Keresés

Részletes keresés

hodika1977 Creative Commons License 2024.12.02 -1 0 105148

RP 25 ös kerekekkel volt gyárilag szerelve.amivel siklott a szerkocsi  valamint a futokerekek elég sürün. Én anno kicseréltem,igy megszünt a jelenség.

Előzmény: agyaggalam115 (105142)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2024.12.02 -3 2 105147

Felmész pl. a Tillig honlapjára, ott a tipp, még üvegecsetet is árulnak hozzá, az alpakka felületét meg tudd vele picit csiszolgatni!

 

Szóval, a felületkezelés miatt mindenképp érdemes a forrasztandó felületet picit polírozni valamivel. ez lehet üvegecset, finom (180, vagy annál is finomabb) csiszolószivacs. Érdemes gyantával töltött forrasztóónt használni egyébként, más folyasztószerre nincs szükség, ha rendesen megcsinálod/begyakorlod.

Ugyanis a forrasztó krémek, zsírok, és a semlegesnek mondott/írt (papír sokmindent kibír) folyasztószereket minden esetben  a forrasztás utáni maradékot el kell távolítani, semlegesíteni. Ugyanis a forrasztás után ott maradt maradék erősen korrodálja a sín, és a ráforrasztott drót felületét. Bebújík a drót szigetelése alá is, és a műanyag alatt eszi meg a rezet, ami idővel letörik a szigetelés tövénél.

 

Inkább gyakorolj egy selejtes síndarabon, vagy gyere ki a műhelybe megmutatom, mint, hogy folyasztószerekre pazarold a pénzed, és pár hónap/év múlva edd a kefét az elkorrodált felületek miatt. Ahhoz, hogy egy sínre ráforrasszunk egy vékony vezetéket, ahhoz gyakorlat kell, megfelelő páka, és nem folyasztószerek. Persze kendácsolni lehet, mindenkinek a lelke rajta.

 

Egyébként meg miért a sínre kell forrasztani? Hogy csúnya legyen? Sínpapucshoz sokkal könnyebb.

 

Előzmény: PLACI (105137)
PLACI Creative Commons License 2024.12.02 0 0 105146

Köszönöm a tippeket.

Olyan pákával forrasztok, aminek szabályozható a hőmérséklete, eddig 350°C-ra állítottam, de majd emelem még. Ugyanis forrasztó krémet (zsírt) tudtam tegnap szerezni, de semmi hatása nem volt.

A felületcsiszolást még nem próbáltam, hátha az is segít.

_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2024.12.01 0 0 105145

Sajnos nekem nincs 109.109-em, de a megjelenésekor az ismertetőben az volt, hogy normál karimájú kerekekkel szállították, de lehetett kapni hozzá külön RP25-ös szettet, aki áldozott rá kicserélhette.

Előzmény: agyaggalam115 (105142)
somytomy Creative Commons License 2024.12.01 0 0 105144

Én is meglepődve olvastam itt a folyasztószeres fejtegetéseket, nekem 48W-os pákával meg sima gyantás ónnal menni szokott. Múltkor Tillig váltókitek építésekor a keresztezési csúcsokat csak úgy mechanikai rögzítés gyanánt összeforrasztottam.

Előzmény: diginewl (105143)
diginewl Creative Commons License 2024.12.01 0 3 105143

Hogy lehet forrasztani a sínekhez? Egyszerűen, nagyobb teljesítményű forrasztópákával... Amit itt a Többiek elfelejtettek mondani: A fémsín nagyon jó hővezető, ezért ne az SMD pákaheggyel, vagy pillanatpákával próbálkozz. Az kevés lesz. Nem kell 100W-os páka de egy 5W-os kevés lesz.

Forrasztottam eddig sima forrasztóónnal - melyben benne van gyanta folyasztó - tillig/piko/lima/roco sínszálakat gond nélkül. A tillig elite gyárilag barnított szálat a forrasztás helyén meg kell kapargatni, hogy a gyári barnítás (oxid felület) ne legyen ott.

Nem kell túlbonyolítani, csak legyen elég energiád ott helyben, gyorsan felmelegíteni a sínszálat!

Előzmény: PLACI (105137)
agyaggalam115 Creative Commons License 2024.12.01 0 0 105142

Jó estét kívánok!

 

Èrdeklődnèk, tudja-e valaki, hogy a Roco 72111 gőzös (a Dèli vasùt gőzös) kerekei milyen nyomkarimával voltak ellátva. Normál vagy a csökkentett mèretű?

 

Előre is köszönöm!

 

Tisztelettel Attila 

rezgaras Creative Commons License 2024.12.01 -1 2 105141

Ez mind a kettő semleges folyasztószer. Az első F-SW 33-as, a másodikról nem látszik F-SW szám, de írják, hogy semleges. Ezekkel a forrasztás csak akkor működik, ha a felületek nagyon-nagyon tiszták. Ilyeneket az orvosi elektronikában és az ūrkutatásban használnak, ahol végzetes lehet az, hogyha a folyasztószert nem takarítják el tökéletesen a forrasztás után.

 

Szokásos elektronikát enyhén aktív folyasztószerekkel (F-SW 25-29) szokás forrasztani. Modelleket (síneket is) én aktív folyasztószerekkel szoktam (F-SW 21). Ezek enyhén savasak, a felületet aktiválják, könnyebb lesz jó minőségű forrasztást készíteni. Viszont utána gondosan el kell távolítani a folyasztószer maradékát. A forrasztózsírt bármilyen zsíroldó eltávolítja (pl. benzin, higító), de a forrasztóón belsejében is mindig van folyasztószer, mégpedig gyanta (általában közönséges fenyőgyanta). Ezt csak az alkohol távolítja el, minél jobban odaszáradt, annál nehezebben. Én egy alkoholba (spiritusz) mártott, régi fogkefével szoktam szoktam erősen ledörzsölni, rögtön a forrasztás után.

Előzmény: PLACI (105139)
BTJ Creative Commons License 2024.12.01 0 1 105140

Mindkettő jó lehet. Esetünkben inkább az számíthat

jobban, hogy melyik használata áll jobban a kezedre.

Én zsírt használok, de tetszik a linkelt stiftes adagoló

is. 

Annyit tudnék még hozzátenni, hogy ne élesben próbáld 

ki, hanem hozz létre egy próbapadot, ahol egy kis 

darab sín hasonló módon van lefektetve, mint a terepasztalon,

és ott gyakorold be. Így a próbálkozásokkor elszenvedett 

károsodások nem szívfájdítóak, mintha a kész sínrendszert

kellene visszabontani.

Előzmény: PLACI (105139)
PLACI Creative Commons License 2024.12.01 0 0 105139

Köszi, ilyenre gondolsz? https://www.conrad.hu/hu/p/flux-folyasztoszer-adagolo-stift-10-ml-stannol-f-sw-33-x32-10i-812062.html

 

Vagy esetleg ilyenre? https://www.szerszamkell.hu/sibrteh_semleges_forraszto_zsir_10ml_250966?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjKu6BhAMEiwAx4UsAvJebNHf18rBABuPYmnu-R8sPlMN5vWYArDwL2gUfoxK5S-Mlkv11BoCObcQAvD_BwE

 

A sínek le vannak már fektetve, az oldalukhoz szeretnék forrasztani. Talán az ecsetelős verzió jobb, mert hiába H0, azért mégis nagyon kicsi a felület a sínkorona és a sín talpa között.

Előzmény: BTJ (105138)
BTJ Creative Commons License 2024.12.01 0 0 105138

Folyasztószerrel vagy forrasztó zsírral nagyon kis 

mennyiségben be kell vonni mindkét forrasztandó

felületet. A kötés létrejötte után alkoholos fülpiszkával

érdemes áttörölni a a kicsordult szert, mivel a későbbiekben 

oxidálást elősegíti, ami problémákat okoz.

Előzmény: PLACI (105137)
PLACI Creative Commons License 2024.12.01 0 0 105137

Hogy lehet forrasztani a sínekhez? Olyan bevonatuk van (szerintem), hogy a forrasztóón egyszerően nem tapad hozzá. Próbáltam késheggyel kapargatni a felületet, de semmi...

Peti251 Creative Commons License 2024.11.30 0 0 105136

igen, ismerem a jelenséget. Most egy ideje helyhiány miatt egy ágyazatos roco oválom van tesztpályának, és zakatol ez az. Asztalt én biztos nem építenék 2.1-es sínből.

Előzmény: róbertke (105135)
róbertke Creative Commons License 2024.11.28 0 0 105135

2.1 -sínen nagyon sok régi jármű kopgva/döcögve megy. 

Piko, Lima, Jouef, Fleischmann (FLM), Hornby, Rivarossi, hogy csak néhányat említsek. 

Viszont a régi FLM 2.7mm sínjét elviselik. 

 

Előzmény: Peti251 (105134)
Peti251 Creative Commons License 2024.11.27 0 1 105134

nincs vele gond. 40 mozdonyt biztosan átszereltem már AC-ről DC-re. a magasabb nyomkarima valóban okozhat gondot 2.1es sinen. én magam részéről kerülöm, feleslegesnek tartom. 

Előzmény: diginewl (105132)
tumikas Creative Commons License 2024.11.27 -1 0 105133

Fleischmannak volt külön ilyen FMZ vezérlője, illetve bizonyos Uhlenbrock központok tudják.

Előzmény: Peti251 (105131)
diginewl Creative Commons License 2024.11.27 -1 2 105132

Ugyan én nem vagyok szakértő - de már szívtam meg Maerklinnel - és nem a motornál....

Kaptam átszerelésre egy már décésített, de még analóg Märklin AE3/6 II mozdonyt.

A kerekei is DC-sek? Nem, nem arra gondolok, hogy a két kerék között megszüntették az elektromos kapcsolatot, hanem hogy új kerékszettet is kapott? Az esztergálás még talán segít a nyomkarimán, de a keréknek a futó felülete is más a maerklinnek, meg más a kétsínes DC keréknek... Nagy eséllyel fog siklani...

Előzmény: Peti251 (105127)
Peti251 Creative Commons License 2024.11.27 0 0 105131

Az "ilyen" FMZ dekódert mi kezeli?

Előzmény: tumikas (105129)
Peti251 Creative Commons License 2024.11.27 0 0 105130

Köszi.

Előzmény: csíkos-háTTú (105128)
tumikas Creative Commons License 2024.11.26 -1 0 105129

Az nem ilyen FMZ dekóder volt, azt ugyanis semmiképpen sem tudnád az MS2-vel kezelni.

Előzmény: Peti251 (105126)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2024.11.26 0 0 105128

Át kell szerelni a motort állandó mágnesűre, különben nem tud szabályzni a dekóder. Lehetőségek:

- Meg kell venni bele a Märklin átszerelő készletet.

- Kell venni egy megfelelő méretű állórész vagy az ESU-tól, vagy a Tams Elektronik-tól.

- Dekóder majdnem mindegy, csak tudja a DCC-t.

 

Még egy lehetőség, hogy olyan dekódert veszel, ami tudja kezelni a tekercses állórészű motort: Tams LD-W-42.

Előzmény: Peti251 (105127)
Peti251 Creative Commons License 2024.11.26 0 0 105127

Tőlem tapasztaltabb dekóder beszerelőktől kérdezném: Kaptam átszerelésre egy már décésített, de még analóg Märklin AE3/6 II mozdonyt. Ez már a kis kocka szénkefés változat. A motorja még tekercses. Véleményekre volnék kiváncsi. Alakítottam már át házilag állórészt neodímium mágnesesre, sajátot, de maradt analóg, ott megtáltosodott. vagy vetessek egy gyári mágneses állórészt, vagy vetessek egy komplett átszerelő kitet öt pólusú motorral? Dekóder választás miatt informálódok. Elsősorban dekóder-motor illesztés érdekelne, melyik dekóder "bírja" a legjobban? vagy mérjek áramfelvételt és döntsön az?

Peti251 Creative Commons License 2024.11.26 0 1 105126

A hétvégén beleakadtam egybe. Nekem Märklin MS2-es vezérlőm van, ez tud "keresni"is, nem kell rögtön átcímezni a mozdonyt. egy Roco V200-ba volt beforrasztva egy ilyen. nem sok választott el tőle hogy ne vegyem ki, de olyan igényes volt a munka, hogy lehűtöttem magam. összeraktam, elcsomagoltam a mozdonyt, és akkor vettem észre, hogy a dobozára ráírták: A20.... hopp, mondom egy gyors próba, manuálisan új mozdony felvétele, cím: 20! jéééé működik! A roco-sok se tudtak mit kezdeni vele, megpróbálták átcímezni, nem sikerült. Per pillanat ennyi tapasztalatom van velük.

Előzmény: Ksanko (105120)
lencsep Creative Commons License 2024.11.24 0 0 105125

Köszönöm a segítséget.

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (105124)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2024.11.24 0 1 105124
Előzmény: lencsep (105121)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2024.11.24 0 1 105123
Előzmény: lencsep (105121)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2024.11.24 0 1 105122
Előzmény: lencsep (105121)
lencsep Creative Commons License 2024.11.24 0 0 105121

Üdvözlet

 

Keresném azt a hozzászólást, amiben a Roco S160 mozdony Trumanná átépítését írta le.

 

Köszönöm

Ksanko Creative Commons License 2024.11.22 0 0 105120

Tudsz kezdeni valamit FMZ dekóderekkel?

Előzmény: Peti251 (105118)
Ksanko Creative Commons License 2024.11.22 0 0 105119

Köszönöm a választ.

Előzmény: tumikas (105117)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!