A Jaguárom még régi technika, de automata. Ha csak a váltó oljteknőjét vesszük le és a szűrőt, valóban csak 3-4 litert tudunk leengedni a kb. 7-8 literből. Ekkor szokták elvinni pumpás cserére, nem tudván, hogy hol is van a maradék 3-4 liter. Hát az oljhűtőben van. Ha mindkét csövét lekötjük a hűtőnek, attól még nem kúszik ki belőle a maradék, vagy csak nagyon lassan. Ha óvatosan megfúvatjuk a felső csövet, nem marad benne fél liternél több.
A citromban lévő olaj cseréjéről még nem hallottam.
Az automata váltóknál két módon tudnak "normális" olajcserét végezni. Szétszedik a váltót, a citromban lévő olajat is leeresztik, átmossák az egész rendszert, majd feltöltik. Ez drága és sokáig tart. Vagy pedig néhány szerviznek már van olyan szerkezete, ami szivattyú üzemben tolja be az olajat, körbe nyomja a váltóban, igy a régi olajat teljesen ki lehet nyomatni belőle, két hátránya van, több olaj kell legalább két literrel, ami szintén drága mulatság, illetve ha nagyon régi volt az előző olaj, az abban lévő olajiszap, egyéb szennyeződés bent marad a váltóban.
Átlagos olajcserével valóban kb a negyven százaléka bent marad a régi olajnak.
Automata valtokrol hallottam, hogy maceras az olajcsere muvelete. Azt gondolom, amit a gyartok nem tudnak kiszurni, azzal kalkulalni kenytelenek. Ez is ilyen terulet. :-)
Eddig nem tapasztaltam változást a szinkronizálással kapcsolatban, meg rossz hangja sincs semminek, szóval inkább nem parázok rá a dologra. Talán véletlenül pont jó ami benne van. Viszont legközelebbi alkalommal már figyelni fogok rá, hogy garantáltan megfelelő kerüljön bele.
Sajnos igen. Írták angolul a linkelt képeim közt, hogy az EP adalékos váltó olaj és az ATF általában össze szoktak veszni így nem keverhetőek.
Ez a pár százalék keveredés akár nem is okoz gondot. De a maximalisták csinálnak egy öblítő feltöltést, azzal alig mennek mondjuk 100km-t majd leengedik és megy a friss már végleges feltöltés. Ez persze drágább és macerásabb, de biztosabb.
Ezt sokan szokták fékolajjal (ABS-es autóknál, ha nem diagműszerrel van cserélve az olaj), automata váltóknál, ha nincs spéci átömlesztő szerkezetük. (mert automataváltóknál akár 30-40% is bent marad egy leengedésnél!)
Valamennyi keveredes van a hajtomuben. Nem gondolom, hogy olajcsere soran barki is tisztara torolne a hajtomu belsejet uj olaj betoltese elott. Nyilvan akkor tortenik keveredes, amikor mas olajt tolt be az ember. A regi olaj 2..3%-a biztos bent marad. :-)
Szerintem felesleges kísérletezni azzal ami már rég készen van. Van egy kollegám aki szintén imádja keverni az olajat, aztán csodálkozik, hogy habzik, hangos tőle egy hajtómű, stb. Szoktam beszélni olajszakértővel, rendesen horrorfilmnek éli meg amiket mesélek neki. A wartburg váltóolaj ügyében is őt kérdeztem meg.
Én úgy vettem az öreget, hogy több mint két évet állt egy helyben. Az első használatoknál nem lehetett a szabadonfutót kikapcsolni, mert azonnal megcsúszott. Aztán kapott 80W olajat a váltó, azóta is azzal járok, pár kilóméter után szépen rendbejött a váltó, azóta egyszer sem csúszott meg és szépen váltja a fokozatokat. Ugyhogy én teljesen meg vagyok elégedve a 80W Hykomol olajjal. Tökéletesen bevált.
"Kérdés, van-e bronz siklócsapágy a váltóban - ez lehet lényegében érintett. Kicsi az esélye"
Ha a szinkron gyűrűket nem számítod, akkor a nyeles tengely hátsó csapágya. Már ami nem tűgörgős. Gyakorlatilag majdnem mind '80-as években gyártott váltó érintett.
Ahogy a főtengőnek, úgy a váltónak is a nyomaték az ellensége(lehet hogy pl. a vontatás sem a kedvence :) ) szerintem és nem annyira a sebesség/fordulat (éppeszű határon belül). Tehát 140-nél ahol már igencsak konyul lefelé a nyomatékgörbe sőt már a teljesítmény görbe is ott kevesebb terhelést kap, illetve másfélét. De ott jobban csapja is az olajat. :)
Kérdés, van-e bronz siklócsapágy a váltóban - ez lehet lényegében érintett. Kicsi az esélye.
Vajon milyen terhelésnek számít, amikor végig 140-el megyek fel az érdi emelkedőre? :-) Mondjuk, nem feltétlen ekkora üzemi terhelésre tervezték a váltót.
Azért nem jó ez a néha megcsusszanó szabadonfutó, mert pörgetett motornál hirtelen fogni kezd, akkor nagyot ránt a hajtásláncon, főleg a szabadonfutó szerkezete sínyli meg. Ilyen még nem történt, ezt nagyon el kéne kerülni, mert egy két ilyen eset, aztán vége a szabadonfutónak, és akkor már csak a csere marad.
Akkor a bronz szinkronod szétmegy. Nem kompatibilisek a GL-5-ben lévő agresszív anyagok vele. De később kifejlesztettek olyan olajakat is amik tudják a GL-5 igényeit, de nem bántják a régi szinkronokat. Az ilyen olajokra az van írva GL-4 és GL-5-nek is megfelel.
A Wartburg váltóban mi az, aminek baja lehet ettől? A Sihuhuval és noszkovonyéval közös kedvenc szerelőnkkel kellett hirtelen lecseréltetnem az olajat, mert a korábbi "mester" beleöntött nekem valami szart, amitől hidegebb időben nem lehetett kapcsolni rendesen a fokozatokat. Arra emlékszem, hogy valami 75W90 olaj volt ott éppen az öregnek, és az lett belerakva, de lövésem sincs hogy GL4 vagy GL5 volt. Ez már több éve volt. De most, hogy felhoztátok ezt a témát, elgondolkoztam, hogy no és mi van ha véletlenül pont GL5 volt ami belekerült?