Felmész pl. a Tillig honlapjára, ott a tipp, még üvegecsetet is árulnak hozzá, az alpakka felületét meg tudd vele picit csiszolgatni!
Szóval, a felületkezelés miatt mindenképp érdemes a forrasztandó felületet picit polírozni valamivel. ez lehet üvegecset, finom (180, vagy annál is finomabb) csiszolószivacs. Érdemes gyantával töltött forrasztóónt használni egyébként, más folyasztószerre nincs szükség, ha rendesen megcsinálod/begyakorlod.
Ugyanis a forrasztó krémek, zsírok, és a semlegesnek mondott/írt (papír sokmindent kibír) folyasztószereket minden esetben a forrasztás utáni maradékot el kell távolítani, semlegesíteni. Ugyanis a forrasztás után ott maradt maradék erősen korrodálja a sín, és a ráforrasztott drót felületét. Bebújík a drót szigetelése alá is, és a műanyag alatt eszi meg a rezet, ami idővel letörik a szigetelés tövénél.
Inkább gyakorolj egy selejtes síndarabon, vagy gyere ki a műhelybe megmutatom, mint, hogy folyasztószerekre pazarold a pénzed, és pár hónap/év múlva edd a kefét az elkorrodált felületek miatt. Ahhoz, hogy egy sínre ráforrasszunk egy vékony vezetéket, ahhoz gyakorlat kell, megfelelő páka, és nem folyasztószerek. Persze kendácsolni lehet, mindenkinek a lelke rajta.
Egyébként meg miért a sínre kell forrasztani? Hogy csúnya legyen? Sínpapucshoz sokkal könnyebb.
Olyan pákával forrasztok, aminek szabályozható a hőmérséklete, eddig 350°C-ra állítottam, de majd emelem még. Ugyanis forrasztó krémet (zsírt) tudtam tegnap szerezni, de semmi hatása nem volt.
A felületcsiszolást még nem próbáltam, hátha az is segít.
Sajnos nekem nincs 109.109-em, de a megjelenésekor az ismertetőben az volt, hogy normál karimájú kerekekkel szállították, de lehetett kapni hozzá külön RP25-ös szettet, aki áldozott rá kicserélhette.
Én is meglepődve olvastam itt a folyasztószeres fejtegetéseket, nekem 48W-os pákával meg sima gyantás ónnal menni szokott. Múltkor Tillig váltókitek építésekor a keresztezési csúcsokat csak úgy mechanikai rögzítés gyanánt összeforrasztottam.
Hogy lehet forrasztani a sínekhez? Egyszerűen, nagyobb teljesítményű forrasztópákával... Amit itt a Többiek elfelejtettek mondani: A fémsín nagyon jó hővezető, ezért ne az SMD pákaheggyel, vagy pillanatpákával próbálkozz. Az kevés lesz. Nem kell 100W-os páka de egy 5W-os kevés lesz.
Forrasztottam eddig sima forrasztóónnal - melyben benne van gyanta folyasztó - tillig/piko/lima/roco sínszálakat gond nélkül. A tillig elite gyárilag barnított szálat a forrasztás helyén meg kell kapargatni, hogy a gyári barnítás (oxid felület) ne legyen ott.
Nem kell túlbonyolítani, csak legyen elég energiád ott helyben, gyorsan felmelegíteni a sínszálat!
Èrdeklődnèk, tudja-e valaki, hogy a Roco 72111 gőzös (a Dèli vasùt gőzös) kerekei milyen nyomkarimával voltak ellátva. Normál vagy a csökkentett mèretű?
Ez mind a kettő semleges folyasztószer. Az első F-SW 33-as, a másodikról nem látszik F-SW szám, de írják, hogy semleges. Ezekkel a forrasztás csak akkor működik, ha a felületek nagyon-nagyon tiszták. Ilyeneket az orvosi elektronikában és az ūrkutatásban használnak, ahol végzetes lehet az, hogyha a folyasztószert nem takarítják el tökéletesen a forrasztás után.
Szokásos elektronikát enyhén aktív folyasztószerekkel (F-SW 25-29) szokás forrasztani. Modelleket (síneket is) én aktív folyasztószerekkel szoktam (F-SW 21). Ezek enyhén savasak, a felületet aktiválják, könnyebb lesz jó minőségű forrasztást készíteni. Viszont utána gondosan el kell távolítani a folyasztószer maradékát. A forrasztózsírt bármilyen zsíroldó eltávolítja (pl. benzin, higító), de a forrasztóón belsejében is mindig van folyasztószer, mégpedig gyanta (általában közönséges fenyőgyanta). Ezt csak az alkohol távolítja el, minél jobban odaszáradt, annál nehezebben. Én egy alkoholba (spiritusz) mártott, régi fogkefével szoktam szoktam erősen ledörzsölni, rögtön a forrasztás után.
A sínek le vannak már fektetve, az oldalukhoz szeretnék forrasztani. Talán az ecsetelős verzió jobb, mert hiába H0, azért mégis nagyon kicsi a felület a sínkorona és a sín talpa között.
Hogy lehet forrasztani a sínekhez? Olyan bevonatuk van (szerintem), hogy a forrasztóón egyszerően nem tapad hozzá. Próbáltam késheggyel kapargatni a felületet, de semmi...
igen, ismerem a jelenséget. Most egy ideje helyhiány miatt egy ágyazatos roco oválom van tesztpályának, és zakatol ez az. Asztalt én biztos nem építenék 2.1-es sínből.
nincs vele gond. 40 mozdonyt biztosan átszereltem már AC-ről DC-re. a magasabb nyomkarima valóban okozhat gondot 2.1es sinen. én magam részéről kerülöm, feleslegesnek tartom.
Ugyan én nem vagyok szakértő - de már szívtam meg Maerklinnel - és nem a motornál....
Kaptam átszerelésre egy már décésített, de még analóg Märklin AE3/6 II mozdonyt.
A kerekei is DC-sek? Nem, nem arra gondolok, hogy a két kerék között megszüntették az elektromos kapcsolatot, hanem hogy új kerékszettet is kapott? Az esztergálás még talán segít a nyomkarimán, de a keréknek a futó felülete is más a maerklinnek, meg más a kétsínes DC keréknek... Nagy eséllyel fog siklani...
Tőlem tapasztaltabb dekóder beszerelőktől kérdezném: Kaptam átszerelésre egy már décésített, de még analóg Märklin AE3/6 II mozdonyt. Ez már a kis kocka szénkefés változat. A motorja még tekercses. Véleményekre volnék kiváncsi. Alakítottam már át házilag állórészt neodímium mágnesesre, sajátot, de maradt analóg, ott megtáltosodott. vagy vetessek egy gyári mágneses állórészt, vagy vetessek egy komplett átszerelő kitet öt pólusú motorral? Dekóder választás miatt informálódok. Elsősorban dekóder-motor illesztés érdekelne, melyik dekóder "bírja" a legjobban? vagy mérjek áramfelvételt és döntsön az?
A hétvégén beleakadtam egybe. Nekem Märklin MS2-es vezérlőm van, ez tud "keresni"is, nem kell rögtön átcímezni a mozdonyt. egy Roco V200-ba volt beforrasztva egy ilyen. nem sok választott el tőle hogy ne vegyem ki, de olyan igényes volt a munka, hogy lehűtöttem magam. összeraktam, elcsomagoltam a mozdonyt, és akkor vettem észre, hogy a dobozára ráírták: A20.... hopp, mondom egy gyors próba, manuálisan új mozdony felvétele, cím: 20! jéééé működik! A roco-sok se tudtak mit kezdeni vele, megpróbálták átcímezni, nem sikerült. Per pillanat ennyi tapasztalatom van velük.