Akik velünk (1975-190 között) végig utazták a Budapest-Sopron távot autóbusszal, ahelyett, hogy vonattal mentek volna, azok 90%-a, a Sopron autóbusz állomás utáni három megállói miatt tették.
Három szálloda, üdülő.
Gyakorlatilag házig, tényleg a kapuig vittük őket a bőröndjeikkel.
De ilyenek voltak a Farád községi állandó utasaink is.
Farádon a busz hivatalosan nem állt meg.
De sokszor kaptunk üzenetet, hogy hazafelé jövet figyeljünk mert Farád községben itt meg ott várni fog 1-3 utas, vegyük fel.
Odafelé egyszerű volt. Odajöttek az Engels téren és megkérdezték, hogy megállunk e nekik Farádon?
A válasz ugye az volt, hogy természetesen.
Le nem kanyarodunk a 85-ról egy kis utcába, de a főúton csak szóljanak, hogy melyik háznál akarnak leszállni.
Természetesen Kapuvárig vették meg a jegyet (45 fillér/km) .
A VOLÁNBUSZ-nál a reggeli Budapest - Sopron egyértelműen a vállalati csókos No.1 járat volt, a nemzetköziek után.**
Nagyon megválogatták ki kerülhet oda.
Én is csak beugróként járhattam rajta.
Igen sűrűn ellenőrizték azt a járatot.
Sűrűn kapott Írásbeli Forgalmi Intézkedést.
Például : x napon Kópháza megálló után vagy helyett (!) érintse BALF üdülőt is, mert 14-16 előreváltott jegyet eladtak oda.
** = amúgy igen jól fizető járat volt.
Hazai viszonylatban egyetlen járaton se kapott annyi borravalót a buszvezető mint ott.
Egyáltalán nem kellett maxizni.
Volt olyan buszvezető aki nagyon hajtott rá, hogy oda kerüljön de megmondták neki amíg szakállas marad, nem kerül oda.
Ott a mindennapi vasalt fehér ing + nyakkendő, vasalt nadrág, tiszta fényes cipő alap elvárás volt.
Akinek ez nem tetszett annak mindíg azt mondták, hogy a Galga vidékén a 8-10 éves farosokon (IK-66) van szabad beosztás.
Eredetileg 60-as években Pilisvörösvár, Piliscsaba, Dorog, Tokodaltáró, Tát,Nyergesújfalu, , Lábatlan,Süttő,Nezmély, Dunaalmás, Almásfüzítő, Szőny, Komárom, Ács bej u Gyönyű, Győr útvonalon járt, ekkor sehol nem volt még az M1 se a régi 1 es út!
Tudtommal az alap szóló és csuklós verzión kívül a többi hazai ötlet volt. (Ld. még a 3 tengelyes szóló mellett, a 2 tengelyes hosszabb szólót például.)
Jó, de az senkit sem fog hazavinni, ha valaki nagyon dühös azért, mert rendszer szintű a probléma. Rendszer szinten is a pozitív gondolatok visznek előre, hogy mi a megoldás, mi az út a megoldáshoz, abból kiindulva, ami "van", s ami van, azzal mit lehet kezdeni.
(zárójel: vagy egy régi, képsorozat: nézi a magánrepülőt a menő sportkocsiból a tulaj, hogy bárcsak telne neki is repülőre, a menő sportkocsit nézi egy szakadt autóban egy ember, hogy bárcsak lenne ilyen autója, őt nézi egy bicajos, hogy bárcsak lenne pénze autóra, őt nézi egy gyalogos, hogy bárcsak vehetne egy jó bicajt és őt nézi egy kerekesszékes, hogy bárcsak tudna járni...)
Abban az esetben van igazad, amikor az adott konkrét problémára ténylegesen nem lehet jobban felkészülni, mert annyira ritka, egyedi, sok tényező fatális összejátszásából fakad.
Amikor olyan áll elő, ami a., rendszeres; b., pontosan lehetett előrelátni akár évek óta, akkor nincs igazad. Akkor ne jöjjünk már elő a nagyapám bezzeg a lovaskocsin is boldog volt című tirádákkal, mert az az idő elmúlt. Legalábbis azt hittük. És hadd ne nyugodjunk már bele, amikor kiderül, hogy a hitünk tévedésen alapult.
Igen, az valóban drasztikusan több, mint a jelenlegi közvetlen vonat. Arrafelé kicsit jobban nekimentek a párhuzamosságoknak, mint máshol.
Viszont a közvetlen busznak az utolsó időkben is 4 óra körül volt a menetideje. Nem gondolom, hogy idén nyáron az időközben megépült M85 ellenére és az M1-en jelenleg zajló felújítási munkákkal együtt ennél jobb időt lehetne nyújtani. Főleg akkor nem, ha ezzel a soproni busszal az IC-k által most közvetlenül megvalósítható Tatabánya/Tata/Komárom-Fertőszentmiklós utazásokra is lehetőséget akarnánk biztosítani, tehát az autópályáról letérések és a megállások számát tovább növelnénk.
Az igazi gond ma a tolerancia hiánya és az illetékes miniszter minden alapot nélkülöző ígéret dömpingje. Ne igérjen abban az Országban senki klímás vonat pótló buszt ahol 20-25 éves klíma nélküli ARC, Credo, Ikarus, Mercedes Connectók tömegével közlekednek. Ahol vidéken ha kimarad egy busz nincs órákig másik. Az 1980 as években volt! Ha Tsz Robur is de jött. Ahol egy Miskolc szintü telephelyén nincs ma tartalék busz. Nincs mit kiadni. 1980 után kint Varbón is volt 6 járatos busz mellé egy tartalék 266 os. Csuklós helyett is az ment. Kicsi volt de ment. S itt a lényeg
Igen még 20 sem voltam. Természetes volt,és logikus.
Én itt Borsodba bizony 15-16 éve lázadtam az Ikarus 266 ellen sok fiatal bolondult érte. Mert az akkor is tömeges retróztatás volt egy nagyon elavult valamin. Én az egyszeri esetekre értem, hogy a szükség nagy úr. Szerintem a retró napon a retró vonaton sem volt klíma. Miskolc 280 asa megint más téma. Az tavaly és az idén sem 1x eset. Ugyanezt teszi a BKV is nyaranta az Ikarus 180 al. Múzeum Járat címén. Viszont ha ritka nem hetekig tartó dologról beszélünk, kell a tolerancia. Én Borsodban élek sokat láttam, szerintem te is!
Szerintem ez arról szól, hogy egy adott, aktuális problémát igyekszünk megoldani (akár kényelem vesztés árán is, de haza/oda jut mindenki, ahová igyekezett), vagy ha nem tökéletes minden, akkor a kompromisszumot elutasítva a tökéletes megoldást várjuk, miközben az eredmény rosszabb lesz és nem jobb.
Amikor van egy konkrét megoldandó probléma, akkor felesleges feltenni a kérdést, hogy a rendszernek milyennek kéne lennie, akkor azt kell megoldani ami épp ott ott van, és utána, ha vége, akkor lehet (és kellhet is) beszélni arról, hogy általában hogyan legyen jobb.
Biztos? Biztos, hogy akkor sem dühöngött senki? Biztos, hogy ilyen életet akart magának egy akkori 20 éves? Biztos, hogy ilyen életet akart a gyerekének?
Nagyon jól látja. Ez kéne ma is! Akkor nem a hiszti ment csak. 59 éves vagyok, de toltam buszt, hogy beinduljon. Láttam gk vezetőt szerelni. Utaztam olyan 280 ason ami nagyon lassan letört Kerék csavarokkal ment 7 km, hogy az utasok tudjanak tovább menni. Utaztam 266 oson amin a gk vez madzaggal húzzt. a az első ajtót. Utaztam olyan első szériás 280 ason amin gyárilag nem volt fütés. A kalauz botos a meg őrbundába volt. Minden jeges volt, de mindig mentünk. Nem csak reklamáltunk. Helyközi járaton utaztam helyi buszon sokszor.
Senki nem lázad amikor a 266 is helyett 211 és jött. Préselődtünk. Nem duhöngöt senki mikor a sok zárt ex NDK s 260-as és 280 jött a rekkenő hőség én. Sorolhatnám tovább.
Mondjuk ennek a felsorolásnak a többségére található olyan átszállásos eljutási lehetőség, ami a vasúthoz képest nem jelent érdemben rosszabb eljutást. Az ütemes menetrendekkel egész jól sikerült ellensúlyozni a közvetlen járatok megszűnését.
Lázár szerint ha baj van a vonattal, utazzunk busszal. Igen, de közben az ún. párhuzamosságokra hivatkozva megszüntettek egy csomó járatot. Nincs Budapestről járat Győrbe, Sopronba, Csornára és Kapuvárra (utóbbi két városban a vasút igen messze van a belvárostól), nincs Vas megyébe, Szegedre, Ajkára csak pótlóbuszos átszállással lehet eljutni. És ami a legmegdöbbentőbb, nincs egyetlen járat sem Budapestről az Észak-Balatonra.