Keresés

Részletes keresés

Nemo Creative Commons License 1,5 órája 0 0 238050

Kedves emberek!

 

Régen írtam ide, de időnként bejövök olvasgatni. Sajnos a témák huzamosabb követésére már nincs időm, mert fiacskáim a nyakamon lógnak, és ez így van jól.

 

Most azért szólalok meg, mert nem bírom magamban tartani lelkesedésemet egy nagy klasszikus művet digitalizálva, és kedvcsinálónak beillesztek belőle egy összefüggő részletet. Idővel a túrahonlapomom az egészet közzéteszem, ide egy értesítést küldve.

 

A könyv a XIX. század végének a maga korában sokat idézett klasszikusa, de azóta még az antikváriumi forgalomból is kikopott. Én az OSZK egyik aloldalán elérhető elektronikuskönyv-igénylő szolgáltatás segítségével szereztem be (https://www.oszk.hu/eod).

 

A KERÉKPÁROSSÁG KÉZIKÖNYVE

 

IRTA

CSÍKMADÉFALVI ISTVÁNFFI GYULA dr.

MAGYAR NEMZETI MÚZEUMI OSZTÁLYŐR,

TUD. EGYETEMI MAGÁNTANÁR,

A BUDAPESTI TURISTA KERÉKPÁROS EGYLET ELNÖKE,

A KOLOZSVÁRI KERÉKPÁROS EGYLET TISZTELETBELI ELNÖKE,

A LONDONBAN SZÉKELŐ CYCLIST'S TOURING CLUB KONZULJA.

 

BUDAPEST

1894.

 

Minden jogot fenntart

A SZERZŐ.

 

Nyomatott Kertész Józsefnél Budapest V, Mária Valéria-utcza 11.

 

----

 

TARTALOM:

I. Bevezetés. II. A kerékpár fejlődése s története. III. A gép választásról. IV. A tanulás. V. A gép részei, magossága, áttétele. VI. A hajtásról. VII. Az utazásról . VIII. A gép gondozása. IX. Javitások. X. Ruha. XI. Női kerékpározás. XII. Training. XIII. Egy kis terapeutika. XIV. Kerékpáros fotografia. XV. Kerékpáros testületek.

 

----

 

Részlet: 44-46. o.

 

"A pneumatikus abroncsok javitása kezdetben rendkívül nagy dolognak tetszik, valójában pedig semmi boszorkányság sincs benne. Foglaljuk össze pár pontban a szükséges tenni valókat, fogásokat.

 

1. A legelső dolog megtalálni a hibás helyet, az abroncsot tehát felbontjuk s levesszük a köpönyeget s a szabaddá vált légtömlőt megvizsgáljuk; mikor szeg, tövis stb. fúródik az abroncsba, a sebet könnyű kinyomozni, de finomabb, mondjuk mikroszkopikus sérülés esetén nem sokra megyünk a vizsgálódással. Ilyenkor lecsavarván a szelepet, a levegőtömlőt egy cseberbe vagy mosdótálba tesszük s óvatosan lassan levegőt szivattyúzunk bele. Különösen hangsúlyoznom kell, hogy óvatosan, mert egy szivattyúra való levegővel több -- mint ép a határa -- s felpukkan a tömlő. A sérülésen kiáramló levegő a vízben rögtön elárulja a hibás részt, most aztán a tömlőt jól leszáritjuk, az illető helyet benzinnel mosogatjuk.

 

2. Erre a magunkkal hozott vékony guttapercsa lemezből, lehet körülbelül 1/2 mm. vastag, kerek foltot vágunk, mely úgy 1 centiméterrel nagyobb a tömlő sérülésénél.

 

3. Benzinnel jól tisztára mossuk a foltot, meg a tömlő sebét is Ez igen lényeges pont, nagyon függ tőle a javitás sikere, gondos kerékpáros táskájából nem hiányzik a benzines üveg.

 

4. Bekenjük úgy a foltot, mint a sérült helyet a gummiragaszszal (para-gummi) s száradni hagyjuk, 2--4 percz múlva már megszikkadt a ragasz s akkor a foltot ráteszszük a sebre s jól rányomjuk, mig csak jól össze nem tapadt a két felület.

 

5. A javitás befejeztével visszaillesztjük a légtömlőt, ráadjuk a köpönyeget s mindjárt felfujtatjuk egészen.

 

Még egy pár megjegyzést ehhez az operációhoz. A mint elillant a levegő a tömlőből, (éles fütty jelzi ezt), nézzen utána a gondos kerékpáros s ha szeg, tövis stb. fúródott a tömlőbe rögtön jegyezze meg ezt a helyet irónnal, krétával stb. mielőtt még az idegen tárgyat kihúzná; mert később nagyon nehéz ráakadni a sérülésre. Megesik továbbá, hogy sokszor nem kapni elég nagy edényt a mibe a tömlőt elmerithetnők, ilyenkor kevés szappanhabot veszünk s ezt mázoljuk a tömlőre, a kiáramló levegő buborékot fuj s menten elárulja a sebet. Nem árt tekintettel az itt elmondottakra, -- egy kis szappanhabos szivacsot vinni a táskában, ezt legkönnyebben egy kis rizsporozó üvegben lehet tartani. A rizsporozó pacsmag helyébe kis szivacsot kötünk s az üvegcsét szappanhabbal megtöltjük.

 

Kerékpáros! a benzines üvegcsét, ha csak akkora is mint a kis ujjam, -- sohase hagyd el, benzin nélkül nincs gyógyulás -- a pneumatikus számára. A benzin eltávolitja a gummitömlőről a tisztátalanságot, s csak úgy tapad aztán rá a folt, ellenkező esetben mindig marad holmi parányi tisztátalanság alatta s a levegőnek ez is elég. A pneumatikus tömlő javitása ragasztó szerek hiányában, majdnem lehetetlennek látszik, de mégis ha a sérülés rendkívül kicsiny, még mindig van reménység. A sérült helyet késsel jól le kell vakarni s aztán egy kis darabka gummis papirt, legegyszerűbb esetben egy levélbélyeget ragasztunk rá. Ez is kitart egy jó darabig. A végleges javitásnál különben a kaucsuk folt felragasztásakor nem szabad még egy pár dologról megfeledkezni; hogy a folt jól fogjon, ne hagyjuk a ragasztó anyagot egészen megszáradni rajta, továbbá a foltot is meg a sérült helyet is jó lesz késsel vagy finom smirgel papírral megdörzsölni, s végezetül, ha már rávetettük a foltot a sebre, nem árt egy sima fadarabbal párszor ráütni, az ütés folytán jobban egybetapad a két felület, még célszerűbb megnyomtatni a foltot."

ujszela Creative Commons License 1,5 órája 0 0 238049

Okozhatja egy deformálódott vagy fellazult nyeregbilincs is. Ellenőrizd, hogy kellően meg van-e húzva.

Nekem volt régen olyan alu nyeregcsövem, amelyben préselt acéllemez bilincs alkatrészek voltak, amik idővel eldeformálódtak. akárhogy is meghúztam, nem rögzített tökéletesen, és a hajtás ütemére nyekergett, le kellett cserélni. A hagyományos csavaros bilincs is tud ilyet, ott is a csere a megoldás. Próbáld ki, hogy kézzel minden irányba jól megrángatod a nyerget. Ha nyekereg, valószínűleg nem is kell tovább keresni.

 

Volt nemrég egy másik esetem, ott megrepedt a pedáltengely és az nyekergett. Erre csak akkor jöttem rá , mikor letört, szerencsére nem sérültem meg. Igaz, ez kiálláskor is jelentkezik.

Előzmény: Usul74 (238039)
orygabor Creative Commons License 12 órája 0 0 238048

Persze, meg kell nézni, mekkora a minimális hossz, amennyinek a vázban kell lennie, kb 10-12 cm.

Előzmény: orygabor (238047)
orygabor Creative Commons License 23 órája 0 0 238047

Fontos figyelni, hogy minek az ütemében kattog. Pedál, kerékfordulat, láncfordulat?

Nálam a nyeregcső miatt volt hasonló. Hosszan nyúlt bele a vázba. Rövidebbre vágtam, oszt jónapot.

Előzmény: Usul74 (238039)
rezgaras Creative Commons License 28 órája 0 0 238046

Ha a pedál csapággyal baj van, azt az ember általában érzi a talpán.

Előzmény: Re:barbara (238045)
Re:barbara Creative Commons License 1 napja 0 0 238045

Volt hasonló problémám, a pedálcsere megoldotta. Nem értek hozzá túlzottan műszakilag, valami ott a pedáltengely/csapágy környékén volt kikotyogósodva vagymi... :)

 

Előzmény: Usul74 (238039)
Pinyo Creative Commons License 1 napja 0 0 238044

Lehet nyeregcső - kiszeded és tisztítással, zsírozással javítható a nyekergés.

Vagy a nyeregpálca valahol.

Előzmény: Usul74 (238039)
xrami Creative Commons License 1 napja 0 0 238043

Este, amikor csend van, fülelj jobban. Tehát akkor kattog amikor a nyeregben ülsz?

Előzmény: Usul74 (238039)
SzeZo Creative Commons License 1 napja 0 0 238042

Ma reggel futottam én is bele a felmarásokba. Nem értem, hogy a tökéletes aszfaltot miért bontották fel. Arra gondolok, hogy itt is eltévesztették a "házszámot". Kicsivel délebbre sokkal indokoltabb lenne ez a művelet - akár az Óceánárok utcáig.

Vártam, mikor dudálják le a fejem, amiért a kettesen jöttem, de úgy látszik, tudtak az autósok is a lezárásról.

Előzmény: Usul74 (238039)
__Csuzli__ Creative Commons License 1 napja 0 0 238041

Monoblokkban szétment a csapágy(tipp).

Előzmény: Usul74 (238039)
RadiX Creative Commons License 1 napja 0 0 238040

Esetleg a pedál maga?

Előzmény: Usul74 (238039)
Usul74 Creative Commons License 2 napja 0 0 238039

Sziasztok!

 

Ma tapasztaltam, hogy közel tökéletes bringautat a Váci út legvégén (Székesdűlő sor) felmarták a szakik részlegese egészen a körforgalomig (Burgerking). Nem értem valaki tud erről infót?

 

Egy technikai problémában kérném a segítséget: tekerés közben néha el kezd kattogni valami akkor amikor nyomom a pedált (nem folyamatosan jelentkezik). Kiállás közben nem tapasztaltam. Állványon nem tudtam produkálni mindig csak tekerés közben jelentkezik. A hajtómű nem lötyög, minden csavar meg van húzva. Mi lehet ez?

 

Üdv

U.

xrami Creative Commons License 4 napja 0 1 238038

Működik? Működik. Nem kell túlspilázni, használd. Hajrá.

Előzmény: ujszela (238036)
xrami Creative Commons License 4 napja 0 0 238037

A hollandok meg mindig mindenfele bicibuszoznak. Ott nem áll km hosszú vészvillogózó telekjárósor az iskolaajtó seggében.

Előzmény: SzeZo (238028)
ujszela Creative Commons License 4 napja 0 1 238036

Na, megvolt a próba, szerintem jó lett.

nscatto1 Creative Commons License 4 napja -12 0 238035

Mit tuggyák ezek... Hüjék. Le kell pollerezni, oszt kész. Többet lehet lopni belőle, és kiráj szelfiket lehet szelfizni köztük, és még a mentő sem fér el. 

Előzmény: SzeZo (238028)
dhpage Creative Commons License 5 napja 0 0 238034

pedig nálunk is működik, pont most láttam fotókat egész hosszú bicibuszról.

Előzmény: SzeZo (238028)
dhpage Creative Commons License 5 napja 0 0 238033

na pech, én meg most csak a városival tudok menni. :)

Előzmény: Fishtax (238024)
ujszela Creative Commons License 5 napja 0 0 238032

A puding próbája az evés. Az első hosszabb út majd eldönti.

Előzmény: RadiX (238031)
RadiX Creative Commons License 5 napja 0 0 238031

A kanál forgáspontja és a felső görgő tengelye között elég nagy a távolság, talán 2-3 centiméter körül, ezért drasztikusan közelebb kerül a görgő a sorhoz, amikor a kanál hátra hajlik (és távolabb amikor előre). Ez gondolom kell a nagy fokozatátfogáshoz, amit mi még csak nem is használunk ki teljesen, hiszen ez a váltó 10-51-es kazettát is elbír a gyártó szerint. 

 

Lehet hogy jobb lett volna, ha kettővel kevesebb láncszemet veszel ki, akkor a hátrahajó kanál miatt közelebb lenne a görgő a sorhoz a 36/11 fokozatban.

Előzmény: ujszela (238029)
ujszela Creative Commons License 5 napja 0 0 238030

Javítás

ez a leghosszabb áttétel. Látszik, hogy kissé messze van a görgő, de ez egy ilyen konstrukció.

ujszela Creative Commons License 5 napja 0 0 238029

Itt vannak a tegnap ígért képek.

Teljes lánchosszal nagy a naggyal:

Láncvonal:

4 láncszem kivétele után:

nagy a naggyal, jól látszik, hogy ennél több láncszemet nem lehet kivenni

a legrövidebb áttétel

és a leghosszabb

Következtetés:

A lánc lerövidítésével a görgőkosár forgáspontját közelebb tudtam hozni a fogassorhoz, ami jó hatással van a váltásra. Bár még mindig elég messze van a görgő a kis lánckerekektől, emiatt a hosszú áttételeknél kissé lomha a váltás, az ESP után szokni kell még, de határozottan jobb, mint előtte. Túrázásra tökéletes.

Előzmény: RadiX (238025)
SzeZo Creative Commons License 6 napja -1 0 238028

https://bikemag.hu/magazin/egyre-nepszerubb-a-kerekparos-konvoj-a-bicibus-becsben/

 

Azt hiszem, ez Budapesten elképzelhetetlen. Nem azért, mert tiltanák, hanem, mert az autóhoz ragadt seggű papa biztosan nem ül bringára azért, hogy időre a találkozási ponthoz érjenek a csemetével.

altenberger Creative Commons License 6 napja 0 0 238027

"Holnap szurkoljatok Ati-nak és Eriknek,végre az Eurosport 2-n:)))"

 

https://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9254830

Előzmény: __Csuzli__ (237974)
Vilard1 Creative Commons License 6 napja 0 0 238026

Halas koszonet Pinyo san!

 

Ott a helyem! :- ))

Előzmény: Pinyo (238021)
RadiX Creative Commons License 6 napja 0 0 238025

A motor végáttétele miatt a hajtó lánckerék kint van a hatodik lánckerék vonalában (kilencből), de nem nagy gond, mert  99%-ban az 5/6/7 fokozatokat használom itt az Alföldön.

Előzmény: Pinyo (238023)
Fishtax Creative Commons License 6 napja 0 2 238024

Jelenleg úgy áll, hogy én is tudok menni. A 7VGn ránézek a montira, és ha úgy ítélem meg, menetképes, akkor kivételesen most azzal jelenek meg.

 

robi

Előzmény: Pinyo (238021)
Pinyo Creative Commons License 6 napja 0 0 238023

Ilyen szép képet keresztbe álló láncvonalról még nem láttam :)

Előzmény: RadiX (238016)
vizus Creative Commons License 6 napja 0 1 238022

Kisegítene valaki egy edzéstervvel? A Covid óta nem mentem nagyobb távokat ( Előtte túrákon igen 250-300 között ), maradt a napi, kétnapi kétszer vagy négyszer 10 km, 25-30 közti tempóban (Vastag kerekű monti) a kertbe.  Most megint mennék Kecskemétre a szép kihívásra (200 km.), outival. Van egy minimális edzéstervem. (Sor végén huszonöttel IQ-ból is kell, hogy menjen. Már ha lesz sor, mert ezt azért a többség túrázásnak fogja fel, nem csak a bélyegzés erejéig állnak meg. ) De azért lehet, hogy áprilisban el kellene kezdeni kerülővel kijárni? Mondjuk három naponta menni egyre nagyobb távokat? 60 - 90 - 150?  Eddig még nem nagyon zseléztem, talán el kellene kezdeni. Mennyit rakjak zsebre?

Pinyo Creative Commons License 6 napja 0 1 238021

Köszi Robi! Vilard fog kapni egy szép új :) 2008-ban vásárolt 22000 km-es, sok mtb maraton látott XTR pedált.

Előzmény: Fishtax (238018)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!