Talán először jól meg kell különböztetni a víz - és a hőszigetelést !
A vályogházaknál a vízszigetelés ami a legtöbbször problémás.
És akkor sorjában.
1. - re a lábazat és a fal közötti vízszigetelés helyét kellene tudni. Ha rossz helyen van néha semmit sem ér.
2 .-re tény hogy régen így csinálták. nem volt se anyag se tudás ennyire telt.
Nem tökéletes de mit lehet tenni. Szerencsés esetben a hajópadló 25 évet kibír ( egy tégla lakásban tökéletes vízszigetelésnél akár 100 év is lehet az élettartam. ).
De mindig hideg lesz főleg a tégla burkolat. Tény hogy romantikus.
A 4 .re.
Hát nem tető szigetelés, hanem födém..
Sok info nincs erről.
Már a vályogházaknál is a komolyabb födémek u.n. borított gerenda födémek voltak.
Jellemzője a 15 - 20 cm -es gerendára alul deszka, rá nád és vakolás.
Fölül szintén deszka, rá 5 - 6 cm sár tapasztás. Az össz vastagság így 26 - 33 cm között van. De hőtechnikailag ez is kívánja az hőszigetelést.
Az egyszerűbb az un. pór födém ( gerenda alul deszka natur vagy vakolva, felül csak sár ) semmire sem jó hőtechnikailag.
Igy a hőszigetelést mindegyik födém kívánja.
A fólia ? Hát vagy jó helyen vagy sehol. Rossz helyen lévő fólia sok bonyodalmat okozhat.
Amúgy a födém hőszigetelése a legegyszerűbb. 2 - 3 réteg / 25 -30 cm / hőszigetelő paplan natur... nem járkálni rajta.
Vályogház felújításban vagyunk benne, és szeretnék pár tanácsot kérni. ;)
1. Első dolog : van szigetelés a lábazat és a falak között...
Fürdőszoba lenne az első és annak az aljzatbetonozása. Milyen rétegrend ajánlott, és probléma - e, ha a betonréteg főlé ér, a lábazati szigetelésnek?
2. Nem terveztünk a többi helységet lebetonozni, van ahol hajópadló lesz, van ahova pedig téglát terveztünk lerakni homokágyba. Ide ajánlott - e valami szigetelés a homokágy alá? Mennyire számít fűtésben, ha nincs leszigetelve a többi helységben a padló?
3. Tetőszigetelés : Saralt födém van, erre érdemes - e szigetelést rakni még pluszban, ha igen milyen rétegrend ajánlott, hova kell párazáró és hova a páraáteresztő fólia?
Egyelőre ennyi lenne, közben még biztos lesz pár dolog... 😅
Köszönöm a segítséget neked és a többieknek is. A végén úgyis magamnak kell megoldanom meg kitalálom, hogy pontosan mit csináljak, de jobban irányban vagyok mint voltam.
Köszi, egyedül azt nem értem, hol fúrjam át a csapoláshoz képest a menetes száraknak függőlegesen a szelemeneket, ha mondjuk három menetes száram lenne. Egyszer a bal oldali oszlopnál a bal oldali szelemen jobb oldalát csak, ahol alul túllóg az oszlopon, egyszer a csapolás közepén, tehát mind a két szelement középen, egyszer meg a jobb oldali szelement csak valahol jobb oldalon ami marad a 60 centiből? Vagy a csapolást ne is, csak balra ahogy befér az oszloptól, a többit meg elosztom? Vagy hogy szokták ezt, nem értem teljesen még, de meg tudnám csinálni, ha ezeket tudom.
10 cm az nincs túlméretezve, inkább kevés, de elmegy HA jól van tömörítve alatta a sóder. Tehetsz bele 2 szál vasat fele magasságában, de az nem sokat ér, vagy két-két szálat alul fölül. Ez sokkal többet ér. Az 1 m-kénti kereszt irányú vas az sz.rart sem ér, 30 cm-nél nem érdemes távolabbra rakni. Ha tudsz szerezni, venni átm. 8/150/150 mm-es hálót az volna a legjobb. A beton teherbírása azonos szélesség mellett a vastagság négyzetével arányos. Azaz 10*10=100, 12*12=144, tehát gyakorlatilag a 12 cm vastag teherbírása a másfélszeresse a 10 cm-nek.
Alulról és két oldalról meg kell hevederezni. A repedéseken túl. Több csavarral összefogatni illetve húzatni. Az alulról történő csavarozásra oda kell figyelni, a többi kevésbé izgalmas. A két oldalsó heveder olyan magas legyen mint a gerenda és a két heveder összesen legalább olyan vastag mint a gerenda. Igyekezz, mert látszik, hogy a toldás már unja és egyre gyorsuló ütemben megy tönkre. Célszerű lesz hevederezés előtt vissza-emelni az eredeti helyére.
Az oszlopok viszonylag egységesek, szemre jól tartják magukat. Egyedül a kérdéses elmért szelemen van a belső oldalon berepedve több helyen. Balról jobbra vannak a képek, a másik három oldalán nem látható repedés. Leginkább a toldás aggaszt most, azzal szeretnék valamit most kezdeni először is, aztán a későbbiekben meg majd még át kell gondolnom.
Az oszlop és a szelmen össze kell legyen csapolba. A csap minimális mérete 4x4x6cm. Ha felülről beütsz egy szeget, akkor örök élet és egy nap.
Nade a 10x10-es is reped, mert épületfa. Régen faragott gerendákat használtak, annak benne volt a bele és az ereje is, nyomásra nagyon sokat bírt- ha repedt akkor is.
De a mostaniak össze-vissza vannak vágva (nem úgy, hogy a beléből kiveszi a fosznit, a többiből a gerendát és a colost- hanem csak gerendát vág), idővel úgy megnyílik és elcsavarodik, hogy csak a keresztmetszetének a fele lesz terhelt.
Az jó ács megnézi az anyagot, amikor kásztába van, ha lát egy repedést a bütüben, akkor azt rövid darabokra használja.
De ezzel a sporlós stílusba, ami most megy, le se szarják, hogy mit építenek be.
Igen, min. 12x12 az oszlop, csak legyen szép egyenes és ne legyen benne a bél és ne csavarodjon el.