogy Somogyszobtól meghosszabbítani napi 3 járatot. Akár igényvezérelt módszerrel, mint somogyi tervezetben is írják.
Egyébként Kaszónak van falubusza, az valami menetrend-szerűséggel is rendelkezve ingázott Nagyatádra, nem tudom, megvan-e még most is ez a jó szokásuk.
Ez is bizony komoly dilemma. Jelenlegi tudomásom szerint négy ilyen településre nincs tömegközlekedés semmilyen formában. Három esetén "valós" falvakról, Kaszó esetén később (1994-ben, egész pontosan) kivált településről beszélünk, így történelmileg ott nem feltétlenül indokolt a tömköz megléte. Nemesmedves esetén másfajta történelmi oka van az elkülönültségnek (Németújvárhoz tartozott közigazgatásilag, amíg nem csatolták el Trianonban). A többi két település esetén pedig a kis mérete lehet indok.
Nézzünk rá a térképre, meg a KSH-ra, ami alapján a következőket tudjuk leolvasni:
- Iborfia (13 lakó) esetén 3 km-re található a legközelebbi Lickóvadamos
- Nemesmedves (25 lakos) 3,5 km-re van Vasszentmihálytól
- Tornakápolna (21 lakos) 4 km kitérő Szinpetriről
- Kaszó (85 lakos, ebből a központi belterületen 35) 6,5 km-re található Somogyszobtól. A hozzá tartozó Darvaspuszta (35 fő lakik itt is) további 4 km-re található Kaszótól. A darvaspusztai elágtól még laza 7 kilométerre lenne található Iharosberény, ráadásul ez az út sem éppen túl széles, de esetleg egy ilyen irányú bekötés megvizsgálható lenne.
Szóval valóban jelentős kitérést kellene megoldani, nagyon kis potenciális közönségért cserébe, még ha egyszerűen is számolunk, azaz 60 km/h átlagsebességgel (vagyis 1 km = 1 perc), akkor is 8-10, Kaszó esetén akár 20 perc kitérésekről beszélünk. Talán Kaszóra lenne értelme kapcsolatot biztosítani, a turizmushoz kötődően (viszont van kisvasút is, amely különvonatként megrendelhető, 70e Ft/út).
Szerintem ha tényleg csak ritkán kell betérni, akkor a betérés nélküli menetidőt célszerű feltüntetni a további megállókban, valami olyan megjegyzéssel, hogy "ha volt **** betérés, akkor 15 perccel később jön". Persze nem jó 15 percet szobrozni a megállóban, de cserébe a másik irányban ennyivel rövidebb lehet a menetidő, ha nem kell betérni, úgyhogy szerintem az utasok ezt elfogadnák. Persze ha több betérés van, akkor már nehezebben kezelhető, de akkor sem lehetetlen.
A 18 állandóra bejelentett lakosból min. 10 fő osztrák aki saját kocsival közlekedik.
Közúton a 87 108-as számú mellékúton érhető el, amely a 8-as főútból ágazik ki, annak 180+050-es kilométerszelvénye táján, Vasszentmihály központjában, észak felé,
A Nemesmedvesre tartó 87 108-as út az országhatár közelében ér véget, de nincs határátkelőhelye;
Tömegközlekedési kapcsolata nincs, a legközelebbi buszmegálló a falutól 3,6 kilométerre, Vasszentmihályon, a legközelebbi vasútállomás/vasúti megállóhely 5,5 kilométerre, Rátóton található.
A Körmend - Szentgotthárd buszok a 32 km-t 37 perc alatt teszik meg.
Ha bemennek Nemesmedvesre is akkor min, plusz 12 perc mert az 5 számjegyű bejáró út igen rossz állapotú és keskeny, bukkanós.
Nekem sem tetszik ez az alapelvnek nevezett egyenlősdi, mert helyenként erősen kétséges értelmű megoldásokat eredményez. Vannak olyan települések, ahonnan jellemzően nem a járásközpontba, hanem egy másik nagyobb városba (megyeszékhelyre, fővárosba) járnak be, mert az sincs messzebb, vagy csak alig van messzebb, de ott jóval bőségesebb a boltok, szolgáltatások választéka, több a munkalehetőség és iskola. A hálózat és menetrendek is ezt követik le már régóta. Ilyen helyeken mennyre fontos a járásközpont közvetlen elérhetősége érdekében belekavarni a menetrendbe, vagy többlet járatokat indítani, aminek valószínűleg valahol/valamikor meglesz a böjtje. Például Nadapról mennyire fontos Gárdonyba közvetlen járat hétvégén is? Vagy Pilisborosjenőről napi 3 közvetlen busz Pilisvörösvárra, miközben jól használható átszállásos kapcsolat egész nap óránként több is van? Hasonló pl. a Csobánka-Szentendre.
Ez az egész teljesen elmebeteg megoldás. Amolyan tipikus Lázár-féle agytröszt körül megszületett, alkalmatlan baromság.
Egyfelől ott a betérések problémája, ahogy írod. Másfelől az érkezések, indulások időpontja: van, ahol a járásközpont elérése 3 járatpárral című feladat úgy van kipipálva, hogy a 21-23 h között oda-vissza közlekedő műszakos buszt fordítják be az érintett településre. Biztos nagy szükség lesz abban az időfekvésben a járásközpont elérésére - busszal. Harmadrészt egy csomó helyen komoly teljesítményt kell beletenni ebbe a hülyeségbe - amit majd kivesznek valahonnan, mert busz, az nincs.
A 20 fő alatti lélekszámú önálló településeknél valami más kell kitalálni közszolgáltatási kiszolgálásra mint a ha kell ha nem betérő autóbuszt.
Az sem baj ha be kell térni 1-2 km-t az esetek 90%-ban feleslegesen.
De ha már 5-6 km-t térsz be és az esetek 90%-ban se le, se felszálló utasod nincs, hisz értelem szerűen nem is lehet, az már bosszantó.
Valamilyen előre bejelentkezést ki kellene kísérletezni.
Felveti azt is, hogy ha négy vagy ötszámjegyű úton bemégy 6 km-t majd dolgod végezetlenül vissza is 6 km-t azzal elmegy kb. 10-15 perc.
Ha értesülsz arról, hogy nem kell bemenni akkor egyenesen tovább haladsz de a következő településen a menetrendben meghírdetett időnél 10-15 perccel hamarább érkezel.
Akkor abban a következő kis faluban időkiegynlítő pontcímén állsz és várakozol a megállóban 10-15 percet ?
Hát egyik falut se tették bele, ahol nincs jelenleg tömegközlekedés. Se Iborfia, se Nemesmedves, se Tornakápolna nincs említve. Remekül kiöntötték a fürdővízzel a gyereket is.