Keresés

Részletes keresés

Töck Jenő Creative Commons License 2021.05.22 0 0 98779

Megnéztem a videot. Csakugyan 4 oszlop által tartott egyirányban teherviselő, kéttámaszú gerendákra föltámasztott födémlemez, NEM ERKÉLY. A támaszoknál még a kéttámaszú lemeznél is keletkezik némi befogási nyomaték. Ezért a támaszoknál a fővasak egy része föl van hajtva.

Előzmény: Töck Jenő (98778)
Töck Jenő Creative Commons License 2021.05.21 0 0 98778

Ez nem konzolként van vasalva. A négy (feltehetőleg) sarkán van egy-egy oszlop és két-két oszlop között van egy gerenda. Ebbe lemezvasalásként be van kötve egy lemez vasalása. Ne keverjük a szezont a fazonnal. De részemről itt be van fejezve. Elmondtam amit helyesnek tartok, jobban tudod, csinálj amit akarsz.

Előzmény: bautest (98777)
bautest Creative Commons License 2021.05.21 0 0 98777

Kezdem elveszteni a fonalat, hogy hol van az igazság..

HILTI szerint pl. egy 12-es vasnál jóval 30 cm alatt van, amit be kell fúrni, de már a 30cm lehorganyzástól is rosszul voltatok, hogy az semmi.

 

Ráadásul még itt egy példa, ami "elméletileg" tervezett erkély-vasalást tartalmaz, ahol látható, hogy a vas lehorganyzása csupán a gerendáig tart, tehát a lemezbe bele sem szól:

A kapcsolódó teljes videó itt van:

https://www.youtube.com/watch?v=ZtGhTqw9ffM&t=272s

 

Innentől kezdve nem tudom, hogy vagy túlbiztosítunk vagy nagyon trehányak vagyunk, de egymással ellentétes infókba botlottam..

 

Előzmény: Töck Jenő (98774)
botsinkai Creative Commons License 2021.05.21 0 0 98776

Rabicháló megoldja, de mennyezetet vakolni még háló nélkül se tud a kőmíjjesek többsége.

 

Vagy durvázni, "bőrében" bedörzsölni, aztán polisztirolragasztóba ágyazott dryvitháló. Arra már csak egy finom glett kell.

 

Kartonozni valószínűleg könnyebb és gyorsabb. :-)

Előzmény: Fater2132 (98775)
Fater2132 Creative Commons License 2021.05.21 0 0 98775

Sziasztok!

E-gerendás födémnél hogy oldanátok meg hogy a vakolat ne repedezzen meg a gerendáknál utólag? Vagy gipszkartonozzam le, az a tuti?

Töck Jenő Creative Commons License 2021.05.21 0 0 98774

Arról nem tudunk meg semmit, hogy a födémben FŐLÜL  milyen vasalás van. Az lenne a legfontosabb. Ha a koszorú nincs vasalással oldalt bekötve a födémbe az kínos perceket tud szerezni. Ha van fölső vasalása a födémnek az sokkal jobb helyzet. Egyébként nem 30 cm-t kell befúrni, mert a fúrás mélysége átmérő függő. HILTI-nek van erre számítási módszere átmérő és betonminőség függvényében.

Előzmény: bautest (98772)
Töck Jenő Creative Commons License 2021.05.21 0 0 98773

Ez már sokkal jobb, de a lemezbe amibe beleköt szükséges a fölső vasalás (gerenda). Az, hogy kampózva van jelen esetben elenyésző jelentőségű. Nem a vas, hanem a beton a kérdéses. 

Előzmény: bautest (98772)
bautest Creative Commons License 2021.05.21 0 0 98772

"Az erkély fölső vasalása 30 cm után megáll és ott mi lesz az erővel, amelyik odáig eljutott a vasban? Utána számoltam, 2,0m erkélykinyúlás esetén a terhelésekből keletkező húzóerő a betonban meghaladja a beton húzószilárdságát."

 

Ezt a 30cm-t nem mint cél, hanem mint extrém példa említettem. Illetve, hogy mennyire extrém, azt nem tudom megítélni, de az egyik Budapest környéki kivitelező csapat referenciavideójába is egy ilyen megoldás került:

https://www.youtube.com/watch?v=gsNyunFueYc

 

Említetted, hogy utánaszámoltál 2m konzoltúlnyúlás és 30cm lehorganyzásnak, azt elhiszem, hogy esélytelen.

De mondjuk mit mondanának a számok 120cm konzoltúlnyúlás, 15cm vastag betonlemez és mondjuk 80 cm elhorganyzásra, ahol a lehorganyzás nem egyenes vas, hanem akár U alakban visszafordítva és így nyúlik bele 80cm mélyen a fő lemezbe?

Előzmény: Töck Jenő (98770)
a tömeg az tömeg Creative Commons License 2021.05.21 0 0 98771

 

 

 figyelembe véve, hogy sokan utólagos erkélynél csak befúrkálnak a falba és működik minden gond nélkül.. "   

 

 

Érdekes állítás   !

 A valóságalapja ??

Előzmény: bautest (98769)
Töck Jenő Creative Commons License 2021.05.20 0 0 98770

Ha tudod akkor miért kérdezted? Lehet, hogy megáll, némi szerencsével. Függ az erkélylemez vastagságától is. Vastagabb lemez nagyobb súly, de nagyobb teherbírás is. Az erkély fölső vasalása 30 cm után megáll és ott mi lesz az erővel, amelyik odáig eljutott a vasban? Utána számoltam, 2,0m erkélykinyúlás esetén a terhelésekből keletkező húzóerő a betonban meghaladja a beton húzószilárdságát. Olyan betonét ami jobb a házilag kevert betonénál. Végül is nem kell egyszerre sokaknak kimenni arra az erkélyre. Ha mégis, akkor elmondhatják, hogy együtt haltak meg.

Előzmény: bautest (98767)
bautest Creative Commons License 2021.05.20 0 0 98769

Okés amit írsz, de Te magad is mondod, hogy földrengés biztonsági tényezővel is számoltok, illetve ilyen konzol esetén még tető+emelet ráépítés is belefér.

Ha viszont csupán járófelület a konzol, tehát az önsúlyán kívül minimális plusz terhelést kap, akkor is kell ez a 2.3-szoros bekötés??

Az én elméletem az lenne, hogy ha stabilan beleköt a fő födémbe (pl 60-70cm + lekampózás), plusz a fő födém önmagában egy jól vasalt teherbíró szerkezet a konzol többszörös önsúlyával, akkor nehogymár ne bírja el a konzolt - figyelembe véve, hogy sokan utólagos erkélynél csak befúrkálnak a falba és működik minden gond nélkül..

Előzmény: sr1 (98768)
sr1 Creative Commons License 2021.05.20 0 0 98768

Gerenda nélkül ne csináld meg. 

Ha van gerenda, a konzol vasalása:

alsó vas fi8-as 15 cm-ként, pipával a két végén - bekötve a gerendába, felső vas fi12-es 15 cm-ként pipával a két végén, átvezetve a gerendán, a hossza a konozol túlnyúlása x 2.3. Repartició alul és felül fi8.   

Kb. így vasaljuk a konzolos födémeket is,  max. 1.6 méteres túlnyúlással, ha egy fedett terasz kell a ház felé, erre felépítjük a tetőszerkezetet is vagy még egy emeletet, de a koszorút gerendának kötjök meg és a

sarkokon kiengedjük a két gerendát, úgyis kerűl rá hőszigetelés.  

De nálunk beszámolják a földrengés biztonsági tényezőjét is. 

 

 

Hogy ki mit köt fel egy 30cm behorganyzott vasra egy födémre, az az ő dolga... 

Én egy 200x150x15 méretű L vasat fúrok fell a koszorúba és a földémbe - 60-70cm befúrva és beragasztva  M30-as menets szárat 60 cm-ként- aztán készitek egy három oldalú keretet 120x80x12-es L vasból- felhegesztve a befúrt L-re , arra hegesztem a vasalást, de azt is csak egy max. 1.5 méteres konzolnál.

 

 

 

Előzmény: bautest (98767)
bautest Creative Commons License 2021.05.20 0 0 98767

"Tömören, hátra kell nyújtani a vasat, de a lehorgonyzási hossz nagyon nem elég."

"Egyszerűen fogalmazva annyira kell hátravinni, hogy a lemez lefelé irányuló terhelése ellensúlyozza az erkély fölfelé(!) mutató kapaszkodását."

 

Kösz a válaszokat, ez így nagyjából stimmel is, DE sokszor látunk olyat, hogy pl. UTÓLAG csinálnak erkélyt, befúrnak a födémbe, nagyon max 30 cm mélyen beragasztják vegyi dűbellel a vasaikat és áll az erkély gond nélkül. Ha ebből indulunk ki, akkor egy egy lépésben betonozott, egyben vasalt és mondjuk az utólag befúrt 30 cm egyenes vas helyett, egy 60cm "kampós" vagy U alakú lehorganyzott vas miért ne fogná meg?

 

Oké-oké tudom, majd a statikus számol és majd mond valamit, de józan paraszti ésszel, ha egy utólag befúrt erkély megáll (ahol az utólag befúrás miatt egyenes bekötő vasakra vagyunk korlátozva), akkor egy egymenetben betonozott, mélyebben bekötött, hajlított (lefordított kampó vagy akár U alakban visszafordított vas) miért ne fogná meg a konzolt?

Előzmény: Töck Jenő (98766)
Töck Jenő Creative Commons License 2021.05.20 0 0 98766

"1. Nem gond-e, hogy ahol az "erkély" becsatlakozik a fő lemezbe, ott nincs kvázi alátámasztása a főlemeznek? Vagy szükséges lenne oda egy rejtett gerenda?"

Nem gond, ha elfogadod a következményeit. Lemez szabad szélére szerfölött ajánlatos alul /esetleg fölül) bordát (gerenda) tenni. A lemez megvasalható, hogy ne szakadjon le, de nagyon szomorú lesz, ami hatalmas lehajlásban fog jelentkezni. Ha nincs borda akkor sokkal több vas kell.

"

2. A pirossal jelölt konzol-főlemez bekötő vasalás milyen mélyen nyúljon be a főlemezbe? Elég a szokásos betonacél toldás-átfedési hosszakat alkalmazni? Van ugye az a szabály, hogy a konzol(erkély) súlyánál 1.2-szer nagyobb ellensúly kell, ami a főlemez többszörös súlyával könnyedén megvalósul, de nem kell a bekötő (PIROS) vasakat is addig beengedni a főlemezbe?

 

Konzolnál fölülre kell a vas, mert a fölső a húzott oldal. A beton húzószilárdsága olyan alacsony, hogy csak atomerőműnél veszik figyelembe. (ez a biztonság javát szolgálja erősen!!!, mert olyan nagyok a beton méretek, hogy vas nélkül is bírja) Tömören, hátra kell nyújtani a vasat, de a lehorgonyzási hossz nagyon nem elég. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a szegélygerendát erre az igénybevételre is kell méretezni (némileg csavarás is fennforog). Egyszerűen fogalmazva annyira kell hátravinni, hogy a lemez lefelé irányuló terhelése ellensúlyozza az erkély fölfelé(!) mutató kapaszkodását. Bízd a statikusra.

 

 "

Előzmény: bautest (98765)
bautest Creative Commons License 2021.05.20 0 0 98765

Sziasztok,

 

Egyirányban teherviselő vasbeton födémhez kapcsolódó kis konzolos túlnyúlásnál lenne kérdésem.

Lehet, hogy egyből azt mondjátok, hogy "majd a statikus megmondja" és a végeredmény majd előbb-utóbb vélhetően ez lesz, de én még előtte körüljárnám a témát.

 

Csináltam egy Móricka-rajzot (tudom hogy gagyi a kép, de alul a színekhez odaírnám, hogy mi-mit takar):

KÉK szín: egy egyirányban teherhordó betonlemez

SZÜRKE: a betonlemez alátámasztása/felfekvése, ami most egy téglafal és így látható, hogy a lemez két szélén van csak alátámasztás

SÁRGA: a lemez fő vasalása, nyilván másik irányba is mennének vasak, de ez lenne a teherhordás irányában a fő vasalás

ZÖLD: a konzolosan túlnyúló lemezrész, amit nevezhetnénk erkélynek is, de nem lesz fallal elválasztva, tehát 1 térben van az egész lemez

PIROS: a konzol(erkély) bekötő vasalása, ami a konzol-lemez tetéjében lenne, nyilván itt is lennének más irányban is vasak, de ez lenne a fő vasalás, ami tart

 

Kérdések:

1. Nem gond-e, hogy ahol az "erkély" becsatlakozik a fő lemezbe, ott nincs kvázi alátámasztása a főlemeznek? Vagy szükséges lenne oda egy rejtett gerenda?

2. A pirossal jelölt konzol-főlemez bekötő vasalás milyen mélyen nyúljon be a főlemezbe? Elég a szokásos betonacél toldás-átfedési hosszakat alkalmazni? Van ugye az a szabály, hogy a konzol(erkély) súlyánál 1.2-szer nagyobb ellensúly kell, ami a főlemez többszörös súlyával könnyedén megvalósul, de nem kell a bekötő (PIROS) vasakat is addig beengedni a főlemezbe?

 

 

sylvanus67 Creative Commons License 2021.05.20 0 0 98764

"Azonban kinek lehet Nüj száma?"

 

 

Bárkinek mint építtető és egyeseknek mint kivitelező.

Előzmény: Domcsi1020 (98760)
patopal Creative Commons License 2021.05.19 0 0 98763

Nekem 20 éve aljzatkiegyenlítővel lett kiöntve, de sem a sós lé sem a kocsi (2tonna)  miatt nem akart még feljönni. Mélyalapozást ne hagyd ki előtte. 

Előzmény: zenyka (98755)
botsinkai Creative Commons License 2021.05.19 0 0 98762

Kb 10e ft/m2

Annyi az aljzatkiegyenlítő + burkolás is simán megvan.

Előzmény: botsinkai (98758)
GTI100 Creative Commons License 2021.05.19 0 0 98761

Illetékes Önkormányzat Építési vagy Műszaki vagy valami hasonló nevű osztályán neked mint érintett szomszédnak betekintési jogod van a tervekbe. Ott kell ezt kérni.

Előzmény: W2B2 (98726)
Domcsi1020 Creative Commons License 2021.05.19 0 0 98760

Sziasztok. Az e-napló nem világos számomra. Nüj számmal lehet igen. Azonban kinek lehet Nüj száma? Magánember, Kőműves papírral csak? Vagy egyéb alternatíva?. Tehát a házam e- naplózását ki vezetheti? Köszönöm

sylvanus67 Creative Commons License 2021.05.19 0 0 98759

Hát az jobb lehet mint az onterulo, meg az ára is, gondolom. 

Előzmény: botsinkai (98758)
botsinkai Creative Commons License 2021.05.19 0 1 98758

Garázsba egy önterülő műanyag ipari padló is érdekes lehetne.

Előzmény: zenyka (98757)
zenyka Creative Commons License 2021.05.19 0 0 98757

Értem, akkor érdemes volna leburkolni gondolom. 

Előzmény: sylvanus67 (98756)
sylvanus67 Creative Commons License 2021.05.19 0 0 98756

De, télen, mikor a sós lé megeszi.

Előzmény: zenyka (98755)
zenyka Creative Commons License 2021.05.19 0 0 98755

Üdv!

A betonozott garázsom szeretném kiönteni aljzatkiegyenlítővel. Ha így hagyom egy ideig akkor nem fog feljönni ha rá ál az autó? 

Zöldár Creative Commons License 2021.05.18 0 0 98754

  Kevés ennyiből megállapítani, hogy milyen a műszaki állapot.

 

   Ha csak a külső falak mentén van a penész akkor hőszigetelési probléma lehet.

 Ha külső és belső falnál egyaránt akkor vízszigetelési rendellenesség lehet.

 De rossz vízszigetelésnél  kívül is málik a vakolat.

 

 A vízszgetelés nagyon költséges javítani.

 Rossz hőszigetelést, azaz  a semmit viszont lehet korrigálni.

 

 Mikor lakást vettünk,  15 paraméter alapján döntöttünk.

 

 Az elsők között volt a hely   azaz,  hogy ott van.

Előzmény: csdy (98751)
Töck Jenő Creative Commons License 2021.05.18 0 0 98753

Ennyiből azt lehet válaszolni, hogy attól függ. Praktikusabb lenne odahívni valami szakembert (tervezőt!) és azt megkérdezni. Ha tetszik a lakás és más baja nincs akkor érdemes ennyit megkockáztatni. Ha vízszigetelési probléma okozza, akkor az nehezen javítható. A vonatkozó építész nyalatkozzon a kiküszöbölés módjáról és költségéről.

Előzmény: csdy (98751)
Cs_ Creative Commons License 2021.05.18 0 1 98752

Én egy harmadikat javasolnék, bár jó lenne tudni a lábazatod magasságát is. A 2-es verzió, lehajtott szigetelés + rá lefelé még a  zsalukövön. Valami olyat kéne csinálni, hogy a terepszint felett van legalább 25-30cm magasságig vízszigetelés, valamint terepszint alá is le lehet menni nyugodtan vele.

Előzmény: Fater2132 (98749)
csdy Creative Commons License 2021.05.18 0 0 98751

Sziasztok!
Találtunk egy lakást számunkra jó helyen.
Szélső lakás lévén tapasztaltunk penészfoltokat a falak alsó részén, maga a lakás műanyag nyílászárókkal rendelkezik, de nincsenek rajtuk résszellőzők, se klíma nincs. Elég párásnak éreztem a levegőt. Érdemes belevágni a megvásárlásba? Tapasztalatot osztana meg valaki akinek volt ilyen lakással ügye?

Fater2132 Creative Commons License 2021.05.17 0 0 98750

Bocs,

Előzmény: Fater2132 (98749)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!