Keresés

Részletes keresés

MIHI Creative Commons License 15 órája 0 0 38905

Paul gyanúsan csendben van, tegnap jött ilyen What’s That You’re Doing hírlevél, és még annyi sincs benne, hogy stayathome, vagy bármi. Ringo már többször reagált a kialakult helyzet kapcsán.

Előzmény: Quantumleap (38904)
Quantumleap Creative Commons License 1 napja 0 0 38904

Más zenekarok és előadók példáit alapul véve, erősen feltételezhető, hogy Paul koncertjei cakumpakk át lesznek tolva jövő évre. Glastonbury kivételével, az gondolom úgy maradt el, hogy visszafizetik a jegyeket, elvégre egy fesztivált nehéz lenne úgy megszervezni, hogy ugyanazok a tervezett fellépők vannak.

F1 Hierro Creative Commons License 3 napja 0 0 38903

Ez a számuk volt még, ennek az előző kettővel ellentétben kevésbé egyértelmű, mi szolgált mintául.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wuH4eJGVCS4

 

A színösszeállítás (zöld és lila bábok ) itt visszarendeződött a Hey Food szerintire, a gitárok (jobbos és balos) viszont maradtak úgy, ahogy a Letter B-ben. A billentyűnél itt nem voltak olyan alaposak, mint a Letter B-nél, a Hey Food-hoz hasonlóan csak az orgonát látni, miközben inkább zongorahangokat lehet hallani. Ami maradt, hogy dobos kicsit itt is bepörög. :D

Előzmény: F1 Hierro (38901)
Vid ispán Creative Commons License 4 napja 0 0 38902

Ringo áttette a május-júniusi amerikai turnéját jövőre.

F1 Hierro Creative Commons License 5 napja -1 0 38901

Ez volt a következő szereplésük, immár önállóan. Itt is könnyű kitalálni, melyik dalból indultak ki. :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=WmVd9F1fW00

 

Itt is néhány észrevétel:

- a "szereposztást" némileg megkavarták. A Hey Food-ban még a balos gitáros és a billentyűs bábja volt lila, míg a jobbos gitáros és a dobos zöld volt. Itt a "Paul" és a "Ringo" színe megcserélődött.

- nemcsak a színek cserélődtek meg, hanem a gitárok is, már ami a jobbkezes és balkezes játékot illeti (ezért sem mernék egyértelműen basszusról beszélni, pláne, hogy a gitárszólós résznél is a balkezes mutatják)

- míg a gitárokat lazábban kezelték, ebben a dalban a billentyűs hangszereknél annyira adtak a részletekre, hogy volt zongora és orgona is, mindig a megfelelő "szólt"

- az meg külön megmosolyogtató, ahogy a dobos felpörög (a Hey Foodban ledöntött egy dobot, nagyon vehemens volt :D )

- az elején és a végén látható feliratban is ott vannak a kis easter eggek: "Sesame Road" és "Lemon Records"

Előzmény: Gideon's bible (38899)
Rainvan Creative Commons License 5 napja 0 0 38900
Gideon's bible Creative Commons License 5 napja 0 0 38899

Hey Food

Innentől már tiszta sor.  :))

Előzmény: F1 Hierro (38897)
Vid ispán Creative Commons License 5 napja 0 1 38898

Dhani Harrison: The Inner Light

https://www.youtube.com/watch?v=229aVjM4uf8

F1 Hierro Creative Commons License 6 napja -1 0 38897

Egy kis zenés produkció a régi Sesame Streetből, aki megnézi, megérti, miért is linkeltem. :) És a dal eredetijén sem kell sokat gondolkozni, bár nem direktben dolgozták fel, de egyértelmű az utánérzés.

 

https://www.youtube.com/watch?v=eebE6dNehMc

 

Néhány gondolat:

- ha a tagokat meg akarnánk feleltetni a Beatlesnek, "Ringo" és a balkezesség révén "Paul" esetében adja magát a párhuzam, az viszont már vitatottabb, hogy a jobbkezes gitáros-énekes és a billentyűs közül melyik lehet a "John" és a melyik a "George" (John többet énekelt, de billentyűs hangszereken is ő játszott inkább, ha úgy adódott).

- a balkezes (basszus?)gitáros a rájutó versszakban növényi eredetű ételeket említ, Paul ugyebár vegetáriánus

- 1:54-nél a dobos ledönti a tom-tomot. :)

DaniM77 Creative Commons License 2020.03.25 0 0 38896

Ha nem pofátlanság, én is kérném. Bár nekem itt van a szobámban, de ha visszaáll a rend, buszon könnyebb lesz az e-book. Ugyanezen okból keresem ezt is: https://hu.wikipedia.org/wiki/1001_lemez,_amit_hallanod_kell,_miel%C5%91tt_meghalsz

Köszönöm!

Előzmény: PeterCorr (38895)
PeterCorr Creative Commons License 2020.03.25 0 0 38895

Sziasztok, egy kérdésem / kérésem lenne. Nincs meg véletlenül valakinek a "Minden idők 500 legjobb albuma (Rolling Stone magazin)" című könyv valamilyen ebook formátumban magyarul? (Angolul megvan pdf-ben, meg persze magyarul is a könyv, de momentán 2000 km-re van tőlem és a közeljövőben nem látok esélyt arra, hogy elkerüljön hozzám Stockholmba.) Szóval ha esetleg valakinek megvan és el tudná küldeni nekem, nagyon hálás lennék érte.

 

Gideon's bible Creative Commons License 2020.03.24 0 0 38894

Ez a külső kötelez,minimum arra,hogy magamévá teszem az Imagine zongoraszólamát. Igazán abszolválható.

Előzmény: lazzz1013 (38893)
lazzz1013 Creative Commons License 2020.03.24 0 0 38893

Utálom a tribute dolgokat, de ez a külső miatt óriási... :-)

 

https://www.youtube.com/watch?v=XohUxmai83g

Rock'n'RollMan Creative Commons License 2020.03.23 0 0 38892

A lényeget tekintve viszont telitalálat.

Előzmény: MIHI (38891)
MIHI Creative Commons License 2020.03.22 0 0 38891

Még a képfelirat se stimmel, Paul a képen nem műsort vezet, hanem a Gotta Sing Gotta Dance című számát énekli. 

Előzmény: Rainvan (38890)
Rainvan Creative Commons License 2020.03.22 0 0 38890

Olvasgatva ezeket a 40-50 éves magyar cikkeket, két dolog is feltűnt.

Egyrészt az, hogy milyen sokat foglalkoztak a Beatlesszel feloszlás előtt és után is (és egyáltalán nem mindig rosszmájúan!), másrészt az, hogy amíg Lennon halála után ő képviselte a tömegek szemében a zenekart, addig nemcsak azóta, de előtte is McCartney töltötte be ezt a szerepet, '75 után legalábbis mindenképpen.

Ő volt a legsikeresebb, legnépszerűbb Beatle és hozzá képest volt George és Ringo, de jóformán még a visszavonult Lennon is a "futottak még" kategóriában, legalábbis a cikkek íróinak véleménye alapján.

1980. aug. 1, IM (a visszavonult Lennon addigi szólókarrierjét meg sem említik):

 1980. szept. 6, Esti Hírlap (érdekes látni, hogy vélekedtek Lennon szólóéveiről életében...):

Gideon's bible Creative Commons License 2020.03.22 0 0 38889

Magyar Ifjúság,1972.10.szám.'72.03.10.

Nehezen találtam meg,mert nem tudtam elképzelni,hogy lap aljára suvasztják be,még ha gyorsinterjú,akkor is.

Amúgy az újság dermesztő.

És még mi voltunk a legvidámabb barakk.

Előzmény: Vid ispán (38888)
Vid ispán Creative Commons License 2020.03.21 0 0 38888

Az egyik '72-es Magyar Ifjúságban van egy Ringo-interjú, amit budapesti itt-tartózkodása alatt adott. Azt hiszem, az az egyetlen interjú, amelyet egy Beatle nyomtatott magyar sajtóterméknek adott. (McCartney 2003-ban a TV2-nek adott interjút, lapoknak nem.) Két éve, a bécsi koncertje apropóján megpróbáltam interjút kérni Ringótól, de a menedzsment azt válaszolta, hogy a turné alatt egy interjút se ad.

Előzmény: Rainvan (38887)
Rainvan Creative Commons License 2020.03.21 0 0 38887

Tardos Péter Beatles-anekdotái kicsit hosszabban-színesebben, mint a Rocklexikon előszavában:

https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/IfjusagiMagazin_1980/?pg=32&layout=s

Rainvan Creative Commons License 2020.03.20 0 0 38886
Vid ispán Creative Commons License 2020.03.19 0 0 38885

Mondjuk a megismerkedéssel téved egy évet.

Előzmény: Mr Mustard (38884)
Mr Mustard Creative Commons License 2020.03.19 0 0 38884

Az enyhe rosszindulattól eltekintve el kell ismerni, meglepően precíz ismeretekről tanúskodik.

Előzmény: Rainvan (38881)
Rainvan Creative Commons License 2020.03.19 0 0 38883

Azt nem tudom, "szabad-e" így kimásolni dolgokat, vagy ezek jogvédettek?

Dehát ugyanígy megtalálhatja és lementheti bárki most, szóval csak nem tilos.

Ifjúsági magazin, '69:

Előzmény: Gideon's bible (38882)
Gideon's bible Creative Commons License 2020.03.19 0 0 38882

Nagyon kösz'.

Árassz el minket,pls!

Előzmény: Rainvan (38881)
Rainvan Creative Commons License 2020.03.19 0 0 38881

Teljesen más hangvételű cikk, Magyarország folyóirat, '69 június:

 

Anglia
Beatles-bukás

Kiábrándultak a rajongók

Egy hanglemez két fedőlapja


Anglia elektromos gitároktól hangos pop-világában szinte naponta tűnneik fel az új nevek — gyors elismerést arató zeneszerzők és szövegírók, egy csapásra befutó előadók és együttesek —, de a legnépszerűbb, legkedveltebb „group” a legutóbbi időkig is az „ős-együttes”, a Beatles volt. Az angolok — nemcsak a visító teen- agerek, hanem még a vaskalapos öregek is — igazán szerétték, becsülték, sőt félig-meddig nemzeti hősöknek tekintették hosszúhajú muzsikusaikat, a négy liverpooli fiút, John Lennont, George Harrisont, Paul McCartneyt és Ringo Starrt.
De ez a szeretet, ez a közkedveltség — minden jel erre mutat a brit szigeteken — a múlté lett: a publicisták dühös hangú cikkekben ítélkeznek a hajdani kedvencek felett (legenyhébb kitétel: „a Beatles cserbenhagyta, becsapta Angliát”), 'kiábrándult egykori Beatles-rajongók rosszhiszemű célzásokkal teli levelekkel bombázzák a szerkesztőségeket, Lennont és újdonsült feleségét füttykoncert fogadja a londoni repülőtéren, kellemetlen kacsahíreket közölnek a pletykarovatok (feloszlik a Beatles, Harrison és McCartney vitája verekedéssé fajult stb.). Egyszóval: a négy beat- lovag (pár évvel ezelőtt mind a négy az Order of the British Empire lovagrend tagjaivá üttetett munkásságának hivatalos elismeréseként) saját hazájában a rosszindulat, a népszerűtlenség, az ellenséges érzelmek viharába került. Az elmúlt napokban George Harrison találóan jellemezte a helyzetet, mondván-: „Hiába, Angliában egyszerűen utálnak bennünket.”
De miért? Mit tett, milyen „bűnöket” követett el a négy. tegnap még agyonajnározott ifjú, hogy egyszeriben így ellenük fordult a közhangulat? Nos, a szálak 1967 novemberig nyúlnak vissza. Ekkor történt, hogy Yoko Ono, a pszichodelikus „művészet” japán származású papnője „happening”-et rendezett egy londoni előadóteremben. (A „happening” — történés — ez esetben bizonyos különleges hang-, fény és képhatások segítségével kiváltott „művészi” extázisnak a pillanatait jelenti.) A happeningen megjelent John Lennon is, találkozott a japán művésznővel (meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt!), s pár hónap múltán már el is vált „tisztességes polgárcsaládból” származó feleségétől, Cynthiától, akinek helyét rövid időn belül Yoko foglalta el a Weybridge-i (jóhírű londoni villanegyed) St. George Hill Lennon- villájában.
Boszorkánymesterek tanyáiról nem suttogtak annyit a középkor dús fantáziájú tudatlanjai, mint amennyi pletykát a jólértesültek hordtak össze arról, hogy mennyire megváltozott az elegáns polgárvilla, mióta Yoko lett a ház asszonya. A nagyközönség pedig illő borzongással vette tudomásul, hogy a ház bejárati kapujának a kopogtatója egy női aktfigura, hogy az egyik szoba minden bútora és berendezési tárgya felébe van vágva (fél asztal, fél rádió, fél vitrinben fél csészék és fél poharak!), hogy egy másik szobának egyetlen dekorációja a Yoko által feltalált sakk-készlet, amelynek mind a harminckét figurája fehér.
Az elmúlt év másik nagy Beatles-szenzációja májusban következett be: Maharishi hindu jogi tanításának hatására az együttes félretette gitárjait, és Indiába repült, hogy „a tolongó világ lármája elől a meditációk békességébe meneküljön”, s a jógában találjon választ a „hogyan tovább?” egyre nyugtalanítóbb kérdésére. Ennek a kiruccanásnak az lett az egyik következménye, hogy a rendőrség házkutatást tartott Lennon és Harrison lakásában. Eredmény: nagy mennyiségő kábítószer és cannabisszal töltött cigaretta, így aztán mindkét Beatles-sztár — barátnőstől, illetve feleségestül — bíróság elé került.
Ez a bírósági tárgyalás volt a Beatles egyetlen nyilvános angliai szereplése 1966. május 1. óta. (Akkor is csak közreműködők voltak a wembley-i sztárparádén.) George Harrison már 1965-ben célozgatott arra, hogy a Beatles „kinőtt a nyilvános hangversenyek és a tv- show-k gyerekcipőjéből”, az 1966-os rossz emlékezetű amerikai turné után pedig egyszerűen kijelentette, hogy ő ugyan soha többé nem áll ki egész estére muzsikálni, s hozzátette, hogy egyetlen működési formának a hanglemez-készítést fogadja el.
Az év Beatles-termése ettől függetlenül nem volt rossz (a Hey Jude című Beatles-szám egy-kettőre a „char
t’-nak — a legjobb slágerek listájának — az élére került, a másik Lennon—McCartney lemez, az Ob-la-di is heteken keresztül szerepelt a tíz legjobb szám között), ám ekkor olyasmi történt, amire addig nem volt példa a hanglemezkiadás történetében: a Two Virgins (Két szűz) címmel közrebocsátott Lennon-lemez fedőlapjára a szerző és Yoko aktképe került ékítésként (az első borítón szemből, a hátsó lapon hátulról nézve). Erre már kitört a botrány, s még a legfanatikusabb Beatles-rajongók is kénytelenek voltak egyetérteni a lemez nyilvános árusítását betiltó hatósági intézkedéssel.
Lennon „találékonysága” mindezzel m
ég egyáltalán nem merült ki. A szemüveges muzsikus behatolt a nemzetközi politikai élet arénájába is, s nyilvánosságra hozta ama ötletét, hogy a béke biztosításának érdekében két-két szem makkot fog küldeni a nagyhatalmak vezetőinek. Ezután az „évszázad esküvője” következett: Lennon Párizsban kibérelt egy Hawker Siddley I25-ös lökhajtásos gépet és Gibraltárba repült, ahol fehér flanell nadrágban és tornacipőben örölk hűséget esküdött Yoko Onónak. Ennek a „happening”-nek a folytatása a sit-in (ülősztrájk) mintájára rendezett lie-in (fekvősztrájk), a nagyszabású nyilvános mézeshét volt...
Nos, így következtek egymás után az események, amelyek ezreket, tízezreket morzsoltak le a nyilvános koncertek és tv-fellépések elmaradása miatt amúgy is elégedetlenkedő Beatles-rajongók táborából, s nyílt ellenséggé tették a tartózkodóbb Beatles-kedvelőket. Ez persze nem is túlságosan meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a Beatles-fiúk addig voltak csak az angolok szemefényei, amíg muzsikájuk izgató modernsége és öltözködésük, hajviseletük minden szokatlansága ellenére is szépen beillettek az angol polgári világba.
„Ha legalább láthatnánk az évek óta készülő Beatles-filmet, ha legalább jönnének már a hónapok óta ígért új mikrolemezek, akkor elfelejtenénk a történteket, s újra szívünkbe zárnánk a fiúkat” — sokan írták le, vagy mondották ki ezt a mondatot az elmúlt, hetekben Angliában. De hiába: Ring
o Starr — aki mostanában mint „önálló filmsztár” aratja sikereit — a Daily Express-nek adott nyilatkozatában arról beszélt, hogy az együttes soha többé nem lép nyilvánosság elé, s a Twickenhamban forgatott Beatles-film minden bizonnyal örökre dobozban marad; az együttes hivatalos folyóirata, a The Beatles Book sajnálkozással értesíti a „híveket”, hogy az áprilisra tervezett Beatles-lemez egyelőre nem jelenik meg.


PÁLFY ISTVÁN

Rainvan Creative Commons License 2020.03.19 0 0 38880

Ingyenessé tette egy hónapra az Arcanum az adatbázisát. Nagyon érdekes olvasgatni, mint írt róluk a magyar sajtó a feloszlás előtt. Meglepően sokszor írtak róluk egyébként, nem gondoltam volna.

 

Ez a fordítás a Valóság folyóiratban jelent meg '69 júniusában:

 

A Beatles-együttes helye a zenetörténetben
N. Rorem


I960 óta talán semmi sem fecskendezett annyi friss vért a modern zenébe, mint a Beatles-együttes tevékenysége. Sokan áradoztak már szövegeik modern, ötletes, hangulatos voltáról
méltán.

De véleményem szerint nagyságuk megítélésében a zenei meggondolások előbbre valók.
A modern zene
és ide tartozik a modern, ún. cool, vagyis hűvös” dzsessz is teljességgel elszakadt a dalformától. A dal nagyszerű hagyományának folytonosságát ma a Beatles-együttes biztosítja.

Ők és tehetségesebb követőik egy XX. Századi trubadúr-műfajt művelnek, de párhuzam kínálkozik a XVI. század madrigál-énekeseivel vagy a XVIII. század vándorzenészeivel is, akik maguk szerzetté zenét adtak elő.
Akár tetszik, akár nem, el kell ismernünk, hogy a mai zene nem rafinált zeneszerzők újdonságkereséséből meríti erejét, hanem torzonborz suhan
cok torokgyakorlataiból, amelyek legtöbbször régimódi zenei képleteket követnek. A Beatles-együttes ragályos stílusának lelke az önfeledt öröm. Ez a stílus szembeszegül a rideg zeneesztétika örömtelen kívánalmaival. Nem keres új utakat, de a régi zenéből a legfontosabbat, a muzsikálás örömét újítja fel.
Miért magasrendű zene a Beatles-együttes zenéje?

A dallamvezetést definiálni és tanítani lehet, és ez igaz a zene többi kategóriáira: a ritmusra, az összhangzattanra és az ellenpontra is. A dalforma esetében akkor jó a dallam, ha követi a szöveg hangulati hullámzását, elérkezik egy tetőpontra, majd feloldja a felhalmozódott feszültséget. Akkor jó, akkor tökéletes a dallam, ha mindez elkerülhetetlenül, végzetszerűen történik.
A magasrendű zene is e recept szerint lélegzik, azzal a különbséggel, hogy alkatelemei a disszonancia áldását hordozzák. A Beatles-számok szövege gyakran ellentettje a dallam hangulati hatásának: az A Day In the Life
elementáris erejű költészete a legbanálisabb dallam hangjaira szólal meg Martha Graham (neves amerikai táncművésznő) is gyakran él ezzel a módszerrel: mikor elhal a zene, hisztérikus forgásba kezd, és mikor a zenekar pokoli fortissimóra zendít, mozdulatlanul áll.
A meghökkentés önmagában persze még nem érdem, bár minden nagy zenei alkotás él vele. A Good Day Sunshine
kitörő hangjait mindaddig nem tudtam megragadni, míg meg nem értettem, hogy az effektust a leütések fölött vibráló triolák okozzák. Az igazi meglepetés nem is a triolák alkalmazása volt, hanem ahogyan ezt az oly egyszerű effektust bonyolult zenének tudják elfogadtatni. A Michelle a szöveg második szavánál hangnemet változtat ez megint nem valami falrengető újdonság. Poulenc is gyakran élt ezzel a lehetőséggel. A lényeg az, hogy a hangnem itt és nem másutt változik. A zsenialitás lényege, hogy a rendelkezésre álló lehetőségek közül az egyetlen jót válasszuk.
Sokat hall az ember a Beatles-együttes
hangzásáról”, amelynek jellegzetessége állítólag onnan ered, hogy Paul McCartney rokonszenvez Stockhausen elektronikus zenéjével. Véleményem szerint semmi efféléről nincs szó. Az együttes legmerészebb akkordjai sem lépnek túl egy raveli értelemben vett impresszionizmuson. Ha olykor különleges ritmusokat is hallunk, a számok általában megmaradnak a 4/4-es ütemben, vagyis még a fiatal Bartók ritmikai bonyolultságát sem érik el. Az ellenpont legszigorúbb előfordulásai, mint például a She’s Leaving Home-ban, Hindemith szabad ellenpont-felfogását követik csupán, ami tulajdonképpen Bach felfogása XVIII. századi vaskövetkezetesség nélkül.

A Beatles-együttes újszerűsége tehát nem újításokra épül, hanem egyszerűen magasrendűségre.

Paul McCartney tömör katedrálisokat emel; követői-vetélytársai csak a katedrális vízköpőit tudják lemásolni, az egész építményre nem futja erejükből.
John Lennon szövegei hol előtérbe kerülnek, hol elmosódnak. De akkor sem lehet a szöveg a lényeges, mikor valami fontosat mond, mert a Beatles-együttes tagjai sohasem éneklik ki tisztán a szöveget.
A Beatles-együttes zenei nyelvének legkevésbé meggyőző aspektusa George Harrison hindu hangzású zenéje. Jó szándéka, de még átszellemülts
ége sem teheti jóvá, hogy nem hindunak született.

Ringo Starr kezd megtanulni énekelni a szó szoros értelmében elbűvölő bájjal.
A Beatles-együttes olyan zenét csinál, amit maga is szívesen hallgat. Azért csinálja ezt a zenét, mert másoktól nem hallhatja. Nagyságuk kulcsa többek között az,
hogy fittyet hánynak a pedáns értelmezésekre nyilván az enyémre is.

(Harper’s Magazine, 1967 október.)

Quantumleap Creative Commons License 2020.03.18 0 0 38879

Igen, a Simple Minds is ezt csinálja.

Előzmény: DaniM77 (38878)
DaniM77 Creative Commons License 2020.03.18 0 0 38878

Most jött ki a Who tájékoztatója az idén március-áprilisban elmaradt turné pótlásáról. Egy évet halasztanak! https://www.thewho.com/the-who-announce-rescheduled-uk-and-ireland-tour-dates/?fbclid=IwAR3d8R0ys0QSCT-h-LSWuCevpXPXEyIyfJXTxc4jCMRC0gskKIvMrasCzYk

DaniM77 Creative Commons License 2020.03.18 0 0 38877

Igen, elnézést, rosszul fogalmaztam.

Előzmény: Quantumleap (38876)
Quantumleap Creative Commons License 2020.03.18 0 0 38876

Igazából ott sem visszamondásról van szó, hanem halasztásról.

Előzmény: DaniM77 (38874)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!