Rendszeres használat mellett azért legalább kétévente cserélném a fékolajat vagy fékfolyadékot. Különösen utóbbit, mert a DOT 5.1, és ha jól tudom a DOT4 is képes használata során megkötni a levegőben lévő párát, ami akár 1 év után a fék felkeményedéséhez vezethet. Avid fékből több szettünk is volt, ahol alig 1 év alatt "felkeményedett" a fék. Ez azt jelenti, hogy a fékpofák alapból is közelebb állnak a féktárcsához, vagy akár bele is érnek abba. Ideig-óráig egy kis life hack megoldással, azaz a fékkaron a légtelenítő csavar óvatos nyitásával és egy kevés (cseppnyi) fékfolyadék kiengedésével a probléma orvosolható, de a fék teljesítménye egyre kevésbé lesz konzisztens.
"Rendes" fékolaj esetén (Shimano, TRP, Magura, Trickstuff) azért nem szokott ennyire kényes lenni a fékrendszer, volt olyan Magura Louise-om, amivel 4 évet elmentem versenyzéssel együtt, mire problémás lett. Fékfolyadékkal működő fékekkel ellentétben az utóbbi rendszereknél inkább a levegősödés a probléma, úgy tapasztaltam.
Jómagam évi 10-12 hosszú táv maratonon indulok, jellemzően Ausztriában és sokat edzek az Alpok hosszú lejtőin, évi 7000-8000 km mindig összejön terepen. Úgy tapasztaltam, évi 1x érdemes meglépni Avid/Hayes/régebbi Formula fékek esetén a fékfolyadék, Magura/TRP/Shimano/Trickstuff esetén a fékolaj cserét. Hazai körülmények közt kétévente 1x elég lehet, persze mindig az igénybevételtől függ.
SRAM esetén a viszonylag Guide R szériát említeném meg: garanciában cserélte őket a gyártó, napon beállhat a dugattyú és/vagy felkeményedhetett még akkor is, ha alig volt használatban. Ha ilyened van, érdemes ettől a szettől szabadulni. (Az RS/RSC és egyéb verziók megbízható(bb)ak)
> Normál használatnál a hidraulikus tárcsafékben sok évig nem kell olajat cserélni, légteleníteni. A feleségemnek vagy 8 éve van meg a bringája Tektro Auriga fékekkel, sose volt baja a fékezéssel, még betétet se kellett cserélni, nemhogy légteleníteni. És nem a garázsban áll, lánc- és sorcsere már volt rajta kopás miatt.
Elvileg a légtelenítés azért válik szükségessé, mert ha felmelegszik / forr a fékolaj, akkor abból válnak ki gázok, ahogy vegyileg kezd lebomlani. Tehát nem a szabad levegő beszivárgásáról van szó.
Ha valaki nem fékez nagyokat vagy tartósan és nem hagyja tűző napon órákra a hidrós bicajt, akkor lehet, hogy sosem kell légtelenítenie? Szokták mondani, hogy tárcsával inkább röviden de nagyobbakat fékezzünk, közben kigurulásokkal, minthogy folyton behúzva tartsuk akár kicsit is.
> nem érzem hogy ez lenne a gond, sokkal inkább az hogy "ez ilyen"
Gondolom szándékosan ilyen, mivel alacsonyabb kategóriás alkatrész családról van szó és ha mindene kezes lenne, ki venne nagyobbat? Shimano esetén kb. így van a a hegyi / trekking bicaj piac leszalámizva az OEM ipari hulladéktól a verseny műremekekig:
SiS -> Tourney -> Altus -> Acera -> Alivio -> Deore -> D. XT -> D. SLX -> D. XTR (Aki nem versenyez, de igényes, annak is elég az Alivio.)
Az országúti / fitness bicajok részlegén viszont az utóbbi időben nagyon felhozta a japán az alsó kat. cuccokat is, egy mai hobbista S. vagy akár C. szett simán kinéz úgy mint egy 2-3 éves U / DA:
Gondolom aszfalton nagyobb a konkurencia a Campa, a SRAM, sőt a kínai "Microshit" miatt, nem tudják úgy hülyére keresni magukat fapados szettekkel, mint az MTB piacon. Betartalomban 105 már amatőr versenyre alkalmas, csak csúnya a színvilága, azért vesznek szépséges Ultegrát.
Hosszú használattól a kontrafék betétje (dobja) ielkophat. Ilyenkor kontrázáskor nagy csattanással átraugrik a hajtókar. Ki lehet cserélni külön az elkopott dobot, jó eséllyel egy másik, használt kontrából kioperált perselyre, de venni is lehez.
A lányomnak sikerült olyan bringát venni 8 éves kora körül amin tekerős markolat váltó, gripshift volt.
Mivel nem sokat kerékpározott így nem panaszkodott, de talán ezzel könnyeben tudnak váltan gyengébb kezűek is, de ezzel sem egyszerű, mert viszonylag sokat kell csavarni egy első váltáshoz.
segitítséget szeretnék kérni, mivel nem sok tapasztalatom van (nem őskori) MTB első váltóval.
Vettem a lányomnak egy új kerékpárt. Egy 3x8-as shimano altus M370 váltó fékváltókar szett kombóval van szererelve. Szépen vált, nem volt vele gond a kipróbálásnál (használt).
Otthon derült ki hogy a lányom nem tud váltani az első váltóval a nagyobb lánctányérokra. (később kiderült hogy még a feleségemnek is nehézséget okoz)
A gond az ergonómiával van, egyszerüen nem tudják ennyire hátranyomni ilyen erővel a kart. A bowden alapvetően simán jár, a problémát az első váltó rugójának legyőzése jelenti ezzel a karral.
Még nem cseréltem bowdent és nem pucoltam váltókar mechanikát, de nem érzem hogy ez lenne a gond, sokkal inkább az hogy "ez ilyen".
Milyen első váltókart / váltót lenne érdemes kipróbálni, amit kisebb / gyengébb kezű emberek is hatékonyan tudnak üzemeltetni?
Ezt alapul véve, sikerült jócskán túltolnom. 4e környékén lett lánc meg sor cserélve, most 22e-nél járok. Ha csere lesz megy minden és a nagyobbik lánckerék elől. Kb. 110 kg-ot mozgat mindennel együtt, megérdelmi a frissítést, különben a lánc rövid idő alatt kuka lesz. Meg aztán a Sora tényleg nem visz kopottan új láncot ugrabugra nélkül.
Más.
A váltóban a kereket mikor szoktátok cserélni? Jelenleg még a gyári van, állapota megfelelő, érdemes lenne csapágyasra cserélni? Köszi!
véleményem szerint a bowdenes az nem igazi tárcsakfék, csak utánzat :) ott a fő gond, hogy a hiányzó erőt (hidraulika) a puha fékbetéttel pótolják, ami bizony ilyen kellemetlen mellékhatást okoz.
Normál használatnál a hidraulikus tárcsafékben sok évig nem kell olajat cserélni, légteleníteni. A feleségemnek vagy 8 éve van meg a bringája Tektro Auriga fékekkel, sose volt baja a fékezéssel, még betétet se kellett cserélni, nemhogy légteleníteni. És nem a garázsban áll, lánc- és sorcsere már volt rajta kopás miatt.
V-fékkel (illetve országúti patkófékkel) pedig már koptattam el felnit (alufelni volt, nem karbon), igaz, ahhoz is kell vagy 30ekm. De ha a fékbetétek cseréjéhez hozzácsapom a 4-5 évenknénti felnicserét is, akkor már lehet, hogy a hidraulikus tárcsa olcsóbb.
Azt hiszem, csak egy alapos teszt tudná kimutatni, hogy a tárcsa, vagy a V-fék jobb/rosszabb nedves környezetben.
Épp' egy hete lepődtem meg rendesen, hogy sűrű ködben kb. háromszorosra nőtt a féktáv az országútival (jó, nem V-fék, de felnire ható). Ugyanakkor azt is elmondhatjuk, hogy a tárcsafék is sokat veszít erejéből vizes körülmények között. Talán az lehet a tárcsafék előnye, hogy távolabb van a felverődő víztől, de ennek ellenére ez is sokkal gyengébben dolgozik esőben, latyakban. Száraz körülmények között viszont már többször örültem, hogy működött a tárcsa-satu és nem kellett kéretlenül találkoznom félvak, agyament autósokkal.
"csak hát az olajcsere, a légtelenítés bonyolult, a költségek magasak..."
Nekem jó ideje (2015?) hidraulikus tárcsafékeim vannak (Merida Speeder T2-D). Én nem értek a bringákhoz, a klasszikust idézve "Én csak vezetem, nem tudom, hogy mitől megy".
De nem rémlik, hogy nagy pénzeket kellett volna fizetnem a tárcsafékek miatt. Persze tudom, hogy minden relatív.
Én azért vettem tárcsafékes bringát, mert szeretek hegyre menni és ha onnan legurulok, akkor a 115kg-os tömegem tud lefelé haladni. ÉS nem baj, ha azt a lendületet valami meg tudja fogni. És persze a eső sem ront a fékhatáson, de esőben a legritkábban bicajozom.
Most jöttem a Kékesről, nagyon megnyugtató érzés volt, hogy elég hamar meg tudok állni, ha kell.
> fékhatás és kopás tekintetében még a tárcsa a legjobb kompromisszum
Mechanikus tárcsafék esetén koszos (saras) környezetben megdöbbentően gyors tud lenni a kopás és a fékhatás megszűnése, hacsak nem drága automata utánállítós típus. Hidraulikus tárcsafék automatikusan utánállít, csak hát az olajcsere, a légtelenítés bonyolult, a költségek magasak... Esős országban viszont nélkülözhetetlen a tárcsa, angoloknál imádják.
Legkevésbé a görgős fék kopik, mivel az alig lassít valamennyit szegény. Hajrá BuBi...
> a legdrágább megoldás a v fék, nem csak a pofák kopnak, hanem a felni is.
Ez nem csak a hőre széteső karbon felnik reklámozása miatt lett kitalálva, hogy ekézik a felni fékeket? Akár az egyfalú alut is évek munkája elkoptatni, fémet a gumi betéttel. Egy Magura az nagyon jó fék, de pl. a SRAM-nak is van hidraulikus patkóféke országútikra!
el kell költeni a pénzt... a kalászi pl. szerintem tök jó lett, nem vágtak ki semmit és használható. ami gond, hogy nem elég széles (na meg a vékony aszfalt). és itt rögtön felmerül, hogy ha a partin szélesíteni kell a szabvány miatt, akkor a kalászin miért nem tették meg?
A Shimano-nak van görgős fékje is. Előre, hátra egyaránt. Jó másfél évtizedig koptattam őket, de cserélni még semmit nem kellett bennük. Zárt, a fröccsenő víz nem árt neki. S ami érdekes, alkalmanként belül zsírozni kell.
amugy visszaterve a fekre. abban tudnatok segiteni hogy melyik tip fek kopik a legkevesbe? idaig v fekes bringam volt, aminel ugye a fekpofa anyagtol fuggoen latom, hogy mennyire kopik, viszony ha kemenyebb lenne az anyaga felek, hogy a felnit baszna szet. ezert gondolkodok, hogy a kov bringam nem v fek-es lesz.
tarcsafek? itt is szamolhatok hasonlo futasteljesitmenyre? dobfek? mennyire nehez egy dobfeken, kopo alkatreszt cserelni?
ill. azon gondolkoztam, hogy kov bringam agyvaltos lesz, es lattam olyan modelleket ahol kontrafek? van. gondolom az esobe, jo (v feknel ereztem hogy esos idoben hosszabb a fekut) viszont 1 kontrafek elkophat? ha elkopik lehet, cserelni, vagy az egesz kerek kuka?
Vagy akár kiszélesíteni és megerősíteni a meglévő kerékpárutat a Szentendrei út mellett. Ez meg maradhat a montisoké. Egy árvíz után akkor is használhatatlan lesz országútival, ha sztrádát építenek oda.
Nem értem, miért nem hagyják a meglévőt úgy, ahogy van.
Nem lenne egyszerűbb a töltésen vinni az új kerékpárutat? Azt legalább ritkábban támadná az árvíz. A szúnyogkedvelők pedig tekereghetnének, sétálhatnának az erdőben.
koszi mindenkinek, akkor beruhazok uj kopo dolgokra, fekre meg azt mondom oke, elkophat, lancon kicsit huzom a szamat de azt hozzatennem hogy telen/nyaron esoben mindennap bicajjal megyek dolgozni, szoval ott is nagyobb terhelest, kapott mint egy atlag. nincs mese itt a csere [ideje]
A rezonancia is okozhat zsibbadást. pl ha aszfalton bizonyos típusú gumiknál előfordulhat. Én is jártam így. A markolat kicserélésén is lehet gondolkozni pl. ergonomikusra. terepre én például karbon kormányt használok, ez is minimalizálja a kézfáradást, zsibbadást. A kesztyűnek itt nincs akkora szerepe mint sokan gondolnák, viszont esésnél és kézizzadásnál jól jöhet:)