Hosszú hétvégi tekerésre mentünk a Zemplénbe és már ott voltunk mikor kiderült, hogy a haverom bringájában a hátsó fék munkahengere teljesen beszorult. Ki kellett vennünk a betéteket és végig csak első fékkel túrázott.
Tudom, hogy ez csak egy mintavétel, de mégis azt erősítette bennem, hogy jobban bízzak az egyszerűbb dolgokban.
Azért a hidraulikusak védelmében elmondanám, hogy a Deore fékjeim még soha nem romlottak el túra vagy verseny alatt, pedig a gyakori autós szállítás miatt rendszeresen kiveszem-beteszem a kerekeket. Az éppen aktuális fékbetétcsere mellett a leggyakrabban előforduló jelenség, hogy sarasabb igénybevétel esetén a fékmunkahengerek (így hívják?) időnként megszorulnak, ilyenkor a fékbetét nehezebben megy vissza a helyére, de ez enyhe mechanikus ráhatással orvosolható. A nyolc év alatt eddig egyszer fordult elő, hogy szervizben kellett kitisztíttatni.
Nekem nagyon bevált ez a modell (annak idején a vázamra nem is lehetett v-féket rakni), és ha most 21e Ft körül lehet kapni darabját, az nem is rossz vétel, én még kb. 70e-ért vettem egy párat!
Erről te jutottál eszembe. Ha nem is írnád beszámolóid a nyeregben ülve:-) az áramellátást biztosítaná a ketyere. De úgy emlékszem, van már agydinamód, ezért tárgytalan a dolog.
Az első fékem szivárgott, a hátsó elvileg rendben van. Ha van kedved kipróbálni tényleg elviheted. (Az elsőt inkább ne)
Nekem a 21eFt soknak tűnik. Hirtelen benéztem egy webáruházba és az a fék amit használok 13-14eFt körül kapható. Ha van régebbi V-fék karod akkor már csak bowdent kellene venni hozzá.
Szerintem neked és mindenkinek aki hosszabb túrákra jár fontos lehet a egyszerűség, szerelhetőség és a könnyű alkatrészutánpótlás. Ezért is tartom számodra jobb választásnak a bowdenes féket. (Főleg ha egy népszerű, elterjedt típusról van szó)
Ezzel a lebőgéssel máris szereztem egy adag értékes tapasztalatot, úgyhogy ezután már nem annak alapján fogom beállítani a pofák távolságát, hogy "meglegyen a fékkar megfogásakor is érezhető vastagsági tartalék." Ezek szerint hang és látvány alapján kell beállítani a távolságot. Én eddig beértem azzal, hogy húzáskor ne hajladozzon látványosan a tárcsa. Azt mondták, a "nyúlós" érzést a hosszú spirális bowdenhüvely okozta, és hosszanti szálassal ezen javítani lehet. Én mindent megpróbálok, hogy a hatékonyság hasonló legyen a V-fékéhez, de egyelőre az vezet.
A párhuzamosságot mivel lehet állítani? Az én típusom egy-felfüggesztésű pofákkal dolgozik, és egy rugalmas villás távtartó szolgál közéjük. Ezt kellene (kivéve-berakva) gyötörgetnem, hogy párhuzamosan tartsa a pofákat? Vagy elég lenne kimosnom azt a rést, amiben a pofák mozognak, hogy ne akadjanak?
Ó, nem a lustaságom volt az oka a hibának, hanem a hozzá nem értésem... Egyáltalán azt is innen a topikból tudtam meg, hogy a fix pofát is hangolni kell időnként: addig csak a mozgót állítgattam. Aztán mikor az abban rejlő lehetőségek kimerültek, akkor jött a bowdenrövidítés. Láthattuk, milyen eredménnyel.
Az persze mostanáig nem fér a fejembe, hogy ugyanaz a finoman tárcsához érő betét, ami száraz időben észrevehetetlenül fogyott, hogyan képes esőben öt kilométer után úgy elmállani, hogy a fékkar a kormányhoz ütközik.
Természetesen nem akarok szentségelni a szivárgó olaj miatt. A boltban darabonként 21 ezres árú Shimanókat (Deorét vagy micsodát) ajánlgattak hidraulikusból. Erre a lengyel túra előtt nemigen lesz pénzem. Aztán meg otthon megnéztem, hogy hol futhatna a tömlő: a középagy alatt mindenképpen szabadon kellene mennie. Nohát, éppen ott szoktam én a bicajt megpihentetni egy-egy nagyobb fatörzsön való átemeléskor. Ez tehát eleve kétessé teszi a csereprojektet.
Én régebben Shimano BRM-515 mechanikus féket használtam, annál is rendszeresen ellenőrizni kellett a belső pofa távolságát, ha nem tettem, asszimetrikusan kopott. Egyéb problémám nem volt vele.
Pár éve BRM-525 hidraulikus féket használok.
Beállítani nem nagy művészet, évente olajcsere (a gyártó által előírt csereintervallumot kivi jobban tudja), kb. havonta egyszer ránézek a fékbetétre, hogy él-e még...
annak nem szabad hozzáérnie normális használatnál. én eddig mindegyik fékemet be tudtam állítani úgy, hogy szinte hangmentesen forog a kerék, igaz ezek olajosak. de mikor nagyon régen bowdenes volt azt is belehetett lőni jóra.
ehhez persze neki kell ülni és szépen mindent átnézni, de a legfontosabb, hogy a féktest párhuzamos legyen minden irányból a tárcsára (a legvége pl. a tárcsa "centrírozása", melytől tényleg hangtalan lesz). utóbbi viszont heti meló, mert a fékezésektől, vagy mert valamihez hozzáér a tárcsa (földre döntés, kerékkiszedés) egy kicsit mindig hajlani fog, ezt mindig utána kell hangolni. de ez már az extrém hangtalan működés, csak fanatikusoknak ajánlom. :)
Ha úgy állítod be a fékbetétet, hogy hozzáérjen a tárcsához, akkor aligha a fék a hibás.
Én hidraulikusról váltottam bowdenesre. Igaz, ami volt az kb a hidraulikus fékek legalja - Magura Julie -, de azon kívül, hogy semmit sem lehetett rajta állítani - még a pozíció beállítása is szerencsejáték volt -, a szivárgással is szoptam. Filléres gumitömítés kellett volna hozzá, de nem lehetett kapni. (A gyártó 5 éves garanciája pedig csak addig volt "érvényes" amíg ki nem fizettem.)
Ha van kedved szívni vele, ingyen neked adom.
Most van helyette Avid BB7 bowdenes. Beállítani gyerekjáték, utánállítani szerszám nélkül lehet, a bowden nem szivárog :-) és ha pótaalaktrész kell biztosan lesz bármelyik brigaboltban. (Közönséges V-fékkar, közönséges bowden, ... betétet pedig kismillióan gyártanak) A betétek aszimmetrikusan nyomódnak a tárcsához, de emiatt semmi problémám nem volt még.
De igazából nem értem ezt a kopás problémádat. A betétek utánállítására figyelni nem nagyobb munka mint a guminyomás ellenőrzése vagy a lánc rendszeres tisztítása, kenése. (Kivéve, ha gyakorlatilag beállíthatatlan. Akkor tényleg jobb lecserélni)
Kellemetlenül hideg, zuhogó esőben járok mostanában Monorra. A hátsó tárcsafék jól hallhatóan peng és kopik. Azt hiszem, rájöttem, mitől: valamikor az elején még nem mertem a fix pofa helyzetét szabályozni, és csak úgy tudtam "utánaállítani" a szorosságot, hogy a húzóbowdenjének a felfogatását megbontottam, és megrövidítettem szegényt. Ezen ugyan csere alkalmával lazítottam egy kicsit, de ettől fogva a mozgó pofa a leglazább állásban is finoman hozzáér a tárcsához, amit állandóan egy kicsit hajlítva tart. Száraz időben ez nem okoz gondot, de esőben nagyon gyors kopást okoz. Legalábbis ezt tudom most a legvalószínűbb hipotézisként felállítani.
Tegnap felvetődött, hogy átállok hidraulikus tárcsafékre, de úgy látom, erre csak nyár végén lesz pénzem. De e felismerés után adok még egy lehetőséget a jelenlegi féknek, hátha mégsem ő a hibás.
Rongy kell hozzá, és rendszeresség. Ha minden alkalom után letörlöd a poros olajat, és frissel pótolod, akkor nem lesz fekete trutyis, és még le sem kell venni a láncot. A lánclevétel is megoldás, csak patentszem kell a láncba.
De igazából meg kell békélni vele, hogy egy lánc sosem tiszta. A kenés jó a nyikorgás ellen, de pont az olajba ragad bele a por. Időnként egy brigéciolos fürdő nem árt a láncnak, utána pár km-ig megint szép lesz. (Ehhez viszont le kell venni, és ezen a ponton jön be a patentszem.)
Mindezt montin én is csinálom, az országútimon évek alatt csak olajoztam a láncot, sosem pucoltam. Ocsmány fekete. De jól megy.
Én láncolajjal kenem a láncot. Kerékpárboltban vagy sportszer áruházakban lehet kapni. Kétszer háromszor lassan körbetekerem hátrafelé forgatva a láncot, miközben felülről -a tubus végét a lánchoz hozzáérintve- finoman csepegtetve adagalom az olajat.
A port, koszt, homokot egy ronggyal két oldalról a láncot megfogva el tudod távolítani ugyanígy tekerve a láncot.
De léteznek láncmosó 'eszközök' is, amikhez szintén nem kell levenni a láncot. Jól megtisztítják, de az olaj is kioldódik ilyenkor, tehát utána jól át kell olajozni megint.
A TF2 nekem nem vált be mint kenőanyag. Elég hamar nyikorgott a lánc. Szerintem nem kifejezetten erre való.
A láncot ti mivel szoktátok ápolni? Tegnap vettem egy új biciklit (Gepida Alboin CRS 300). Miután hazaértem,észrevettem, hogy porszemek tapadtak a láncra. A boltban azt mondták, hogy a lánc gyári kenése kb. 50km-ig bírja, ha nem sárban/esőben megyek vele. Adtak egy TF2-es spray-t, azt mondták, hogy majd ezzel fújjam le. Ti mit ajánlotok? Hogy távolítsam el a láncról a porszemeket? Csak akkor szedem le a láncot ha nagyon muszáj.