Keresés

Részletes keresés

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.12.02 0 0 8999

Az említett 65C02 4MHz-es bővítőkártya is ott bukott el, hogy a fő platformja, a GEOS is rendszeresen crash-elt, és nehéz volt lekapcsolni módváltásokhoz. (amit muszáj volt a nem teljes kompatibilitása miatt)

 

Papíron pedig nagyon jó, és számos remek platform használta fő processzorként, és elvileg teljesen kompatibilis visszafelé (igaz továbbra is csak 64K RAM-ot tud megcímezni)

De hasonló külső kártyaként ment, saját Jiffy, külső memória (GEORAM vagy REU)

 

 

Előzmény: siz (8997)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.12.02 0 0 8998

Elnézést, hogy ellentmondok.

 

Szerintem az Evolution lényegében nem gyorsít semmit a gépen (amellett hogy fantasztikus fejlesztés és baromi látványosak a cuccok rajta, nem beszélve a 12 bites (?) hangról), hanem ügyesen használja ki a ROM belapozás és gép által szabadon megjeleníthető memória területeket.

Valójában a gépen annyira nem gyorsít semmit, hogy ezen az (H?)FLI képmegjelenítésen kívül már semmi másra nem képes :-)
Mondjuk ami a képen látszik, nem is csoda.

De ez a DMA-szerű/sebességű memória-belapozós grafika betöltés, zene streaming, fullscreen FLI animáció tényleg nagyon durva.
De jó lenne egyre rátenni a kezemet :-)

 

Könnyedén lehetne vele 8bit alázós, animációkkal, élőbeszéddel ellátott grafikus kalandjátékot csinálni, előre renderelt kép fázisokkal scriptelt "események" esetén, amelyek egy pillanat alatt megjelennek a képernyőn. Gyakorlatilag a Dragon's Lair-t egy az egyben át lehetne tenni Plus/4-re (nekem valamikor megvolt DVD-n is amit normál asztali DVD lejátszón ment, hasonló elvek mentén lehetett játszani, megnyomtad a gombot és a megfelelő animációt játszotta le a DVD-ről a program)

Akkor a 4 szoba és a Newcomer nagyon elbújhatna (ettől függetlenül elismerem, hogy rengeteg munka fekszik azokban a játékokban és nagyon profik akik csinálják).

Persze ez csak a motor, sokkal több programozó, grafikus és hanghoz értő ember is kell(ene).
Ennyi erőforrás, ember, idő nem érhető erre a platformra.
Az előbbire utalva: PC-n nagyságrendekkel  gyorsabban lehet fejleszteni, pláne animációt (most épp a Blendert kezdtem el tanulni egy online kurzuson keresztül), mára pedig már remek grafikus konverterek vannak plus/4-re is.

(BTW OFF, de nem tudom kihagyni, nagy rajongójuk vagyok:
ismeri Valaki a Batmetal Return és a Batmetal Forever animációkat? nagyon durva... minőségre és gyomorra is :-)
tele van humoros utalásokkal, nagyon jó )
https://www.youtube.com/watch?v=I53HDr0-Qew
Ilyen animátorok nem teremnek minden bokorban, vagy egy videójuk, hogy készül el egyetlen másodpercnyi karakter-animáció. komoly... )

Előzmény: ergoGnomik (8996)
siz Creative Commons License 2018.12.01 0 0 8997

Az FPGATED-ben van CPU emuláció is. Többek között. Egyébként szerintem az elmúlt jó pár év valamire való demói majdnem biztos, hogy használják a nem dokumentált op.kódokat.

Előzmény: ergoGnomik (8996)
ergoGnomik Creative Commons License 2018.12.01 0 0 8996

Százalékos arányt piszkosul nehéz lenne mondani, de biztosan meglehetősen alacsony. Viszont minden, amin valamilyen "titkosító" védelem van (és egy időben azért ezek elég elterjedtek voltak a magyar plus/4 szénában, főképp a játékokon) elhasal velük.

 

BSZ/NST már bizonyította, hogy nem szükséges a beépített CPU-t lecsapni ahhoz, hogy gyorsítsál külső eszközzel a rendszeren. Lásd az Evolution wild demót és azt, amit idén adtak ki az Árok partin. Már "csak" azt kell kivárni, hogy a mesternek jusson ideje foglalkozni vele, elkészüljön, illetve gyártásba és forgalomba kerüljön.

 

Persze a hibás processzor kérdést ez nem orvosolná. Ahhoz tényleg valami hasonló utánépítés lehet a megoldás (feltéve, hogy be lehet passzírozni az eredeti helyére). Vagy valaki feltalálja FPGA-ban ugyanezt.

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.11.30 0 0 8995

SZVSZ ez a kártya nagyon durva. Csak ámulok és bámulok.

 

 Az egy nagyszerű dolog, hogy a túlmelegedés miatt megpusztuló 8501-ek helyett lehet pótlást eszközölni, és nem kell az elérhetetlen/méregdrága 8501-eket vadászni. Sőt még talán kibontani sem kell a gépet (meg plusz memóriát is lehet esetleg mellé hegeszteni MMU-val?
Gratula!

 

A piacon RENGETEG megpusztul Plus/4 van, ezek minimum harmada a 7501/8501 CPU miatt.

Egy ilyen külső kártyára (pláne ha lehetne Jiffy-vel is vásárolni, ad abszurdum bővíthető lenne igazi, működő memóriával, ami a Plus/4-ről annyira nem mondható el) rendes 3D házban egy NAGYON keresett termék lehetne!


A másik:
Régóta levelezgetünk már a plus/4 fórumon, hogy külső processzorkártya/gyorsító nem működhet a Plus/4 expansion porton, mert nincs NMI jel kivezetve, tehát nem lehet a processzor működését átmenetileg felfüggeszteni.
Most ebben az esetben persze nincs is 8501 benne, amit szüneteltetni kellene (kissé szürreálisan is nézett ki a gép), de ehelyett bármilyen, opkód szinten megegyező processzor is belemehetne, pl 65C02.

A WDC 65C02 elviekben ugyanazt tudja, mint a 6502, leszámítva az illegális opkódok támogatását, illetve a verem kissé máshogy működik, külön parancsokkal.   

 

Természetesen a TED adja a vezérlő frekvenciát, de annak elvileg (magam baktérium szintű tudásommal) nincs akadálya, hogy azt egy magasabb frekvenciákat is elviselő  CPU-ra kössük, frekvencia duplázó áramkörrel. A 65C02 egyes típusai elviekben elfutnak akár 14MHz-en is.
( C64 Turbo Master CPU 4.02MHz-en ment)

(hm, vajon hány százaléka használhat az elérhető programoknak illegál opkódot?)

IEC-ATA Creative Commons License 2018.11.18 0 0 8994

Tegnap volt este másfél órám és összedobtam >>>>>EZT<<<<< Hogy mire jó még nem tudom, de még akármire is jó lehet! :-DDDD

RetroMania80 Creative Commons License 2018.11.13 0 0 8993

Már látom hogy léteznek alternatívák és lehetőségek bőségesen. Köszönöm szépen a hasznos infókat :)

Előzmény: epy116 (8990)
tanárnéni kedvence Creative Commons License 2018.11.12 0 0 8992

Pontosabban tapuino mellett elsősorban uno2tap-ra gondoltam, csak nem tudtam, hogy ha már vannak ilyenek, akkor mi a nevük. :)

Előzmény: tanárnéni kedvence (8991)
tanárnéni kedvence Creative Commons License 2018.11.12 0 0 8991

Na, pont ilyenre gondoltam, mint ez a tapuino, csak a felmerült pc-s igényhez még ennél jóval kevesebb hardver is elég.

Előzmény: epy116 (8990)
epy116 Creative Commons License 2018.11.11 0 2 8990

Ezeket találtam, van egy pár kész megoldás:

 

MP32C64:
http://www.tdididit.hu/product/mp32c64-interface/
http://www.tdididit.hu/product/mp32c64-boxed-interface/
http://www.tdididit.hu/product/mini-din-7-male-connector/
https://www.ebay.com/itm/DIY-Kit-MP32C64-COMMODORE-Datassette-emulator-SD2IEC-alternative-306-games-MP3/323538607877?hash=item4b54675f05:g:Lj4AAOSwaf1boT2Z:rk:2:pf:0
https://www.ebay.com/itm/Special-price-MP32C64-COMMODORE-Datassette-emulator-SD2IEC-alternative-306-games/323543043995?hash=item4b54ab0f9b:g:q0wAAOSw-edboT-0:rk:3:pf:0

 

Telefonról lehet betölteni a programokat:
https://play.google.com/store/apps/details?id=co.kica.tapdancer&hl=hu

 

Tapuino (kijelzős):
https://www.ebay.com/itm/Tapuino-C64-Vic20-C16-Plus-4-Commodore-64/173311708150?hash=item285a2ecbf6:g:lGcAAOSwjyhZ83I9:rk:1:pf:0

 

Tapuino (DIY):
http://www.amibay.com/showthread.php?63166-Tapuino-the-20-C64-Tape-Emulator

 

Mivel mindegyik eszköz C64-re van kell átalakító:
https://www.ebay.com/itm/Tapuino-Commodore-C16-Plus-4-Lead/173367627688?hash=item285d840fa8:g:3mEAAOSwVuNbJS0K:rk:2:pf:0
https://www.ebay.com/itm/ADATTATORE-DATASSETTE-COMMODORE-DA-C64-128-A-C16-PLUS4-C116-SD2IEC-TAPUINO/123457995376?hash=item1cbeab8270:g:RNwAAOSwWB5br48G:rk:3:pf:0

 

Vagy csinálsz átalakítót:
http://www.tdididit.hu/product/mini-din-7-male-connector/
https://www.ebay.com/itm/Commodore-64-128-VIC-20-cassette-datassette-port-edge-PCB-connector-NEW/323507783780?hash=item4b52910864:g:0IUAAOSwaVRatRVU:rk:10:pf:0

 

Előzmény: RetroMania80 (8987)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.11 0 0 8989

Régen volt valami printerportos DOS programos varázslat, ami egy az egyben (darab drótokkal) összeköthető volt a magnócsatlakozóval, de azt most az istennek nem találom....mivel ma már se printerport, se dos, érthető, hogy elsűlyedt az idő legmélyére.

 

Viszont itt egy pár srác már megoldotta ezt:

 

https://www.hobbielektronika.hu/forum/commodore-64-periferiak?pg=3

 

Ahogy a magnórajzot elnézem, akár a gyári magnóban R15-re rágányolva valami olcsó kínaipiacos lejátszót, ami tud wav-ot, talán még buherált gyári magnóval is működhet:

https://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=136638

 

 

Itt van hozzá a TAP2WAV amivel a szalag file-ok hanggá visszaalakíthatóak.

https://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?p=442147

 

 

 

Előzmény: RetroMania80 (8987)
tanárnéni kedvence Creative Commons License 2018.11.11 0 0 8988

És mi értelme ennek a DD/DA/AD konverziónak? Modern PC-n, ahol nincs nyomtatóport, de USB van, egy filléres (pl. Arduino-klón) áramkörrel meg lehet oldani az illesztést, virtuális motorvezérléssel együtt. Talán a Datasette-csatlakozó beszerzése a legnehezebb.

Előzmény: RetroMania80 (8987)
RetroMania80 Creative Commons License 2018.11.10 0 0 8987

Sziasztok! Van infótok arról, hogyan lehet megoldani a tap fájlból készített wav átjátszását PC hangkártyáról Plus4 Casette Minidin portra. Vki kísérletezett már hasonlóval? Úgy tudom megoldható ezen módon a kazis programok betöltése. Szíves segítségetek megköszönöm. Kellemes hétvégét Mindenkinek.

 

 

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.11.05 0 0 8986

OK, azon nem fogunk összeveszni, hogy miképp lesz megvalósítva, hogy a  megpusztult 8501-ekkel bőven megáldott 264 széria hogyan marad meg.

 

Személy szerint a 8501 cseréjét tudoma leginkább támogatni. A 6510 alapú nem működik, mert nem megy a datasette és a floppy gyorstöltől (Jiffy kérdőjel)

A lenti TTL-es 6502 buhera azért tetszik, mert nem tűnik túl drágának

A Xilinx alapú  meg azért (az ára ellenére), mert megvásárolható, nem nekem kell felprogramozni.

 

Az említett egy chipen megvalósított Plus/4 meg tetszeni FOG, ha valaki megírja a core-t és a körülötte levő cuccokat, és nem nekem kell a nem létező tudásommal összehozni, vagy a spéci csatlakozókat az internetről összevadászni hozzá.

Ha kicsit körülnézünk, jópár hasonló megoldás született már, de nagyon kevés aratott átütő sikert. Az olcsóbbaknak elé sok limitációja van, a funciókkal bőven ellátott példányok meg iszonyat drágákMeg ottvannak a félkész példányok csalódott vevők garmadáival, lásd C-ONE.

 

Ott van a 2013-ban már elérhető Turbo Chameleon 64 (250€) vagy a DTV64 (aminek elég vacak a hangja, cserébe buherálni kell hogy legyen külső háttértárad).
Most jelent meg a C64Mini (működő billentyűzet nélkül: köszi nem)

 

A Spektrumos megvalósításokat inkább nem is sorolom, annyi pénzzel kitömött Kickstarter indult erre, hogy győzzem összeszámolni.

Leginkább a C=65-re hajazó Spectrum NEXT (200Font, kb 70ezer Ft) ami leginkább elérhető és talán működik is, gyors, sok extra feature, SD kártya, HDMI,visszafelé kompatibilis csatlakozók. Igaz még elég kevés darab lett kiszállítva.

 

No PONTOSAN az a 720ezer Font (=260 millió forint) hiányzik ahhoz, hogy a Plus/4ből hasonló, kézzel fogható, működő billentyűzetes, házban levő kütyünk legyen.  És még a NEXT is nehezen jött össze ennyi tőke ellenére!  

 

A megdöglött TED-ek és a 8501-ek pótlása (valamilyen módon), egy C64--> Plus/4 tápcsatlakozó adapter, egy 1541-en/1571-en működő, esetleg Jiffy-s GEOS, egy GEOS-ban is működő egér, esetleg a 364 kinézetű új ház működő numerikus billentyűzettel (kicsit több belső helyel) engem teljes mértékben kielégítene.


Tudom, igénytelen vagyok, mert még sprite-okat sem kértem, meg quadro SID-et sem 12 csatornával :-)

siz Creative Commons License 2018.11.05 0 0 8985

Amit linkeltél az messze nem ugyanaz. Az "csak" egy pin-kompatibilis CPU kiváltás, ami az eredeti gépbe megy bele. Amit SuperCPU írt, az meg egy FPGA, amibe kompletten az egész plus/4 TED-le, CPU-val, mindennel belefér (nyilván csak a logika, köré még építeni kell egy gépet, ami a perifériákat adja)

Előzmény: MMSZoli2 (8984)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.11.05 0 0 8984

A 8501-ről azt olvastam régebben, hogy egy fejlettebb HMOS gyártástechnológiával készült.


Hogy ez a 8501 proci gyártásának idején mennyire lehetett kiforrott, nem tudom, de az R3 verziók állítólag sokkal stabilabbak és kevésbé melegednek.
Lehet hogy akkoriban még komoly gondok lehettek azzal a gyártástechnológiával vagy a wafer tisztaságával.

BTW amit írtál, azért tokkal vonóval együtt már közel sem 2500Ft
https://www.sellmyretro.com/offer/details/mos--7501~~8501-cpu-replacement-for-c16~~116~~%2B4-30475

Előzmény: Törölt nick (8983)
Törölt nick Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8983

Látom végül csak megcsináltad a TTL portkiváltót, gratula:)

 

Az 1.7Mhz akkor van, amikor kereten vagyunk, adott sorban nincsen badline, és nincs épp már ram frissítés sem.

Átlagban egy kb. 1.2MHz körüli átlagos érték adódik, amit ez a sima (nem A-s) UMC proci is a végtelenségig hibátlanul elvisel.

 

Most evvel szórakoztam nem keveset, vannak még fehér foltok, bár én a képalkotásra és nem a proci időzítésre koncentrálok most (elsősorban).

Nagyrészt már kezdem érteni mi történik, és mikor, bár vannak még homályos foltok,( és időm sem úgy van a projektre, mint szeretném)

 

Erősen túl van dimenzionálva ez a "2MHz", az biztos.

Valójában huszonpár százalék teljesitménytöbblet összesen, és nem pedig a szokásos "a pluszi 2x olyan gyors" kamu állítás a valós....... ráadásul egy csomó mindennek kb. mindegy, hogy kikapcsolom a duplaórajelet vagy sem, pont olyan jól fut,... közte játékok is.

 

Melegedni ez a modern cmos technológiás UM6502 proci sosem fog, ehhez képest az  NMOS2 8501 is egy igazi kőkori őskövület.

 

Hogy egy ritka kvázi beszerezhetetlen 5V-os CPLD-vel erőlködni mekkora értelme van igy 2020körül, mikor az egész pluszi belefér egy 2500ft-os modern fpga-ba tokkal vonóval (fpga-ted projekt) azt nem tudom.

 

Előzmény: IEC-ATA (8979)
ergoGnomik Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8982

Nyomd hosszan ezt!

Előzmény: IEC-ATA (8979)
IEC-ATA Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8981

A procikártya eddig is működött, mert a gépeket ezzel tesztelgettem, hogy ne az eredeti proci menjen tönkre véletlenül. :)

Előzmény: MMSZoli2 (8978)
siz Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8980

1,7MHz-en megy a CPU ott, ahol éppen nem frissít képernyőt a TED. Ennyit a legtöbb 6502 enged overclock-olni különösebb megerőltetés nélkül.

Előzmény: MMSZoli2 (8978)
IEC-ATA Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8979

Az órajelet a  TED állítja elő a proci számára. A TED dönti el hogy mikor milyen frekvenciát ad a processzor bemenetére. Az hogy az 1MHz-es 6502 ezt meddig birja az egy másik kérdés. Azért próbálom megetetni vele ezt a 6502-t, mert van nálam egy másik verzió is ahol az összes ttl benne van egy cpld-ben. Viszont ez a verzió hol megy hol meg megfagy a sima 6502-vel. Most kiderült, hogy a cpld programmal lehet gond, mert röhögve megy a jiffydos is. Persze kellene egy hosszabb teszt, ami megmutatná hogy menyi az annyi. Ha raktok linket akkor ki tudom próbálni huzamosabb ideig is. A proci hőfoka eddig nem érte el a 8501-ét. A badline-ok és egyéb belső működések nekem sokszor a misztikumba vezetnek. Ez így úgy nézki működik. Hogy hosszab távon mit mutat azt majd a további tesztek megmutatják.

Előzmény: MMSZoli2 (8978)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.11.03 0 0 8978

Yepp, ez nem semmi.

Csak nem teljesen értem, hogy az 1MHz-es 6502 hogyan lesz elég az összes időzítéshez a TED badline-ok mellett?

Tudom hogy nem vagyunk tele benchmark programokkal, de azért ettől jelentősen lassabban kellene működnie a gépnek, vagy nem?

 

(ha jól rémlik a 8501 2.2MHz-re kapcsol a kereten, amikor nincs TED memória elérés.
Elvileg a 6502-t akár 5-6 MHz-en is meg lehetne hajtani, igaz melegedne mint állat. Viszont azt írod, hogy nincs melegedés.


Akkor ez most fixen 1MHz-en megy, vagy ezt is kapcsolgatja az alaplap? Merthogy saját CPU kristályt nem láttam a kis panelon.
Ha meg kapcsolgatja, ez miért nem melegszik?)

Sheme Creative Commons License 2018.11.03 0 0 8977

Készen vagyok, mint a lecke!

Előzmény: IEC-ATA (8973)
epy116 Creative Commons License 2018.11.02 0 0 8976

Nem semmi :-)

Előzmény: IEC-ATA (8973)
IEC-ATA Creative Commons License 2018.11.01 0 0 8975

Nem állat! Csak lelkes! :)

Előzmény: siz (8974)
siz Creative Commons License 2018.11.01 0 0 8974

Te egy állat vagy! :)

Előzmény: IEC-ATA (8973)
IEC-ATA Creative Commons License 2018.11.01 0 2 8973

--->>>EZT<<<--- csak úgy felteszem ide, nehogy elsüllyedjen a topik! :-D Ui:. Remélem a Jiffydos miatt nem ütöm meg a bokám! De nemes cél érdekében írtam egyet! :-/

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.10.18 0 0 8972

Letöltöttem, átlapoztam.

Jó anyag, de nem tartalmazott számomra túl sok újdonságot. Leszámítva a tényleg hasznos időzítési diagramokat, és az FLI üzemmódok pontos működését, lényegében csak az üzemmódok pontos bekapcsolása és a memóriatérképek vannak. Ezek benne vannak a Programmer's Reference Guide-ban is.

 

Ha a sprite és pár VIC-II specifikus dolgot kihagyom, akkor egy erős becsléssel kb. 50-60%-át különösebb utánajárásán és egyeztetés nélkül meg tudnám írni, az SVS Ultimate Map, és a Plus/4 fórumok olvasgatásával és a Plus/4 enciklopédiával (http://plus4world.powweb.com/plus4encyclopedia/500027)  kb 70%. Eléggé csapnivaló programozónak tartom magamat, a tudásom inkább elméleti jellegű, ha Valaki ebben benne is van mint programozó, 85-90%-ban ugyanezt meg tudná csinálni.

 

Persze baromi sok szöveget kell beírni, de nekem 2-3 oldal beírása csak ujjgyakorlat. Lehet, hogy ha lement ez az őrület a munkahelyemen, akkor belevágok a C64 doksi alapján egy TED klónba, az év végéig össze tudnék hozni valami hasonlót 60-70%-ban. (sajnos egy lyme kóros kullancscsípés óta néha felcserélem a karaktereket, emiatt a szöveg visszaellenőrzése akár még több időt is vehet igénybe, mint maga a megírás; aránylag olcsón megúsztam a dolgot)

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.10.18 0 0 8971

OK, értem már.
 Ebben az emulátorokat fejlesztő urak a legjobbak, Gaia, IstvánV (Enterprise emut is fejlesztett); ott pontosan kell a ciklusokat emulálni, hogy az összes demo, stb kép és hangeffektjei működjenek.
 Ehhez persze nagyon sok reszelés és finomhangolás kell, nagy eséllyel nem valamilyen dokumnetáció alapján oldották meg az időzítési problémákat.

ergoGnomik Creative Commons License 2018.10.18 0 0 8970

Szerintem SuperCPU nem pont erre gondolt. Legalább is nekem nem úgy tűnik. Amit ő akar, nagyjából a híres VIC article TED-es megfelelője. Olyan meg "véletlenül" nincs senkinek.

 

A belső működés tekintetében a VIC-től valószínűleg annyi az eltérés, hogy soronként kevesebb a ciklus, nincs sprite adat fetch és kettő badline van. Esetleg még az állapotváltások pontjai esnek más ciklusra, de azt a TED dokuból kinézve és a VIC article-be behelyettesítve szerintem kiderül amit SuperCPU szeretne. Ha már azzal foglalkozik a kolléga, akkor összefésülhetné a vonatkozó részeket egy új leírásba. Meg egyszer láttam lft-nek egy táblázatát, ami szintén a működést modellezte.

Előzmény: MMSZoli2 (8969)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!