Régen írtam ide, de időnként bejövök olvasgatni. Sajnos a témák huzamosabb követésére már nincs időm, mert fiacskáim a nyakamon lógnak, és ez így van jól.
Most azért szólalok meg, mert nem bírom magamban tartani lelkesedésemet egy nagy klasszikus művet digitalizálva, és kedvcsinálónak beillesztek belőle egy összefüggő részletet. Idővel a túrahonlapomom az egészet közzéteszem, ide egy értesítést küldve.
A könyv a XIX. század végének a maga korában sokat idézett klasszikusa, de azóta még az antikváriumi forgalomból is kikopott. Én az OSZK egyik aloldalán elérhető elektronikuskönyv-igénylő szolgáltatás segítségével szereztem be (https://www.oszk.hu/eod).
A KERÉKPÁROSSÁG KÉZIKÖNYVE
IRTA
CSÍKMADÉFALVI ISTVÁNFFI GYULA dr.
MAGYAR NEMZETI MÚZEUMI OSZTÁLYŐR,
TUD. EGYETEMI MAGÁNTANÁR,
A BUDAPESTI TURISTA KERÉKPÁROS EGYLET ELNÖKE,
A KOLOZSVÁRI KERÉKPÁROS EGYLET TISZTELETBELI ELNÖKE,
A LONDONBAN SZÉKELŐ CYCLIST'S TOURING CLUB KONZULJA.
BUDAPEST
1894.
Minden jogot fenntart
A SZERZŐ.
Nyomatott Kertész Józsefnél Budapest V, Mária Valéria-utcza 11.
----
TARTALOM:
I. Bevezetés. II. A kerékpár fejlődése s története. III. A gép választásról. IV. A tanulás. V. A gép részei, magossága, áttétele. VI. A hajtásról. VII. Az utazásról . VIII. A gép gondozása. IX. Javitások. X. Ruha. XI. Női kerékpározás. XII. Training. XIII. Egy kis terapeutika. XIV. Kerékpáros fotografia. XV. Kerékpáros testületek.
----
Részlet: 44-46. o.
"A pneumatikus abroncsok javitása kezdetben rendkívül nagy dolognak tetszik, valójában pedig semmi boszorkányság sincs benne. Foglaljuk össze pár pontban a szükséges tenni valókat, fogásokat.
1. A legelső dolog megtalálni a hibás helyet, az abroncsot tehát felbontjuk s levesszük a köpönyeget s a szabaddá vált légtömlőt megvizsgáljuk; mikor szeg, tövis stb. fúródik az abroncsba, a sebet könnyű kinyomozni, de finomabb, mondjuk mikroszkopikus sérülés esetén nem sokra megyünk a vizsgálódással. Ilyenkor lecsavarván a szelepet, a levegőtömlőt egy cseberbe vagy mosdótálba tesszük s óvatosan lassan levegőt szivattyúzunk bele. Különösen hangsúlyoznom kell, hogy óvatosan, mert egy szivattyúra való levegővel több -- mint ép a határa -- s felpukkan a tömlő. A sérülésen kiáramló levegő a vízben rögtön elárulja a hibás részt, most aztán a tömlőt jól leszáritjuk, az illető helyet benzinnel mosogatjuk.
2. Erre a magunkkal hozott vékony guttapercsa lemezből, lehet körülbelül 1/2 mm. vastag, kerek foltot vágunk, mely úgy 1 centiméterrel nagyobb a tömlő sérülésénél.
3. Benzinnel jól tisztára mossuk a foltot, meg a tömlő sebét is Ez igen lényeges pont, nagyon függ tőle a javitás sikere, gondos kerékpáros táskájából nem hiányzik a benzines üveg.
4. Bekenjük úgy a foltot, mint a sérült helyet a gummiragaszszal (para-gummi) s száradni hagyjuk, 2--4 percz múlva már megszikkadt a ragasz s akkor a foltot ráteszszük a sebre s jól rányomjuk, mig csak jól össze nem tapadt a két felület.
5. A javitás befejeztével visszaillesztjük a légtömlőt, ráadjuk a köpönyeget s mindjárt felfujtatjuk egészen.
Még egy pár megjegyzést ehhez az operációhoz. A mint elillant a levegő a tömlőből, (éles fütty jelzi ezt), nézzen utána a gondos kerékpáros s ha szeg, tövis stb. fúródott a tömlőbe rögtön jegyezze meg ezt a helyet irónnal, krétával stb. mielőtt még az idegen tárgyat kihúzná; mert később nagyon nehéz ráakadni a sérülésre. Megesik továbbá, hogy sokszor nem kapni elég nagy edényt a mibe a tömlőt elmerithetnők, ilyenkor kevés szappanhabot veszünk s ezt mázoljuk a tömlőre, a kiáramló levegő buborékot fuj s menten elárulja a sebet. Nem árt tekintettel az itt elmondottakra, -- egy kis szappanhabos szivacsot vinni a táskában, ezt legkönnyebben egy kis rizsporozó üvegben lehet tartani. A rizsporozó pacsmag helyébe kis szivacsot kötünk s az üvegcsét szappanhabbal megtöltjük.
Kerékpáros! a benzines üvegcsét, ha csak akkora is mint a kis ujjam, -- sohase hagyd el, benzin nélkül nincs gyógyulás -- a pneumatikus számára. A benzin eltávolitja a gummitömlőről a tisztátalanságot, s csak úgy tapad aztán rá a folt, ellenkező esetben mindig marad holmi parányi tisztátalanság alatta s a levegőnek ez is elég. A pneumatikus tömlő javitása ragasztó szerek hiányában, majdnem lehetetlennek látszik, de mégis ha a sérülés rendkívül kicsiny, még mindig van reménység. A sérült helyet késsel jól le kell vakarni s aztán egy kis darabka gummis papirt, legegyszerűbb esetben egy levélbélyeget ragasztunk rá. Ez is kitart egy jó darabig. A végleges javitásnál különben a kaucsuk folt felragasztásakor nem szabad még egy pár dologról megfeledkezni; hogy a folt jól fogjon, ne hagyjuk a ragasztó anyagot egészen megszáradni rajta, továbbá a foltot is meg a sérült helyet is jó lesz késsel vagy finom smirgel papírral megdörzsölni, s végezetül, ha már rávetettük a foltot a sebre, nem árt egy sima fadarabbal párszor ráütni, az ütés folytán jobban egybetapad a két felület, még célszerűbb megnyomtatni a foltot."
Okozhatja egy deformálódott vagy fellazult nyeregbilincs is. Ellenőrizd, hogy kellően meg van-e húzva.
Nekem volt régen olyan alu nyeregcsövem, amelyben préselt acéllemez bilincs alkatrészek voltak, amik idővel eldeformálódtak. akárhogy is meghúztam, nem rögzített tökéletesen, és a hajtás ütemére nyekergett, le kellett cserélni. A hagyományos csavaros bilincs is tud ilyet, ott is a csere a megoldás. Próbáld ki, hogy kézzel minden irányba jól megrángatod a nyerget. Ha nyekereg, valószínűleg nem is kell tovább keresni.
Volt nemrég egy másik esetem, ott megrepedt a pedáltengely és az nyekergett. Erre csak akkor jöttem rá , mikor letört, szerencsére nem sérültem meg. Igaz, ez kiálláskor is jelentkezik.
Volt hasonló problémám, a pedálcsere megoldotta. Nem értek hozzá túlzottan műszakilag, valami ott a pedáltengely/csapágy környékén volt kikotyogósodva vagymi... :)
Ma reggel futottam én is bele a felmarásokba. Nem értem, hogy a tökéletes aszfaltot miért bontották fel. Arra gondolok, hogy itt is eltévesztették a "házszámot". Kicsivel délebbre sokkal indokoltabb lenne ez a művelet - akár az Óceánárok utcáig.
Vártam, mikor dudálják le a fejem, amiért a kettesen jöttem, de úgy látszik, tudtak az autósok is a lezárásról.
Ma tapasztaltam, hogy közel tökéletes bringautat a Váci út legvégén (Székesdűlő sor) felmarták a szakik részlegese egészen a körforgalomig (Burgerking). Nem értem valaki tud erről infót?
Egy technikai problémában kérném a segítséget: tekerés közben néha el kezd kattogni valami akkor amikor nyomom a pedált (nem folyamatosan jelentkezik). Kiállás közben nem tapasztaltam. Állványon nem tudtam produkálni mindig csak tekerés közben jelentkezik. A hajtómű nem lötyög, minden csavar meg van húzva. Mi lehet ez?
Mit tuggyák ezek... Hüjék. Le kell pollerezni, oszt kész. Többet lehet lopni belőle, és kiráj szelfiket lehet szelfizni köztük, és még a mentő sem fér el.
A kanál forgáspontja és a felső görgő tengelye között elég nagy a távolság, talán 2-3 centiméter körül, ezért drasztikusan közelebb kerül a görgő a sorhoz, amikor a kanál hátra hajlik (és távolabb amikor előre). Ez gondolom kell a nagy fokozatátfogáshoz, amit mi még csak nem is használunk ki teljesen, hiszen ez a váltó 10-51-es kazettát is elbír a gyártó szerint.
Lehet hogy jobb lett volna, ha kettővel kevesebb láncszemet veszel ki, akkor a hátrahajó kanál miatt közelebb lenne a görgő a sorhoz a 36/11 fokozatban.
nagy a naggyal, jól látszik, hogy ennél több láncszemet nem lehet kivenni
a legrövidebb áttétel
és a leghosszabb
Következtetés:
A lánc lerövidítésével a görgőkosár forgáspontját közelebb tudtam hozni a fogassorhoz, ami jó hatással van a váltásra. Bár még mindig elég messze van a görgő a kis lánckerekektől, emiatt a hosszú áttételeknél kissé lomha a váltás, az ESP után szokni kell még, de határozottan jobb, mint előtte. Túrázásra tökéletes.
Azt hiszem, ez Budapesten elképzelhetetlen. Nem azért, mert tiltanák, hanem, mert az autóhoz ragadt seggű papa biztosan nem ül bringára azért, hogy időre a találkozási ponthoz érjenek a csemetével.
A motor végáttétele miatt a hajtó lánckerék kint van a hatodik lánckerék vonalában (kilencből), de nem nagy gond, mert 99%-ban az 5/6/7 fokozatokat használom itt az Alföldön.
Kisegítene valaki egy edzéstervvel? A Covid óta nem mentem nagyobb távokat ( Előtte túrákon igen 250-300 között ), maradt a napi, kétnapi kétszer vagy négyszer 10 km, 25-30 közti tempóban (Vastag kerekű monti) a kertbe. Most megint mennék Kecskemétre a szép kihívásra (200 km.), outival. Van egy minimális edzéstervem. (Sor végén huszonöttel IQ-ból is kell, hogy menjen. Már ha lesz sor, mert ezt azért a többség túrázásnak fogja fel, nem csak a bélyegzés erejéig állnak meg. ) De azért lehet, hogy áprilisban el kellene kezdeni kerülővel kijárni? Mondjuk három naponta menni egyre nagyobb távokat? 60 - 90 - 150? Eddig még nem nagyon zseléztem, talán el kellene kezdeni. Mennyit rakjak zsebre?